Bakgrund
I materielplanen för armén åren 1960-1967 var behovet av bärgningsfordon
identifierat även till de förband som i slutet av planperioden skulle
få en ny stridsvagn (det som blev Strv ”S”). Förbanden med Strv
101/102 försågs med Bgbv 81 baserade på chassit till Centurion – till Strv
103-förbanden behövdes en lättare bärgare med bättre framkomlighet.
Utveckling och serietillverkning
En serie av studier och principförsök genomfördes under
perioden 1964-1966 i syfte att finna en gynnsammare grundkonstruktion än den
som kännetecknat bärgningsbandvagnar dessförinnan. Tidigare
bärgningsbandvagnar hade genomgående varit uppbyggda på i huvudsak samma
chassi som de fordon de skulle bärga. Detta skapade olägenheten att
framkomligheten i terräng inte var bättre än objektet som skulle bärgas och
de var dessutom dyra i anskaffning.
Studierna och försöken visade att det i flertalet fall
var möjligt att utföra bärgning av 39 tons Strv 103 med en vagn av ungefär
halva denna vikt. Återstående fall visade sig kunna klaras genom samverkan
av två sådana lättare bärgningsbandvagnar eller användning av en vagn plus
linblock och markankare (något som medförde att en klenare lindiameter kunde
användas, vilket underlättade det manuella arbetet vid utdragning av linor
under svårare förhållanden). Detta gjorde att FMV i juli 1966 uppdrog åt AB
Hägglund & Söner att ta fram två prototyper – en vardera av de fordon som
skulle komma att betecknas Bärgningsbandvagn 82 och Brobandvagn 941.
Försöksfordonen hade den uttalade inriktningen att de skulle utvecklas med
utgångspunkt i Pbv 302 – den nya pansarbandvagnen som var under
serieleverans från januari 1966. Däremot behövde de göras betydligt tyngre.
Redan ett par år senare, i juli 1968, var den första
prototypen klar. I jämförelse med Pbv 302 var chassiet breddat och förlängt
med ytterligare ett bärhjul. Även transmissionen var annorlunda. Växellådan
R60 ersattes med en motsvarande 8-växlad växellåda som även innehöll en
momentomvandlare. Motorn var i princip densamma, dock något starkare.
Komponentgemenskapen gällde framförallt bandaggregatet.
Efter drygt knappt två års utprovning med både
fordonstekniska försök och truppförsök, lades i april 1970 beställning på
serietillverkning av 24 bärgningsbandvagnar. Bgbv 82 levererades från
februari 1972 till i början av 1973.
Bgbv 82
Bärgningsbandvagn 82 var ett bandgående bärgningsfordon
som var utrustat med vinsch, lastkran, schaktblad och markstöd. Dess
utrymmen var i huvudsak uppdelade på besättningsrum, hydraulrum, motorrum
och lastflak.
I besättningsrummet i vagnens främre övre del fanns
samtliga manöverorgan samt plats för besättningen och deras personliga
utrustning. Besättningen bestod av 4 man: vagnchef, förare,
kran/vinschskötare och en skytt. Skytten opererade en beväpning som
utgjordes av en 20 mm automatkanon monterad i en vapenhuv som även var
försedd med rökkastare. Sambandsutrustningen bestod av en Ra 421 med
fjärmanövreringsutrustning samt ett lokaltelefonsystem med yttertelefon.
Hydraulrummet var placerat under besättningsutrymmet
och det upptogs till största delen av vagnens hydraulsystem. Motorrummet –
med motoranläggningen, kraftöverföringen och styrsystemet – var placerat
baktill. Vagnen var försedd med en liggande 6-cylindrig turboöverladdad
diesel på 310 hk med momentförstärkare och efterföljande manuell växellåda.
Styrsystemet var av typ hydrostatisk överlagringsstyrning och vagnen styrdes
med en ratt.
Ovanpå motorrummet var ett lastflak placerat. Detta
omfattade bärgningsutrustning och ett fäste för ett motoraggregat till Strv
103. I främre delen av lastflaket fanns en vinsch placerad. Maximal
dragkraft på innersta linvarvet med högt drag var 20 ton. Vinschlinan löpte
bakåt ut genom en linledare i vagnens bakgavel. Vinschtrumman drevs av en
hydraulmotor av radialkolvtyp och bromsades med en bandbroms vars band
verkade direkt på hydraulmotorns omkrets. Då vagnen hade flytförmåga kunde
vinschen även användas till att ”bärga sig själv” vid uppfart på brantare
stränder.
En lastkran, som vinschen kunde kopplas till, var
placerad på bakre delen av vagnens högra bandhylla. I parkeringsläge var den
riktad framåt. Lastkranen hade en lyftkapacitet på 1,5 ton vid maximal
armlängd 5,5 m. På 1,5 m var förhållandet det motsatta, dvs maxlasten var då
5,5 ton. Denna kapacitet möjliggjorde lyft av ett motoraggregat till Strv
103 i fält.
Två speciellt utformade markstöd var lagrade på vagnens
bakgavel. Dessa var höj- och sänkbara. Vid tyngre lyft med lastkranen skulle
dessa köras ner till markkontakt för att stabilisera vagnen. När vagnen vid
vinschning skulle förankras i marken användes markstödens skopor, vilka var
dimensionerade för de krafter som vinschen gav upphov till vid ett
trepartsdrag (dvs 60 ton). Markstöden hade vardera en maximal lyftkraft på
10 ton.
Frontalt fanns ett schaktblad monterat, vilket innebar
att Bgbv 82 kunde anta rollen som ingenjörfordon. Schaktbladet kunde
snedställas i sidled och var till stor hjälp vid mindre fältarbeten. Det
hade 6 tons lyftkraft och 11 tons tryckkraft. Vid lättare
schaktningsarbeten, t ex snöröjning, kunde klaffarna på bladet fällas upp.
Organisation
Bgbv 82 ingick med en vagn i varje stridsvagnskompani. De två vagnarna
som då ingick i varje stridsvagnsbataljon samverkade ofta med varandra.
Modifiering
Bgbv 82 genomgick en rad modifieringar på 1980-talet.
Bland de större ändringarna märktes en ny typ av band från Diehl och de
förstärkta bärhjulen – dock återgick man till original bärhjul då de
förstärkta tog slut (då utan flytdiskar). Ytterligare ändringar var att
kranen modifierades, ringsiktet byttes ut mot ett spegelreflexsikte och
brandsläckare tillfördes utvändigt i en låda bakom förarens lucka.
Användande och utfasning
Bgbv 82 fick ett relativt kort liv. Detta berodde på bl
a på läglighetsköpet av begagnade Centurionbärgare från Schweiz (1988). De
utgick ur krigsorganisationen redan 1994. Ett mindre antal (två stycken)
återupptogs emellertid i rullorna efter ett antal år då de fick förnyat
förtroende inför tjänstgöring inom den svenska KFOR-styrkan i Kosovo på
Balkan.
Data
|
Bgbv 82 |
Totalvikt |
26 500 kg |
Max last |
6 500 kg |
Besättning |
4 man |
Längd |
7 230 mm |
Bredd |
3 250 mm |
Höjd |
2 560 mm
(över kranen) |
Hastighet (max) |
56,4 km/h |
Aktionsradie |
ca
400 km (landsväg) |
Motor |
Volvo-Penta typ
THD 100 C
6-cyl. diesel 310
hk |
Växellåda |
Volvo-Penta typ
R-61
8 växlar framåt +
2 bakåt |
Vapen |
20 mm akan m/47D
Rökkastare 2 x 8 |
Vinsch
- Effektiv linlängd
- Dragkraft max
- Linhastighet
|
Hägglunds HM 20
140 m
20 Mp
0 – 0,6 m/s |
Lastkran
- Längd
/ lyftkraft |
Hiab-Foco 9000
1,5 m / 5500 kg
(max)
|
Antal i tjänst |
24 st 1972-1994 |
Fotografierna på denna sida är
hämtade från det egna arkivet, FMV arkiv, Försvarsstabens arkiv, BAE Systems
Hägglunds arkiv samt SPHF.
Åter till
sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till
första sidan? Klicka
här!
|