I mars 1940 hade en
svenska order på 90
stridsvagnar av typ TNH från BMM (Böhmisch-Mährische-Maschinenfabrik, en
tjeckisk firma tidigare känd som CKD; Českomoravská-Kolben-Daněk)
annullerats. Istället beslagtog Tyskland dessa vagnar
för att använda dem i kriget. Sverige var emellertid
fortsatt mycket intresserade av den tjeckoslovakiska stridsvagnen och
förhandlingar om licenstillverkning hade återupptagits efter att tyska
myndigheter ställt sig positiva till detta. Efter
medgivande från Kungl. Maj:t stod det klart att de medel som tidigare
avsatts för TNH-stridsvagnarna fortfarande kunde användas för ett eventuellt
inköp. Efter långa och segslitna förhandlingar, kunde till slut ett
licensavtal slutas i december 1940 med BMM. I juni 1941 lades beställning på
tillverkning av 116 stycken TNH-stridsvagnar vid Scania-Vabis. Dessa vagnar
kom att levereras mellan december 1942 och augusti 1943; hela tre år senare
än ursprungligen planerat. Fordonen fick i armén beteckningen Stridsvagn
m/41.
Som ett resultat av
försvarsbeslutet 1942 fortsatte Sverige sin forcerade
stridsvagnsanskaffning. Det klargjordes att behovet av lätta 10-tons
stridsvagnar var fortsatt stort, trots att den internationella
utvecklingstrenden gick mot allt tyngre stridsvagnar – bättre skyddade och
med kraftigare beväpning – och trots att 1941 års pansarkommitté
rekommenderat att en tyngre stridsvagn skulle anskaffas. I juni samma år
lades därför två kompletteringsbeställningar på lätta stridsvagnar; dels på
Strv m/40K (som kom att tillverkas vid Karlstads
Mekaniska Verkstad), dels på fler av den Strv m/41 som redan var under
licenstillverkning vid Scania-Vabis i Södertälje. I samband
med denna andra beställning fick den första beställda serien av Strv
m/41 tilläggsbeteckningen SI och den
den andra serien fick följaktligen beteckningen Strv
m/41 SII. En prototyp av Strv m/41 gjord i vanlig stålplåt hade
levererats redan våren 1941.
Strv m/41 SI var inte av det
modernaste slaget när leveranser inleddes i slutet av 1942. Till skillnad
från Landsverks vagnar så var pansarskrovet nitat. Detta underlättade i och
för sig tillverkningen, men konstruktionen hade sina kända nackdelar. Det
diskuterades att gå över till en helsvetsad konstruktion, men bedömningen
blev att detta skulle ta för lång tid. Precis som sina föregångare (stridsvagnarna
m/38-40) var TNH-stridsvagnen beväpnad med 37 mm kanonen från Bofors och
två 8 mm kulsprutor m/39. Motorn, Scania-Vabis typ 1664, var densamma som
satt i den Strv m/40L som året innan beställts från Landsverk. Däremot
skilde sig bandaggregaten avsevärt, jämfört med stridsvagnarna från
Landsverk. I Strv m/41 användes beprövade bladfjädrar, istället för den
modernare torsionsfjädringen. Vagnen hade emellertid goda
framkomlighetsegenskaper och upplevdes som lättmanövrerad; den 5-växlade
förväljarlådan från Praga-Wilson fungerade alldeles utmärkt.
I jämförelse med
ursprungsmodellen hade tjeckerna gjort vissa modifieringar i konstruktionen
(de betecknade den som TNHP-S), bland annat hade pansartjockleken ökats
frontalt och såväl det övre frontpansaret som tornpansaret hade fått en
annan utformning. Därutöver hade den bakre delen av torntaket rätats ut för
att ge mer utrymme. Tyskarna ville hemlighålla vissa av dessa förbättringar,
men BMM tillsåg att de via kurir kom Sverige till del som kodade ritningar.
Ett år efter den första
beställningen på Strv m/41 lades en andra beställning på ytterligare 122
vagnar. Denna beställning skulle egentligen ha kunnat vara större om
Scania-Vabis hade haft större produktionskapacitet. TNH-stridsvagnen
uppfattades nämligen som en bättre stridsvagn än det alternativ som stod
till buds från Landsverk, även om den ur ett internationellt perspektiv var
hopplöst föråldrad. Nu blev det istället en uppdelad anskaffning på två
industrier då kontrakt samtidigt skrevs med Landsverk om leverans av
ytterligare 80 Strv m/40 (de som kom att sättas samman vid Karlstads
Mekaniska Verkstad).
Den andra omgången
TNH-stridsvagnar betecknades Strv m/41 SII. Dessa hade förstärkts frontalt
med bättre pansarskydd och även försetts med den nya motorn L-603 från
Scania-Vabis på 160 hk. Motorbytet var nödvändigt på grund av den ökade
vikten, men samtidigt tog den nya motorn mer plats varför vagnen fick
förlängas 65 mm (ett ökat avstånd som kan ses mellan det andra och det
tredje bärhjulet). Andra ändringar var att bränsletankens volym ökades från
190 till 230 liter. I övrigt var de båda modellerna av Strv m/41 lika och
karakteriserades av att ha hög driftsäkerhet.
Leveranser påbörjades i
oktober 1943, men innan de 18 sista vagnarna hade hunnit färdigställas togs
ett beslut att dessa istället skulle konverteras till stormartillerivagnar
(de vagnar som senare kom att betecknas som Sav m/43). Detta var följden de
lyckade försök som genomförts med en ombyggd variant av prototypen till Strv
m/41 – försök med understödsfordon till infanteriet. Produktionen av Strv
m/41 SII upphörde därmed i mars 1944 då totalt 104 vagnar hade levererats.
Samtliga Strv m/41 SI kom att
tillhöra P 3 i Strängnäs, medan SII-vagnarna företrädesvis organiserades vid
P 4 i Skövde (ett fåtal sändes till P 2 och en mindre del tillhörde P 3:s
materielreserv). Samtliga vagnar byggdes i slutet av 1950-talet och i början
av 1960-talet om till pansarbandvagnar – de vagnar som sedermera fick
beteckningen Pbv 301. De överblivna stridsvagnstornen kom att användas som
värntorn för skydd av de krigsflygbaser som upprättades runt om i landet. I
denna roll blev de kvar i organisationen till en bit in på 1990-talet.
Ombyggnationen till Pbv 301
gjorde att ingen äkta Strv m/41 finns kvar idag. Däremot har en Sav m/43
”återställts” till sin ursprungliga design - dvs Strv m/41
SII - och den har nu överförts till det nya försvarsfordonsmuseet Arsenalen
i Strängnäs.
|
Strv m/41 SI |
Strv m/41 SII |
Vikt: |
10,5 ton |
~11 ton |
Längd: |
4540 mm |
4605 mm |
Bredd: |
2140 mm |
2140 mm |
Höjd: |
2350 mm |
2350 mm |
Frigångshöjd: |
400 mm |
400 mm |
Besättning: |
4 man |
4 man |
Pansar: |
8 – 25 mm |
8 – 50 mm |
Motor: |
145 hk Scania-Vabis typ 1664
|
160 hk Scania-Vabis typ 603 |
Växellåda: |
5+1 Praga Wilson (förväljare) |
5+1 Praga Wilson (förväljare) |
Maxfart: |
48 km/h |
48 km/h |
Beväpning: |
1 st 37 mm Bofors m/38 strv
2 st 8 mm ksp |
1 st 37 mm Bofors m/38 strv
2 st 8 mm ksp |
Antal |
116 st |
104 st |
De äldre
fotografierna på denna sida kommer från Armémuseum, FMV och Wikipedia...
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|