Denna sida uppdaterades senast
2011-07-03.
Ansvarig för denna websida är
Rickard O. Lindström.
”Trots
alla tekniska förändringar genom årtusenden har kriget behållit vissa
strukturella drag – de viktigaste principiella fördelarna man alltid strävat
efter har varit:
- Slagkraft
- Rörlighet
- Skydd
Tekniska uppfinningar av olika slag har ändrat
kvalitén och inbördes relation mellan egenskaperna bakom slagorden!”
Så väl uttryckte sig Jan Hummelgren i
sitt kompendium "Eldkraft, rörlighet, skydd" - en
FOA-rapport från maj 1986. Och med avstamp i
historien kan vi konstatera att denna slutsats i högsta grad gäller än
idag...
Standaret
från Ur,
ca 3000 f.Kr
En
bronsstatyett från Tell Agrab i Mesopotamien daterad till 3000 år f.Kr.
och ett standar från Ur i samma land som avbildar den tidigast kända
armén, visar att det redan för 5000 år sedan
användes kraftigt skyddade
vagnar av trä dragna av vildåsnor som plattformar till att föra fram vapen
och krigare till stridsfältet. Detta är också de tidigaste tecknen på vad
som kan betecknas som stridsvagnar – fordon där egenskaperna slagkraft,
rörlighet och skydd har beaktats. Dessa forntida stridsvagnsförband gjorde
det möjligt att snabbt förflytta sig på slagfältet och där man tack vare
sin hastighet i relativ trygghet kunde överösa de fientliga fotsoldaterna
med spjut och pilar.
Ramses
II, egyptisk farao, regent ca
1300-1225 f.Kr. Lät bl a anlägga klipptemplen i Abu Simbel. Många
krigståg, bl a mot hettiterna i Syrien. Använde sig av
en av de första stridsvagnarna i historien.
I takt med nya tekniska landvinningar kom
”stridsvagnen” att utvecklas genom årtusendena. Skölden, seldonet,
ekerhjul och hjulaxlar av metall, är alla goda exempel på uppfinningar som
bidrog till att assyriska elitförband framgångsrikt kunde regera på
slagfältet med sina ”chariots” 1100-670 f.Kr. Under en tid torde Hannibal
med sina stridselefanter 218 f.Kr ha utgjort dåtidens stridsvagnar och en
förlaga till medeltidens riddare.
Hannibal,
247-183 f.Kr., kartagisk fältherre. Intog Saguntum 219, vilket inledde
andra puniska kriget, den avgörande maktkampen mellan Kartago och Rom.
Tågade över Alperna 218 med hjälp av s k "kampelefanter". Besegrade
romarna vid Trasimenska sjön 217 och Cannes 216. Slutligen besegrad vid
Zama av Scipio Africanus. Begick självmord i landsflykt för att inte falla
i romarnas händer. En av historiens största fältherrar, glänsande
taktiker. Kampelefanter användes till slutet av
1300-talet.
Brons och järn höjde i forntiden slagkraften och
vilket ledde till nya typer av kroppsskydd som brynjor och rustningar.
Rörligheten ökade dock inte förrän stigbygeln och seldonet blev kända och
spridda 7-800 e.Kr. Stigbygeln gjorde det möjligt för en ryttare att bruka
vapen utan att glida ur sadeln. Detta medförde att de väl skyddade
ekipagen med riddare och häst under ett par hundra år (1100-1300 e.Kr.)
kunde behärska slagfältet – vilket således blev den tidens ”stridsvagnar”.
Slutet på denna era kom av att riddarens och hästens rustningar helt
enkelt blev för tunga då de skulle motstå pilarnas anslagsenergi från
långbågar och sedermera armborst, men också hotet från lättrörligt
fotfolk.
En teknisk skyddslösning som riddarna försågs med för att hålla vikten
nere,
kan liknas vid dagens reaktiva pansar. Men av skissen
att döma (från Tyskland 1512-1515) tycks riddaren ha utsatt sig för en
stor risk att kastas av hästen när den reaktiva pansarvästen utlöstes...
Ett annat exempel på en skyddslösning
för att minska vikten på riddaren utrustning är skölden till
Maximilian den
I omkring 1490-1500 - denna
tekniska innovation kan likanas vid dagens kerambaserade kompositpansar...
Just rörligheten var under många århundraden det
gränssättande för ”stridsvagnens” vidareutveckling. I Böhmen (dagens
Tjeckien) lyckades i och för sig Hussiteledaren Jan Zizka mellan åren
1420-1431 besegra stora tyska arméer med hjälp av defensivt formerade
hästdragna vagnar lastade med beväpnade soldater skyddade av järnplåt, men
mot slutet av medeltiden förbättrades eldvapnens precision och
genomslagskraft så mycket att dessa typer av stridsvagnar miste sin
betydelse. Det fanns dock många idéer. År 1335 föreslog den italienske
fysikern Guido da Vigevano en vinddriven ”stridsvagn” och den venetianske
uppfinnaren Giovanni di Fontana beskriver i ett manuskript från 1425 två
lösningar – dels en ”självgående” stridsvagn, dels en raketvagn som skulle
drivas med krutbaserat bränsle.
|
|
|
Bert von Konrad Kenser,
en av de första tyska krigsteknikerna, visade i en miniatyrmålning
från 1405 en mobil skyddssköld för fem beväpnade krigare. |
|
En
buffel försedd med ett eldtråg. Tanken är att elden skall transporters
in bakom fiendens linjer. Tack vare en sköld fick ryttaren skydd mot
flammorna. Målning ur en handskrift 1450. |
|
|
|
Krigsvagn i en framställning år 1480. Det första bakmotorförsedda
stridsfordonet. |
|
En krigsvagn
som framdrivs m h a segel (ca 1600), en föregångare till dagens
amfibiska stridsfordon. |
1482 beskriver Leonardo da Vinci,
italiensk konstnär verksam i Forens
och Milano - ett universalgeni med en rad
uppfinningar på sin lott, en stridsvagn
driven av människans egen muskelkraft. Denna stridsvagn
betraktas idag som den första stridsvagnen som tangerar vad vi idag menar
med stridsvagn.
|
|
|
Leonard da Winci,
1452-1519, och hand stridsmaskin från 1482. |
|
En
vad vi kan kalla "skärvagn" från ca 1500. |
|
|
|
I
en skiss från 1558, visar Bertold
Holtzschuher en mycket tidig förlaga till de första
stridsvagnarna under första världskriget. |
|
Ett
amfibiskt stridsfordon från 1600-talet, där fordonskonstruktionen
måste sägas vara ett exempel på modern konceptdesign. |
|
|
|
Vid det kungliga bryggeriet i Dresden kan detta 1600-talsutkast på
broläggare studeras. |
|
Vid muséet i
Nürnberg visar en målning en tidig lösning på andra världskri-gets
"jagdpanzer". Vi ser det moderna stridsfordonets 4-manna besättning! |
Ångmaskinen
var ofrånkomligen ett steg på vägen, men ett brittiskt patent från 1855 –
James Cowans ångdrivna fordon med beväpning och pansarskydd –
förverkligades aldrig pga att ”stridsvagnen” ansågs för ociviliserad.
Avgörande för den moderna stridsvagnens födelse blev
istället förbränningsmotorn som kom i slutet av 1800-talet. År 1902
demonstrerade F.R. Simms ett hjulgående pansarfordon försedd med en Maxim
kulspruta och första gången beväpnade pansarfordon stred var i kriget
mellan Italien och Turkiet 1912 då Bianchis Fiat användes i Libyen.
Holts bandgående traktor från 1906 kom att bli den
sista pusselbiten inför ”stridsvagnens födelse”, vilket gjorde att
många håll i världen studerades lösningar på stridsfordon med egenskaperna
eldkraft, rörlighet och skydd beaktade (bl a av L. de Mole i Australien).
Under första världskriget fick till slut stridsvagnen
sitt elddop i och med att engelsmännen den 15 september 1916 satte in
”Tanks” i striderna på västfronten. Dessa stridsvagnar (Mk.1) bar i sin
uppbyggnad en tydlig prägel av dåtidens krigsfartygsteknik, vilket hörde
samman med att utvecklingen av det nya stridsmedlet starkt drivits på av
dåvarande marinministern Winston Churchill.
Den första stridsvagnen kom sedermera att kallas för "The
Mother", men under utvecklingstiden hade en förlaga i form av "Little
Willie" tagits fram...
Oberoende
av den brittiska verksamheten kom i slutet av 1916 även två olika franska
stridsvagnar fram – Schneider och St. Chamond. Den senare
hade (i likhet med vår tids SEP) en elektrisk transmission!!
Och därmed var grunden lagd för den moderna
stridsvagnshistorien - väl exemplifierat av detta genealogiska
stridsfordonsträd:
Och denna historia tänkte jag berätta - men det är ett
annat kapitel... Tills visare finns en del annat att ta del av:
|
|