Direkt efter andra världskriget blev det totalstopp på att anskaffa fler
stridsfordon till den svenska armén. Inte så konstigt kanske med tanke på
att hela 1308 fordon blivit levererade från början av 1939. Problemet var
emellertid att det stora flertalet stridsvagnar var för dåligt skyddade och
med en otillräcklig verkansförmåga. Inför en kommande förnyelse av det
svenska stridsvagnsbeståndet inleddes därför en sondering av vad marknaden
hade att erbjuda. Bland annat undersöktes möjligheterna under 1947-1948 att
anskaffa Sherman-vagnar, men detta spår fick ingen fortsättning då det stod
klart att den inte var mycket bättre än vår egen Strv m/42.
Studier vid KAF kom fram till att den vagn som bäst uppfyllde kraven
på en ny tung svensk stridsvagn var brittiska Centurion Mk III med 8,4 cm
beväpning. En framstöt gjordes därför 1950 till England där Sverige förhörde
sig om möjligheten att köpa vagnen. Svaret blev då att den egna produktionen
hade förtur och att leveranser kunde utlovas först från 1958.
Stridsvagn Centurion utvecklades ursprungligen som en
kavalleristridsvagn benämnd A41 med 7,6 cm beväpning och var en
vidareutveckling av stridsvagnarna Cromwell och Comet. I början av 1945
skeppades sex prototyper över från Storbritannien till kriget i Tyskland,
men de anlände för sent för att delta i striderna. Några år efter
krigsslutet inleddes dock en produktion av stridsvagnen och erfarenheter
från krigets slutskede hade då inarbetats i konstruktionen för den senaste
versionen Mk III. Benämningen på stridsvagnen hade då ändrats till
Centurion.
Sedan andra hälften av andra världskriget hade
britterna konsekvent gett sina stridsvagnar ett namn som började på C (den
romerska siffran för 100 – Centurion var en härförare med befäl över c:a 100
man) – något som gäller än idag. Den första brittiska stridsvagnen på
bokstaven C var dock Convenanter, som kom redan 1940.
Det nedslående beskedet från Storbritannien fick
istället Sverige att rikta blickarna åt annat håll. KAF hade under 1950 fått
vetskap om en nyutvecklad fransk 15-tonsstridsvagn – AMX 13 med 75 mm
beväpning – och det beslutades att låna in en vagn för utprovning.
Parallellt inleddes en sekretessbelagd projektering av en egenutvecklad tung
stridsvagn under täcknamnet Kranvagn (KRV). Vid denna tidpunkt (1951) inkom
även rapporter från Koreakriget som underströk hur undermålig beväpningen
var på en stor del av den svenska stridsvagnsflottan (Strv m/40 och Strv
m/41 med 37 mm kanon). Studier och försök genomfördes därför med chassierna
till dessa äldre stridsvagnar uppgraderade till pansarvärnskanonvagnar med
grövre beväpning. De gav tyvärr inte önskat resultat – framförallt beroende
på det otillräckliga skyddet. En AMX 13 anlände emellertid under stort
hemlighetsmakeri till Sverige i april 1952 och redan efter ett halvårs
utprovning var inriktningen att införskaffa ett större antal vagnar från
Frankrike
Strv 81
Mitt under försöken med AMX 13 ändrade sig plötsligt
britterna i frågan om att sälja stridsvagn Centurion till oss. Anledningen
var de handelsbekymmer de fått i sin bytesbalans med Sverige. Under senare
hälften av december 1952 genomfördes förhandlingar i London om köp av 80
vagnar – vilket var vad tillgängliga medel räckte till (1 miljon kronor per
stridsvagn) – och på nyåret 1953 fanns ett kontraktsförslag framme.
Valet stod således mellan att köpa brittiskt eller
franskt. Frågan blev infekterad då arméchefen – general Carl August
Ehrensvärd – föredrog AMX 13 med motiveringen att han ansåg Centurionvagnen
”…var en utmärkt stridsvagn men väl tung för svenska förhållanden och
dyrbar, även i drift…”. Överbefälhavaren å andra sidan – general Nils
Swedlund – sades vara ”…skeptisk inställd mot att man i Frankrike kunde
tillverka fullgod krigsmateriel…” och dessutom ville han ha en
stridsvagn som bättre stod emot hotet från atomvapen än vad den lätta
franska stridsvagnen med sina 10-40 mm pansarstål bedömdes göra. Detta var
helt i linje med den larmrapport som FOA publicerade under året och som
förutspådde att taktiska kärnvapen skulle komma att användas i framtida
krig. ÖB lyckades på ett kuppartat sätt få med försvarsministern Torsten
Nilsson på sin linje, varefter beslut togs – utan att vare sig CA eller KAF
hörts närmare i frågan – att genomföra anskaffning av Centurionstridsvagnar
och att via UD meddela fransmännen att Sverige inte längre var intresserade
av att köpa AMX 13. Den svenska grupp som i april 1953 under ledning av Eric
Gillner förhandlade med Frankrike om köp av 300-400 vagnar fick snabbt
avbryta affärsdiskussionen.
De åttio Centurionstridsvagnarna
som Sverige köpte från Storbritannien var redan tillverkade för den inhemska
arméns behov och kunde hämtas direkt ur brittiska mobiliseringsförråd. Redan
den 2 maj 1953 – en lördag – anlände de första sex vagnarna till Sverige
efter en stormig resa. De kom med Ahlmarksrederiets fartyg ”Silen” till
Landskrona hamn och lastades av med den stora varvskranen innan de för egen
maskin körde upp på speciella järnvägsvagnar för vidare transport till
Hässleholm och P2.
Den 50 ton tunga Centurion Mk III var en traditionellt uppbyggd
stridsvagn med föraren placerad till höger i chassiet, vagnchef och skytt
till höger i tornet och laddaren till vänster. Den 12-cylindriga
Meteormotorn från Rolls Royce var en konvertering av den berömda
Merlinmotorn som bl a satt i jaktflygplanen Spitfire och Mustang. Motor och
transmission var placerade baktill. Skyddet var med sina 150 mm pansarstål
frontalt i tornet överlägsen många av sina samtida konkurrenter – något som
framgångsrikt bevisats under Koreakriget där Centurion fick sitt elddop.
Mycket betydelsefullt för vagnens stridsvärde var också möjligheten att
kunna skjuta den nya typen av pansarbrytande ammunition benämnd APDS (Armour
Piercing Discarding Sabot) – underkalibriga pansarprojektiler med drivspegel
som ökade genomslaget i pansar till det dubbla i jämförelse med de äldre
fullkalibriga projektilerna.
Vagnarna fick i Sverige beteckningen Stridsvagn 81 – den första
stridsvagnen med > 8 cm kanonkaliber – men kallades under många år för C
III. Så snart den sista av de åttio Centurionerna levererats i början på
sommaren 1953 inleddes utbildning på vagnarna vid P 2 och redan hösten 1954
deltog kompanier med ”81:or” under de stora manövrarna i Skåne och Dalarna.
Det lyckade resultatet bidrog till att medel tillställdes för anskaffning av
ytterligare 160 Centurionstridsvagnar Mk III. När de anlände till Sverige
1955 var några av modifieringarna från den senaste versionen Mk V införda,
bl a ett nytt eldrör (typ B, tidigare typ A) med krutgasejektor. En annan
synlig yttre skillnad var att lådan för förarhuven på frontpansaret ersatts
med ett bandankare. De totalt 240 Strv 81 gjorde det möjligt att bemanna
fyra pansarbrigader. De ersatte Strv m/42, som istället tills vidare tog de
gamla 10-tonsvagnarnas plats. Anskaffningen tillfredsställde arméns behov av
tunga stridsvagnar så pass att KRV-projektet lades ner 1954, däremot
kvarstod behovet av ett lättare komplement till Centurionerna.
De första Centurionerna som till Sverige saknade radio, men fick senare
radiostationerna Ra 121, Ra 130 och Ra 400 inmonterade. Efter hand infördes
också ett interkommunikationssystem som möjliggjorde samtal mellan
besättningsmedlemmarna. Tidigare hade endast vagnchefen kunnat ge föraren
order via en handhållen mikrofon.
Strv 101
Försvarsbeslutet 1958 innehöll medel för ytterligare anskaffning av
Centurionstridsvagnar. Förhandlingar inleddes med engelsmännen samma år. De
ville inledningsvis endast erbjuda vagnar med samma kanonkaliber som på Strv
81 (8,4 cm), men eftersom analyser i Sverige av hotbildsutvecklingen visat
att det på 1960-talet skulle komma att krävas minst 10 cm kanonkaliber på
stridsvagnar så frågade KAF efter den senaste versionen av Centurion – Mk
10. Den brittiska delegationen, som inte trodde att Sverige kände till den
vidareutvecklade varianten, fick emellertid efter ett tag ett bemyndigande
att sälja Mk 10:an till Sverige. Totalt 110 vagnar nytillverkades för
Sveriges behov och levererades under 1959-1960.
Centurion Mk 10 fick beteckningen Stridsvagn 101. Förbättringarna i
jämförelse med de äldre versionerna var flera och det som framförallt ”stack
ut” var den kraftigare 10,5 cm pjäsen där gyrostabiliseringen i höjd och
sida hade förbättrats (något som möjliggjorde träff vid skjutning under
gång). Därutöver hade vagnen fått ett förstärkt frontpansar i chassiet (120
mm pansarstål i stället för 76 mm) och en ny vapensköld. Liksom tidigare
kunde vagnen dra med sig en bränslekärra för att öka aktionsradien (med 900
liter extra), men den behövde å andra sidan inte användas lika ofta eftersom
utrymme hade skapats baktill för en extra bränsletank (medförd mängd bensin
hade ökats från 540 till 1000 liter). Denna modifiering gav motorluckorna
ett annat utseende. En mindre Morrismotor på 8 hk hade dessutom klämts in i
motorrummet för att driva ett elverk på 3000 W och en ventilationsfläkt för
övertryck i stridsrummet. När motorerna tjänat ut
ersattes de efterhand med motorer från Ford Escort.
En klar förbättring var att tornet försetts med ett golv – vilket gjorde
att laddaren slapp springa med i tornets rörelser. Spaningshuven för
vagnchefen blev kontraroterande och behövde inte längre handmanövreras.
Dessutom blev dess lucka tvådelad så att den kunde ställas i ett paraplyläge
som extra skydd över huvudet under observation med öppen lucka. Eftersom
vagnen nytillverkades för Sverige fick instrumenten angivelser i det
metriska systemet. Däremot hade britternas anslutning till nybildade NATO
gjort att ett nytt standardiserat gängsystem införts – något som inte
gagnade komponentgemenskapen mellan Mk III/V och Mk 10 i Sverige.
Strv 102
För att de äldre Strv 81 skulle nå samma standard som
de nyinköpta Strv 101 genomfördes ett moderniseringsprogram vid
Miloverkstäderna i Hässleholm och Skövde på de 240 äldre
vagnarna under 1964-1966. Uppgraderingen innebar framförallt en
ombeväpning till 10,5 cm kanon och ett nytt ammunitionsställ, men även
radioutrustningen byttes ut – två Ra 421 placerades i samtliga vagnar (även
i Strv 101). Samtidigt infördes också telehjälmar.
De
modifierade vagnarna fick beteckningen Stridsvagn 102. Dessa stridsvagnar
kunde exteriört särskiljas från Strv 101 framförallt genom att de hade färre
fästöglor i sidoplåtarna.
Strv 101R och Strv 102R
I avvaktan på en ny svensk stridsvagn inleddes 1973 en
central renovering av samtliga Centurionstridsvagnar. När detta var klart
1977 på Strv 102 hade livslängden förlängts till 1985. Renoveringen av Strv
101 blev klar 1983 och fick med detta en förlängd livslängd till 1990. Men
trots att försvarsbeslutet 1977 slog fast att arméns mekanisering måste ökas
och att fler stridsfordon behövde tillföras, gavs inget ekonomiskt
handlingsutrymme åt en omsättning av befintligt stridsvagnsbestånd –
istället prioriterades anskaffningen av lättare stridsfordon.
Detta resulterade i att ytterligare en
livstidsförlängning av Centurionerna behövde göras. Under ett antal år
(1983-1987) genomgick därför samtliga vagnar ett så kallat ”torn-REMO” vid
AB Bofors i Karlskoga. Renoveringen avsåg i första hand riktmaskineriet
medan modifieringen avsåg utrustning för observation och eldledning. Detta
innebar att Strv 101/102 uppgraderades med mörkerutrustning, kalkylator
(måldator), nytt sikte med laseravståndsmätare, samt fick en förbättrad
pjäsriktanordning med nya gyron, riktdon och elektronikdelar, vilket i
avsevärd grad ökade stabiliseringen. Även 71 mm lyskastare av typ Lyran
tillfördes fordonen och den äldre Strv 102 fick förstärkt frontalt
chassiskydd så att nivån ensades med den modernare Strv 101. Därutöver fick
eldrören ett termoskydd för att förhindra krökning vid uppvärmning samtidigt
som avgasrör och ljuddämpare försågs med värmesignaturdämpande plåtar för
att det inte skulle vara lika lätt att identifiera en Centurion
med hjälp av IR-sikten/-sensorer.
Som en ytterligare skyddshöjande åtgärd försågs
samtliga Centurioner med explosivt reaktivt pansar på chassi och torn. Dessa
yttre tilläggsskyddsmoduler var uppbyggda enligt samma princip som det
israeliska ”Blazer-pansaret” (paneler placerade i 30º vinkel med 3 mm
sprängämne mellan två 3 mm:s plåtar) som användes för första gången vid
kriget i Libanon 1982. Leverantör av detta "aktiva pansar"
(som det kallades i mitten av 1980-talet) var FFV Ordnance. Sverige
blev således ett av de första länderna i världen att anamma denna
kontroversiella men verkansfulla skyddsprincip.
Vagnarnas beteckning ändrades efter detta omfattande
REMO till Strv 101R och Strv 102R. Därmed hade den tekniska livslängden
utsträckts till 1995.
Strv 104
Ungefär vid samma tidpunkt befanns det nödvändigt att
göra någonting åt de äldsta Centurionerna som var hårdast slitna av. Beslut
togs därför att låta 80 stycken av 102:orna (24 ur 1953 års leverans och 56
ur 1955 års leverans) även genomgå en modifiering av chassiet i perioden
1983-1987. För att utröna vilken typ av drivlina som skulle väljas, hade en
vagn skickats över till Vickers i England där den försetts med dieselmotor
och samma typ av växellåda som satt i Chieftain. Den genomgick jämförande
tester med ett Centurionchassie som införskaffats 1977 från Israel via
Schweiz – ett chassi som gick under benämningen Panturion. Denna tornlösa
vagn var försedd med en drivlina som plockats samman i Holland – en
Continental dieselmotor av samma typ som satt i M 60 ”Patton” och en
automatlåda från Allison.
Det
amerikansk-israeliska konceptet visade sig överlägsen det engelska varför
REMO med denna lösning beställdes hos Hägglunds & Söner AB i Örnsköldsvik på
de åttio utvalda vagnarna. Med uppgraderingen 1983-1987 av de äldre vagnarna
till en konfiguration som fick beteckningen Stridsvagn 104, förlängdes den
tekniska livslängden till år 2000. Planerna vid denna tidpunkt var att det
kring sekelskiftet skulle finnas framme en ny stridsvagn.
Det nya drivaggregatet ökade rörelseförmågan för Strv
104 i allt väsentligt, men en stor ”spin-off”-effekt var det effektiviserade
underhållet. Ett motorbyte kunde med det nya drivaggregatet genomföras på
någon timme i fält – något som tidigare kunde ta en vecka på miloverkstaden.
Den ökade farten ökade emellertid bandaggregatslitaget. Vagnen hade heller
inte något separat elverk – det fanns helt enkelt inte plats för något
sådant – varför dieselmotorn var tvungen att köras på förhöjd tomgång för
att ström skulle genereras för t ex tornriktningen. En Strv 104 kan, om inte
annat, identifieras med hjälp av det annorlunda kylluftgallret över motorn.
Övrigt
Det gjordes mängder av försök med Centurionstridsvagnen.
Den provades bland annat som pansarvärnsrobotfordon, broläggare och
schaktmaskin. I mitten av 1980-talet anskaffas trettio kopior på den
sovjetiska minvälten KMT-4, vilket gjorde att vissa Centurioner fick anta
rollen som minröjare.
I början av
1990-talet inköptes 16 begagnade Centurioner Mk 7 från Schweiz (á 10.000
SFr) för att användas i analyser av skydd och verkan. Dessa stationerades
huvudsakligen på FMV i Karlsborg. Vagnarna var i nyskick! Vid utprovningen
av det svenskutvecklade ballistiska skyddet till Strv 122 framkom behovet av
en mobil 12 cm kanon – den stationära ”12:an” på FFK var placerad på 500 m
vilket visade sig mindre lyckosamt när maximal prestanda skulle hämtas ur
den israeliska IMI-pilen. Lösningen blev att klämma in en 12 cm L44:a i en
av de gamla schweizcenturionerna. Denna Centurion är fortfarande i bruk
(2009) som skjutrigg och frågan är om det är världens enda Centurion med en
sådan grovkalibrig beväpning?
Strv 105
Innan det stod klart att våra mekaniserade brigader
skulle förses med ”leasade” begagnade Leoparder (Strv 121) från Tyskland,
övervägdes alternativet att låta samtliga Strv 102 och Strv 104 genomgå en
sista uppgradering. En prototyp på denna Strv 105 togs fram och bland de
många förbättringarna märktes ny motor och växellåda, nytt fjädringssystem,
nytt elsystem, ny lucka och nytt säte för föraren, ett roterande torngolv
för laddaren (bättre än det i Strv 101 – som många ansåg fungerade sämre än
att vara helt utan som i Strv 102/104), en elmanövrerad spaningshuv för
vagnchefen och möjlighet för honom att ensa sitt sikte med skytten (”hunter-killer”
funktion). Dessutom ett IR-sikte med monitorer för skytten och vagnchefen.
En Strv 105 kunde lättast särskiljas från en Strv 104 på den IRV-kamera som
var monterad på eldröret.
Avslutning
De första 240 Centurionvagnarna organiserades enligt
org 58 på de fyra pansarbrigaderna PB5 (I 15), PB7 (I 7), PB8 (P 2) och PB9
(P 4) med 48 vagnar vardera. Därutöver erhöll P 5 totalt 22 vagnar till ett
kompani vardera i två stridsvagnsbataljoner. När sedan samtliga 350
Centurioner kommit till Sverige placeras de ut enligt org 63 på de fem
pansarbrigaderna PB6 (P 1), PB7 (I 7), PB8 (P 2) och PB4 (P 4) med 72
stridsvagnar vardera.
När sedermera ”Stridsvagn S” (103:an) 1967 började
levereras ut till förband ändrades tilldelningen efter hand av Centurioner
så att PB6 (P 1) organiserade Strv 101, PB10 (P 10) Strv 102, PB18 (P 18)
Strv 102 och PB26 (P 6). Till detta tillkom två fördelningskompanier vid P 7
med Strv 101.
Centurion blev en mycket omtyckt stridsvagn av de
besättningar som genom åren tjänstgjorde på dem. Många vittnar om lukten och
det oförglömliga speciella ljudet från Meteormotorn. Trots de många
problemen med vattenläckage, brända kopplingar och kastade band, så blev
vagnen uppskattad. Den gick bra att skjuta med och eldledningssystemet var
effektivt, men det som framförallt höjde vagnens stridsvärde var det
elektriska kokkärlet för värmning av kaffe eller konservburkar. Den
begränsade framkomligheten och den låga tillgängligheten blev betydligt
bättre med Strv 104, men fortfarande drogs vagnen med problem vintertid då
banden fungerade som slädmedar i sidled (något som kunde förhindras om
broddar användes).
Produktion av stridsvagn Centurion pågick fram till
1962. Totalt tillverkades 4423 exemplar i de olika versionerna Mk I – Mk 13.
Många av dessa såldes på export till länder som brukade vagnen till långt in
på 1990-talet. Centurion kom att delta i många konflikter (Korea, Vietnam,
Mellersta Östern) och blev en av de framgångsrikaste stridsvagnarna i
historien. Det som inte minst bidrog till detta var den framsynta
konstruktionen som visade sig vara väl lämpad för uppgradering/modernisering
– något som borgade för stridsvagn Centurions långa livslängd.
I samband med att de nya Leopardstridsvagnarna började
levereras från Tyskland i mitten på 1990-talet inleddes även utfasningen av
kvarvarande Strv 101/102. De modifierade Strv 104 överfördes till den
mekaniserade brigaden på Gotland där de kvarstod i tjänst till i början på
2000-talet då samtliga Strv 121/122 levererats. Därmed var en nära 50-årig
lång tjänst till ända.
|
Strv 81 |
Strv 101 |
Strv 102 |
Strv 104 |
Vikt (kg) |
50 000 |
52 000 |
50 000 |
54 000 |
Längd (mm) |
7550 (9620) |
7600 (9850) |
7550 (9620) |
7823
(9854) |
Bredd (mm) |
3370 |
3400 |
3370 |
3390 |
Höjd (mm) |
2940 |
3000 |
2940 |
3009 |
Besättning (man) |
4 |
4 |
4 |
4 |
Pansar (mm) |
Upp
till 150 mm |
+ ERA |
Motor |
Rolls Royce; Mk4B 650
hk |
Rolls Royce; Mk4B 650
hk |
Rolls Royce; Mk4B 650
hk |
Teledyne
Continental; 750 hk |
Maxfart (km/h) |
35 |
35 |
35 |
48 |
Beväpning |
8,4 cm
kanon
2 x 8 mm
ksp |
10,5 cm kanon
2 x 7,62 mm ksp |
10,5 cm kanon
2 x 7,62 mm ksp |
10,5 cm kanon
2 x 7,62 mm ksp |
Antal |
240 st |
110 st |
240 st (Strv 81) |
80 st (Strv 102) |
De äldre
fotografierna på denna sida kommer från arkiven på Armémuseum, FMV, Försvarsstaben
och Lasse Sjögren.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|