En av
nymodigheterna i den nya pansarbrigaden m/43 var bandpansarvärnskompanier
direkt underställda brigadchefen. Tanken var att detta skulle göra det
möjligt att med ett tungt och mobilt pansarvärnsvapen ge förstärkning till
stridsvagnsförbanden enligt tysk modell. För att kunna bekämpa de allt
kraftigare bepansrade hotstridsvagnarna på längre avstånd krävdes ett fordon
med grövre kanon och med ett längre eldrör för högre utgångshastighet. Valet
föll på att basera konstruktionen av den nya pansarvärnskanonvagnen på
chassiet till Strv m/42 försedd med en fast överbyggnad.
Stridsvagn m/42 hade försetts med ett rörligt torn
beväpnat med en kortare 7,5 cm kanon L/28. Detta visade sig vara alltför
klent för att kunna verka mot samtida stridsvagnar av senaste snitt. Genom
att i pansarvärnskanonvagnen använda en vidareutvecklad variant av den
längre 7,5 cm luftvärnskanonen m/36 med den relativa eldrörslängden (L) 50,5
kalibrar, kunde utgångshastigheten ökas från 590 m/s till 810-890 m/s –
detta trots en något tyngre pansarprojektil på 6-6,7 kg (vilket gav
ytterligare ökad rörelseenergi). Nackdelen var att den fasta lagringen av
kanonen gav ett begränsat riktfält i sida (+ 15º).
Beställning lades 1942 vid Landsverk på tillverkning av
87 stycken Pansarvärnskanonvagnar m/43 med utgångspunkt i chassi till Strv
m/42 EH med Volvomotorn A8B, dock försedd med en mekanisk växellåda som
krävde nyutveckling. Den större kanonen hade gjort vagnen framtung vilket
gjorde att de två främre bärhjulsparen hade förstärkts (när dessa sedermera
tog slut som reservdel ersattes de av vanliga bärhjul). Totalt kunde 56
granater med god pansarbrytande förmåga medföras vagnen. Besättningen
utgjordes av fyra man. Pansarskyddet var relativt bra (frontalt motsvarande
~80 mm pansarstål), men för att hålla nere vikten – Pvkv m/43 vägde
inledningsvis 23 ton – så hade den fasta överbyggnaden inte försetts med
något tak.
Vid 1944, då leveranser av serievagnar skulle ha
påbörjats, fanns endast en prototyp framme. Det var framförallt förseningar
i utvecklingen av den nya mekaniska växellådan som gjorde att leveranserna
kunde slutföras först under 1946-1948. Därmed blev Pvkv m/43 det
stridsfordon i Sverige som under andra världskriget råkade ut för den
största förseningen.
När vagnarna till slut var levererade tilldelas
respektive pansarbrigad i org 43 sex stycken fordon vardera placerade i två
plutoner i bandpansarvärnskompaniet. Därutöver försågs även de tio kårerna
med varsitt tungt kårbandpansarvärnskompani med lika många Pvkv m/43.
Armétygförvaltningen lät i mitten av 50-talet (1954)
förse samtliga Pvkv m/43 med ett pansartak över det öppna stridsrummet.
Förutom att avsevärt förbättra skyddet för besättningen mot granatsplitter
så förbättrades även möjligheterna för besättningsmedlemmarna att hålla sig
torra och varm – tidigare hade ett skyfall stängts ute med hjälp av
presenning. Andra modifieringar som infördes i denna period var att eldröret
försågs med en krutgasejektor och fick ett transportstöd – tidigare hade
eldröret skjutits in vid marsch.
Pvkv m/43 var en väl fungerande vagn, även om motorn
från Volvo drogs med återkommande problem. Den mekaniska växellådan hade
emellertid så pass hög tillförlitlighet att den även blev det naturliga
valet då samtliga underdimensionerade elektromagnetiska växellådor i Strv
m/42 TM skulle bytas ut.
Fram till anskaffningen av stridsvagn Centurion 1953
var pansarvärnskanonvagnen det enda svenska pansarvärnsvapen som kunde slå
ut de vanligaste fientliga stridsvagnarna. Detta ökade intresset för
pansarvärnskanonvagnar och föranledde KAF att efter krigsslutet inleda
studier för att utreda möjligheterna att förse äldre stridsvagnschassier med
grövre beväpning. Fyra olika försöksvagnar togs fram – Pvkv II och III
baserad på Strv m/41 chassi försedda med 7,5 cm luftvärnskanon m/36
respektive 57 mm pansarvärnskanon m/43, samt Pvkv IV A och B baserad på Strv
m/40 chassi med motsvarande beväpningsalternativ. Projektet lades emellertid
ner då ingen versionerna ansågs lämplig att gå vidare med.
Även Bofors utvecklade vid samma tid och på eget
initiativ en pansarvärnskanonvagn försedd med en 12 cm automatkanon. En
prototyp togs fram, men trots den innovativa lösningen, den kraftfulla
beväpning och den ringa vikten om 20 ton – betydligt lägre än den för Pvkv
m/43 – så mötte fordonet ingen respons vare sig i Sverige eller
internationellt.
I den nya pansarbrigaden enligt org 58 så hade
pansarvärnskanonvagnarna utgått. Istället organiserades de i sju stycken
kårbandpansarvärnskompanier med vardera 11 stycken Pvkv m/43 och 4 stycken
KP-bilar. Tanken var att dessa kompanier vid behov skulle underställas
infanteribrigaderna i främst södra Sverige. I samband
med att Strv m/41 SII byggdes om till Pbv 301 och Strv m/40K utgick ur
krigsorganisationen 1957, så blev deras motorer tillgängliga för att
istället användas i Pvkv m/43. Detta gjorde det möjligt att ersätta den
problemfyllda A8B-motorn med samma typ av motorpaket som fanns i Sav m/43,
Lvkv m/43, Strv m/42 TH och Strv m/42 TV (Strv 74), det vill säga två
stycken motorer från Scania-Vabis typ L603. En beställning lades i december
1959 hos Landsverk på konstruktion och tillverkning av tre prototyper. De
levererades ett år senare varefter de genomgick utprovning vid PC.
Resultatet blev en betydligt driftssäkrare vagn, dock med något lägre
motorstyrka (325 hk istället för 380 hk). Ombyggnad av resterande vagnar
beställdes i slutet av 1961, vilka sedan levererades under 1963-1964.
Pvkv m/43 utgick ur organisation 1970. Kanonerna fick
ett fortsatt liv då de placerades ut längs kusten som en del av vårt
invasionsförsvar – en uppgift de hade kvar fram till 1995 då de monterades
ner. En Pvkv m/43 har gått att beskåda i Pansarmuseet i
Axvall och den lär få ett fortsatt liv i det nya Försvarsfordonsmuseet
Arsenalen i Strängnäs.
|
Pvkv m/43 (1946) |
Pvkv fm/43 (1963) |
Vikt: |
23 ton |
25 ton |
Längd: |
6.220 mm (7.495 mm med kanon) |
7.460 mm (med kanon) |
Bredd: |
2.350 mm |
2.350 mm |
Höjd: |
2.565 mm |
2.890 mm (med ksp) |
Frigångshöjd: |
400 mm |
350 mm |
Besättning: |
4 man |
4 man |
Pansar: |
9 – 70 mm |
9 – 70 mm |
Motor: |
1 st Volvo A8B
380 hk |
2 st Scania-Vabis typ L 603/3
á 162 hk |
Växellåda |
Volvo typ VL-420 (mekanisk)
5 + 1 växlar |
Volvo typ VL-420 (mekanisk)
5 + 1 växlar |
Maxfart: |
45 km/h |
45 km/h |
Aktionsradie: |
130 km |
110 km |
Gravtagning: |
2,4 m |
2,4 m |
Vadförmåga: |
1,0 m |
1,0 m |
Stigförmåga: |
40º |
40º |
Tvärstabilitet: |
30º |
30º |
Beväpning: |
1 st 7,5 cm pvkan m/43
1 st 8 mm ksp m/39 B strv |
1 st 7,5 cm pvkan m/43
1 st 8 mm ksp m/39 B strv |
Leveransår: |
1946-1948 |
1963-1964 |
Antal i tjänst: |
87 st |
87 st |
Militärnummer: |
80201 – 80287 |
80201 – 80287 |
De äldre
fotografierna på denna sida kommer från arkiven på Armémuseum, FMV och Försvarsstaben.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|