Av försvarsbeslutet 1936 framgick att det totalt skulle organiseras nio
pansarbilsskvadroner: en skvadron till varje fördelning (det fanns då sex
stycken) och resterade tre skvadroner till kavalleribrigaden. Problemet var
svårigheten att få ny materiel snabbt levererad under orostider. Efter att
Tyskland den 1 september 1939 gått över gränsen till Polen och inlett sitt
”Blitzkrieg” var kriget i vårt närområde ett faktum.
I Sverige hemställde Chefen
för Armén att få anskaffa drygt 100 stridsvagnar och 30 pansarbilar. Medlen
för pansarbilarna beviljades utan att det begärda anslaget reducerades och
förhandlingar inleddes med AB Landsverk om produktion av dessa pansarbilar.
Det stod dock klart att tillverkningskapaciteten hos Landsverk var
begränsad. De hade fullt upp med att producera pansarbilar till utländska
kunder och att leverera stridsvagnar till den svenska armén, varför de i sin
tur inledde förhandlingar med Volvo om licenstillverkning. I slutet av 1939
kunde ett preliminärt kontrakt tecknas med Volvo om tillverkning av trettio
pansarbilar av märket Lynx. Tanken var att de skulle ersätta den
provisoriska Pbil m/31. Tillverkningen av Volvos pansarbilar kom att ske vid
Penta i Skövde.
Lynx – det latinska namnet
för lodjur – var ett namn som hade valts på pansarbilen i avsikt att
förmedla slagkraft och rörlighet. Vid Landsverk hade denna nya moderna
pansarbil precis konstruerats utifrån en dansk kravspecifikation. Den var
fyrhjulsdriven för ökad terrängframkomlighet. Trots detta var rörligheten
vid sidan av vägen inte den bästa och det krävdes fast underlag för att den
knappt 8 ton tunga bilen inte skulle fastna. Vintertid användes snökedjor.
Styrning på samtliga hjul gav fordonet en snävare svängradie. Dessutom fanns
förare i bägge ändar av bilen vilket gjorde det möjligt att köra lika fort
framåt som bakåt. Den 6-cylindriga motorn på 142 hk från Scania-Vabis gav
ekipaget en maximal hastighet om 80 km/h på landsväg.
Pansarbilens huvudbeväpning
utgjordes av en 20 mm Madsen automatkanon monterad i ett torn.
Sekundärbeväpningen bestod av tre 8 mm Madsen kulsprutor. En kulspruta var
parallellmonterad med kanonen i tornet och två var placerade i chassiet (en
riktad framåt och en riktad bakåt). Den maximala tjockleken på pansarstålet
i den helsvetsade och självbärande karossen var 13 mm. Pansarstålet till
pansarbilarna från Volvo och till de svenska ”Lynx-tornen” framställdes av
Avesta Jernverk.
Danmark hade beställt totalt
18 Lynx och de tre första levererades sommaren 1939 för utprovning. Innan de
resterande 15 Lynx-fordonen hann levereras, införde Sverige (som sedan
tidigare var intresserad av alla pansarbilar som fanns färdigproducerade i
landet) leveransstopp hos Landsverk. När Danmark något senare ockuperades av
Tyskland, den 10 april 1940, togs beslut att beslagta dessa pansarbilar
(vilket gjordes i augusti samma år). Dessa fordon gavs beteckningen
Pansarbil m/39 ”Lynx”.
De trettio pansarbilarna
från Volvo gavs beteckningen Pansarbil m/40 ”Lynx”. Det var svårt att se
någon skillnad mellan m/39 och m/40, men den sistnämnda var naturligtvis
försedd med en Volvomotor. Dessutom var automatkanonen från Madsen ersatt
med en liknande automatkanon från Bofors i samma kaliber (20 mm).
Provskjutning med en sådan monterad på en Pbil m/31 i augusti 1939 hade gett
tillfredsställande resultat. De nio första pansarbilarna levererades i och
för sig med ”danska torn”. I enlighet med ett beslut från juni 1940 försågs
dessa torn med två kulsprutor m/39. Detta innebar att de första
pansarbilarna av m/39 hade totalt fyra 8 mm kulsprutor (två i chassiet) när
de levererades till förbanden under hösten 1940 (tre pansarbilar vardera
till K 1 i Stockholm, K 2 i Helsingborg och K 3 i Skövde). Innan så skedde
hade en två veckor lång pansarbilskurs genomförts mitt i sommaren hos
Landsverk på den nya modellen.
En begäran hade gått till
Landsverk att de skulle låta tillverka nya torn till de första nio
pansarbilarna m/39 i överensstämmelse med dem som togs fram till den
Volvotillverkade ”Lynxen” m/40. När tornen var klara i mitten av 1941
uppmanades förbanden sända sina m/39 till Landsverk för ombyggnation av
ammunitionslagringen. Därefter monterades de nya tornen med Bofors 20 mm
automatkanon m/40 vid Eriksbergs Mekaniska Verkstad AB i Göteborg. Detta
gjordes under hösten 1941 och i februari 1942 var samtliga bilar klara.
Redan i juni 1941 levererade
Landsverk de resterande sex ”danska” pansarbilarna till Sverige. Samtliga
var försedda med svensktillverkade torn med Bofors 20 mm automatkanon och
parallellmonterad 8 mm kulspruta m/36. Hos Volvo
provkördes den första Pbil m/40 i november 1940. Allt gick enligt planerna
och samtliga 30 pansarbilar levererades under de fyra första månaderna 1941
ut till förband (K1 får 9 st, K2 får 9 st, K3 6 st och K4 i Umeå 6 st).
Pbil m/39-40 togs emot
positivt och blev ett mycket omtyckt fordon. Konstruktionen hade inga
tekniskt avancerade lösningar utan var rak och okomplicerad, vilket gav hög
driftsäkerhet. Den hade i och för sig sina finesser. Bland annat var den
försedd med två vägmätare – en i var ände av bilen (de registrerade endast
körda kilometer i en riktning). De frontala strålkastarna kunde vändas som
ett skydd vid beskjutning.
Som
lätt stridsfordon uppfyllde den väl de önskade egenskaperna med stor
eldkraft, hög hastighet både framåt och bakåt under tyst gång samt gott
pansarskydd. Därutöver hade Lynx-pansarbilen också en avancerad
sambandsutrustning.
Besättningen uppgick till
sex man: en chef och en skytt/laddare i tornet samt två förare och två
skyttar i chassiet.
Inledningsvis var det
kavalleriets spaningsskvadroner som tilldelades en pluton med två
pansarbilar m/39-40 (och två pansarbilar m/31). Dessa kom att benämnas som
”pansarbilsskvadroner”. Från hösten 1943 genomfördes all utbildning på
pansarbilarna inom Pansartrupperna. Organisatoriskt ingick de i olika
spaningsförband i kavalleribrigad, motorbrigad och pansarbrigad.
Pansarbilarna utgick ur
organisationen 1958.
Av de ursprungliga 15
anskaffade Pbil m/39 såldes 13 till Dominikanska Republiken.
Två Pbil m/39 avyttrades
till en skrothandlare i Nässjö och har sedan aldrig återfunnits. I
Dominikanska Republiken kom Lynx att tjänstgöra
till slutet av 1990-talet. Det görs vissa
ansträngningar att återköpa en m/39...
Av samtliga Pbil m/39 och
m/40 finns endast en bevarad i Sverige. Denna pansarbil har
nu överförts från Pansarmuseet i Axvall till det nya Försvarsfordonsmuseet
Arsenalen i Strängnäs.
Pansarbil m/39
och m/40 ”Lynx”
|
Besättning: |
Chef, 2 förare
(framåt/bakåt), 3 skyttar/laddare |
Vikt: |
7,8 – 8,7 ton |
Längd: |
5,12 m |
Bredd: |
2,25 m |
Höjd: |
2,15 m |
Motor: |
6-cyl, Scania-Vabis
142 hk eller Volvo 135 hk |
Växellåda: |
5-växlad |
Hastighet: |
Max 70-80 km/h |
Aktionsradie: |
200 km |
Beväpning: |
20 mm Madsen eller
Bofors automatkanon
3 st 8 mm Madsen
kulsprutor |
Skydd: |
3-13 mm pansarstål |
Antal, i tjänst: |
15 + 30 st,
1940-1958 |
De äldre
fotografierna på denna sida kommer från Armémuseum, FMV och Försvarsstabens
pressavdelning.
Bilden från Dominikanska Republiken hittad på Internet...
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|