Denna sida uppdaterades senast
2018-06-01.
Ansvarig för denna websida är Rickard O. Lindström
Pansarsoldat har jag en gång i
tiden varit. Har sedan fortsatt jobba med stridsfordon på FMV. På den här
sidan presenterar jag information om de pansrade fordon vi haft i bruk inom
det svenska försvaret (ej information om de stridsfordon som fortfarande är
operativa) och lite annat av ointresse:
- Svenskt pansar och pansarutvecklingen i Sverige
- Artiklar om stridsfordon
- Pansarmuséer jag besökt
Svenska
pansrade fordon |
Pansarutvecklingen i Sverige |
- Strv m/21 och Strv m/21-29
- Renault FT 17 (”Putte”)
och Strv fm/28 (Renault NC 27)
- Pbil fm/25 och Pbil
fm/26 (”Tidaholm”)
- Pbil fm/29
- Pbil m/31
- Lätta stridsvagnar
Carden-Loyd; Mk V Star och Mk VI
- Strv fm/31 (L-30) och
Strv m/31 (L-10)
- Strv m/37 (CKDS AH IV-S)
- Strv m/38 och Strv m/39
(L-60)
- Pbil m/39 och Pbil
m/40 ”Lynx” (från Landsverk resp Volvo)
- Strv m/40 L resp. K
- Pbil m/41 (L-180 S)
- Pbil
m/31F
- Strv m/41 SI resp SII
- Strv m/42 TH, TM, EH och Ikv
73
- Bgbv m/42 och Brobv m/42
- Terrängbil m/42 SKP
resp. VKP
- Sav m/43
- Pvkv m/43
- Lvkv fm/43
- Ikv 72, Ikv 102, Ikv
103
- Strv 81,
101, 102, 104, 105 (Centurion)
- Bgbv 81 och Brobv
81
- Strv 74
- Pbv 301
- M3 White Scout Car och M8
Greyhound
- Ferret och Humber Pig
- Pbv 302
- Strv 103 A, B resp. C
- Bkan 1 (151)
- Bgbv 82
- Brobv 941
- Ikv 91
-
Pvrbv 551 och Lvrbv 701
- Pbv 401 (MT-LB)
- Pbv 501 (BMP-1)
- Brobv 971 (BLG-60M2)
- Mamba Mk II 4x4
- Bv 308/309
- Patgb 180
- Strf 9040
- E-/Stripbv 90
- Lvkv 90
- Bgbv 90
- Störpbv 90
- Strv 121/122
- Bgbv 120
- Ingbv 120
- Brobv 120
- Patgb 97 Piranha III 10x10
- Patgb 202/203
- ARCHER 15,5 cm artillerisystem
- Tgb 14 Mercedes
- Tgb 16 RG32M
- Patgb 4 Toyota
- Patgb 360 AMV
- Bv 410
- Grkpbv 90
|
-
Luftvärnskanonvagnen VEAK
- Stridsvagn S
- Anmälan om svensk uppfinning
- UDES
- Stridsvagn 2000
- Projekt "Strv Ny"
- Projekt "Stridsfordon 90"
- Projekt "SEP - Splitterskyddad enhetsplattform"
- Försök med AMX-13 i Sverige
- Den "svenska" Kungstigern
- När fienden
kom till Sverige
|
Artiklar om
pansar/stridsfordon |
- Tankar om
framtidens stridsfordon
-
SEP - Multirole Armoured Platform
-
Eurosatory 2010
-
Stridsvagn S - omstritt
svenskt vapensystem
-
Nordisk samarbete inom försvarsmaterielförsörjningen
- Prototypen
till
Strv 122B+
- Turerna i
AWV-upphandlingen
- När AWV
blev AMV
-
Nya pansrade
bandvagnar till ISAF (del 1)
-
BvS10 MkII från Hägglunds - vinnare i BvNy (del 2)
-
Artikel om pansarbandvagnar (Pbv 301 och Pbv 302)
-
Artikel om 15,5 cm Bandkanonvagn 1A
- KKrVA artikel
"Nolltolerans mot förluster"
-
Demonstration av
LEGUAN i vintermiljö
-
Sovjetisk
stridsvagnsutveckling
|
Allmänt pansarintresse |
-
Stridsvagnens förhistoria
-
Historien om Sven Berge
- Slaget om Ravlunda
- Överlämning av
ARCHER
-
Markstridsdagarna 2016
|
Pansarmuseer
av intresse |
- Egypten - El Alamein
- Israel - Armored Corps Memorial Site Yad La-Shiryon
i Latrun
- USA - Aberdeen
Proving Ground
- USA - Fort Knox (Pattonmuseet)
- Sverige -
Försvarsfordonsmuseet Arsenalen i
Strängnäs
- Sverige -
Pansarmuseet i Axvall
- UK - "The Tank Museum" i Bovington
|
En
sida om pansar - varför då egentligen? Ja, vad ska man säga? Mitt första möte med ett stridsfordon var
som 13-åring i El Alamein 1971.
Jag bodde tillsammans med övriga familjen i Egypten.
Pappa Olle gjorde FN-tjänst som observatör. Vid den tiden var
jag rätt inne på modellbygge. Det fanns inte mycket att välja på vad gäller
byggmodeller där i Heliopolis där vi bodde, men i en "book shop" på 1:a gatan
hittade jag en motoriserad modell av svenska "Stridsvagn S". Helt otroligt, men
på den vägen är det...
|
Rickard
med lillebror Johan, mamma Anita (eller pappa Olle) och lillasyster Madeleine |
Andra omgången i Egypten, 1974, fick jag möjlighet att följa
med pappa Olle över på andra sidan Suezkanalen en bit in i Sinaiöknen. De
minnesbilder jag har av utbrända stridsvagnsvrak sitter fortfarande kvar på
näthinnan. Tror det la en viss grund för det yrke jag senare skulle komma att
få.
När det var dags att rycka in i lumpen så blev det som
PBS:are vid P5 i Boden. Året var 1978 och det var ett härligt gäng som fick
bekanta sig med Ikv 91 vid 1:a kompaniet på pansarbataljonen. Första året
följdes av kadettskola på P1 i Enköping samt reservofficersutbildning vid PS i
Skövde. Färdig löjtnant lagom till sommaren 1980.
Barhuvade plutonschefen Lindström vid eldröret - kompanichefen Göran "Honta" Höglund
längst till höger
Efter civilingenjörsutbildning uppe i Luleå blev det
Stridsfordonsbyrån vid FMV. Och där har jag varit sedan 1986. Blev utnämnd till
Strategisk Specialist Stridsfordon 2002 och invald i Kungliga
Krigsvetenskapsakademien 2005. Var den drivande kraften bakom SEP
(Splitterskyddad enhetsplattform) under många år. Skrev en bok tillsammans med
C-G Svantesson om "Svenskt Pansar" 2009 - arkivet hemma i garaget
kommer under 2018 att överföras till Krigsarkivet...
En länk till mitt inträdesanförande "Tankar om framtidens stridsfordon" till
Kungliga Krigsvetenskapsakademien 2005:
Nedan en länk till en artikel på engelska om SEP som
publicerades i Militärteknisk tidskrift 1999:
Känns detta ointressant finns annat ointressant att välja på:
|