Under
andra världskriget växte ett behov fram även i Sverige av understödsfordon
till infanteriet – fordon, enligt rysk och tysk modell, som kunde ge rörligt
direktriktat eldunderstöd åt anfallande infanteri med pansarbekämpning eller
med indirekt artillerield.
Efter att Chefen för armén den 27 september 1941
beordrat införande av stormartilleri i det svenska försvaret, inleddes en
period av studier och försök för att finna en lösning på en
pansarartillerivagn. Till skillnad från stridsvagnskonfigurationen, där
beväpningen integreras i en rörlig tornlösning, har en pansarartillerivagn
kanonen anbringad i en fast överbyggnad ovanpå chassiet. Fördelarna med
detta är flera; en grövre kaliber på kanonen kan användas, mer plats ges för
servis och ammunitionshantering, tillverkningskostnaden blir lägre och
leveranstiden kortare – något som inte minst Tyskland tog till sig i krigets
slutskede.
Till att börja med provades en 7,5 cm kanon m/40 på det
tidigare levererade prototypchassiet till Strv m/38 – den så kallade
”62:an”. De provskjutningar som företogs i början av 1942 utföll med
positivt resultat och möjligheten att använda chassier från äldre 10-tons
stridsvagnar föreföll värd att studera djupare. Diskussionen som följde
framlade även andra chassialternativ från Landsverk som möjliga för en
bandgående stormpjäs. Chassiet till luftvärnskanonvagnen ”Anti” bedömdes ej
klara den ökade vikt önskad pansartjocklek medförde. ”Terro” chassi öppnade
i och för sig för möjligheten att prova ett nytt stridsvagnskoncept, men gav
också en oönskat hög totalvikt uppåt 15 ton. Ett ”Lago” chassi försågs med
en 7,5 cm kanon med långt eldrör (L/50) och genomgick vinterprov i januari
1943 samtidigt som ”62:an” provades vid A6 – den hade då ombeväpnats med den
äldre 7,5 cm kanon m/02. Denna kanon hade även studerats under 1942 i en
trämodell på prototypchassiet till Strv m/41 och i mars 1943 lades
beställning vid Scania-Vabis på framtagande av en prototyp i denna
konfiguration.
När prototypen levererades i augusti samma år benämndes
den pansarartillerivagn – Pav m/43. Vagnen genomgick därefter skjut- och
belastningsprov vilket utmynnade i diskussion kring olika beväpningsförslag
som lämnats av Bofors. Beslut togs om att gå upp i kaliber och tillverka en
helt ny 10,5 cm pjäs i eldrörslängd L/21.
Parallellt hade ”62-an” ombeväpnats ytterligare en gång
– med ett 15 cm rekylfritt system som stormpjäs fm/43. De många frågetecknen
kring olika typer av pjäser, eldrörslängder, kalibrar, genomslagsförmåga e t
c, fick departementet att tillsätta en kommitté att utreda
”stormartillerifrågan”. Detta resulterade i beslutet att beställa
stormartillerivagnar på chassi till Strv m/41 – inledningsvis med en
provisorisk lösning med 7,5 cm kanonen m/02 monterad, men så fort som
möjligt ersatt med den nya 10,5 cm kanonen m/44. Kontrakt lades i mars 1944
hos Scania-Vabis i Södertälje. Beslutet som togs innebar att den pågående
tillverkningen av de 122 Strv m/41 SII som beställts i juni 1942 skulle
avbrytas efter endast 104 levererade vagnar. Istället skulle resterande 18
vagnar byggas om till dessa nya understödsfordon för artilleriet –
Stormartillerivagn m/43.
Utbildning på Sav m/43 genomfördes inledningsvis på Bergslagens
Artilleriregemente A9 i Kristinehamn. Chef för förbandet var överstelöjtnant
Karl Ångström – som också var den som utarbetat reglementen och
organisationsplan för stormartilleriet under sin tid vid arméstabens
artilleriavdelning. När truppen ryckte in i april 1944 för att utbildas på
de nya stormartillerivagnarna hade leveranser ännu inte påbörjats. Detta
löstes genom att åtta stycken tornlösa stridsvagnar m/41 lånades in från P3.
Slutleverans av Sav m/43 var planerad till slutet av november 1944, men
detta försenades till i januari 1945.
Under 1944-1945 genomfördes på A9 även ett antal olika
försök med den så kallade ”trätoffelvagnen” – ett smeknamn fordonet hade
erhållit på grund av sitt utseende. Det var prototypen till Sav m/43 som
hade byggts om; motorn hade skjutits framåt och placerats mitt i vagnen och
överbyggnaden med vapenplattformen hade dragits bakåt. Inledningsvis
provades en 7,5 cm pansarvärnskanon m/44, men denna ersattes med en 15 cm
rekylfri pjäs av typ haubits m/44 SAV. Försöken lades ner efter stora
problem med det kraftiga tryck som bakflammans utblås orsakade –
projektilvikten var hela 40 kg. Efter avslutade försök användes vagnen utan
kanon i utbildningen av blivande förare.
Sav m/43 tilldelades initialt artilleriet och organiserades i två
stormartilleridivisioner med tre batterier vardera. Dessa divisioner var
grupperade vid norska gränsen fram till krigsslutet i maj 1945. Vagnarna
användes på ungefär på samma sätt som vanliga artilleripjäser – som
mekaniserade kanoner. I februari 1945 deltog förbandet i den stora
fälttjänstövningen i Dalarna – en av de första som någon sin genomförts
vintertid i landet – och stormartillerivagnarna tilldrog sig stort intresse.
SvD skrev bland annat att det onekligen var värt en 25-milaresa genom
ändlösa Dalaskogar för att få bevittna Sav m/43 premiärskjutning och att
”om det behövs kan ett stormbatteri lätt gruppera sina pjäser som artilleri
också och avge indirekt eld, ehuru detta icke är det naturligaste”. Även
arméchefen bidrog till lovorden som ströddes över förbandet:
”Stormdivisionen har vid upprepade tillfällen visat sig vara av
utomordentlig betydelse för det direkta understödet av infanteriet och har
visat god framåtanda”.
De ständiga vakanserna som uppstod under bytet från 7,5 till 10,5 cm
kanon skapade bekymmer då det under utbildningsåret 1945-1946 saknades många
vagnar – först i mars 1946 var ombeväpningen slutförd. I slutet av 1945
gjordes en kompletterande beställning av 18 stycken Sav m/43 till den 2:a
Stormartilleridivisionen. Leveranser var planerade att pågå mellan november
1946 till juni 1947 med tre vagnar i månaden, men slutleveransen försenades
ett halvår.
Efter ett antal år ändrades inriktningen för stormartillerivagnarna och
istället blev deras uppgift att understödja infanteriet med direktriktad
eld. Av denna anledning överfördes Sav m/43 till infanteribrigaderna där de
grupperades i stormkanonplutoner med sex vagnar vardera – totalt sex
infanteribrigader i Norrland utrustades med stormartillerivagnar. Samma år,
1951, flyttades även ansvaret för utbildning och underhåll över till
pansartrupperna där det fanns dels personal med vana att hantera
stridsfordon, dels rätt resurser beträffande verkstäder. Där fanns också
skjutfältresurser – den ammunition Sav m/43 hade att tillgå var från början
pansargranater och spränggranater, men mot slutet av 50-talet blev även
RSV-granater tillgängliga. Totalt kunde 41 granater medföras i vagnen.
I samband med att de nya infanterikanonvagnarna Ikv 102 och Ikv 103
infördes 1956-1957 gjordes ytterligare en rockad med stormartillerivagnarna.
De lättare infanterikanonvagnarna fick ta över ansvaret i norr och istället
flyttades samtliga Sav m/43 över till sex olika infanteribrigader i Skåne.
Här organiserades de i stormkanonkompanier, men med samma antal vagnar som i
de tidigare stormkanonplutonerna.
När pansarkanonvagnarna (Pvkv m/43) i början av 1960-talet skulle
ommotoriseras fick Sav m/43 lämna ifrån sig sin Scania-Vabis motor typ
603/2. Denna ersattes istället med den 20 hk svagare Scaniamotorn typ
1664/13 som suttit i Strv m/41 SI. Denna motor hade avgasutsläppet på höger
sida vilket innebar att ljuddämparen fick vändas och en del yttre tillbehör
flyttas. Vagnen kom att vara i tjänst till i början av 1970-talet – 1973
utgallrades de sista Sav:arna. I och med att infanteribrigaderna
omorganiserades så ersattes Sav m/43 med 11 stycken Strv 74 per
stormkanonkompani i krigsorganisationen.
|
Sav m/43 (1946) |
Sav m/43 (1962) |
Vikt: |
12 ton |
12,4 ton |
Längd: |
4.605 mm (chassi) |
5.050 mm (med kanon) |
Bredd: |
2.140 mm |
2.140 mm |
Höjd: |
2.290 mm |
2.290 mm |
Frigångshöjd: |
400 mm |
380 mm |
Besättning: |
4 man |
4 man |
Pansar: |
8 – 50 mm |
8 – 50 mm |
Motor: |
1 st Scania-Vabis typ 603/2
160 hk |
1 st Scania-Vabis typ 1664/13
140 hk |
Växellåda |
Praga-Wilson
5 + 1 växlar |
Praga-Wilson
5 + 1 växlar |
Maxfart: |
45 km/h |
43 km/h |
Aktionsradie: |
190 km |
180 km |
Gravtagning: |
2,1 m |
2,1 m |
Vadförmåga: |
0,9 m |
0,9 m |
Stigförmåga: |
45° |
45° |
Tvärstabilitet: |
30° |
30° |
Beväpning: |
1 st 10,5 cm kan m/44 sav L/21
|
1 st 10,5 cm kan m/44 sav L/21
|
Leveransår: |
1944-1947 |
1962 |
Antal i tjänst: |
36 st |
36 st |
Militärnummer: |
80124 – 80159 |
80124 – 80159 |
Det finns
idag ett antal Sav m/43 bevarade, bl a på Försvarsfordonsmuseet Arsenalen i
Strängnäs (tidigare vid Pansarmuseet i Axvall) och hos Föreningen P5 i
Boden.
De äldre
fotografierna på denna sida kommer från arkiven på Armémuseum, FMV, Försvarsstaben
samt Bofors.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|