Allmänt
Två av medlemmarna i Stridsfordon 90-familjen är svåra
att särskilja åt – Eldledningspansarbandvagn 90 (Epbv 90) och
Stridsledningspansarbandvagn 90 (Stripbv 90). Båda dessa varianter har ett
360º vridbart torn, men automatkanonen är avlägsnad och istället utgörs
beväpningen av en 7,62 mm kulspruta för självförsvar och sex rökkastare (tre
på var sida av tornet).
Besättningen i båda dessa varianter av Strf 90 utgörs
av tre man – en förare placerad frontalt till vänster i chassiet samt
vagnchef och reservförare/skytt placerad i tornet till vänster respektive
höger. Därtill har sex operatörer sin plats i stridsrummet/arbetsutrymmet
baktill. Föraren har utöver sina tre prismaperiskop i körriktningen även
tillgång till ett bildförstärkarperiskop för körning i mörker eller nedsatt
sikt. Fordonet ventileras av två fläktar – en för friskluften och en för
NBC-filtret. För uppvärmning finns två dieseldrivna vattenvärmare.
I jämförelse med grundversionen av Strf 90 så har Epbv
90 och Stripbv 90 en utökad kommunikationsutrustning. Detta krävs för att
möjliggöra ledning över stora avstånd och ytor. Denna består av tre till
fyra radiostationer Ra 421/480 och en Ra 195. Utöver detta finns ett
lokaltelefonsystem samt utrustning för fjärrbetjäning.
Epbv 90
Eldledningspansarbandvagn 90 används inom de
mekaniserade förbanden som observationsplattform för ledning av den
indirekta artilleri- och granatkastarelden. För att denna eld ska kunna
ledas och korrigeras, måste Epbv 90 kunna verka långt fram i stridslinjen.
Genom att ange de mål som ska bekämpas är eldledaren i Epbv 90 en viktig
länk i den indirekta elden.
Eldledningssystemet består dels av siktet med
laseravståndsmätare – som används vid inmätning av artillerimål och riktning
av kulsprutan – och ett IRV-system som gör det möjligt att verka i mörker
och nedsatt sikt. Eldledaren är den som med hjälp av övriga delar i
eldledningsutrustningen POS2 navigerings- och positionsbestämningssystem och
DART 380/Ra 480) överför data från siktessystemet till artilleri- och
granatkastarförbanden. Utrustningen för positionsbestämning anger
kontinuerligt var vagnen befinner sig.
Epbv 90 finns framtagen i en grundversion (34 stycken)
och i en version Epbv 90C (8 stycken) anpassad för internationell tjänst med
AC-anläggning, tilläggsskydd, minskydd och missionsutrustning.
Stripbv 90
Stridsledningspansarbandvagn 90 är den plattform
varifrån bataljonschefen från en framskjuten position kan leda sitt
mekaniserade förband. I vagnen transporteras också de medlemmar ur staben
som krävs för att lösa förbandets stridsuppgifter – till exempel de med
ansvar för stridsledning, underrättelse och underhåll.
Utöver vagnens kommunikationsutrustning består
stridsledningsutrustningen av NAV90 navigerings- och
positionsbestämningssystem och DART. Skyttens sikte i Stripbv 90 för
observation eller skjutning med kulsprutan är av typ Sopelem TJ-71B, dock
saknas mörkerkapacitet.
Stripbv 90 finns i två versioner – dels i en
grundversion (54 stycken), dels i en version Stripbv 90C anpassad för
internationell tjänst med AC-anläggning, tilläggsskydd, minskydd och
missionsutrustning (2 stycken). Av samtliga Stripbv 90 har fyra fordon en
avvikande konfiguration då de också har en TS9000 anpassning.
Data Epbv 90 och Stripbv 90
|
Epbv 90 |
Stripbv 90 |
Besättning |
3+6 man |
3+6 man |
Stridsvikt |
22 400 kg |
22 400 kg |
Längd |
6528 mm |
6528 mm |
Bredd |
3170 mm |
3170 mm |
Höjd |
2700 mm |
2700 mm |
Markfrigång |
450 mm |
450 mm |
Gravtagning |
2,6 m |
2,6 m |
Vadförmåga |
1,4 m |
1,4 m |
Sidlutning |
30° |
30° |
Stigförmåga |
30° |
30° |
Hastighet |
73 km/h |
73 km/h |
Aktionsradie |
320 km |
320 km |
Motor |
Scania DSI 14 Diesel 550 hk |
Scania DSI 14 Diesel 550 hk |
Växellåda |
Perkins Automat 4+2 |
Perkins Automat 4+2 |
Beväpning |
7,62 mm ksp
m/39C
6 st Galix
rökkastare |
7,62 mm ksp
m/39C
6 st Galix
rökkastare |
Ledningssystem |
1
radio Ra 195
4
radio Ra 421/480
LUFOR
Snabbsändare
DART380 datarapporteringsterminal
Positionsbestämningsutr (POS 2)
Trådanslutning TS 9000, ATN etc |
1
radio Ra 195
4
radio Ra 421/480
LUFOR
Snabbsändare
DART380 datarapporteringsterminal
Navigeringssystem (NAV 90)
Trådanslutning TS 9000, ATN etc |
Antal |
42 stycken |
56
stycken |
RENO Epbv 90
och Stripbv 90
Efter flera års
diskussioner fick FMV till slut (2016-03-22) en beställning från
Försvarsmaktens Högkvarter att renovera behovet av Strf 90 (samt Strv 122
och Bgbv 120) till två brigader i IO18 för livstidsförlängning minst intill
2030 (öka miluttaget från 12.000 km till 32.000 km). Utöver renovering
skulle även vagnarna förses med ett stridsledningssystem för bataljonsnivå
(SLB) och ett nytt kommunikationssystem (KOMNOD och TGR).
Totalt omfattade
beställningen renovering av 262 st Strf 90:
-
172 st
Strf 9040
-
40 st
Stripbv 90
-
22 st
Epbv 90
-
12 st
Bgbv 90
-
16 st
Lvkv 90
Kontrakt för
renovering av Strf 90 skrevs med HB Utveckling AB (det samägda bolaget
mellan BAE Systems Bofors AB som ansvarig för tornet och BAE Systems
Hägglunds AB som ansvarig för chassit). Omkring 50% av införandet kommer att
genomföras av FMV FSV Mv (164 vagnar iordningställs på tre olika platser).
Leveranser till FM av renoverade vagnar är planerade i tidsperioden 1:a
kvartalet 2019 till 2 kvartalet 2023.
Vad kommer då att
göras inom ramen för detta RENO för Epbv 90 och Stripbv 90:
-
Epbv 90
tillförs torn från Strf 9040A
-
Stripbv 90
tillförs torn från Strf 9040A
-
SLB/BMS
tillförs (LTS 90/100 byts ut mot KOMNOD och Ra 180 byts ut mot TGR
-
Ombyggnad av
elcentral i chassi
-
Uppdaterad
systemarkitektur i torn
-
Ny
elektronikenhet
-
Backkamera
införs
-
Uppgradering
av befintligt släpringsdon
-
Ny elektrisk
stol till vagnchefen
-
Invändig ksp
m/39 byts ut till en utvändig ksp m/58
-
Ny programvara
till siktet
-
Ny IRV-kamera
(Epbv 90)
-
Ny inredning
i Epbv 90 och Stripbv 90
-
NAV 90 byts
ut till POS 2
-
Nya vapenhållare
-
Nya dieselvärmare
-
M m
Förändringarna
innebär även nya benämningar:
Fotografierna på denna sida är
kommer från FMV, FM, BAE Systems AB, det egna arkivet och Wikipedia.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|