När kontrakt skrevs med Landsverk i december 1939 på 20 stycken stridsvagnar
m/39 kvarstod problemet att den andra stridsvagnsbataljonen fortfarande var
utan de 84 stridsvagnar som organisationen krävde. Men i tider av krig är
det inte alltid pengar som är gränssättande utan
istället möjligheterna att teckna kontrakt med en
industri som kan leverera – och i tid. Trots att
Landsverk efter krigsutbrottet inte tilläts exportera krigsmateriel, hade de
inte sådan kapacitet att de kunde skruva upp produktionstakten för en utökad
svensk stridsvagnsbeställning.
Av denna anledning gjordes en förnyad framstöt av KAF
till den tjeckiska CKD firman (Českomoravská-Kolben-Daněk) – Sverige hade ju
redan i början av 1937 uppmärksammat den kanonbestyckade 8,4 tons
stridsvagnen TNH och hade sedan mars 1939 även offert på den. En
studiedelegation sändes därför snabbt iväg till Prag för att undersöka
möjligheterna för BMM (Böhmisch-Mährische-Maschinenfabrik), som firman hade
döpts om till efter Tysklands annektering av Tjeckoslovakien våren samma år,
att sälja 90 stycken stridsvagnar av denna typ till Sverige. Offerten på 14
miljoner kronor som erhölls i mitten av januari 1940 resulterade omedelbart
i att anslaget beviljades, vilket gjorde det möjligt att gå till beställning
redan vid månadsskiftet februari/mars. Leveransen var tänkt att slutföras
redan till sommaren samma år, men innan detta kom att effektueras, stoppade
tyskarna leveransen med motiveringen att tyska leveranser hade företräde. De
beslagtog senare vagnarna för eget bruk, men öppnade möjligheten för Sverige
att få licens för egen tillverkning. Stridsvagnarna, som Tyskland gav
benämningen PzKpfw 38(t) Ausf S (det vill säga Panzerkampfwagen i svenskt
utförande – dock med 37 mm kanoner från
Škoda istället för från Bofors),
användes bland annat under striderna vid Dunkerque i Frankrike och i
fälttågen i Sovjetunionen (Operation Barbarossa).
När detta stod klart kontaktades återigen Landsverk.
Kravet på ökat pansarskydd var nu ännu mer angeläget än vid beställningen av
Strv m/39 och Landsverk vidareutvecklade därför sitt koncept till en version
de kom att benämna L-60-S III. I likhet med sin föregångare kunde
stridsvagnen förses frontalt med ett 35 mm tjock tilläggsskydd (som endast
skulle användas i fält för att inte fresta på fjädringssystemet för mycket)
– en skillnad var dock att några av dessa tilläggsplåtar var fastsvetsade
redan från början. På vissa av vagnarna (en för varje pluton) hade det
dessutom gjorts möjligt att på bakpansaret montera en granatkastare som
extra understöd till infanteriet. I övrigt var såväl beväpning som motor av
samma typ som på Strv m/39 – dock med en annorlunda
utformning av luftintagen över
motorn.
Den största skillnaden utgjorde dock den hydrodynamiska
växellådan från Atlas-Diesel av typ
Lysholm-Smith (ett system som hade använts i
bussar). Bytet var nödvändigt då den tidigare tyska mekaniska växellådan av
typ FAK-55 inte gick att få levererad. En fördel var dock att
kopplingspedalen eliminerades. Värt att nämna är att
denna svenska stridsvagn var den första i världen som serieproducerades med
en automatisk växellåda (något som senare nästan blev legio för stridsvagnar
i väst – ofta tack vare svenska licenser).
Beställning på 100 stridsvagnar lades i oktober 1940.
Leveranser var planerade att pågå mellan april och november året därpå, men
problem i produktionen hos underleverantörer av såväl kanoner som växellådor
försenade slutleveransen till den 9 mars 1942. Fordonen fick beteckningen
Stridsvagn m/40 då de först infördes i det svenska försvaret med placering
vid I 9 i Skövde (som senare blev P 4) och vid I 10 i Strängnäs (P 3).
Senare tillställdes de även K 2 i Helsingborg (P 2).
Efter de framgångar som Tyskland kunde visa upp under
sina ”blixtkrig” i Polen 1939 och i Frankrike 1940, kom stridsvagnens roll
att även i Sverige omvärderas på ett högst påtagligt sätt. Detta framgick
med önskvärd tydlighet i ”1941 års försvarsutredning”,
där denna typ av snabba anfallsoperationer framhölls som karakteristiskt för
modern krigföring och att detta vore möjligt även i svensk terräng. Den
därpå följande försvarsberedningen gjorde därför en ambitiös anpassning till
verkligheten, vilket kom till uttryck i försvarsbeslutet 1942. Som
resultatet av detta försvarsbeslut infördes en helt ny krigsorganisation
(Pbrig org 43 från 1 juli 1943) med tre pansarbrigader som var och en
innehöll två pansarbataljoner med totalt 199 stridsfordon (76 tunga
stridsvagnar, 105 lätta stridsvagnar, 6 pansarvärnskanonvagnar och 12
luftvärnskanonvagnar). Nyanskaffningsbehovet av 10-tons stridsvagnar var
totalt 202 stycken.
Försvarsbeslutet 1942 innebar att en forcerad
stridsvagnsanskaffning måste genomföras. Inte bara tunga stridsvagnar måste
anskaffas (det fanns ju inga alls), utan även antalet lättare stridsvagnar
måste kompletteras i avsevärd grad. Valet stod mellan att köpa fler 10-tons
stridsvagnar av modell m/40 från Landsverk eller rikta anskaffningen mot
Scania-Vabis i Södertälje som 1941 hade fått en beställning på att
licenstillverka 116 stycken av CKD:s TNH-stridsvagn (den stridsvagn som
sedermera kom att benämnas Strv m/41). Då
Scania-Vabis kapacitet var begränsad, beslöts att produktionen skulle delas
mellan de två företagen.
En tilläggsbeställning gick därför i juni 1942 till
Landsverk på ytterligare 80 stycken Stridsvagn m/40 och en beställning till
Scania-Vabis på 116 stycken Stridsvagn m/41. I offerten från
AB Landsverk från den 17 februari 1942 kunde följande utläsas:
På grund av bristande
produktionskapacitet hos Landsverk gick uppdraget vidare till Karlstads
Mekaniska verkstad att på licens bygga dessa stridsvagnar. Dessa
stridsvagnar var en fortsatt vidareutveckling av grundkonceptet L-60 och de
fick hos Landsverk benämningen L-60-S/V.
I jämförelse med den tidigare versionen hade vissa
förbättringar inarbetats. Pansarskyddet hade förstärkts så att det nu
inkluderade det tidigare tilläggsskyddet i grundkonstruktionen. Detta
möjliggjordes tack vare en kraftigare motor (162 hk istället för 142 hk) och
en förstärkt fjädring. Därigenom fick frontpansaret en något annorlunda
utformning. Dessutom försågs vagnen med en mekanisk växellåda (den så
kallade FAK-växellådan som var av samma slag som i Strv m/38-39), vilken –
trots brinnande krig – varit möjlig att införskaffa från Tyskland hösten
1942. Erfarenheterna med denna var vid denna tidpunkt något bättre än de med
Atlas hydrauliska växellåda. Karakteristiskt för vagnen var också det reservbärhjul som var placerat baktill på tornet.
Leveranstakten var tänkt till 10 stridsvagnar per månad
från november 1943, men mindre förseningar gjorde att de sista vagnarna
levererades så sent som i september 1944. Stridsvagnarna fick beteckningen
Strv m/40K (K för Karlstad) när de levererades till den svenska armén.
Majoriteten av dessa stridsvagnar placerades vid P 2
i Helsingborg. De får det militära registreringsnumret
415-494. Samtidigt döptes de tidigare levererade stridsvagnarna av
samma typ om till Strv m/40L (L för Landsverk) - vagnarna
med regnr 315-414.
I jämförelse med motorrummen på Strv
m/38-39 såg motorrummet i Strv m/40 något annorlunda ut; motorn ligger något
mera till höger i ett utrymme som är avgränsat med en längsgående vägg. Strv
m/40L har kylare för vatten och olja placerade till vänster om motorn,
emedan Strv m/40K saknar oljekylare (oljetanken har istället försetts med
kylflänsar). Strv m/40 har även försetts med ytterligare en fläkt (på Strv
m/40L avsedd för den hydrauliska växellådan).
En synbar
skillnad är också placeringen av de två kulsprutorna till höger om kanonen -
på Strv m/40L ligger de något separerade i höjdled (precis som på Strv m/39)
emedan de på Strv m/40K ligger på samma höjd i horisontalplanet.
I slutet av 40-talet och i början av 50-talet gjordes
intressanta vadningsförsök ned till ett djup av 3 m
med Strv m/40K.
Olika typer av snorkel provades - bl a med en så stor
snorkel att besättningen kunde ta sig ut genom den. Ett annat intressant försök i början av 50-talet var då en Strv m/40L
försågs med en 57 mm kanon för att nå bättre eldkraft (betecknad som
Pansarvärnskanonvagn II). Vid tidpunkten för när serien med Strv m/40
beställdes var det inte känt att den valda beväpningen inte skulle ha haft
någon avgörande verkan på de fientliga stridsvagnar vi eventuellt kunde ha
ställts inför i slutskedet av andra världskriget.
Strv m/40L utgick ur
krigsorganisationen 1957. Ett antal (totalt 25 vagnar) försåldes
några år senare till Dominikanska republiken. Där kom de att användas
en bra bit in på 1990-talet och var bland annat i
strid med amerikanska marinkåren 1965. Strv m/40K blev kvar
ytterligare några år i krigsorganisationen och utfasades först 1960. Från
såväl Strv m/40L som m/40K togs tornen tillvara för att användas som
värntorn vid flygfält och hamnar.
|
Strv m/40L |
Strv m/40K |
Vikt: |
8,93 ton
8,36 ton (med tilläggsskydd) |
10.9
ton |
Längd: |
4,900 m |
4,970 m |
Bredd: |
2,075 m |
2,080 m |
Höjd: |
2,050 m |
2,125 m |
Frigångshöjd: |
0,35 m |
0,34 m |
Besättning: |
3 man |
3 man |
Pansar: |
4 – 15 mm (– 50 mm) |
4 – 50
mm |
Motor: |
Scania-Vabis 1664, 142 hk |
Scania-Vabis L 603, 162 hk |
Maxfart: |
45 km/h |
45 km/h |
Stigningsförmåga: |
40° |
40° |
Tvärstabilitet: |
30° |
30° |
Hindertagningsförmåga: |
0,7 m |
0,7 m |
Dikestagningsförmåga: |
1,75 m |
2,0 m |
Vadförmåga: |
0,7 m |
0,7 m |
Beväpning: |
1 st 37 mm Bofors m/38 strv
2 st 8 mm ksp m/39 |
1 st 37mm Bofors m/38
strv
2 st 8 mm ksp m/39 |
Leveransår: |
1941-42 |
1943-44 |
Antal i tjänst |
100 st |
80 st |
De äldre
fotografierna på denna sida kommer från Armémuseum, FMV och Försvarsstabens
pressavdelning...
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|