Under det andra världskriget förelåg i egentlig mening inte något behov av
ett bandburet luftvärn bland de allierade – de hade ju luftherraväldet och
hade valt att lägga sina utvecklingsresurser på andra typer av pansrade
fordon. Situationen var annorlunda på den tyska sidan och likaså i Sverige
där pansarförbanden var mycket dåligt skyddade mot luftangrepp.
I de nya pansarbrigader som sattes upp var tanken att
också ett stort antal stridsfordon med luftvärnsbeväpning skulle organiseras
– hela 42 kanonvagnar försedda med en 20 mm luftvärnskanon var planerade att
ingå. AB Landsverk fick uppgiften 1943 att ta fram en försöksmodell, men av
olika anledningar levererades ingen prototyp utan istället lades en formell
beställning i mars 1945 på 17 luftvärnskanonvagnar försedda med torn från AB
Bofors.
Det fordon som utvecklades för Sverige hade sin grund i
Strv m/40K, men med ett chassi som förlängts med ett bärhjul. Konstruktionen
hade sitt ursprung i den luftvärnskanonvagn som exporterats till Finland
under namnet Anti och det fordon som byggdes på licens i Ungern under namnet
Nimrod. Däremot bestod beväpningen av en dubbel 40 mm luftvärnsautomatkanon
m/36 L/60 som integrerats i ett torn som var öppet upptill. Riktmaskineriet
var hydrauliskt, det tog 7 sekunder varvet runt, eldhastigheten var 120
skott per minut och totalt medfördes 326 skott. Kanontornen sattes samman
vid Bofors i Karlskoga och sändes därefter med järnväg till Landsverk i
Landskrona för slutmontering. När konstruktionsarbetet påbörjades 1943 hade
troligen detta fordon världens bästa luftvärnskanontorn – tyskarnas
motsvarigheter var verkansmässigt betydligt sämre.
Leveranser av de första vagnarna påbörjades 1947.
Fordonen gavs beteckningen Luftvärnskanonvagn fm/43 – dock oklart varför de
då benämndes försöksmodell. Det stod tidigt klart att Lvkv fm/43 hade stora
problem. Dels var banden för smala i förhållande till den betydligt högre
vikt som vagnen hade i jämförelse med Strv m/40K – dessa skar ner i marken
och orsakade bandkrängning eller fastkörning på grund av det höga
bandtrycket. Samtliga fordon fick bredare band (de fordon som återstod att
leverera under 1948 fick redan från början de nyare banden) – ett
asymmetriskt band där bredden ökats på den yttre sidan. Vidare visade den 7
ton högre vikten att fordonet var undermotoriserat – Scania-motorn på 160 hk
var helt enkelt för svag för att ge acceptabel framdrivning och hastighet
(36 km/h) – och beslut togs att senare byta ut dessa till kraftigare
motorer. Fordonet visade sig också vara svårstyrt. Orsaken till detta var
att chassiet förlängts utan att bredden ökats, vilket medförde ett sämre
förhållande mellan längd och bredd utifrån ett manövrerbarhetsperspektiv.
Lvkv fm/43 tillfördes pansarbrigaderna för att där
fungera som ett splitterskyddat luftvärn som kunde framrycka tillsammans med
stridsvagnarna. I PB org 43 placerades vagnarna i två luftvärnsplutoner med
tre vagnar vardera. De delades upp så att varje stridsvagnsbataljon fick en
pluton var (dock fick en brigad endast fem vagnar, övriga sex). När PB org
49 organiserades fördubblades antalet brigader och istället grupperades tre
Lvkv fm/43 i specialkompaniets bandluftvärnspluton (en brigad fick endast
två vagnar).
Antalet Lvkv fm/43 var definitivt för litet för att
skydda en hel brigad. Det fanns planer från 1949 på att på sikt ersätta dem
och införa upp emot 275 nya luftvärnskanonvagnar – prototyper för detta togs
fram (se avsnitt om Lvkv 42) – men misslyckade försök och förändrade
ekonomiska ramar gjorde att denna serie aldrig förverkligades.
Istället genomfördes de planerade modifieringarna på
Lvkv fm/43 under 1950-51. Scania-motorerna byttes ut mot en nästan dubbelt
så stark motor från Maybach (motorerna hade ”blivit över” i Tyskland efter
kriget), vilket gjorde att maxhastigheten ökade till 55 km/h. Tornet byggdes
ut med en pansarlåda baktill för att ge plats för montage av en radio (Ra
400). På denna låda anbringades reservbärjulet. I övrigt genomfördes ett
stort antal mindre förändringar, men trots dessa blev vagnen aldrig riktigt
bra. Klagomålen fortsatte och Lvkv fm/43 kom aldrig att växa ifrån
barnsjukdomarna. Dessutom sprang utvecklingen ifrån den, då det inte var
möjligt att bekämpa flygplan i dåligt väder eftersom den endast var försedd
med optiska riktmedel. I samband med att pansarbrigaderna organiserades om
enligt org 63 togs även Lvkv fm/43 ur tjänst och då vagnarna kasserades 1969
togs inga ersättningsfordon fram. -
Idag finns åtminstone ett par Lvkv fm/43
bevarade och en av dem har tills nyligen var utställd vid Pansarmuseet i
Axvall (nu flyttad till den nya Försvarsfordonsmuseet Arsenalen i
Strängnäs).
|
Lvkv fm/43 (1949) |
Lvkv fm/43 (1957) |
Vikt: |
15,9 ton |
17 ton |
Längd: |
5.790 mm |
5.925 mm (pjäsen rakt framåt) |
Bredd: |
2.310 mm |
2.446 mm |
Höjd: |
2.265 mm |
2.530 mm |
Frigångshöjd: |
350 mm |
350 mm |
Besättning: |
4 man |
4 man |
Pansar: |
9 – 15 mm |
9 – 15 mm |
Motor: |
Scania-Vabis typ L 603/3
162 hk |
Maybach HL 120 TRM
290 hk |
Växellåda |
Volvo typ VL-220 (mekanisk)
5 + 1 växlar |
Volvo typ VL-220 (mekanisk)
5 + 1 växlar |
Maxfart: |
36 km/h |
55 km/h |
Beväpning: |
2 st Bofors 40 mm lvakan
m/36-43 |
2 st Bofors 40 mm lvakan
m/36-43 |
Antal i tjänst: |
17 st |
17 st |
De äldre
fotografierna på denna sida kommer från arkiven på Armémuseum, FMV och Försvarsstaben.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|