Generalstaben, som under så många år visat stridsvagnsvapnet sådant
ointresse, blev till slut övertygade av den militära expertisen om dess
nödvändighet och i det slutbetänkande som 1930 års försvarskommission
lämnade i mars 1936 inför kommande försvarsbeslut föreslogs medel för inköp
av stridsvagnar. När försvarsbeslutet presenterades den 11 juni 1936 fanns
4,5 miljoner kronor avdelade (av totalt 130 miljoner kronor för försvaret
under kommande tio år) för anskaffning av stridsvagnar före 1940. Dessa
medel, som prutats ner från 6 miljoner kronor, ställdes redan samma månad
till KAF:s förfogande – ett tydligt tecken på att stridsvagnsfrågan måste få
en snar lösning.
I samband med att anskaffningsförslaget utarbetades
hade två tänkbara leverantörer ombetts inkomma med offerter på två olika
typer av stridsvagnar – en kulsprutebeväpnad och en kanonbeväpnad. Avsikten
var att dessa vagnar skulle genomgå praktiska prov för att underlag skulle
inhämtas inför det slutgiltiga ställningstagandet. AB Landsverk hade
tillfrågats om anbud på L-120 kulsprutevagn och L-60 kanonvagn och det
engelska företaget Vickers hade begärts lämna anbud på motsvarande typ av
stridsvagnar med modellerna Patrol Tank Mk II och 6-tons Tank Mk B.
Beslut togs redan den 22 juni att köpa två kompletta
stridsvagnar från Landsverk samt två provchassier i vanligt handelsstål av
vardera stridsvagnsmodellen. Den formella beställningen lades den 30 juni –
allt mycket snabbt handlagt för att möjliggöra leveranser redan i februari
1937. Det stod dock klart under hösten 1936 att denna leveranstid skulle bli
svår att hålla och i oktober begärdes därför medel för att en
studiekommission ska kunna företa en resa ut i Europa för inhämtande av
ytterligare underlag. Beslut togs den 18 december om resan där delegationens
uppgift blev att bland annat studera lätta stridsvagnar.
Inför resan hade en instruktion utarbetats – en
nödvändighet eftersom försvarsbeslutet inte klargjorde vilken typ av
stridsvagnar som skulle införskaffas. Det var efter flera sammanträden
mellan Generalstaben, Infanteriinspektionen, KAAD och stridsvagnsbataljonen
vid Göta Livgarde som en ”PM rörande anskaffning av stridsvagnsmateriel och
därmed sammanhörande spörsmål” till slut hade kunnat sammanställas. Den
presenterades i januari 1937 och i sammanfattningen stod bland annat
följande att läsa:
- Svenska stridsvagnsförband böra till sin huvuddel utgöras av små och
snabbgående vagnar, vilka kunna förflyttas oberoende av järnväg, och vilka
äga erforderlig framkomlighet i terräng. Vid en mindre del av vagnarna
skall beväpningen vara kanoner (grovkalibriga kulsprutor), försedda med
sprängprojektil.
- Inom den angivna kostnadsramen bör om möjligt anskaffas ett för
mobilisering av två bataljoner om två kompanier erforderligt antal
stridsvagnar.
- Anskaffningen av stridsvagnsmateriel måste ske snarast möjligt både ur
beredskapssynpunkt och för att det förutsatta engångsanslaget i tid skall
kunna utnyttjas.
Det sena uppvaknandet efter många års försummelser i
stridsvagnsfrågan innebar att det för tids vinnande kunde bli frågan om en
anskaffning ”…utan – eller endast efter kortvarig – föregående prövning
av vederbörliga typer i Sverige”. Förtydligandet att ”…svenska
stridsvagnar böra till sin huvuddel utgöras av små (lätta) och snabbgående
vagnar…” – dvs en fördelning mellan kulsprute- och kanonvagnar – var
också en helomvändning i jämförelse med generalstabsprogrammet från 1928 som
hade lagt högsta prioritet på eldkraft. Det här var troligen resultatet av
det ekonomiskt blygsamma anslaget – vi blev i Sverige helt enkelt tvungna
att rätta munnen efter matsäcken.
Studieresan, som genomfördes under januari-februari
1937, gick till Tyskland, Frankrike och Polen. England besöktes inte
eftersom stridsvagnarna från Vickers inte längre bedömdes som intressanta,
en uppfattning grundad på bland annat negativa finska erfarenheter.
Studiedelegationen sattes samman med två officerare som haft och skulle ha
fortsatt stort inflytande i stridsvagnsfrågan. Det var majoren Gösta Bratt
från Göta Livgardets stridsvagnsbataljon (dock verksam vid KAF) och kapten
Eric Gillner, chef för konstruktionsavdelningen vid Arméförvaltningens
Artilleridepartement. Delegationen leddes av stabschefen vid
infanteriinspektion – överstelöjtnant Anders Bergquist (som ersättare för
majoren C A Ehrensvärd som fick förhinder). Resan gav dock ett magert
resultat – endast den tyska kulsprutebeväpnade Panzerkampfwagen I ansågs
intressant, men de vill ej förorda den utan att terrängprov först hade
genomförts.
Studiedelegationen fick dock ett tips om tjeckiska
stridsvagnar och tog upp detta i sin reserapport. Det togs ett snabbt beslut
om att Gillner skulle resa till Tjeckoslovakien och CKD (Českomoravská-Kolben-Daněk)
och under första veckan i mars 1937 fick denne möjlighet att prova två
vagnar beställda av Iran. Efter en dryg veckas körprov och förhandlingar
fick Gillner med sig ett preliminärt anbud hem på två olika
stridsvagnsmodeller – robusta och utprovade konstruktioner, om än inte de
mest tekniskt avancerade (bland annat var pansarskrovet fortfarande nitat).
En månad senare, lördagen den 3 april, sammanträdde
arméchefen, infanteriinspektören och generalfälttygmästaren. Även
försvarsstabschefen var närvarande. Det togs beslut att tillsätta en ny
stridsvagnskommitté med uppgiften att snabbutreda stridsvagnsanskaffningen,
det vill säga fördelningen mellan lätta och tunga stridsvagnar samt
leverantörer till dessa. Stridsvagnskommittén leddes av chefen för
stridsvagnsbataljonen, överstelöjtnant Curt Klingspor. Övriga medlemmar var
nämnda Ehrensvärd (avdelningschef vid generalstaben), Bratt och Gillner. Som
sekreterare tillsattes kapten Fale F:son Burman, chef för
utrustningsavdelningen vid generalstaben. Då Landsverk en månad senare (och
nästan ett halvår försenat) levererade de två L-120 kulsprutevagnarna för
försök och underlagsinhämtning inför stridsvagnsanskaffningen är de inte
längre aktuella. De testades dock under sommaren 1937 vid
stridsvagnsbataljonen och resultaten var inte de bästa, bland annat ansågs
de inte särskilt robusta – dessutom svåra att underhålla.
Efter sammanlagt sju sammanträden lämnade stridsvagnskommittén sitt
betänkande den 19 juni 1937. Med utgångspunkt i offerter som inhämtats från
CKD och Landsverk (där CKD har lägst pris och kan leverera snabbast) togs
beslut om en delad anskaffning eftersom en stridsvagnsproduktion i landet
ansågs viktig. Beslutet innebar att 48 stycken kulsprutevagnar av modell
AH-IV skulle anskaffas från CKD i Tjeckoslovakien och 16 stycken
kanonbestyckade stridsvagnar av modell L-60 skulle köpas från AB Landsverk i
Sverige. Stridsvagn AH-IV från CKD hade redan ett par år
tidigare beställts av Iran i ett trettiotal exemplar.
Den 12 juli 1937 undertecknades kontraktet med CKD. Vis
av erfarenheterna med Stridsvagn m/31 gjordes en del förbättringar (ur ett
svenskt perspektiv) på den ursprungliga modellen AI-IV; pansarskyddet (vars
plåtar levererades från Avesta Jernverk) förstärktes något, vilket ökade
vikten på stridsvagnen från 3,7 ton till 4,5 ton; fordonet förseddes med en
inhemsk motor från Volvo i Skövde och slutligen beväpnades vagnen med 2
stycken 8 mm kulsprutor m/36 strv från Bofors. Två vagnar köptes kompletta
direkt från CKD i Tjeckoslovakien som prototyper, övriga 46 stridsvagnar
köptes i delar och slutmonterades under ledning av tjeckisk personal vid
Jungners varv i Oskarshamn.
CKD benämnde modellen AH-V-S, men stridsvagnarna fick i
Sverige beteckningen Stridsvagn m/37. Konstruktören av
vagnen hette Alexej Surin - en rysk immigrant som kommit till CKD i mitten
av tjugotalet. Alexej påbörjade sina ingenjörsstudier i Kiev i Sovjetunionen
år 1914, men deltog sedan som frivillig i det första världskriget och i
revolutionen. Ingenjörsstudierna kom därefter att avslutas i Prag i
Tjeckoslovakien 1923. Efter avslutade studier började Alexej Surin direkt
att jobba vid CKD som civilingenjör. 1933 blev Alexej chef för
SPE-avdelningen med titeln "Chefskonstruktör". SPE var en avdelning som
sysslade med utvecklingen av militära bandfordon. Alexej Surin kom att
stanna vid CKD ända fram till sin pensionering på femtiotalet. År 1948
tilldelades han Vasaorden av den svenska konungen Gustav V "för samarbete
med svensk industri under andra världskriget". Alexej Surins son lever f
ö idag som pensionerad läkare i Borås...
De 46
stridsvagnarna slutlevererades i februari
1939, vilket var nästan ett år försenat då den ursprungliga tanken var att
de skulle finnas operativa redan våren 1938. Vagnarna fick i Sverige
arménummer 131-178. Det stora antalet stridsvagnar gjorde det nu möjligt att
tillsammans med de 16 stridsvagnarna från Landsverk för första gången öva i
bataljon – det var dock en organisation hälften så stor som det tidigare
uttryckts förhoppning om.
De som
inte förfogar över en
instruktionsbok
och ett
smörjschema
till Strv m/37 hittar dessa under de klickbara länkarna.
|
Strv m/37 |
Vikt: |
4,5 ton |
Längd: |
3,40 m |
Bredd: |
1,85 m |
Höjd: |
1,95 m |
Besättning: |
2 man |
Pansar: |
6 – 15 mm |
Motor: |
85 hk Volvo bensin FC-CKD |
Maxfart: |
60 km/h |
Gravtagningsförmåga: |
1,6 m |
Hindertagningsförmåga: |
0,6 m |
Vadtagningsförmåga: |
0,9 m |
Stigförmåga: |
45º |
Tvärstabilitet: |
45º |
Beväpning: |
2 st ksp 8 mm m/36 strv |
Leveransår: |
1938-39 |
Antal i tjänst |
46 st + 2 prototyper |
Stridsvagn m/37 visade sig ha god terrängframkomlighet
och kunde dessutom framföras i relativt hög hastighet på väg (60 km/h).
Särskilt styrväxeln, bandstället och transmissionen fungerade mycket bra.
En nymodighet var förvalsväxellådan, som till skillnad från
dåtiden osynkroniserade lådor gav en mycket smidig växling då
kopplingspedalen trampades ner. Vagnen var inte utrustad periskop - istället
nyttjades siktspringor som avsiktligt hölls mycket små för att förhindra
blyinstänk. Detta gav helt naturligt Strv m/37 en dålig sikt.
Kommunikationen inuti vagnen skedde mha talrör, men senare infördes
olikfärgade lampor för ordergivning till föraren. Vagnen visade sig också
mycket driftssäker och kunde framföras över stora marschavstånd utan större
missöden och besvär. Att den var mycket trång inuti löstes på så sätt att
småvuxen personal togs ut för att betjäna vagnen.
Vagnarna kom inledningsvis att tjänstgöra vid
Stridsvagnsbataljonen vid Göta Livgarde på I 2 i Stockholm, men från 1939
var de stationerade vid I 9 i Skövde och vid I 10 i Strängnäs. På grund av
den lättare beväpningen kom de främst att nyttjas för spaning och understöd
till infanteriet vid t ex bekämpning av landstigningsförsök. I samband med
att Pansartrupperna bildades 1942 överfördes de året därpå till I 18/P 1G på
Gotland där de kvarstod tills att de utgick ur krigsorganisationen 1953.
Idag finns ett antal Strv m/37 bevarade i Sverige, bl a vid
Föreningen P5:s museum i Boden
(bilden på deras vagnar tagen 1979 innan någon renovering hade gjorts) och
vid det nya Försvarsfordonsmuseet Arsenalen i Strängnäs.
De äldre
fotografierna på denna sida kommer från Armémuseum, FMV och Försvarsstabens
pressavdelning.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|