| 
	 
	  
	
	Bakgrund 
	Frågan om en ny svensk stridsvagn – som ersättare till 
	de stridsvagnar som anskaffades under 1950- och
	1960-talet (Centurion och S-vagnen) – kom att 
	diskuteras i många år. Under 1970-talet bedrevs de så kallade UDES-studierna 
	(Underlag Direkt Eld Stridsfordon) med inriktning att starta utvecklingen av 
	en ny svensk stridsvagn i slutet av decenniet. Försvarsbeslutet 1977 sköt 
	emellertid frågan om en ny stridsvagn på framtiden, vilket innebar att de 
	äldre vagnarna  -  
	Strv 101/102 och 
	 Strv 103 - 
	 istället 
	fick genomgå renovering och modifiering under 1980-talet 
	för att bättre kunna möta 1990-talets hotbild. 
	Samtidigt inleddes studier av en ny lätt stridsfordonsfamilj med målet att 
	åstadkomma "en bred mekanisering av armén" – det som sedermera kom att 
	resultera i Stridsfordon 90. 
	Mot mitten av 1980-talet 
	påbörjade emellertid FMV på eget initiativ tekniska studier inför en 
	framtida anskaffning av nya stridsvagnar –  
	projekt 
	Stridsvagn 2000. Tillsammans med svensk försvarsindustri genomfördes 
	omfattande studier under senare hälften av 1980-talet av såväl hela koncept 
	som på komponentlösningar med ny teknik. I 1987 års 
	försvarsbeslut (Prop. 1986/87:95) konstaterades att frågor sammanhängande 
	med fortsatt mekanisering av armén, pansarbrigadernas framtid och behovet av 
	nya stridsvagnar borde studeras ytterligare. Samtidigt framhölls också att 
	"för rörlig strid - främst anfall - fordras pansarvärnssystem som har god 
	rörlighet och pansarskydd." 
	Detta ledde till 
	att det parallellt med utvecklingen av Stridsvagn 
	2000 gjordes försök med 
	inlånade utländska stridsvagnar –  Leopard 2 A4 från Tyskland och M1A1 
	”Abrams” från USA – i syfte att bygga upp kunskapen om moderna vagnar för 
	att kunna ställa rätta krav på Strv 2000. Försöken i övre Norrland kom 
	emellertid att bli en ”aha-upplevelse” då de 55 ton tunga stridsvagnarna 
	visade sig ha betydligt bättre framkomlighetsförmåga i snö och mjukmark än 
	vad arméledningen tidigare hade förutsatt. Vagnarna var helt 
	enkelt så tunga att de tryckte sig igenom den djupa snön och fick 
	markkontakt, vilket möjliggjorde överraskande bra stridsteknisk rörlighet i 
	terrängen. Dessutom var träffsannolikheten vid skjutning under gång
	betydligt bättre än väntat. 
	
	  
	Beslut om 
	direktanskaffning av nya stridsvagnar 
	Med denna insikt och med nyvunna amerikanska och 
	brittiska erfarenheter från Kuwaitkriget i början av 1991, stod det snart 
	klart att Sveriges gamla stridsvagnar inte motsvarade 90-talets krav. Att 
	fortsätta utvecklingen av en ny svensk stridsvagn bedömdes bli för dyrt och 
	ta för lång tid. Den ”operativa svacka” som upptäckts innebar att det inte 
	gick att vänta med en anskaffning av nya stridsvagnar till efter år 2000. 
	Detta gjorde att regeringen i den särskilda försvarspropositionen våren 1991 
	(Prop. 1990/91:102) angav att en eventuell anskaffning av nya stridsvagnar borde genomföras som 
	direktanskaffning utomlands – något som senare fastställs i försvarsbeslutet 
	påföljande år (Försvarsutskottets betänkande 1991/92:FöU12). 
	I detta står att läsa: 
	"Utskottet kan 
	för sin del konstatera att de stridsvagnar som nu är i bruk i de svenska 
	förbanden till sin grundkonstruktion är 30-40 år gamla. Successiva 
	modifieringar har gjort att de kunnat behållas i krigsorganisationen, men 
	uppgifterna för de förband där de ingår har fått begränsas. Det torde vara 
	uppenbart attde nuvarande stridsvagnarnas verkans- och 
	överlevnadsmöjligheter är otillräckliga mot en motståndares modernaste 
	förband." 
	
	Försvarsutskottets majoritet avslutade sin argumentering med att konstatera 
	att det är nödvändigt att börja en omsättning av nuvarande stridsvagnar 
	under försvarsbeslutsperioden. 
	Beslutet blev en vändpunkt i och med att en lång 
	tradition att utveckla egna stridsvagnar inte längre var aktuellt. En 
	projektgrupp ”Strv Ny” inrättades i september 1991 vid FMV och den påbörjade 
	genast arbetet med att förbereda en anskaffning från utlandet.  
	Krav på en ny 
	svensk stridsvagn 
	Vilka krav 
	ställdes då på ett nytt modernt stridsvagnssystem? 
	Dimensionerande 
	för ett stridsvagnssystem är i första hand hotbilden, den tänkte angriparens 
	stridsvagnar och deras tekniska utveckling. Stridsvagnssystemet måste också 
	dimensioneras mot den miljö där den avses uppträda, de förband där den avses 
	ingå och de resurser i övrigt som den ska samverka med. Ett 
	stridsvagnssystem är en så kapitalkrävande investering att förnyelse endast 
	kan ske med stora intervall. Materielen måste därför dimensioneras för en 
	lång livslängd. Vissa krav kommer att vara konstanta över livslängden, 
	emedan andra krav ‒ betingade av teknik- 
	och hotutvekling ‒ kan komma att 
	förändras. För att parera dessa krav måste också en viss kapacitet för 
	framtida utveckling inrymmas, dvs utvecklingspotential. 
	Försvarets 
	uppgift är att kunna möta ett angrepp såväl över landgräns som genom luften, 
	ställer krav flexibilitet för olika typer av strid; avvärja 
	luftlandsättning, hejda/slå framryckande fiende samt anfalla in i fiendens 
	brohuvud. Förmågan hos försvaret att snabbt reagera återspeglas i krav på 
	att förband och materiel ska kunna tas i bruk med kort varsel, direkt efter 
	lång förrådsställning och utan kompletterande utbildning. Med ett krympande 
	antal kvalificerade brigader (såväl pansar som mekaniserade) ökar kraven på 
	de fåtaliga förbanden att kunna uppträda i hela landet. Därmed specificeras 
	ett antal krav på att kunna uppträda under landets olika klimattyper och i 
	landets alla terrängtyper. Detta accentuerades under försöken 1989-1990 då 
	de inlånade stridsvagnarna visade att de kunde manövrera även i mjukmark, 
	något som tidigare inte hade ansetts mökligt. Förmågan att snabbt kunna 
	genomföra förflyttningar av stridsvagnsförband mellan olika 
	operationsområden i landet fick därför stor betydelse. 
	
	  
	Andra faktorer 
	som påverkade vårt val av nytt stridsvagnssystem var vår allmänna värnplikt 
	och därmed sammanhängande system för grund- och repetionsutbildning: urval 
	av besättningar, tillgänglig utbildningstid och därmed förmågan för 
	personalen att utnyttja den tekniska potential som byggs in i ett modernt 
	stridsvagnssystem. En ny stridsvagn måste vara utformad så att den passar 
	svenska försvarets underhållskoncept. Det ska vara lätt att ställa diagnos 
	redan vid skadeplatsen. Reparation skall kunna utföras snabbt med så kallade 
	utbytensenheter, vilka hanteras i förbandens underhållskedja. På sikt måste 
	stridsvagnarna kunna underhållas vid försvarets verkstäder och inför 
	livstidsförlängning renoveras/modifieras vid dessa eller vid civil industri. 
	Förmågan hos 
	olika stridsfordonsytper att kunna uppträda tillsammans eller samverka i 
	pansar- eller mekaniserad brigad är väsentlig. Det innebär att övriga 
	fordonstyper efter hand får anpassas till den nya stridsvagnen. 
	Dessa 
	övergripande ramvillkor överskuggas dock av det viktigaste kravet - förmågan 
	att kunna bekämpa andra stridsvagnar. Denna förmåga måste kunna utövas under 
	lång tid, dvs stridsvagnen måste överleva för att upprepat kunna bekämpa 
	angriparens stridsvagnar. Vid tidpunkten för anskaffning av ny svensk 
	stridsvagn kunde konstateras att den modernaste hotstridsvagnen har: 
	
		- 
		
 God 
		vapenverkan, med kanon >120 mm och som skjuter pilprojektiler som 
		huvudammunition  
		- 
		
 Hög 
		skyddsnivå, kompositpansar, har liten sårbar målyta 
		 
		- 
		
 God 
		observationsförmåga i dager och mörker  
		- 
		
 God 
		rörlighet  
	 
	Kompositmaterial, 
	kombinationer av stål och främst keramiska material, ger ett skydd som vid 
	beskjutning med pilammunition motsvarar mer än 600 mm homogent pansarstål. 
	För att nå verkan i sådana mål krävs en kanon med minst 120 mm kaliber. Men 
	med fortsatt utveckling av skyddet räcker emellertid inte dessa 
	pjäsprestanda. Vid bibehållen konventionell vapenteknik
	‒ med krutdriven projektil
	‒ måste kalibern alternativt 
	eldrörslängden kunna ökas. Möjlighet till byte av kanon är den 
	utvecklingspotential en ny modern stridsvagn måste ha. 
	De viktigaste urvalskriterierna 
	för ett nytt stridsvagnssystem kom att sammanfattas i: 
	
		- 
		
 Eldkraft minst motsvarande 120 mm 
		 
		- 
		
 Skjutning med kanon under gång 
		 
		- 
		
 Skjutning 
	och observation i mörker eller nedsatt sikt  
		- 
		
 En skyddsnivå som motstår 
	modern pilammunition  
		- 
		
 En totalvikt mindre än 65 ton 
		  
		- 
		
 Fod framkomlighet 
		 
	 
	Ur Systemplan C 
	för stridsvagnsfunktionm 2000/Stridsvagnsförband, Chefen för Armén 1993: 
	
	"Stridsvagnssystemet är ett anfallsvapen med stor 
	flexibilitet och med god såväl taktisk som operativ rörlighet. Det skapar 
	offensiv förmåga med möjlighet att snabbt fälla avgöranden samt återta och 
	hålla terräng. 
	
	Stridsvagnen ger initialt såväl hög eldkraft somgod 
	uthållighet i strid med förmåga att strida dygnet runt och under alla 
	väderfärhållanden. 
	
	Genom goda ledningsmöjligheter och begränsade krav på 
	förberedelser för strid kan gynnnsamma tidsförhållanden åstadkommas bland 
	annat för att möta fiendens stryketillväxt. 
	
	Förband med moderna stridsvagnar torde ha en stark 
	krigsavhållande effekt." 
	Många möjliga 
	utländska stridsvagnskandidater 
	En analys 
	av marknaden gjordes, vilket resulterade i en teoretisk utvärdering av 14 
	potentiella kandidater: 
	
	  
	1. Leopard 2 A4 
	2. Leopard 2 
		"Improved" 
	3. M1A1 "Abrams" 
	4. M1A2 "Abrams" 
	5. Challenger 1 
	6. Challenger 2 
	7. Challenger 2 
		chassi med Leopard 2 torn (koncept som övervägdes av UK) 
	8. AMX Leclerc 
	9. Merkava 
	10. Ariete 
	11. M-84 (en 
		offert skickades spontant till oss från Jugoslavien i början av 
		90-talet) 
	12. T-72 
	13. T-80 
	14. T-80U 
	
	  
	Hösten 1991 
	började FMV förbereda lån av stridsvagnar för att kunna genomföra prov och 
	försök i Sverige. Parellellt med denna verksamhet påbörjades arbetet med att 
	tillsasmmans med Chefen för Armén utarbeta en prov- och försöksplan. 
	Request For 
	Information 
	Efter genomförd 
	teoretisk utvärdering tillställdes fyra potentiella
	leverantörer en RFI (Request For Information). Detta 
	gjordes den 11 november 1991. Den 1 mars 1992 inkom svaren på hur 
	stridsvagnarna Challenger 2 (Vickers Defence, Storbritannien), Leclerc 
	(GIAT, Frankrike), Leopard 2 ”Improved” (Krauss-Maffei, Tyskland) och M1A2 
	”Abrams” (General Dynamics, USA) ansågs uppfylla kraven i 
	förfrågningsunderlaget. I detta sammanhang ska påpekas att 
	det RFI-svar som inlämnades av Krauss-Maffei inte höll samma kvalitativa 
	nivå som svaren från de övriga tre leverantörerna. Inom projektgruppen 
	ställdes frågan om tyskarna verkligen var intresserade av att vara med i 
	upphandlingen - kanske hade de bara skickat in ett standardsvar baserat på 
	"broschyrinformation"? Men vi fick snart klart för oss att deras intresse 
	var seriöst... 
	
	  
	Syftet med RFI:n 
	var bl a att inhämta tillräcklig bra kunskap för att kunna utforma en bra 
	anbudsinfodran. En utmaning var att i Armén införa en i utlandet utvecklad 
	stridsvagn, anpassad mot deras speciella krav, utan att ändra vagnen mer än 
	absolut nödvändigt. Till detta skulle även vägas in alla färdigutvecklade 
	stödsystem. 
	Inför arbetet med 
	att ta fram en RFI beslutades att FMV skulle nyttja principen med en 
	huvudleverantör av ett komplett stridsvagnssystem. Detta system bestod 
	förutom av själva stridsvagnen av ammunition, dokumentation, utbildning, 
	utbildningsmateriel, reservmateriel, underhållsutrustningar samt samordning 
	av gränssnitt till befintlig utrustning i Sverige. 
	
	  
	Ett annat viktigt 
	beslut var att följa internationella militära standarder vid utformningen av 
	specifikationen med mera. Utöver dessa krav skulle undersökas möjligheten 
	till motköp eller industrisambverkan. 
	
	  
	Gemensamt för de fyra vagnarna 
	var beväpningen med 12 cm högtryckskanon – i övrigt skilde de sig åt i 
	avsevärd grad. Liknelsen med de traditionella personbilar som producerats i 
	dessa länder var inte helt långsökt - i USA fick vi köra en 
	vagn typ Chevrolet Impala som upplevdes stor och gungig och med ett gott 
	muller, i England bjöds vi på en hyfsat pigg Jaguar som hade mått bra av 
	några hästkrafter till och där han som drog slangar och sladdar i 
	motorutrymmet hade fått fritt spelutrymmet till tonerna av "Lucy in the Sky 
	with Diamonds". I Frankrike är det inte gångbart med en enkel lösning som 
	fungerar utan det ska vara lite speciellt och "space:at" och deras digitala 
	mix av Citroën/Renault/Peugeot gjorde ingen besviken då det gällde att 
	tillfredsställa "Star Wars ådran". Tyskland ställde upp med en Mercedes, 
	allt klickade i helt perfekt - nästan på gänsen till präktigt när vi fick en 
	2h lektion hur förhållanden mellan olika bandplattor bäst kommer till sin 
	rätt... 
	
		- 
		
Brittiska 
		Challenger 2 var en förbättrad version av Challenger 1 med bland annat 
		ett helt nytt torn  
		- 
		
Amerikanska 
		M1A2 var en vidraeutvecklad version av M1A1 med bl a ledningssystem, 
		periskop med IRV till gruppchefen samt att vagnens elektroniksystem var 
		försett med ett databussystem  
		- 
		
Tyska Leopard 
		2 Improved var en avsevärt förbättrad stridsvagn i jämförselse med den 
		tidigare versionen A4; främst vad gäller vagnens ballistiska skydd och 
		att vagnchefens periskop försett med IRV  
		- 
		
		Franska Leclercv var en stridsvagn fortfarande under utvecklibng; tre 
		mans besättning, automatladdning och med en hyperbarbarmotor och en 
		totalvikt 8 ton lögre än konkurrenternas  
	 
	
	  
	Övergripande data 
	för de konkurrerande stridsvagnarna 
	
		
			
		
		
			| 
			    | 
			
			 
			
			Leclerc  | 
			
			 
			
			Leopard 2 Imp  | 
			
			 
			
			M1A2  | 
		 
		
			| 
			 
			
			Besättning  | 
			
			 
			
			3  | 
			
			 
			
			4  | 
			
			 
			
			4  | 
		 
		
			| 
			 
			
			Vikt   | 
			
			 
			
			54,5 ton  | 
			
			 
			
			62,5 ton  | 
			
			 
			
			62,5  | 
		 
		
			| 
			 
			
			Laddning  | 
			
			 
			
			Automat  | 
			
			 
			
			Manuell  | 
			
			 
			
			Manuell  | 
		 
		
			| 
			 
			
			Sikte  | 
			
			 
			
			IR/BF  | 
			
			 
			
			2 x IR  | 
			
			 
			
			2 x IR  | 
		 
		
			| 
			 
			
			Laser  | 
			
			 
			
			Chef/Skytt  | 
			
			 
			
			Skytt  | 
			
			 
			
			Skytt  | 
		 
		
			| 
			 
			
			Ledningssystem  | 
			
			 
			
			Koordinater  | 
			
			 
			
			Karta  | 
			
			 
			
			Karta  | 
		 
		
			| 
			 
			
			Motor (1500 hk)  | 
			
			 
			
			Hyberbar  | 
			
			 
			
			Diesel  | 
			
			 
			
			Gasturbin  | 
		 
	 
	Som del av RFI 
	hade även bilagts förslag till avtalstext för lån av stridsvagn för tester i 
	Sverige. Från svensk sida ansågs det vara av stor betydelse att vagnarna 
	kunde provas i svensk terräng med svenska besättningar och under svensk 
	kontroll. Därför avvisades propåer om att istället följa tillverkarens egna 
	försök eller att genomföra försöken hos tillverkaren. 
	Förhandlingar inleddes 
	under våren och sommaren om 
	lån av stridsvagnarna för jämförande försök i Sverige. 
	Förhandlingarna resulterade i att avtal som omfattade lån av stridsvagnar 
	från respektive land, tekniskt understöd samt utbildning av Arméns och FMV 
	personal. Avsikten var att de befäl som utbildats i respektive land skulle 
	genomföra besättningsutbildningen i Sverige under hösten 1992. Vidare skulle 
	svenska tekniker kunna underhålla och reparera vagnarna i Sverige. Försöken 
	var inplanerade att genomföras under januari - juni 1993 med en 
	utbildningsperiod för de värnpliktiga besättningarna i Sverige under 
	november och december 1992. 
	Det visade sig 
	efterhand att alla länder hade problem att uppfylla FMV:s önskemål. Vickers 
	var engagerat i utprovningen av Challenger 2 och i juni tvingades 
	engelsmännen frånsäga sig fortsatt deltagande med motiveringen att de 
	behövde sina vagnar för denna utprovning 
	eftersom de hade åtaganden mot sin beställare under hela 1993. Omständigheter som dock talade mot 
	den brittiska vagnen var det räfflade eldröret (övriga hade 
	slätborrat eldrör och kunde skjuta samma typ av ammunition), den lägre motoreffekten 
	(1200 hk i Challenger jämfört med 1500 hk hos de övriga 
	tävlande) och 
	den i besättningsutrymmet centralt placerade ammunitionslagringen 
	(konstigt att de inte hade dragit djupare slutsatser från 
	erfarenheterna med Sherman under andra världskriget). Sammantaget kan dessa
	faktum ha bidragit till den snöpliga
	reträtten.  
	Inför provningen skickades svensk 
	personal för utbildning på kvarvarande kandidater i respektive land. 
	Under hösten 1992 utbildades Arméns och FMV:s personal på de 
	tre aktuella vagnarna. FMV styrde under denna period en utbildning med cirka 
	150 deltagare i utlandet. Både civil och militär personal, med såväl 
	officerare som värnpliktiga, deltog i utbildningen. Efter denna utbildning 
	vidtog kompletterande utbildning i Sverige med Leopard 2 Improved och M1A2 - 
	som anlänt till Sverige under senare delen av 1992. Det dröjde till 
	januari 1993 innan fransmännen kunde ansluta till försöken. 
	De kom då med flyg med två (!) vagnar ur förserien till stridsvagn Leclerc 
	- precis lagom i tid till försöken som skulle ta sin början i Boden. 
	Med PaC som ansvariga för de stridstekniska försöken 
	inleddes en intensiv provperiod. 
	Request For 
	Quotation samt utprovning av inlånade stridsvagnar 
	Den 1 februari 
	1993 sändes offertförfrågan (Request For Quotation - RFQ) till Krauss Maffei 
	Wehrtechnik, General Dynamic Land Systems och GIAT Industries. Svar skulle 
	inlämnas senast 1 juni 1993. 
	
	  
	Parallellt med 
	att de potentiella leverantörerna av Strv Ny jobbade på att få fram ett 
	konkurrenskraftigt anbud genomfördes försöken i ett antal skeden, i huvudsak 
	omfattande enligt följande: 
	
		
			
			
				- 
				
 Skede 
				1 
				
					- 
					
					Vinterförsök i Övre Norrland (framkomlighet i snö, 
					48-timmars stridsdyng, passage av Norrlandsälvar och 
					snöhinder, samt köldstart)  
				 
				 
				- 
				
 Skede 
				2 
				
				 
				- 
				
 Skede 
				3 
				
				 
				- 
				
 Skede 
				4 
				
				 
				- 
				
 Skede 
				5 
				
				 
				- 
				
 Skede 
				6 
				
				 
				- 
				
 Skede 
				7 
				
				 
			 
			   | 
			
			  | 
		 
	 
	De tekniska 
	proven omfattade bland annat skjutningar mot respektive vagns skyddsmoduler, 
	avviknings- och vinkelskjutning, mätning av IR-signaturunder snö- och 
	barmarksförhållanden (röjande värmestrålning inom infrarött 
	våglängdsområde), mätning av radarmålarea, prestandsmätning av IR-sikten, 
	mätning av akustisk signatur, vibrationsmätning, kölsprov samt mätning av 
	ABC-systemets övertryck (skyddet mot atom-, biologiska och kemiska 
	stridsmedel). 
	
	  
	Sammanlagt 
	genomförde 151 olika typer av prov och försök. De syftade till att ge svar 
	på frågor avseende nedanstående delsystem/funktioner: 
	
	Med 
	tillgänglighet menas till hur stor del exempelvis ett fordon kan brukas. 
	Graden av tillgänglighet påverkas alltså av stillestånd för reparation, 
	service och underhåll. 
	
	  
	När så var 
	möjligt användes en stridsvagn 104 (Centurion) som jämförelsevagn. Orsaken 
	till detta var att en försöksrapport skulle skickas till respektive 
	leverantör med resultaten för egen vagn och för jämförelsevagn. Nedan ges en 
	uppfattning om försökens omfattning: 
	
		
			
		
		
			| 
			    | 
			
			 
			
			Leclerc  | 
			
			 
			
			Leopard 2 Imp  | 
			
			 
			
			M1A2  | 
		 
		
			| 
			 
			
			Körd sträcka  | 
			
			 
			
			3.000 km  | 
			
			 
			
			3.730 km  | 
			
			 
			
			3.800 km  | 
		 
		
			| 
			 
			
			Använt bränsle  | 
			
			 
			
			41.400 liter  | 
			
			 
			
			26.874 liter  | 
			
			 
			
			56.488 liter  | 
		 
		
			| 
			 
			
			Bränsleförbrukning  | 
			
			 
			
			138 liter/10 km  | 
			
			 
			
			72 liter/10 km  | 
			
			 
			
			148 liter/10 km  | 
		 
		
			| 
			 
			
			Avlossade skott  | 
			
			 
			
			235  | 
			
			 
			
			271  | 
			
			 
			
			289  | 
		 
	 
	Resultat från 
	provning 
	Försöksresultaten 
	visade att två av vagnarna i stort uppfyllde ställda krav i PTTEM 
	(Preliminär Taktisk Teknisk Ekonomisk Målsättning) medan den tredje, 
	Leclerc, på väsentliga punkter inte gjorde detta. Anledningen var dels att 
	denna vagn vid försökstillfället inte var färdigutvecklad, dels att vissa 
	konstruktionslösningar ur svensk synvinkel inte var helt lyckade. 
	
	  
	Alla 
	försöksresultat, angivna i de värden som uppmättes, är på leverantörens 
	begäran hemliga. Nedan visas resultatet vid en inbördesi form av 
	nivåklassning för respektive vagn och delsystem/funktion. I vissa fall var 
	skillnaderna mellan vagnarna små, i andra fall större. Det ska påpekas att 
	resultat och slutsatser bygger på den konfiguration som respektive 
	försöksvagn hade under försöken i Sverige. Till exempel var inte M1A2 i 
	provat utförande försedd med takskydd, men kan relativt lätt förses med 
	sådant. 
	
		
			
		
		
			| 
			    | 
			
			 
			
			Leclerc  | 
			
			 
			
			Leopard 2 Imp  | 
			
			 
			
			M1A2  | 
		 
		
			| 
			 
			
			Rörlighet  | 
			
			 
			
			2  | 
			
			 
			
			1  | 
			
			 
			
			3  | 
		 
		
			| 
			 
			
			Verkan  | 
			
			 
			
			3  | 
			
			 
			
			1  | 
			
			 
			
			2  | 
		 
		
			| 
			 
			
			Överlevnadsförmåga  | 
			
			 
			
			3  | 
			
			 
			
			1  | 
			
			 
			
			2  | 
		 
		
			| 
			 
			
			Ledning  | 
			
			 
			
			3  | 
			
			 
			
			2  | 
			
			 
			
			1  | 
		 
		
			| 
			 
			
			Drift & Underhåll  | 
			
			 
			
			3  | 
			
			 
			
			2  | 
			
			 
			
			1  | 
		 
		
			| 
			 
			
			TOTAL:  | 
			
			 
			
			14  | 
			
			 
			
			7  | 
			
			 
			
			9  | 
		 
	 
	
		- 
		
Alla vagnarna 
		var i stort likvärdiga vad avser rörlighet, med en fördel för Leclerc:s 
		acceleration på grund av dess höga specifika motoreffekt. Förvånansvärt 
		nog påverkades inte framkomligheten i övrigt av den stora 
		viktsskillnaden. Leclerc vägde 7 ton mindre än de övriga vagnarna. 
		 
		- 
		
Leopard 2 
		Improved hade de bästa träffresultaten med övningsammunition ochde 
		kortaste tiderna till skott. Med stridsammunition sköt M1A2 bäst. 
		Vagnchefens observationsmöjligheter var bäst i M1A2. Dock var vagnen 
		inte försedd med dagersikte för vagnchefen.  
		- 
		
Leopard 2 
		Improved hade framifrån det bästa ballistiska skyddet, skydd mot 
		fientlig beskjutning, och var dessutom försedd med tilläggsskydd på 
		torntaket. M1A2 hade ett ballistiskt skydd i exportversion. Skjutförsök 
		mot dess bästa ballistiska skydd gjordes i USA. I övrigt var 
		överlevnadsförmågan hos M1A2 bra då ammunitionen förvarades skild från 
		besättningen.  
		- 
		
M1A2 var den 
		enda av de provade vagnarna som hade ett operativt ledningssystem. 
		M1A2:s ledningssystem kunde realtivt enkelt anpassas till svenska krav. 
		En Leopard 2 Improved med ledningssystem i prototyputförande lånades in 
		speciellt för ledningsförsöken. Detta ledningssystem bedömdes också 
		efter vissa modifieringar motsvara de svenska kraven och detta system 
		kom därför att ligga till grund för det ledningssystem som sedemera 
		levererades med Strv 122.  
		- 
		
Leopard 2 
		Improved och M1A2 hade den högsta tillgängligheten och minst antal fel 
		under försöksperioden. Här visade sig att Leclerc inte var 
		färdigutvecklad utan var behäftad med ett antal barnsjukdomar av mer 
		eller mindre allvarlig art.  
	 
	
	Parallellt med de 
	paraktiska försöken med stridsvagnarna genomförde FMV tekniska prov och analyser. 
	Särskilt stridsvagnarnas överlevnads-förmåga kom att bli föremål för ingående 
	granskning. Skjutprov genomfördes i respektive land mot delskrov av de olika 
	stridsvagnarnas skyddsmoduler i chassi och torn. Motsvarande skjutprov 
	gjordes även med relevant hotammunition (något lägre 
	hotnivåer för chassit) på FFK i Karlsborg mot samtliga 
	stridsvagnar alternativt försedda med ett svenskutvecklat skydd från Åkers 
	Krutbruk och den tyska samarbetspartnern IBD (Ingenieurbüro Deisenroth).
	Då vi inte fick tillräckligt med underlag från leverantören 
	lät vi bygga delskrov efter eget huvud för att kunna utföra skjutprovning 
	mot de olika stridsvagnarna med det svenskutvecklade skyddet - något som 
	särskilt förvånade fransmännen... 
	Detta var ett ballistiskt skydd som i många attityder ökade skyddsnivån med 
	50-100% på framförallt den franska, men även den amerikanska stridsvagnen 
	(något som en fyrstjärnig amerikansk general förvånat fick klart för sig vid 
	en genomgång). Stridsvagnarnas signaturer inom olika våglängdsområden blev 
	också kartlagda – något som bland annat FOA var behjälpliga med. 
	Samtliga 
	tillfrågade industrier inkom med anbud i till den 1 juni 1993. Det var en 
	ansenlig mängd pärmar som anlände till FMV och cirka 3000 kompletterande 
	skriftliga frågor ställdes till anbudsgivarna. Efter att 
	anbud inkommit vidtog den formella utvärderingen. Denna 
	utvärdering gjorde taktiskt, tekniskt, och ekonomiskt. Drygt 2000 olika 
	parametrar värderades i en datorbaserad värderingsmodell.  
	Förhandling 
	med leverantörerna genomfördes under senare hälften av året. 
	Detta arbete var upplagt så att först utarbetades beställningsutkast i 
	samverkan med anbudsgivarna. Därefter begärdes kompletterande offerter in 
	med hänsyn till gjorda ändringar. Det tredje utarbetade beställningsutkastet 
	låg till grund för slutförhandlingar och utgjorde underlag till 
	regeringsframställan. Denna överlämnades till regeringen den 22 december 
	1993. 
	
	  
	Det genomförda 
	berednings- och förhandlingsarbetet var stundtals mycket intensivt och 
	dramatiskt. Den korta tidsrymden satte stor press på både anbudsgivare och 
	FMV. Under hela denna period hölls Försvarsdepartementet, Överbefälhavaren 
	och Chefen för Arménväl informerade om läget. 
	
	  
	Skillnaderna mellan 
	stridsvagnarna var stora och fransmännen tvingades konstatera att deras 7 
	ton lättare stridsvagn Leclerc fortfarande var en omogen produkt i 
	jämförelse med konkurrenterna. Det stod tidigt klart att den 
	franska vagnen inte höll måttet, men FMV:s informella framstöt till 
	Försvarsdepartementet att tidigt avskilja GIAT:s anbud från fortsatt 
	utvärdering och förhandling mötte inte gehör. 
	
	  
	Utvärderingsdokumentet var på 100-tals sidor 
	och innehöll mängder av information som inte är möjlig att återge här. 
	Slutrapporten med resultaten av de jämförande analyserna presenterades i 
	december 1993 och den kunde sammanfattas i följande rangordningsmatris: 
	
		
			| 
			    | 
			
			 
			
			Leclerc  | 
			
			 
			
			Leopard 2 I  | 
			
			 
			
			M1A2  | 
		 
		
			| 
			 Fordon/Rörlighet  | 
			
			 
			2  | 
			
			 
			1  | 
			
			 
			3  | 
		 
		
			| 
			 Vapensystem/Verkan  | 
			
			 
			3  | 
			
			 
			1  | 
			
			 
			2  | 
		 
		
			| 
			 Skydd/Överlevnad  | 
			
			 
			3  | 
			
			 
			1  | 
			
			 
			2  | 
		 
		
			| 
			 Ledning/Ledningssystem  | 
			
			 
			3  | 
			
			 
			2  | 
			
			 
			1  | 
		 
		
			| 
			 Driftsäkerhet/Tillgänglighet/Underhåll  | 
			
			 
			3  | 
			
			 
			2  | 
			
			 
			1  | 
		 
		
			| 
			 Summa  | 
			
			 
			14  | 
			
			 
			7  | 
			
			 
			9  | 
		 
	 
	Då tidpunkten 
	började närma sig för regeringen att verkställa riksdagsbeslutet om 
	anskaffning av nya stridsvagnar uppstod en mycket omfattande debatt. 
	Synpunkter av mycket varierande karaktär framfördes på olika håll - några 
	exempel: 
	
		- 
		
 Stridsvagnsköpet 
		borde stoppas  
		- 
		
 Lättare 
		stridsfordon borde väljas istället  
		- 
		
 Attackhelikoptrar 
		är bättre  
		- 
		
 Den 
		ryska stridsvagnen T-80 borde köpas  
		- 
		
 Begagnade 
		Leopard 2-stridsvagnar från Holland eller Tyskland borde köpas istället 
		 
		- 
		
 Antalet 
		stridsvagnar borde begränsas  
	 
	Dessutom 
	diskuterades vilken stridsvagn som borde väljas och vilket så kallat 
	motköpspaket som kunde anses gynsammast. 
	
	  
	När det stod klart för amerikanarna att M1:an troligen 
	inte skulle bli vald gjorde de en sista framstöt med en spontanoffert där 
	priset sänkts med en miljard kronor. De erbjöd till och med att den 
	amerikanska presidenten, på hemväg från ett besök i Moskva, kunde 
	mellanlanda för djupare diskussion med den svenske statsministern i 
	stridsvagnsfrågan. FMV tog emot offerten men tackade nej till Clinton. 
	Istället inlämnades en framställan till regeringen dagarna innan jul i 
	december 1993 där den tyska stridsvagnen Leopard 2 förordades. 
	 
	Beslut om 
	anskaffning av Leopard 2 
	Efter en känslighetsanalys i 
	mellandagarna, där den amerikanska M1:an övervägdes en sista gång, fattade 
	regeringen den 20 januari 1994 beslut om att anskaffa 120 stycken 
	nytillverkade Leopard 2 S – en vidareutveckling av Leopard 2 A5
	– och med en option på ytterligare 90 vagnar i ett 
	senare steg. 
	Vid en 
	presskonferens informerade försvarsministern om att regeringen in valet av 
	stridsvagn främst hade beaktat tre olika kriterier: 
	
	
	  
	Samtidigt med 
	beslutet att anskaffa 120 nya vagnar tog regeringen också beslut om att 
	införskaffa 160 stycken begagnade Leopard 2 i ett äldre utförande – Leopard 
	2 A4 (samtliga vagnar var uppgraderade till denna version). Parallellt med 
	utprovningen av de modernaste stridsvagnarna till pansarbrigaderna hade 
	nämligen enklare stridsvagnsalternativ utvärderas som lösning på behovet 
	till de mekaniserade brigaderna – detta istället för ytterligare en 
	livstidsförlängning av stridsvagn Centurion (där en prototyp till Strv 105 
	hade tagits fram).  
	Utöver begagnade Leopard 2 från Tyskland hade även äldre 
	M1:or med 10,5 cm kanon erbjudits av amerikanarna, men det mest spektakulära 
	var att två stycken ryska stridsvagnar av den senaste modellen – T80U – hade 
	lånats in för såväl stridstekniska försök som teknisk provning under ett 
	halvår 1993/94. På grund av regeringens snabba tillkännagivande att Leopard 
	2 även var vårt val till de mekaniserade brigaderna var försöken tvungna 
	avbrytas i förtid, men de gav ändå sitt bidrag till Sveriges unika 
	kunskapsbank om världens modernaste stridsvagnar. 
	
	  
	Efter en vår av slutförhandling kunde ett kontrakt 
	tecknas den 20 juni 1994 med Krauss-Maffei Wehrtechnik om köp och 
	licensproduktion av stridsvagn Leopard 2 S. Kontraktet innefattade även köp 
	av underhålls- och utbildningssystem. Samtidigt slöts ett ”offset-avtal” om 
	motköpsaffärer till ett kontraktsvärde motsvarande beställningen. Parallellt 
	gjordes en överenskommelse med tyska staten den 12 augusti om en mycket 
	förmånlig ”leasing” av övertaliga Leopard 2 – CFE-avtalet från 1990 hade ju 
	begränsat hur många stridsvagnar Tyskland fick inneha.  
	Direkt efter att 
	kontrakten mellan FMV och de tyska leverantörerna var klara i augusti 1994, 
	påbörjades den 15 augusti utbildning för svenska instruktörer och tekniker. 
	Denna genomförde i Tyskland vid Kampftruppenschule 2 i Münster respektive 
	vid Technische Schule i Aachen. Den första omgången avslutades i november 
	samma år. 
	
	  
	De begagnade 
	stridsvagnarna började levereras redan i augusti 1994 och i slutet av året var 
	samtliga 160 vagnar överförda. Väl i Sverige genomgick vagnarna teknisk 
	översyn, målades i svenskt kamouflagemönster och försågs med svenska 
	radiosystem innan de därefter togs i bruk av förbanden. Stridsvagnarna gavs 
	beteckningen Strv 121. 
	För svensk 
	industris deltagande i tillverkning och leverans av Strv 122 uppsattes 
	följande målsättningar: 
	
		- 
		
Utnyttja 
		kapacitet och erfarenhet inom den försvarstekniska tillverkningssektor 
		och därmed vidmakthålla dessa för framtiden  
		- 
		
Utföra den 
		väsentliga delen av tillverkningen i Sverige för att säkerställa 
		kunskapen om underhåll, övertagande av systemansvar samt framtida 
		vidareutveckling  
		- 
		
få svensk 
		insats till största möjliga värde inom de ekonomiska villkoren. 
		 
	 
	Sett mot dessa 
	målsättningar inhämtade Krauss Maffei Wehrtechnik offerter från den svenska 
	industrin. Dessa prövades ur tekniska och kommersiella aspekter. Som 
	resultat av denna urvalsprocess kunde slutligen volymen för svensk industris 
	deltagande fastställas. I huvudsak anges det i följande områden under 
	respektive utvalt svenskt företag - även benämnt som direkt 
	industrisamverekan: 
	
		
			| 
			 Hägglunds 
			Vehicle AB: 
			
				- 
				
				Systemintegration  
				- 
				
				Chassi, tillverkning  
				- 
				
				Chassi, montering  
				- 
				
Torn, 
				komponenter  
			 
			   | 
			
			 Bofors 
			AB: 
			
				- 
				
Torn, 
				tillverkning  
				- 
				
Torn, 
				integration  
				- 
				
				Vapensystem L44  
				- 
				
				Stabiliseringssystem  
			 
			   | 
			
			 SKF: 
			
			   | 
		 
		
			| 
			 Saab 
			Instruments AB: 
			
			   | 
			
			 Celsius 
			Tech AB: 
			
				- 
				
				Montering av optik  
				- 
				
				Ledningssystem  
			 
			   | 
			
			 Ericsson 
			Microwave Systems AB: 
			
			   | 
		 
		
			| 
			 Åkers 
			Krutbruk Protection AB: 
			
			   | 
			
			 SSAB 
			Oxelösund AB: 
			
			   | 
			
			 Sörman 
			Information AB: 
			
			   | 
		 
	 
	Ovanstående 
	industriella materielsamarbete, varje svenskt företag hade sin motsvarighet 
	i Tyskland, möjliggjordes tack vare två MoU (Memorandum of Understanding) 
	som tecknades mellan länderna den 6 juni 1994. Det kontrakt som tecknades 
	två veckor senare avseende industriell samverkan hade ett kontraktbelopp 
	motsvarande 1.020 tyska mark (5, 1 miljarder svenska kronor enligt dåvarande 
	valutakurs). Det totala åtagandet för Krauss Maffei löpte på 9 år och 
	fördelade sig på 30% direkt, 45% indirekt och 25% civilt industrisamarbete. 
	Till detta kom frivilliga utfästelser av Krauss Maffei om ytterligare 20% 
	indirekt och civilt industrisamarbete. Detta innebar att möjligheter fanns 
	för svensk industri till samarbete inom kontraktets ram om totalt 6,1 Mdr 
	SEK. 
	De tjugonio första nya Leopardstridsvagnarna sattes 
	samman i Tyskland. Resterande 91 vagnar licensbyggdes i Sverige – Bofors med 
	ansvar för tornet och Hägglunds som ansvariga för chassi och slutlig 
	integration. Stridsvagnarna gavs beteckningen Strv 122 – det första 
	exemplaret levererades till FMV i december 1996 för typkontroll och 2002 
	hade samtliga Strv 122 levererats till Försvarsmakten. 
	
	  
	Bilden nedan 
	visar de 
	övriga pansarade strids- och funktionsfordon som ingår i familjen Leopard 2: 
	
	  
	
    Fotografierna på denna sida är hämtade från det 
	egna arkivet, FMV arkiv, Karl Skaremyr, samt Wikipedia. En del av 
	bilderna från FMV arkiv har ingen källa och jag tar tacksamt emot synpunkter 
	på detta för att korrigera... 
	
	Underlag till denna artikel är 
	hämtad ur FMV:s skrift "Fakta om Leopard 2 - stridsvagn 121 och 122" från 
	1995 och följande författare har fått bidra med text: Sture Ärlebäck, Stig 
	Edgren, Ulf Birath, Gunnar Ivarsson, Lars Fagerberg, Lars Östlund, Rüdiger 
	Rötzel samt Carl G Lundgren. 
    
	Åter till sidan om Pansar? Klicka
    
    här! 
    
	Åter till första sidan? Klicka
    
    här! 
       |