Världen fick upp ögonen
för det nya vapnet stridsvagnar under slutskedet av det första världskriget.
Debuten skedde på Västfronten i Frankrike när engelsmännens satte in sin
helt nyutvecklade ”Tank Mark I” under offensiven mot tyskarna i Somme den 15
september 1916. Året därpå genomfördes den första stora insatsen
sammanhållna med stridsvagnar i slaget vid Cambrai i november 1917 då de
lyckades åstadkomma ett genombrott i tyskarnas nedgrävda ställningar.
Framgången för stridsvagnvapnet var dock inte omedelbar och många
ifrågasatte den nya uppfinningen – även i Sverige – men utvecklingen tog
fart även i Frankrike.
En svensk militärkommission fick i Berlin i början av
1918 – innan kriget var slut – studera en erövrad brittisk stridsvagn och
detta synes ha resulterat i att behovet av stridsvagnar kom upp på en
”önskelista från 1920 års infanterikommission”. Redan sommaren året innan
hade dock Chefen för Generalstaben – K.G. Bildt – äskat 40.000:- för inköp
av en lätt brittisk stridsvagn, men denna begäran avslogs på grund av
penningbrist. Den svenska stridsvagnshistorien kan således sägas ha inletts
på allvar i juli 1919.
Efter att Kungliga Arméförvaltningens
Artilleridepartemente (KAAD) beviljats inköp av ”tekniska hjälpmedel” i
februari 1921 inleddes hemliga förhandlingar med Tyskland om köp av oanvända
stridsvagnar från ett överskottslager. Tyskland hann under det första
världskriget endast sätta in en egenutvecklad stridsvagn (32-tonsvagnen A7V)
och det var i mars 1918. Tyskarna hade i mitten av 1917 även påbörjat
produktionen av tio stycken 120 tons stridsvagnar
(K-Wagen, vars ursprungliga målvikt var 165 ton) som var kraftigt beväpnade
och starkt bepansrade, men ingen hann bli klar innan kapitulationen (två
prototyper var dock nära att bli
klara mot slutet av kriget och den prototyp som helt färdigställdes i
fabriken förstördes efter kriget av Military Inter-Allied Commission of
Control).
Ytterligare fordon av typ lättare kavalleristridsvagnar
blev emellertid helt färdigställda. Dessa var tänkta att användas i en tysk
motoffensiv i krigets slutskede och benämndes Leichter Kampfwagen (LK) I
respektive II, konstruerade av Joseph Vollmer. Efter krigsslutet erbjöds
Sverige att köpa 10 stycken LK II chassier samt en del övriga detaljer.
Kapten Rheinhold Schenström hette den svenske inköpare som fick uppdraget
att resa till Berlin för att göra upp affären tillsammans med kapten Walter
Elliot. Det var ingenjörsfirman Wilhelm Ugé som förmedlade affären och
priset var satt till 18.000 kronor per vagn.
Efter att ett begärt
extraanslag beviljats och ”vagnarna” besiktats, importerades de i delar till
Sverige som ”traktordelar” och ”bleckslageriarbeten” via firman C.G.
Bäckström Import AB i Stockholm med kapten Elliot som köpare i kontraktet.
Allt under stort hemlighetsmakeri – Tyskland hade efter att fredsavtalet
undertecknats i Versailles förbjudits enligt 1919 års traktat att inneha bl
a stridsvagnar och delarna till dessa LK II hade gömts undan från de
allierades kontrollkommission. Det begrepp som användes i
korrespondensen var Raupenschlepper, dvs bandtraktor. En annan förklaring till den strikta
sekretessen och att en så hög kostnad betalades, var att stridsvagnarna
ursprungligen anskaffades för att skydda kungahus, regering och riksdag vid
en eventuell revolution.
Med utgångspunkt i LK II modifierades konstruktionen av
Vollmer till ett svenskt utförande. Liksom originalmodellen
försågs den svenska stridsvagnen (likt LK I) med ett rörligt torn,
men fick
en något förändrad design på chassiet. Stridsvagnarna sattes samman vid
Stockholms Tygstation och Joseph Vollmer övervakade produktionen. Chassierna
levererades under augusti-september 1921 och i början av december kom 10 ton
ohärdad plåt från stålverket i Tyskland. Efter att de sista plåtdetaljerna
levererats våren därpå stod den första stridsvagnen klar i april 1922.
Vagnarna numrerades från 1-10.
LK II var konstruerad på ett bilchassi från Daimler
och med den enkla kulsprutebeväpningen var den tänkt som Tysklands svar på
den brittiska stridsvagnen ”Whippet” (som den utseendemässigt hade stora likheter med)
och den franska stridsvagnen Renault FT 17. Den modifierade
varianten av LK II stridsvagnen vägde endast 9,7 ton. Motorn startades genom
handvevning – något som också gick att göra inifrån stridsrummet.
Besättningen utgjordes av fyra man. Vid körning i mörker tändes en
acetylengaslykta som fick sitt bränsle från en tub placerad bak på tornet.
När de tio stridsvagnarna levererades slutmonterade var de målade i
armégrått såväl in- som utvändigt. Efter viss tids användning ändrades
färgen till vitt i stridsrummet.
Efter att Konungen den 20 juni 1922 beordrat
Inspektören för infanteriet att inkomma med förslag på försöksverksamhet med
de tio stridsvagnarna utfärdade regeringen den 11 augusti 1922 – ett datum
som sedermera kommit att ses som det svenska pansarvapnets födelsedag – ett
bemyndigande att inleda försök vid Svea Livgarde. Kort därefter, den 25
augusti, utnämns majoren Bertil Burén vid I 1 av Infanteriinspektören
Hasselrot att leda dessa försök i perioden 1 september till 7 oktober. Det
hade beviljats 9.000 kronor för de inledande försöken, men efter att dessa
klarats av under en höstmånad 1922 kom vagnarna att stå oanvända ända fram
till slutet av sommaren 1923.
Under hösten 1923 järnvägstransporterades fem
av vagnarna (de övriga ansågs inte tillförlitliga nog) ner till Skåne för
att deltaga i en stor manöver. Planeringen hade genomförts under stort
hemlighetsmakeri. Det blev en överraskning för de flesta eftersom få kände
till stridsvagnarnas existens och det blev också succé eftersom allt
fungerade perfekt då de förstärkte infanteriets anfall.
Efter de första årens försök nedmonterades pansaret för
att härdas i olja vid Flottans Varv i Stockholm – de första sex vagnarna
under vintern 1923/1924 och de sista fyra vagnarna under hösten 1924.
Under ledning av major Burén fortsatte försöksverksamheten vid Svea
Livgarde under åren 1924-1927. I samband med att försök även påbörjades med
pansarbilar, kom Burén i november 1924 med förslaget att ändra beteckningen
på den modifierade LK II stridsvagnen – som inledningsvis benämnts
Pansarvagn fm/22 – till Stridsvagn m/21.
Även om stridsvagnens framkomlighet i svensk terräng
stod i fokus – något som förevisades vid flertalet publikfriande övningar –
så gjordes även många andra intressanta försök. Stridsvagnen var försedd med
två stycken 8 mm kulsprutor m/14, men #5 provades hösten 1923 med den 37 mm
Puteaux-kanon som flyttats över från den från den franska stridsvagnen FT 17
vilken precis köpts in (kanonen testades några år senare även på en av
pansarbilarna).
Olika typer av radioförsök genomfördes. Redan i slutet
av 1924 försågs #10 med en radiomottagare, vilket möjliggjorde de första
sambandsförsöken med motoriserat förband. Strv m/21 försedda med olika typer
av radiomaster kom att användas i många sambandsövningar.
Den försvarsordning som antogs 1925 klargjorde att en
stridsvagnsbataljon (med stab och två kompanier) skulle organiseras vid Göta
Livgarde från och med budgetåret 1927-1928. Av denna anledning överfördes
försöksavdelningen med de tio stridsvagnarna från Svea Livgarde den 1
december 1927, Bertil Burén utnämndes till chef för stridsvagnsbataljonen
vid Göta Livgarde och fick överstelöjtnants grad.
I samband med
organisationsbeslutet beviljade regeringen även ett anslag på 400.000 kronor
för anskaffning av fler stridsvagnar, men detta kom att bli en utdragen
process och först i slutet av 1928 presenterade Generalstabschefen
Hammarsköld de krav som fastställts för en ny svensk stridsvagn.
Generalstabens
krav:
- god
eldkraft hade högsta prioritet (stridsvagnen skulle vara beväpnad med
såväl kanon som kulspruta)
- god
framkomlighet i svensk terräng (minst 10 km/h i medelsvår terräng och den
dubbla marschhastigheten på landsväg)
-
pansarskydd
mot eld från en 37 mm kanon,
- en
totalvikt om max 12 ton (för att möjliggöra passage över broar).
Offerter
kom in från Bofors, Landsverk och Mogårdshammar.
Den s k ”Mogårdshammarstridsvagnen”
var baserad
på en idé från österrikaren
Heigl, känd
för Taschenbuch der Tanks. Två olika förslag
presenterades; en unik lösning var att de kunde köras på järnvägsräls.
Tyvärr dog Heigl under projekteringsarbetet, varför det hela rann ut i
sanden...
Under tiden fortsatte försöken med Strv m/21. Vintertid
påmålades vagnarna med vit krita i ett streckmönster över det grå – något
som bl a uppvisades under övningen i Östersund i mars 1928. Senare samma år
försågs de med en kamouflagemålning i mörkgrönt, brunt och ljus sand i
oregelbundna fält som separerades med en svart bård.
Det stod tidigt klart att motorn på Strv m/21 var för svag och att det var
problem att få fram reservdelar. Av denna anledning och då anskaffning av ny
svensk stridsvagn drog ut på tiden, lades 1928 en beställning vid Nydqvist &
Holm (NOHAB) i Trollhättan på att ta fram ett modifierat exemplar av LK
II:an. Ritningsunderlaget hade utarbetats vid KAF (Kungliga
Arméförvaltningen) och omfattade byte av
motor och växellåda till kraftfullare svenska motsvarigheter. Utöver att den
tyska motorn från Benz (m/1910) på 55 hk byttes ut mot en Scania-motor på 85
hk (typ 1554), så försågs stridsvagnen även med generator, startmotor och
elbelysning. I övrigt bibehölls vagnen oförändrad frånsätt smärre
modifieringar på frontpansaret. Den ombyggda Strv m/21 levererades 1930 och
följdes snart av ytterligare fyra ombyggda vagnar under 1931-1934 enligt
samma koncept – totalt tre stycken modifierades vid NOHAB och två vid AB
Landsverk. De vagnar som genomgick renovering och modifiering var #2-5 och
#7.
De ”nya” vagnarna fick beteckningen Strv m/21-29. Tre
av de fem som ej åtgärdats blev efter några år skjutmål, men fick också
lämna ifrån sig reservdelar till de renoverade vagnarna. Vagn #10 skänktes i
slutet av 1938 till Tyskland för att bli museiföremål – de hade ej bevarat
något exemplar av sina egna tidiga stridsvagnar av samma modell – men denna
vagn försvann tyvärr under det andra världskriget.
Stridsvagn m/21-29 kom att användas fram till
krigsutbrottet 1939. Idag finns fyra av de ursprungliga tio vagnarna kvar i
livet Två stycken har fram till
nyligen funnits på Pansarmuseet i Axvall (varav en kördes 1979),
men dessa
överflyttades till
det nya försvarsfordonsmuseet Arsenalen i Strängnäs i september 2009. En
vagn är
under renovering i Strängnäs till körbart skick och
ytterligare en vagn (#3, tidigare
monumentvagn på P 18) har överförts till tyska Panzermuseum i Munster.
|
Strv m/21 |
Strv m/21-29 |
Vikt: |
9.7 ton |
9.7 ton |
Längd: |
5,70 m |
5,70 m |
Bredd: |
2,05 m |
2,05 m |
Höjd: |
2,52 m |
2,52 m |
Frigångshöjd: |
0.27 m |
0.27 m |
Stigförmåga: |
45º |
45º |
Hindertagning: |
0,9 m |
0,9 m |
Gravtagning: |
2,0 m |
2,0 m |
Vadförmåga: |
1,0 m |
1,0 m |
Besättning: |
2 - 4 man |
4 man |
Pansar: |
4 - 14 mm |
4 - 14mm |
Motor: |
Benz 1910, 55 hk |
Scania-Vabis 1554, 85 hk |
Växellåda: |
4+1 växlar (manuell) |
4+1 växlar (manuell) |
Maxfart: |
16 km/h |
18km/h |
Beväpning: |
2 st ksp m/14 eller m/14-29 |
2 st ksp m/14-29 |
Antal i tjänst: |
10 st |
5 st (tidigare Strv m/21) |
För den som vill läsa mer om Strv
m/21 och vår första stridsvagnsbataljon rekommenderar jag varmt boken
"Militära minnen" av Bertil Burén - av de flesta ansedd som det svenska
stridsvagnsvapnets grundare...
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|