|  
    Direkt efter andra världskriget blev det totalstopp på att anskaffa fler 
    stridsfordon till den svenska armén. Inte så konstigt kanske med tanke på 
    att hela 1308 fordon blivit levererade från början av 1939. Problemet var 
    emellertid att det stora flertalet stridsvagnar var för dåligt skyddade och 
    med en otillräcklig verkansförmåga. Inför en kommande förnyelse av det 
    svenska stridsvagnsbeståndet inleddes därför en sondering av vad marknaden 
    hade att erbjuda. Bland annat undersöktes möjligheterna under 1947-1948 att 
    anskaffa Sherman-vagnar, men detta spår fick ingen fortsättning då det stod 
    klart att den inte var mycket bättre än vår egen Strv m/42.
    Studier vid KAF kom fram till att den vagn som bäst uppfyllde kraven 
    på en ny tung svensk stridsvagn var brittiska Centurion Mk III med 8,4 cm 
    beväpning. En framstöt gjordes därför 1950 till England där Sverige förhörde 
    sig om möjligheten att köpa vagnen. Svaret blev då att den egna produktionen 
    hade förtur och att leveranser kunde utlovas först från 1958.   
    
     Stridsvagn Centurion utvecklades ursprungligen som en 
    kavalleristridsvagn benämnd A41 med 7,6 cm beväpning och var en 
    vidareutveckling av stridsvagnarna Cromwell och Comet. I början av 1945 
    skeppades sex prototyper över från Storbritannien till kriget i Tyskland, 
    men de anlände för sent för att delta i striderna. Några år efter 
    krigsslutet inleddes dock en produktion av stridsvagnen och erfarenheter 
    från krigets slutskede hade då inarbetats i konstruktionen för den senaste 
    versionen Mk III. Benämningen på stridsvagnen hade då ändrats till 
    Centurion.   Sedan andra hälften av andra världskriget hade 
    britterna konsekvent gett sina stridsvagnar ett namn som började på C (den 
    romerska siffran för 100 – Centurion var en härförare med befäl över c:a 100 
    man) – något som gäller än idag. Den första brittiska stridsvagnen på 
    bokstaven C var dock Convenanter, som kom redan 1940. 
     
 Det nedslående beskedet från Storbritannien fick 
    istället Sverige att rikta blickarna åt annat håll. KAF hade under 1950 fått 
    vetskap om en nyutvecklad fransk 15-tonsstridsvagn – AMX 13 med 75 mm 
    beväpning – och det beslutades att låna in en vagn för utprovning. 
    Parallellt inleddes en sekretessbelagd projektering av en egenutvecklad tung 
    stridsvagn under täcknamnet Kranvagn (KRV). Vid denna tidpunkt (1951) inkom 
    även rapporter från Koreakriget som underströk hur undermålig beväpningen 
    var på en stor del av den svenska stridsvagnsflottan (Strv m/40 och Strv 
    m/41 med 37 mm kanon). Studier och försök genomfördes därför med chassierna 
    till dessa äldre stridsvagnar uppgraderade till pansarvärnskanonvagnar med 
    grövre beväpning. De gav tyvärr inte önskat resultat – framförallt beroende 
    på det otillräckliga skyddet. En AMX 13 anlände emellertid under stort 
    hemlighetsmakeri till Sverige i april 1952 och redan efter ett halvårs 
    utprovning var inriktningen att införskaffa ett större antal vagnar från 
    Frankrike Strv 81 Mitt under försöken med AMX 13 ändrade sig plötsligt 
    britterna i frågan om att sälja stridsvagn Centurion till oss. Anledningen 
    var de handelsbekymmer de fått i sin bytesbalans med Sverige. Under senare 
    hälften av december 1952 genomfördes förhandlingar i London om köp av 80 
    vagnar – vilket var vad tillgängliga medel räckte till (1 miljon kronor per 
    stridsvagn) – och på nyåret 1953 fanns ett kontraktsförslag framme. 
 
     Valet stod således mellan att köpa brittiskt eller 
    franskt. Frågan blev infekterad då arméchefen – general Carl August 
    Ehrensvärd – föredrog AMX 13 med motiveringen att han ansåg Centurionvagnen
    ”…var en utmärkt stridsvagn men väl tung för svenska förhållanden och 
    dyrbar, även i drift…”. Överbefälhavaren å andra sidan – general Nils 
    Swedlund – sades vara ”…skeptisk inställd mot att man i Frankrike kunde 
    tillverka fullgod krigsmateriel…” och dessutom ville han ha en 
    stridsvagn som bättre stod emot hotet från atomvapen än vad den lätta 
    franska stridsvagnen med sina 10-40 mm pansarstål bedömdes göra. Detta var 
    helt i linje med den larmrapport som FOA publicerade under året och som 
    förutspådde att taktiska kärnvapen skulle komma att användas i framtida 
    krig. ÖB lyckades på ett kuppartat sätt få med försvarsministern Torsten 
    Nilsson på sin linje, varefter beslut togs – utan att vare sig CA eller KAF 
    hörts närmare i frågan – att genomföra anskaffning av Centurionstridsvagnar 
    och att via UD meddela fransmännen att Sverige inte längre var intresserade 
    av att köpa AMX 13. Den svenska grupp som i april 1953 under ledning av Eric 
    Gillner förhandlade med Frankrike om köp av 300-400 vagnar fick snabbt 
    avbryta affärsdiskussionen. 
     De åttio Centurionstridsvagnarna 
    som Sverige köpte från Storbritannien var redan tillverkade för den inhemska 
    arméns behov och kunde hämtas direkt ur brittiska mobiliseringsförråd. Redan 
    den 2 maj 1953 – en lördag – anlände de första sex vagnarna till Sverige 
    efter en stormig resa. De kom med Ahlmarksrederiets fartyg ”Silen” till 
    Landskrona hamn och lastades av med den stora varvskranen innan de för egen 
    maskin körde upp på speciella järnvägsvagnar för vidare transport till 
    Hässleholm och P2. Den 50 ton tunga Centurion Mk III var en traditionellt uppbyggd 
    stridsvagn med föraren placerad till höger i chassiet, vagnchef och skytt 
    till höger i tornet och laddaren till vänster. Den 12-cylindriga 
    Meteormotorn från Rolls Royce var en konvertering av den berömda 
    Merlinmotorn som bl a satt i jaktflygplanen Spitfire och Mustang. Motor och 
    transmission var placerade baktill. Skyddet var med sina 150 mm pansarstål 
    frontalt i tornet överlägsen många av sina samtida konkurrenter – något som 
    framgångsrikt bevisats under Koreakriget där Centurion fick sitt elddop. 
    Mycket betydelsefullt för vagnens stridsvärde var också möjligheten att 
    kunna skjuta den nya typen av pansarbrytande ammunition benämnd APDS (Armour 
    Piercing Discarding Sabot) – underkalibriga pansarprojektiler med drivspegel 
    som ökade genomslaget i pansar till det dubbla i jämförelse med de äldre 
    fullkalibriga projektilerna. Vagnarna fick i Sverige beteckningen Stridsvagn 81 – den första 
    stridsvagnen med > 8 cm kanonkaliber – men kallades under många år för C 
    III. Så snart den sista av de åttio Centurionerna levererats i början på 
    sommaren 1953 inleddes utbildning på vagnarna vid P 2 och redan hösten 1954 
    deltog kompanier med ”81:or” under de stora manövrarna i Skåne och Dalarna. 
    Det lyckade resultatet bidrog till att medel tillställdes för anskaffning av 
    ytterligare 160 Centurionstridsvagnar Mk III. När de anlände till Sverige 
    1955 var några av modifieringarna från den senaste versionen Mk V införda, 
    bl a ett nytt eldrör (typ B, tidigare typ A) med krutgasejektor. En annan 
    synlig yttre skillnad var att lådan för förarhuven på frontpansaret ersatts 
    med ett bandankare. De totalt 240 Strv 81 gjorde det möjligt att bemanna 
    fyra pansarbrigader. De ersatte Strv m/42, som istället tills vidare tog de 
    gamla 10-tonsvagnarnas plats. Anskaffningen tillfredsställde arméns behov av 
    tunga stridsvagnar så pass att KRV-projektet lades ner 1954, däremot 
    kvarstod behovet av ett lättare komplement till Centurionerna. De första Centurionerna som till Sverige saknade radio, men fick senare 
    radiostationerna Ra 121, Ra 130 och Ra 400 inmonterade. Efter hand infördes 
    också ett interkommunikationssystem som möjliggjorde samtal mellan 
    besättningsmedlemmarna. Tidigare hade endast vagnchefen kunnat ge föraren 
    order via en handhållen mikrofon.   Strv 101 
     Försvarsbeslutet 1958 innehöll medel för ytterligare anskaffning av 
    Centurionstridsvagnar. Förhandlingar inleddes med engelsmännen samma år. De 
    ville inledningsvis endast erbjuda vagnar med samma kanonkaliber som på Strv 
    81 (8,4 cm), men eftersom analyser i Sverige av hotbildsutvecklingen visat 
    att det på 1960-talet skulle komma att krävas minst 10 cm kanonkaliber på 
    stridsvagnar så frågade KAF efter den senaste versionen av Centurion – Mk 
    10. Den brittiska delegationen, som inte trodde att Sverige kände till den 
    vidareutvecklade varianten, fick emellertid efter ett tag ett bemyndigande 
    att sälja Mk 10:an till Sverige. Totalt 110 vagnar nytillverkades för 
    Sveriges behov och levererades under 1959-1960. 
 Centurion Mk 10 fick beteckningen Stridsvagn 101. Förbättringarna i 
    jämförelse med de äldre versionerna var flera och det som framförallt ”stack 
    ut” var den kraftigare 10,5 cm pjäsen där gyrostabiliseringen i höjd och 
    sida hade förbättrats (något som möjliggjorde träff vid skjutning under 
    gång). Därutöver hade vagnen fått ett förstärkt frontpansar i chassiet (120 
    mm pansarstål i stället för 76 mm) och en ny vapensköld. Liksom tidigare 
    kunde vagnen dra med sig en bränslekärra för att öka aktionsradien (med 900 
    liter extra), men den behövde å andra sidan inte användas lika ofta eftersom 
    utrymme hade skapats baktill för en extra bränsletank (medförd mängd bensin 
    hade ökats från 540 till 1000 liter). Denna modifiering gav motorluckorna 
    ett annat utseende. En mindre Morrismotor på 8 hk hade dessutom klämts in i 
    motorrummet för att driva ett elverk på 3000 W och en ventilationsfläkt för 
    övertryck i stridsrummet. När motorerna tjänat ut 
    ersattes de efterhand med motorer från Ford Escort. 
 En klar förbättring var att tornet försetts med ett golv – vilket gjorde 
    att laddaren slapp springa med i tornets rörelser. Spaningshuven för 
    vagnchefen blev kontraroterande och behövde inte längre handmanövreras. 
    Dessutom blev dess lucka tvådelad så att den kunde ställas i ett paraplyläge 
    som extra skydd över huvudet under observation med öppen lucka. Eftersom 
    vagnen nytillverkades för Sverige fick instrumenten angivelser i det 
    metriska systemet. Däremot hade britternas anslutning till nybildade NATO 
    gjort att ett nytt standardiserat gängsystem införts – något som inte 
    gagnade komponentgemenskapen mellan Mk III/V och Mk 10 i Sverige. 
       Strv 102 För att de äldre Strv 81 skulle nå samma standard som 
    de nyinköpta Strv 101 genomfördes ett moderniseringsprogram vid 
    Miloverkstäderna i Hässleholm och Skövde på de 240 äldre
    vagnarna under 1964-1966. Uppgraderingen innebar framförallt en 
    ombeväpning till 10,5 cm kanon och ett nytt ammunitionsställ, men även 
    radioutrustningen byttes ut – två Ra 421 placerades i samtliga vagnar (även 
    i Strv 101). Samtidigt infördes också telehjälmar. 
      
 De 
    modifierade vagnarna fick beteckningen Stridsvagn 102. Dessa stridsvagnar 
    kunde exteriört särskiljas från Strv 101 framförallt genom att de hade färre 
    fästöglor i sidoplåtarna.   
    
     Strv 101R och Strv 102R I avvaktan på en ny svensk stridsvagn inleddes 1973 en 
    central renovering av samtliga Centurionstridsvagnar. När detta var klart 
    1977 på Strv 102 hade livslängden förlängts till 1985. Renoveringen av Strv 
    101 blev klar 1983 och fick med detta en förlängd livslängd till 1990. Men 
    trots att försvarsbeslutet 1977 slog fast att arméns mekanisering måste ökas 
    och att fler stridsfordon behövde tillföras, gavs inget ekonomiskt 
    handlingsutrymme åt en omsättning av befintligt stridsvagnsbestånd – 
    istället prioriterades anskaffningen av lättare stridsfordon.   
    
     Detta resulterade i att ytterligare en 
    livstidsförlängning av Centurionerna behövde göras. Under ett antal år 
    (1983-1987) genomgick därför samtliga vagnar ett så kallat ”torn-REMO” vid 
    AB Bofors i Karlskoga. Renoveringen avsåg i första hand riktmaskineriet 
    medan modifieringen avsåg utrustning för observation och eldledning. Detta 
    innebar att Strv 101/102 uppgraderades med mörkerutrustning, kalkylator 
    (måldator), nytt sikte med laseravståndsmätare, samt fick en förbättrad 
    pjäsriktanordning med nya gyron, riktdon och elektronikdelar, vilket i 
    avsevärd grad ökade stabiliseringen. Även 71 mm lyskastare av typ Lyran 
    tillfördes fordonen och den äldre Strv 102 fick förstärkt frontalt 
    chassiskydd så att nivån ensades med den modernare Strv 101. Därutöver fick 
    eldrören ett termoskydd för att förhindra krökning vid uppvärmning samtidigt 
    som avgasrör och ljuddämpare försågs med värmesignaturdämpande plåtar för 
    att det inte skulle vara lika lätt att identifiera en Centurion 
    med hjälp av IR-sikten/-sensorer. 
    
     Som en ytterligare skyddshöjande åtgärd försågs 
    samtliga Centurioner med explosivt reaktivt pansar på chassi och torn. Dessa 
    yttre tilläggsskyddsmoduler var uppbyggda enligt samma princip som det 
    israeliska ”Blazer-pansaret” (paneler placerade i 30º vinkel med 3 mm 
    sprängämne mellan två 3 mm:s plåtar) som användes för första gången vid 
    kriget i Libanon 1982. Leverantör av detta "aktiva pansar" 
    (som det kallades i mitten av 1980-talet) var FFV Ordnance. Sverige 
    blev således ett av de första länderna i världen att anamma denna 
    kontroversiella men verkansfulla skyddsprincip. 
    
     Vagnarnas beteckning ändrades efter detta omfattande 
    REMO till Strv 101R och Strv 102R. Därmed hade den tekniska livslängden 
    utsträckts till 1995. Strv 104 Ungefär vid samma tidpunkt befanns det nödvändigt att 
    göra någonting åt de äldsta Centurionerna som var hårdast slitna av. Beslut 
    togs därför att låta 80 stycken av 102:orna (24 ur 1953 års leverans och 56 
    ur 1955 års leverans) även genomgå en modifiering av chassiet i perioden 
    1983-1987. För att utröna vilken typ av drivlina som skulle väljas, hade en 
    vagn skickats över till Vickers i England där den försetts med dieselmotor 
    och samma typ av växellåda som satt i Chieftain. Den genomgick jämförande 
    tester med ett Centurionchassie som införskaffats 1977 från Israel via 
    Schweiz – ett chassi som gick under benämningen Panturion. Denna tornlösa 
    vagn var försedd med en drivlina som plockats samman i Holland – en 
    Continental dieselmotor av samma typ som satt i M 60 ”Patton” och en 
    automatlåda från Allison.   
    
     Det 
    amerikansk-israeliska konceptet visade sig överlägsen det engelska varför 
    REMO med denna lösning beställdes hos Hägglunds & Söner AB i Örnsköldsvik på 
    de åttio utvalda vagnarna. Med uppgraderingen 1983-1987 av de äldre vagnarna 
    till en konfiguration som fick beteckningen Stridsvagn 104, förlängdes den 
    tekniska livslängden till år 2000. Planerna vid denna tidpunkt var att det 
    kring sekelskiftet skulle finnas framme en ny stridsvagn. Det nya drivaggregatet ökade rörelseförmågan för Strv 
    104 i allt väsentligt, men en stor ”spin-off”-effekt var det effektiviserade 
    underhållet. Ett motorbyte kunde med det nya drivaggregatet genomföras på 
    någon timme i fält – något som tidigare kunde ta en vecka på miloverkstaden. 
    Den ökade farten ökade emellertid bandaggregatslitaget. Vagnen hade heller 
    inte något separat elverk – det fanns helt enkelt inte plats för något 
    sådant – varför dieselmotorn var tvungen att köras på förhöjd tomgång för 
    att ström skulle genereras för t ex tornriktningen. En Strv 104 kan, om inte 
    annat, identifieras med hjälp av det annorlunda kylluftgallret över motorn. 
    
     Övrigt Det gjordes mängder av försök med Centurionstridsvagnen. 
    Den provades bland annat som pansarvärnsrobotfordon, broläggare och 
    schaktmaskin. I mitten av 1980-talet anskaffas trettio kopior på den 
    sovjetiska minvälten KMT-4, vilket gjorde att vissa Centurioner fick anta 
    rollen som minröjare.   
    
     I början av 
    1990-talet inköptes 16 begagnade Centurioner Mk 7 från Schweiz (á 10.000 
    SFr) för att användas i analyser av skydd och verkan. Dessa stationerades 
    huvudsakligen på FMV i Karlsborg. Vagnarna var i nyskick! Vid utprovningen 
    av det svenskutvecklade ballistiska skyddet till Strv 122 framkom behovet av 
    en mobil 12 cm kanon – den stationära ”12:an” på FFK var placerad på 500 m 
    vilket visade sig mindre lyckosamt när maximal prestanda skulle hämtas ur 
    den israeliska IMI-pilen. Lösningen blev att klämma in en 12 cm L44:a i en 
    av de gamla schweizcenturionerna. Denna Centurion är fortfarande i bruk 
    (2009) som skjutrigg och frågan är om det är världens enda Centurion med en 
    sådan grovkalibrig beväpning? 
    
     Strv 105  Innan det stod klart att våra mekaniserade brigader 
    skulle förses med ”leasade” begagnade Leoparder (Strv 121) från Tyskland, 
    övervägdes alternativet att låta samtliga Strv 102 och Strv 104 genomgå en 
    sista uppgradering. En prototyp på denna Strv 105 togs fram och bland de 
    många förbättringarna märktes ny motor och växellåda, nytt fjädringssystem, 
    nytt elsystem, ny lucka och nytt säte för föraren, ett roterande torngolv 
    för laddaren (bättre än det i Strv 101 – som många ansåg fungerade sämre än 
    att vara helt utan som i Strv 102/104), en elmanövrerad spaningshuv för 
    vagnchefen och möjlighet för honom att ensa sitt sikte med skytten (”hunter-killer” 
    funktion). Dessutom ett IR-sikte med monitorer för skytten och vagnchefen. 
    En Strv 105 kunde lättast särskiljas från en Strv 104 på den IRV-kamera som 
    var monterad på eldröret. 
    
     Avslutning De första 240 Centurionvagnarna organiserades enligt 
    org 58 på de fyra pansarbrigaderna PB5 (I 15), PB7 (I 7), PB8 (P 2) och PB9 
    (P 4) med 48 vagnar vardera. Därutöver erhöll P 5 totalt 22 vagnar till ett 
    kompani vardera i två stridsvagnsbataljoner. När sedan samtliga 350 
    Centurioner kommit till Sverige placeras de ut enligt org 63 på de fem 
    pansarbrigaderna PB6 (P 1), PB7 (I 7), PB8 (P 2) och PB4 (P 4) med 72 
    stridsvagnar vardera. 
    
     När sedermera ”Stridsvagn S” (103:an) 1967 började 
    levereras ut till förband ändrades tilldelningen efter hand av Centurioner 
    så att PB6 (P 1) organiserade Strv 101, PB10 (P 10) Strv 102, PB18 (P 18) 
    Strv 102 och PB26 (P 6). Till detta tillkom två fördelningskompanier vid P 7 
    med Strv 101. 
    
      Centurion blev en mycket omtyckt stridsvagn av de 
    besättningar som genom åren tjänstgjorde på dem. Många vittnar om lukten och 
    det oförglömliga speciella ljudet från Meteormotorn. Trots de många 
    problemen med vattenläckage, brända kopplingar och kastade band, så blev 
    vagnen uppskattad. Den gick bra att skjuta med och eldledningssystemet var 
    effektivt, men det som framförallt höjde vagnens stridsvärde var det 
    elektriska kokkärlet för värmning av kaffe eller konservburkar. Den 
    begränsade framkomligheten och den låga tillgängligheten blev betydligt 
    bättre med Strv 104, men fortfarande drogs vagnen med problem vintertid då 
    banden fungerade som slädmedar i sidled (något som kunde förhindras om 
    broddar användes). 
    
        Produktion av stridsvagn Centurion pågick fram till 
    1962. Totalt tillverkades 4423 exemplar i de olika versionerna Mk I – Mk 13. 
    Många av dessa såldes på export till länder som brukade vagnen till långt in 
    på 1990-talet. Centurion kom att delta i många konflikter (Korea, Vietnam, 
    Mellersta Östern) och blev en av de framgångsrikaste stridsvagnarna i 
    historien. Det som inte minst bidrog till detta var den framsynta 
    konstruktionen som visade sig vara väl lämpad för uppgradering/modernisering 
    – något som borgade för stridsvagn Centurions långa livslängd. 
    
      I samband med att de nya Leopardstridsvagnarna började 
    levereras från Tyskland i mitten på 1990-talet inleddes även utfasningen av 
    kvarvarande Strv 101/102. De modifierade Strv 104 överfördes till den 
    mekaniserade brigaden på Gotland där de kvarstod i tjänst till i början på 
    2000-talet då samtliga Strv 121/122 levererats. Därmed var en nära 50-årig 
    lång tjänst till ända. 
    
     
      
        |   | Strv 81 | Strv 101 | Strv 102 | Strv 104 |  
        | Vikt (kg) | 50 000 | 52 000 | 50 000 | 54 000 |  
        | Längd (mm) | 7550 (9620) | 7600 (9850) | 7550 (9620) |  7823 
		(9854) |  
        | Bredd (mm) | 3370 | 3400 | 3370 | 3390 |  
        | Höjd (mm) | 2940 | 3000 | 2940 | 3009 |  
        | Besättning (man) | 4 | 4 | 4 | 4 |  
        | Pansar (mm) |  Upp 
        till 150 mm  |  + ERA |  
        | Motor | Rolls Royce; Mk4B 650 
        hk | Rolls Royce; Mk4B 650 
        hk | Rolls Royce; Mk4B 650 
        hk | Teledyne 
		Continental; 750 hk |  
        | Maxfart (km/h) | 35 | 35 | 35 | 48 |  
        | Beväpning | 8,4 cm 
        kanon   2 x 8 mm 
        ksp | 10,5 cm kanon 
         2 x 7,62 mm ksp | 10,5 cm kanon 
         2 x 7,62 mm ksp | 10,5 cm kanon 
         2 x 7,62 mm ksp |  
        | Antal | 240 st | 110 st | 240 st (Strv 81) | 80 st (Strv 102) |  
    De äldre 
    fotografierna på denna sida kommer från arkiven på Armémuseum, FMV, Försvarsstaben 
    och Lasse Sjögren. Åter till sidan om Pansar? Klicka
    
    här! Åter till första sidan? Klicka
    
    här!     |