Störpansarbandvagn 90
Hösten 2002 fick FMV uppdraget från FM att ta fram en
demonstrator baserad på Strf 9040A i syfte att studera om en modifierad Strf
90 kunde möta de krav som ställts upp för ett framtida televapenkompani
(benämnt TVA 06). Då tanken var att det nya förbandet skulle innehålla
splitterskyddade terränggående plattformar för stör, pejl och sambandet
internt/externt inom en EW-tropp (Electronic Warfare) för internationell
tjänst, studerades även lösningar parallellt på Pansarterrängbil XA-202.
I jämförelse med det tidigare TVA-systemet var
skillnaden inte bara de pansrade terrängfordonen – den förmåga som söktes
hade högre och bättre frekvenstäckning avseende lyssning, lägesbestämning
och störning samt nya former för störning som falsk signalering,
audiopsykning och bredbandsstörning.
Störpbv 90 togs fram i ett nära samarbete mellan HB
Utveckling AB och FM/FMV/FOI. Bofors ansvarade för att en äldre Strf 9040A
fick tornet ersatt med en fast överbyggnad, som även inkluderade en
splitterskyddad mastresningsfunktion och vapenstationen LEMUR med en tung
kulspruta. Hägglunds tillsåg att plattformen fick nya el- och
kylinstallationer. Efter att den blivande TVA-vagnen levererats hösten 2003
påbörjades integration av funktionsutrustningen. Under 2004 genomfördes
olika typer av prov och teknikdemonstratorn deltog även i övningar.
Försöken full så pass väl ut att denna enda Störpbv 90A
kunde fastställas. Tanken var att seriebeställning därefter skulle göras på
samtliga Störpbv 90 till TVA-förbandet – operativt från 2006 – men
försvarets ekonomiska trångmål lade fortsatt anskaffningen på is.
Fotografierna på denna sida är
kommer från FMV, FM, BAE Systems Hägglunds AB, det egna arkivet och
Wikipedia.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|