Sveriges första pansarbilar lät tillverkas på 20-talet
vid Tidaholms bruk och de byggdes på chassier till lastbilar från Tidaholm,
det vill säga det var lastbilar som försågs med en ”pansaröverbyggnad” eller
”pansarbeklädnad”. Tidigare hade trupper färdats oskyddade
på lastbilsflak...
Tidaholms bruk, vid ån Tidan i Västergötland, hade fått
sina privilegier som järnbruk redan 1799. Bruket hade ett eget vattendrivet
valsverk. Under 1800-talet tillverkades bland annat vagnar som ofta var av
exklusiv karaktär. En mindre serietillverkning av lastbilar startade 1906
och fram till 1920 ökade produktionen till c:a 150 lastvagnar om året.
Tidaholms bruk gjorde sig främst känd som tillverkare
av specialfordon, exempelvis brandbilar och bussar,
men de tillverkade även järnvägsmateriel. Till den svenska krigsmakten
levererades ett fåtal olika modeller av pansarbilar.
Företaget fick 1932 ekonomiska svårigheter och
ombildades till AB Tidaholmsverken. De fungerade därefter som
underleverantör till Bofors.
De första pansarbilarna från Tidaholms bruk togs fram
1925-26 och var avsedda som rena försöksfordon. Tanken var att detta
provisorium skulle göra det möjligt att utveckla en svensk pansarbilstaktik.
I april 1925 var ritningarna klara för den första pansarbilen och
tillverkningen igångsattes omedelbart. Ritningarna hade tagits fram vid
Artilleridepartementets konstruktionsavdelning. Innan den första bilen var
klar togs beslut att tillverka ytterligare två pansarbilar med en något
förändrad design. Bilkarosserna skulle ha tillverkats i pansarplåt, men
Bofors fick problem med leveranser varför pansaröverbyggnaden kom att byggas
i vanligt 5 mm handelsjärn. Tanken var att senare härda plåten – i likhet
med hur plåtarna till Strv m/21 behandlats – dock oklart om detta någonsin
blev utfört. Det var emellertid tygmästaren i Stockholm som beställde
plåtarna till överbyggnaden på lastbilarna hos AB Bofors för att karossen
därefter skulle monteras av Stockholms Tygstation ovanpå chassierna.
De
två första pansarbilarna tillverkades 1925 och var av en enkel konstruktion.
Överbyggnaden bestod av raka stora plåtar som nitats samman. Dessa var
vertikalt arrangerade, förutom i front och akter. Karossen placerades ovanpå
chassiet till en 1½-tons lastbil.
I början av juni 1925 levererades det första chassiet
för slutmontering och i slutet av månaden var den första pansarbilen klar
att börja användas. Önskemålet var att båda pansarbilarna skulle ha varit
klara till kavalleriets sommarförsök, men tillverkningen av den andra
pansarbilen drog ut på tiden och det var först till hösten som försöken med
våra två första pansarbilar kunde inledas.
De benämndes som Pansarbil nr 1 (reg nr 602) och
Pansarbil nr 2 (reg nr 603), båda betecknade som fm/25. Pansarbilarna var
försedda med en 6,5 mm kulspruta m/1900 Hotchkiss som monterats i ett runt
torn.
Försöken leddes av ryttmästare Wilhelm Odelberg vid K3
i Skövde. Han hade studerat pansarbilar och pansarbilstaktik i Frankrike.
Detta var också en av anledningarna till att ryttmästare Odelberg användes
som sakkunnig vid konstruktionsarbetet hos Tidaholms Bruk AB.
Tidaholms första pansarbilar hade dubbelkommando med en
framåt- och bakåtförare, vilket möjliggjorde snabba manöverväxlingar. Vikten
var 4-5 ton och med en motor på 36 hk gick det att komma upp i cirka 45
km/h. En finess var lösningen på dörrar – Odelberg hade hittat lösningen i
Frankrike. Sidodörrarna öppnades åt olika håll, vilket innebar att
nödutrymning kunde ske i skydd mot fienden.
Framifrån känns Pansarbil 1
igen på att kylaren har sex smala flänsar. Pb 1 fm/25 skrotades c:a 1935.
Pansarbil 2 har normala bakljus baktill och känns om
inte annat igen på att frontens kylare endast har tre flänsar. Med pansarbil
nr 2 gjordes bl a ett försök med en stor och rörlig hake som anbringats på
kofångaren fram.
Försöket var misslyckat, men tanken var att föraren
skulle kunna manövrera haken inifrån för att koppla tag i sådant som behövde
bogseras undan.
Senare försågs pansarbil nr 2 med radio. En antenn (som
såg ut som ett räcke) monterades då längs den högra sidan på pansarbilen.
Pansarbil 1 byggdes ursprungligen med vanliga bakhjul,
men konstruerades om och försågs baktill med ett bandaggregat – det var
Postverkets banddrivningstillsats för att öka framkomligheten under
vinterförhållanden som användes. Bandaggregatet bestod av ett vanligt
drivhjul med två stödhjul grupperade oOo och omgivna av bandet. Försöket med
banddrift var emellertid inte lyckat, varför vanliga hjul åter monterades.
Det ingrepp som gjordes i pansarbilen för att ge plats för bandaggregatet
kan urskönjas i urspåringen i sidan på karossen.
Året därpå, i början av 1926, slutfördes tillverkningen
av den tredje pansarbilen. Denna pansarbil konstruerades efter en ny
specifikation som var resultatet av de erfarenheter man fått under försöken
1925, bl a hade pansarplåtarnas utformning ändrats radikalt – sidopansarets
kanter hade fasats av.
Pansarbil 3 (reg nr 604) fick beteckningen fm/26 och
har en mer strömlinjeformad kaross än sina två syskon. Den var beväpnad med
en 6,5 mm luftkyld flygplanskulspruta m/ 22 av Colt-typ.
Tidvis hade denna pansarbil en 37 mm kanon typ Puteaux
som lånats från stridsvagnen Renault FT 17 (”Putte”), men vid dessa
tillfällen fanns det samtidigt även en kulspruta riktad bakåt i tornet.
Puteuxkanonen hade dessutom tidigare varit monterad på försök i Strv fm/21
nr 5.
Pansarbil fm/26 försågs sedermera med samma typ av
kamouflagemålning som användes på Strv m/21 (mörkgrönt/brunt/ljus sand och
med en bred svart bård mellan de olika fälten).
Till pansarbilarna hörde en följepluton på lastbilar.
De var placerade vid kavalleriregementet K3 i Skövde. Med dessa tre
pansarbilar, som de facto var tre första svensktillverkade stridsfordonen,
gjordes försök att utforma såväl en svensk pansarbilstaktik som ett ”antipansarbilsuppträdande”
hos trupperna.
Under denna period av försök företogs resor runt om i
Europa i sökandet efter en ny pansarbil som lämpade sig för svenska
förhållanden. Ryttmästare Odelberg gjorde dessutom ett flertal studieresor i
syfte att undersöka nykonstruerade pansarbilar.
Tyvärr gav dessa resor inte det resultat man hoppats på
och då ingen lämplig utländsk vagn stod att finna så beslöts att en ny
pansarbil skulle konstrueras inom landet…
I början av 1930 tillfördes pansarbilarna en fristående
pansarbilstropp i kavalleriregementet. Förutom de tre pansarbilarna med
besättning bestod denna av en chef och ställföreträdare samt en stridstross.
De två sista av de tre pansarbilarna fm/25 och fm/26
kom att användas fram till andra världskriget.
Tyvärr finns ingen av dessa tidiga
pansarbilar bevarad för eftervärlden.
I exercisreglementet för kavalleriet fanns samma år
allmänna bestämmelser för hur pansarbilarna skulle användas:
Pansarbilförbands användning grundas på de för dem
utmärkande egenskaperna stor rörlighet på goda vägar, stor eldkraft och
ringa sårbarhet för eld från gevärskalibriga vapen. Stillastående förstöras
de lätt av artillerield. Under mörker kunna de i allmänhet icke användas för
spaning och strid. Pansarbilstropp bör hållas samlad: enstaka pansarbilar
oskadliggöras lätt. Besättningen bör icke avstiga i fiendens närhet.
Samverkan med andra förband, särskilt skyttegrupp, kan ofta vara
fördelaktigt. Företag med pansarbilsförband utföras överraskande och om
möjligt då fienden är minst i stånd att möta dem, såsom vid hans uppbrott,
intagande av förläggning, utrymning av ställning mm. Pansarbilförband
förslitas lätt. De böra sparas för viktiga företag och erhålla materielvård.
Pansarbiltroppen används under spaningstjänst för att göra snabba framstötar
för att hastigt utforska hur fienden framrycker. För att fienden inte skall
bliva i tillfälle att vidtaga åtgärder mot pansarbilarna böra de icke längre
tid uppehålla sig inom samma område. Förbanden böra i regel erhålla
självständiga, alltid väl begränsade uppgifter. Samverkan med övriga
spaningsorgan kan vara fördelaktiga. Under frammarsch kan pansarbilstropp
stundom underställas spetsen. Den framgår härvid ansatsvis före
förpatrullen. Under tillbakamarsch uppträder pansarbiltropp stundom under
direkt samverkan med spetsen, vilken den i allmänhet underställes. Under
anfallsstrid kan pansarbiltropp verkställa anfall mot fiendes flank och
rygg, därest vägnätet är gynnsamt. Är så icke fallet kan den tilldelas
frontalt uppträdande truppförband, men hålles i reserv.
|
Pbil fm/25 och fm/26 |
Vikt |
4-5
ton |
Pansar |
5 mm
handelsjärn |
Motor |
36-45
hk 4-cyl Tidaholm bensin |
Maxfart |
45-60 km/h |
Beväpning |
6,5 mm kulspruta m/1900 Hotchkiss
alt. 6,5 mm luftkyld
flygplanskulspruta m/ 22 av Colt-typ
tidvis 37 mm kanon Puteaux |
|