|
|
Det som möter en när man kommer till Israels
pansarmuseum i Latrun är "resterna" av den gamla brittiska
polisstationen uppe på
höjden med milsvidd utsikt "åt alla håll".
Stenarna i förgrunden utgör också ett minnesmärke över
den legendariske pansargeneralen Moshe Peleds observationspost. |
Det står med ens klart att man bör ha ett flertal
timmar till övers eftersom den första anblicken gör klar för en att det
handlar om väldigt många stridsfordon som visas upp. Samlingen idag
omfattar mer än 150 pansarfordon - såväl fordon som använts inom det
israeliska pansarvapnet som fordonet som erövrats i strid... |
|
|
Museet och minnesmärket i Latrun grundades under 1980-talet
och har
efter hand fått allt högre status - vad jag dock saknar är faktiskt en möjlighet att
kunna sätta mig in i de Isaeliska pansartruppernas historia... Således
finns det minst sagt potential att utveckla museet... |
I byggnaden på höjden i Latrun finns företrädesvis bara
en massa lektionssalar (samt en massa minnesvärda fotografier och
målningar) - saknar
den kopia av Leonardo da Vincis stridsvagn i skala 1:1 som jag vet att jag såg på
1990-talet... |
|
|
Den här bilden tog jag 1993 - uppställningen finns kvar
2012, en hyllning till de allierades styrkor under andra
världskriget... |
Redan 1993 var "symbolen för muséet i Latrun" - den
upphöjda Shermanstridsvagen - ställd på sin plattform högt över de
andra... |
|
|
I likhet med de minnesmärken vi finner på många av
världens militära muséer har även detta museum i Latrun en vägg med alla
namn på de pansarsoldater som offrat sitt liv i tjänsten under de många
krigen sedan 1948. Totalt 4.873 namn till dags dato... |
Det vi tacknämligt kan notera är att de väpnade
konflikterna krävt allt färre offer - det beror naturligtvis på att det
inte längre handlar om den typ av storskaliga krig vi bevittnade under
1960- och 1970-talen, men jag vill också tro att fordonen blivit bättre
skyddade... |
|
|
General Israel Tal - populärt kallad Talik -
utvecklade den pansardoktorin som blev så framgångsrik för Israel i
6-dagarskriget 1967. Han ledde även utvecklingen under 60- och 70-talet
av den israeliska stridsvagnen Merkava som i många stycken hämtade
inspiration i svenska Stridsvagn S (frontal motorplacering, samt
placering av besättning och ammunition). Mycket god vän med Sven Berge. |
När Israel 1993 firade 20-årsminnet av segern i
Oktoberkriget 1973 under Yom Kippur var jag och Svne Berge inbjudna av
General Tal (som då var biträdande försvarsministern). Vid detta
tillfälle träffade vi även pansargeneralerna Moshe Peled och Avraham
Adan. På platsen direkt till höger om mig på läktaren hade jag Israels
dåvarande premiärminister Yitzhak Rabin (som mördades 1995)... |
|
|
Merkava Mk I utvecklades i slutet av 1960-talet och var
resultatet av att Israel förvägrades köpa stridsvagnar från de
västländer de normalt gjorde affärer med. Israel hade inte tidigare
utvecklat egna stridsvagnar, men hade med General Tal i spetsen många
goda idéer om de krav som skulle ställas - inte minst vad gäller
besättningens överlevnadsförmåga och vagnes möjligheter att ta sig fram
i blockterräng karakteriserad av Golanhöjden i norra Israel. Merkava Mk
I var operativ från 1978 och användes första gången i strid i 1982 års krig mot Libanon
(180 Merkava deltog).
Stridsvagnen hade 4 mans besättning, en motor på 900 hk, 105 mm
huvudbeväpning (M68 byggdes på licens från RO) och en totalvikt på 61-63 ton.
En 60 mm granatkastare fanns anbringad externt. Merkava är optimerad för
besättningens överlevnad samt snabb reparation i fält.
Det som utmärker vagnen är
motorns frontala placering, den väl skyddade tornkransen och
nödutrymningsmöjligheten baktill för besättningen. I och med att tornet
placerade längre bak på chassit kunde motor och drivlina placeras
frontalt (i likhet med Strv 103, som för övrigt utgjorde en
inspirationskälla för General Tal). Utöver att motorpaketet gav
besättningen ett extra skydd, så gav denna design även ett bättre skydd
mot stridsvagnsminor eftersom de normalt detonerar under band och botten
i den främre delen av fordonet. Denna utformning gav även ett extra
utrymme baktill som kunde användas för olika ändamål; medicinsk
evakuering, som en ledningsplats, för trupptransport (APC) eller för
etxra ammunitionslagring. Detta utrymme kom väl till användning under
1982 års krig då de israeliska M113 APC tvingades att dras tillbaka pga
flera allvarliga defekter. |
|
|
Merkava Mk II
reflekterar de lärdomar som drogs under kriget i Libanon 1982.
Stridsvagnen blev nu optimerad för strid i bebyggelse och
lågintensitetskonflikter. Pansarskyddet fick en annorlunda utformning
med flera lager av pansarplåt, sidoskyddets "Bazooka-plåtar" gjordes i
ett kraftigare utförande, vagnen försågs med ett nytt eldledningssystem
och baktill på tornet hängdes kedjor som extra skydd mot granater. Den
60 mm granatkastare som tidigare varit anbringad externt placerades nu
inne i fordonet så att den kunde hanteras under pansarskydd. En i Israel
utvecklad ny automatisk transmission och större bränsletank för utökad
räckvidd, hörde också till förbättringarna. Den nya Merkana Mk II blev
operativ inom IDF från april 1983. Genom åren har vagnen genomgått
ytterligare förbättringar och finns i de olika versionerna A-D
(framförallt har pansarskyddet förbättrats). |
|
|
Merkava Mk III
utvecklades i slutet av 1980-talet
och introducerades i december 1989. Vagnen skilde sig åt i avsevärd grad i jämförelse med sina föregångare.
Motoreffekten hade ökats från 900 hk till 1200 hk (vilket gjorde att
maxhastigheten ökade till 60 km/h) och kanonkalibern var nu 120 mm (mot
tidigare 105 mm).
Även det ballistiska skyddet hade uppgraderats och det var nu i högre
grad modulärt uppbyggt (benämnt Kasag). Detta gjorde att vikten ökade till 63,5
(65) ton.
Ammunitionsmängden hade minskats till 50 skott. Därutöver hade
fjädringssystemet och eldledningssystemet uppgraderats. Tornet
modifierades att det obehindrat kunde följa ett mål oberoende av
chassits läge och rörelse. Stridsvagnen kunde även skjuta AT-missiler
med en räckvidd på 8 km och med en träffsäkerhet på 0,7 m. Merkava Mk
III finns i versionerna A-D där den senare har ytterligare förbättrat
skydd. Klicka på denna länk för att se bilder från
1993 när General Tal visade Merkava Mk III för mig, Sven Berge och
Anders Berg. |
|
|
|
|
Merkava Mk IV
utvecklades från år 1999 och gick i produktion från slutet
av 2004. Stridsvagnen är uppgraderad på en rad olika punkter
inkluderande ett nytt eldledningssystem (numera kan även
helikoptrar bekämpas), ett nytt stålband av typ
TSAWS
(Tracks, Springs, and Wheels
System) för bättre rörlighet uppe på
Golanhöjden och ett nyutvecklat modulärt ballistiskt skydd
med bl a det V-formade minskyddet.
Ammunitonslagringen är förbättrad och numera helt separerad
från besättningsutrymmet. Vagnen har också försetts med ett
helt nytt BMS (Battle Management System) som t ex kan
samarbeta med UAV:er. Motorn är numera en MTU 883 på
1.500 hk vilket ger fordonet en topphastighet på 64 km/h.
Vikten på 65 ton har kunnat bibehållas.
|
|
|
Centurion är en brittisk stridsvagn som utvecklades under andra
världskriget. Den började levereras i slutet av kriget men kom inte i
strid. Den framsynta konstruktionen var väl lämpad för uppgradering och
modernisering vilket utgjorde en viktig faktor för modellens långa
livslängd. Vagnen anskaffades av många länder och kom att bli en av de
vanligaste stridsvagnsmodellerna världen över.
Centurion användes så sent som 2006 i
Israel-Libanon kriget, men då i starkt modifierade versioner.
Bilden visar en Centurion Mk V |
M4 Sherman
var en medeltung amerikansk stridsvagn som utvecklades under det andra
världskriget. Under kriget kom stridsvagnen att bli den som tillverkats
i störst antal i väst och tillverkningssiffrorna överträffades enbart av
den ryska T-34. Efter andra
världskriget tjänstgjorde Shermanstridsvagnar över hela världen,
bl a av Israel under krigen 1948, Suezkrisen 1956,
sexdagarskriget 1967 och oktoberkriget 1973. |
|
|
Sherman M-50
(bilden till vänster) och Sherman M-51
(bilden till höger), båda
stridsvagnarna internationellt kända som Super Sherman,
var modifierade versioner av den amerikanska
stridsvagnen M4 Sherman. De var operativa inom
IDF (Israel Defense Forces) från mitten av
1950-talet till tidigt 80-tal. Sherman M-51 betecknas ibland som
Isherman (dvs Israeli Sherman),
men denna benämning användes aldrig av israelerna själva liksom att de
ej heller använde benämningen Super Sherman.
Sherman M-50 var uppgraderad med samma typ av beväpning som användes på
den franska lätta stridsvagnen AMX 13, en 75
mm högtryckskanon CN 75-50 som
var en vidareutveckling av den kanon tyskarna avände på sin
stridsvagn Panther under WW2. Cirka 300 exemplar byggdes i två versioner
med olika motoralternativ. På 1960-talet uppgraderades 180 av dessa med
en kraftfullare beväpning, den franska 10,5 cm stridsvagnskanonen
Modèle F1 (en kortare version av den som användes
i AMX-30). |
|
|
AMX-13
var en fransk lätt stridsvagn från 1950-talet.
Den var för sin tid en tekniskt avancerad konstruktion med oscillerande
torn och automatladdare. Den första prototypen
var färdig 1948 och serieproduktionen påbörjades 1952. Totalt
tillverkades 7 700 vagnar i olika varianter. Israelerna
använde vagnen från tidigt 50-tal fram till slutet av 1960-talet då de
såldes till Singapore. AMX-13 kom att
exporteras till ett flertal länder. Den var påtänkt för köp till
Sverige, men ansågs vara för klent bepansrad och Strv 81 Centurion
valdes istället. AMX-13 har uppgraderats flera gånger, och är
fortfarande i tjänst i till exempel Singapores armé. |
Willys Jeep
Den första prototypen av en
jeep var byggd för den amerikanska militären av American Bantam,
som sedan följdes av två andra prototyper skapade av Ford och
Willys-Overland. Stora kvantiteter av de tre modellerna testades ute på
fältet där de valde Willys prototyp för dess goda hållbarhet och
motorkraft. Modellen byggdes först i större kvantiteter av
Williys-Overland i Toledo i Ohio, men då de inte
kunde producera så många fordon som militären behövde tillät de även
Ford att bygga jeepar. Willys och Fords sammanlagda produktion av jeepar
under andra världskriget var mer än 600 000 fordon. Även
IDF kom att använda denna jeep. |
|
|
Cromwell Tank
var en brittisk stridsvagn från andra världskriget. Cromwell
var resultatet av en vidareutveckling av de brittiska
kryssarstridsvagnarna och konstruerades för att ersätta
Crusader-stridsvagnarna. Stridsvagnen kom att bli en av de
framgångsrikaste av de brittiska "kryssarstridsvagnarna"
(motsvarande andra länders medeltunga stridsvagnar), då den
kombinerade en kanon som både lämpade sig mot mjuka och
hårda mål, hög hastighet och relativt bra bepansring. Senare
under kriget skulle den bli den vanligaste
brittisktillverkade stridsvagnen i användning.
Två exemplar av Cromwell i versionerna
Mk III & IV användes av Israel 1948-1949. Den
underjordiska israeliska armén Haganah skaffade de två
Cromwell-vagnarna innan landets självständighet när två
brittiska stridsvagnssoldater deserterade och tog sina
stridsvagnar med sig. Tillsammans med tio lätta franska
Hotchkiss stridsvagnar utgjorde de stommen i den första
israeliska pansarbrigaden. Den kom senare att
vidareutvecklas till den utmärkta stridsvagnen Comet.
|
Hotchkiss H35 (39)
eller Char Léger modèle 1935 H var en fransk lätt stridsvagn som
utvecklades före andra världskriget. Trots att de ursprungligen hade
designats som en ganska långsam men väl bepansrad lätt
infanteristridsvagn, så avvisades den 1933 av det franska infanteriet
eftersom den visade sig vara svår att styra under körning i terräng.
Istället antogs den 1936 av det franska kavalleriet. Från 1938
producerades en förbättrad version med en starkare motor, Char
Léger modèle 1935 H modifié 39, som från 1940 också var
utrustad med en längre, mer kraftfull 37 mm kanon. Franrkikes nederlag
gjorde att produktionen stannade vid 1.200 tillverkade. Efter kriget
användes några Hotchkiss av franska säkerhetsstyrkor i kolonierna. Tio
"H 39s" såldes i hemlighet till Israel - de levererades från
Marseille till Haifa 1948. De tjänstgjorde inom kompaniet 'Slavic'
(rysktalande judar) i den 82:a bataljonen. De deltog i operation DANY,
erövringen av Lod flygplatsen. Åtminstone en var kvar i tjänst med IDF
till 1952. |
|
|
M2 Halftrack Armoured Personnel Carrier
Detta fordon som utvecklades och användes av USA under andra
världskriget, köptes i drygt 100 exemplar av Israel under
Självständighetskriget 1948 och blev därmed det fordon som då utgjorde
stommen i pansarkåren. Sedan dess har IDF använt sig av 100-tals M2:or i
olika roller och det är ett fordon som använts i alla större krig Israel
deltagit i. |
M3 Scout Car
var en amerikansk pansarbil i tjänst under andra världskriget. Den var
känd som White Scout Car, efter tillverkaren, White Motor
Company. Fordonet användes i olika roller som bland annat patrullering,
spaning, kommandofordon, ambulans och artilleritraktor.
Israel använde sig av ett fåtal modifierade exemplar av M3:an under
Självständighetskriget 1948. |
|
|
Under Självständighetskriget 1948 tvingades Israel
improvisera för att få till pansarskyddade lastbilar för trupptransport.
Just denna pansarbil tillhörde den 34:e bataljonen i den 3:e brigaden
"Alexandron" under 1948 års krig. Bilar som denna stödde infanteriet. De
flesta av de tidiga israeliska modellerna hade "skjutgluggar" och
takluckor - endast ett fåtal var försedda med torn eller fasta
vapeninstallationer (vilket brittiska restriktioner begränsade).
Arabmodeller och senare israelmodeller hade torn. |
Den första israeliska pansarbrigaden, 8.
brigaden kom att få sitt elddop den 10 juli i
samband med erövrandet av Lods flygfält innan deras anfall körde fast då
de mötte motstånd från Arablegionens pansarbilar av typen
Marmon-Herrington Mk IVF ha-Namer
ha-Norai (The Terrible Tiger) nära byn
Beit Nabala, och kunde inte delta i anfallet mot själva staden Lod som
ägde rum samtidigt. Operationen lyckades trots detta missöde, då
israeliskt infanteri undestödda av Moshe Dayans 89. kommandobataljon
erövrade staden. |
|
|
T17 Staghound Armoured Car
var en amerikansk pansarbil som producerats under andra
världskriget. Fordonet användes aldrig i strid av amerikanska styrkor.
En senare variant användes inom det brittiska samväldets styrkor under
kriget och fick där benämningen Staghound. Fler än 25 länder kom att
använda den 14 ton tunga Staghound efter kriget och några av dessa
fordon kom att tjäna in på 1980-talet. År 1952 utrustade sig IDF med
ungefär ett dussin USA-tillverkade Staghound pansarbilar med avsikt att
bilda en spaningsbataljon. |
AML 90 är en
lätt pansarbil producerad av franska Panhard med permanent fyrhjulsdrift
(4x4). Utöver att kunna bära en 90 mm lågtryckskanon, kunde även en 60
mm granatkastare alternativt integreras som vapen (fordonet kallades då
AML 60). Från det att tillverkningen drog igång 1960 har över 4.000
fordon tillverkats och sålts till över 30 länder. Under sexdagarskriget
1967 användes nio stycken AML 90 av IDF inom ramen för ett kompani i den
10:e brigaden. Israel uppskattade fordonets höga hastighet (90 km/h) och
den låga vikt som gjorde fordonet flygtransportabelt för användning inom
fallskärmsjägarna. |
|
|
Vickers Light Tank Mk VI B
producerades av btittiska Vickers-Armstrong mot slutet av 1930-talet.
Totalt producerade 1.682 exemplar av denna lätta stridsvagn under åren
1936-1940 och den var i tjänst i den brittiska armén fram till 1942.
Efter det andra världskriget kom några att användas av den egyptiska
armén under Självständighetskriget 1948. Just denna stridsvagn stoppades
nära ett hönshus av försvarare av Kibbutz Mordechai. |
Renault R-35 Light Tank
eller Char léger Modèle 1935 R var en fransk
infanteristridsvagn under andra världskriget. Den konstruerades från
1933 och gick i produktion 1936. Totalt tillverkades 1.985 vagnar fram
till juni 1940. Renault R-35 var i tjänst inom den
syriska armén. Två av dessa erövrades av Israel i samband med en syrisk
attack på den södra stranden av Galileiska sjön (Kinnerit) den 21 maj
1948. |
|
|
Universal
Carrier (också känd som Bren Carrier) var ett banddrivet
pansarfordon av brittiskt ursprung som användes av det brittiska
samväldets styrkor under andra världskriget. Universal Carrier användes
för trupptransport men också som stridsfordon då den hade plats för
avfyrande av en Brenkulspruta
i fronten. Många varianter byggdes också av fordonet, bland annat med en
tung kulspruta, pansarvärnsgevär eller granatkastare. Bepansringen var
lätt och fordonet hade ett öppet tak vilket lämnade besättningen sårbar
för granatsplitter. Cirka 110 000 exemplar av alla varianter byggdes in
alles. Bilder visar till vänster en Bren Gun Carrier med
eldkastare (Flamethrower) och till höger en "WASP" Universal Carrier. |
|
|
Sherman Tank M4A3 105 mm Fire Support -
Ett fåtal M4:or försedda med 105 mm howitzer köptes efter kriget av
Israeli Defence Forces (IDF) från de allierades surpluslager i Italien.
Amerikanarna hade borrat hål i eldrören för att göra dem obrukbara, men
IDF lyckades reparera dem i tid för att vagnarna skulle hinna delta i
"War of Independence" och i strider i Negev och norra Sinai. Vagnarna
hade 5 mans besättning, vägde knappt 32 ton, lastade 66 skott och hade
en motor på 450 hk. |
|
|
En uppskuren stridsvagn Centurion som användes för
utbildningsändamål. Bilden visar en av Israel moderniserad stridsvagn.
|
En stridsvagn M48A3 Patton kluven på mitten i längsled
för att i utbildningssyfte visa hur fordonet är uppbyggt. |
|
|
Den israeliska moderniseringen av stridsvagn M48A3
Patton bestod i att original huvudbeväpning ersattes med en 105 mm
"Sharir" kanon. Även vagnchefshuven fick en annan och lägre profil.
Modifieringen utfördes av Isaeli Ordnance Corps. |
|
|
Israelerna anskaffade M48A3 Patton i mitten av
1960-talet. Stridsvagnen deltog i 6-dagarskriget 1967 i norra Sinai och
Refidim och nådde även ända fram till Suezkanalen. Senare uppgraderades
dessa vagnar av IDF:s Ordnance Corps. |
Ett stort antal Centurioner med 84 mm kanon ("20
pounder") köptes av IDF i mitten av 1960-talet. Vagnen visade sig
sedermera ytterst väl lämpad för uppgradering till 105 mm beväpning (en
övning som även Sverige genomförde på tidigt inköpta Centurioner). |
|
|
Många av "Pattonstridsvagnarna" modifierades av IDF. De
fick en dieselmotor, en 105 mm "Sharir" kanon, en ny vagnschefshuv och
ett modernt kommunikationssystem. Dessa stridsvagnar kom att utgöra
ryggraden i den israeliska pansarkåren under många år. M48A3. |
Tiran T-5 Tank Israelerna erövrade ett antal T-54/T-55 under
6-dagarskriget 1967. De tog fram en förbättrade versioner av dessa
vagnar och benämnde dem Tiran T-4/T-5. Förbättringarna inkluderade
vattenbehållare på utsidan av tornet samt andra kulsprutor. |
|
|
Israelerna korrigerade många allvarliga brister de många
Centurioner de köpte in såväl före som efter 6-dagarskriget 1967.
Drivlinan
har uppgraderats med en dieselmotor och en modern transmission,
eldledningssystemet har modifierats, pansaret har blivit "tjockare",
vagnen har utrustats med ett brandsläckningssystem och såväl elsystem
som bromsar har förbättrats. |
M60A1 Tank med "Blazer" ERA (Explosive Reactive Armour).
M60A1 köptes in av IDF från USA under 1970-talet. Stridsvagnen blev
spjutspetsen i den israeliska pansarkåren. I ett senare skede
uppgraderade IDF stridsvagnarna där de bl a försågs med explosivt
reaktivt pansar, termiskt eldrörsskydd, etc. Strridsvagnarna spelade en
aktiv roll under Yom Kippur (1973) och i Galileen 1982. |
|
|
M10 "Achilles" Tank Destroyer
var en engelsk variant påamerikanska M10 Wolverine som försetts
med annan beväpning - en "17 pounder" istället för den vanliga
"3-tummaren". Fordonet hade en 12-cylindrig V-diesel, en 5-mans
besättning och vägde 32 ton. |
M113
APC
är en amerikansk pansarbandvagn som användes
mycket under Vietnamkriget, där skyddet visade
sig bristfällig, speciellt mot minor. Bilden visar en M113 A1 APC
som använts inom IDF sedan 1970. Plats
för 13 personer, vikt 11 ton och 209 hk. |
|
|
T-54/T-55
var en sovjetisk stridsvagn som tjänstgjorde i första linjen
i dess försvar mellan 1947 till 1962. Stridsvagnen kom att
få stor spridning under det kalla kriget och är ännu i
tjänst idag hos flera länders arméer. Denna stridsvagn är
den mest tillverkade stridsvagnen genom historien med
sammanlagt mer än 95.000 enheter. T-54 och
T-55-stridsvagnarna är mycket likartade och svåra att skilja
åt visuellt. Många T-54:or uppgraderades till T-55-standard.
Sovjetiska stridsvagnar fick fabriksservice var 7 000 km och
gavs då ofta mindre uppgraderingar. T-54:an kan urskiljas
genom en kupolformad ventilator på tornets främre, högra
sida och den har även en SGMT 7,62 mm kulspruta i fast
montage i fronten (denna sköts av föraren). Tidiga T-54:or
saknade en krutgasejektor och hade en inskärning vid tornets
baksida och ett distinktivt "gristryne" som kanonsköld.
T-55:s nya torn har två stora D-formade takpaneler som är
synliga ovanifrån. Bilderna visar en T-54:a och en T-55:a
som erövrats av IDF.
|
|
|
BTR-50
var en sovjetisk APC som baserades på den lätta stridsvagnen PT-76. Ett
natal av dessa erövrades av IDF från Egypten och Syrien under krigen
1967 och 1973. Till fordonets egenskaper hörde god vadningsförmåga som
möjliggjorde landsättningar från sjön. |
Achzarit är en israelisk 44 ton tungt bepansrad APC
baserad på T-55 chassi. Utvecklad 1988. Den gamla sovjetiska
bensimotorn ersattes med en kompakt dieselmotor. Det gjordes plats inuti
för ett trupptransportutrymme och fordonet försågs med en bakdörr. |
|
|
M107 Self-Propelled Gun
IDF anskaffade artilleripjäsen M107 i början av 1970-talet. Kalibern av
175 mm på det långa eldröret. IDF använde M107 under flera krig -
Attriton (kriget mot Egypten 1967-1970), Yom Kippur (1973) och i
operation "Peace for Galilee"i Libanon (1982).
När dessa artilleripjäser inte hade tillräcklig räckvidd för att slå ut
de raketer som besköt dem från Tyre i Libanon, så uppgraderades de för
att kunna skjuta bättre ammunition. Detta gav en räckvidd upp till 50 km
och med större träffsannolikhet. |
|
|
T-54/-55 Bulldozer |
M3 Half Track - Mortar 81 mm är en av rollfunktioner
som IDF lät anbringa på denna "halvbandare". Fortfarande operativ i
Israel. |
|
|
Armoured Rocket Launcher (Sherman Tank chassis)
Israelerna använde chassier från stridsvagnen Sherman till ett otal
olika rollfunktioner. Denna variant kunde avfyra 4 st 290 mm raketer med
en räckvidd på 22 km. Konstruktionen utvecklades av IMI (Israeli
Military Industries) i samarbete med Artillery Division. Fordonet
användes huvudsaklingen under konflikten i södra Libanon 1982. |
M50 Sherman Self-Propelled
Howitzer
Ytterligare en variant som togs fram av IDF på ett
Sherman M4A4 chassi var en bandgående artilleripjäs med 155 mm Model 50
(en beväpning utvecklad under 1960-talet i samarbete med Frankrike).
Cirka 120 enheter tillverkades. Chassierna försågs i likhet med "Super
Sherman" med en dieselmotor i början av 70-talet. Var med i krigen
1967-1973. |
|
|
Sherman Multiple Rocket Launcher Den här
modifieringen på ett Sherman chassi gav möjlighet att avfyra 240 mm
raketer. Vertikal- och traversrörelse kontrollerades med ett hydrauliskt
system utvecklat av IMI (Israeli Military Industries). |
Exempel på minröjningsutrustning. I bakgrunden syns
symbolen för det pansarmuséet i Latrun - en Sherman uppställt på en
plattform som ursprungligen utgjorde ett vattentorn. Eftersom
stridsvagnen vägde mer än plattformen tillät, så avlägsnades motor &
transmission. |
|
|
SU-100 Tank Destroyer
SU-100 var en sovjetisk, tungt bepansrad pansarvärnskanonvagn med en
kanon med 100 mm kaliber. Fordonet var baserat på
T-34:ans chassi. SU-100 sattes in i andra världskrigets slutskede
1944-45 på östfronten. Kanonens eldkraft var tillräcklig för att slå ut
de tunga tyska stridsvagnarna Panther och Tiger. Efter kriget användes
vagnen inom Warszawapakten, liksom av Egypten,
Syrien, Angola och Kuba. Vagnen sattes in i strid av Egypten mot Israel
under Suezkrisen 1956, sexdagarskriget 1967 samt av Egypten och Syrien i
Yom Kippur-kriget 1973. Egypten fick vagnar till
skänks som en del av "Czechoslovakian Arms Deal". Sovjetarmén slutade
att använda SU-100 operativt 1957. |
T-100 Self-Propelled Anti-Tank Gun (baserad på T-34
chassi) - 5 mans besättning, 500 hk, 35 ton, 100 mm huvudbeväpning. IDF
erövrade ett flertal vapen av den här typen under oktoberkriget Yom
Kippur (1973). Egyptierna monterade den otympliga fältkanonen
M1944(BS-3) i originaltornet till den sovjetiska
stridsvagnen T-34. |
|
|
JS-3
Förkortning JS står för "Josef Stalin"
— det officiella namnet på den serie av tunga stridsvagnar
som Sovjet släpper i perioden
1943-1953. JS-stridsvagnar blev operativa i april
1944, men hade använts rean i september i Kursk 1943. Den
vidareutvecklade varianten JS-3 kom för sent för att vara med under
andra världskriget. Vagnen var en vidareutveckling av JS-2, men
ombeväpnad med en 122 mm kanon. Designen på JS-3 reflekterade de
erfarenheter Sovjet drog under WW2 - stridsvagnen var lägre än sina
föregångare och såväl torn som övre font var mer sluttande. Exemplaret
på bilden erövrades i Sinai av IDF under sexdagarskriget 1967. |
JSU-152
Liksom tyskarna var de sovjetiska designerna till en början
pansarvärnskanoner med begränsad rörlighet monterade på
tornlösa chassin. Även Sovjet använde denna metod för att
skapa rörliga pansarvärnskanoner till låg kostnad under den
snabba upprustningen som skedde under kriget. Ryssarna
byggde
JSU-152
med en 152 mm kanon på samma chassi som den den tunga
stridsvagnen JS-2. JSU-vagnarna kallades för övrigt
"Zveroboy" ("odjurs-dödare") då de kunde slå ut tyska tyska
Tiger & Panthern från alla vinklar. xemplaret på bilden
erövrades av IDF i kriget 1967 där det använts bl a mot
befästningar.
|
|
|
JSU Command Tank Den sovjetiska stridsvagnen
Josef-Stalin togs även fram i andra rollfunktioner, t ex som
ledningsvagn enligt bilden ovan. Just denna vagn användes av Egypten
under sexdagarskriget 1967 och erövrades av IDF i Sinai. |
JST-34 ARV Sovjet använde även chassit till
Josef-Stalin stridsvagnen till ett pansrat bärgningsfordon. Även detta
exemplar erövrades av IDF från Egypten i Sinai under sexdagarskriget
1967. |
|
|
Tiran-4 är den israeliska betckningen på en ombyggd
T-54C. Många av de fientliga stridsvagnar som erövrades från Egypten och
Syrien under krigen
1967 och 1973 konverterades till israeliska varianter. Dessa
stridsvagnar behöll sin 100 mm beväpning. |
T-54B skilde sig från original T-54 på ett
flertal områden. T ex hade eldröret försetts med en krutgasejektor och
det var också den första sovjetiska stridsvagnen som hade infraröd (IR)
nattkapacitet. T-54 B användes av Egypten och Syrien i krigen 1967 och
1973. |
|
|
T-54 APC Den "Södra Libanesiska
Armén", som normalt brukade gamla sovjetiska stridsvagnar av typ T-54,
gjorde en intressant modifiering av en vagn som träffats i tornet.
Tornet avlägsnades och istället svetsades plåtar fast på chassit längs
tornkransen och besättningsutrymmet. Fordonet användes SLA under
1980-talet. Denna APC hade fem mans besättning och vägde 23 ton. |
|
|
T-55
är en sovjetisk stridsvagn som skiljer sig mycket lite från dess förlaga
T-54. Dessa båda sovjetiska stridsvagnstyper verkade i den främsta
linjen åren 1947-1962 och kom att tillverkas i 95.000 enheter - den
stridsvagntyp i världen som tillverkats i flest exemplar. Egypten och
Syrien erhöll sina T-55:or i mitten av 1960-talet. Stridsvagnen hade en
starkare motor än T-54:an och dessutom ett medroterande golv i tornet
för besättningen. Vagnarna var tillverkade i Sovjet eller
Tjeckoslovakien och ett stort antal erövrades av IDF under krigen 1967
och 1973. IDF återanvände dem efter gjorda modifieringar som inkluderade
en annan kanon, annan ammunition, kulsprutor, kommunikationssystem och
diverse annan utrustning. |
T-62:an
introducerades 1961 i
Sovjetunionen och är en uppgradering av
T-54/T-55-serien.
Den kom att bli standardstridsvagnen i de sovjetiska styrkorna och var
den första stridsvagnen i världen som hade en slätborrad kanon
(kaliber 115 mm). T-62:an kom under 1970-talet
att bli den mest avancerade stridsvagnen i bruk i Egypten, Syrien och
Irak. Ett flertal erövrades av Israel under Yom Kippur i oktober 1973
och återanvändes senare av IDF efter att ett antal modifieringar hade
genomförts. De döptes då om till Tiran-6 (innan modifieringarna hade de
beteckningen Tiran-3). Modifieringarna inkluderade en 105 mm kanon,
dieselmotor, LRF, termiskt sikte till skytten. Vissa av den senare
varianten Tiran-6s försågs dessutom med ERA av Blazer-typ. |
|
|
En erövrad syriansk
ZSU-57-2. Lätt
bepansrad luftvärnskanonvagn av sovjetisk ursprung som är beväpnad med
två 57 mm automatkanoner. Vagnen utvecklades i Sovjet
under tidigt 1950-tal och baserades på chassi till stridsvagn T-54. |
"Stuart VI" M5A1.
Från och med 1942 började
britterna tillverka en vidareutvecklad variant
på M3 Light Tank "Stuart" benämnd M5 Light Tank, som bland
annat hade en annan motor. M3 Light Tank
var en lätt stridsvagn av amerikanskt ursprung. |
|
|
Matilda var en brittisk stridsvagn under andra världskriget. Den
utgjorde en viktig funkion under bland annat det tidiga ökenkriget då
italienarna inte hade någonting som rådde på Matildastridsvagnen med
sitt 80 mm tjocka pansar, så den kunde effektivt användas till att skära
av italienarnas linjer. När Tyskland gick ner i Afrika så slog deras
88-millimeterskanon ut även Matildastridsvagnen. |
Light
Tank M24 "Chaffee"
var en lätt stridsvagn av
amerikanskt ursprung som började tas i bruk under andra
världskriget. General Motors och Cadillac började april 1943
att bygga en ny lätt infanteristridsvagn som skulle vara
lättare än 20 ton. Resultatet blev M24. Cirka 4700
M24-stridsvagnar tillverkades från 1944 under kriget. Efter
WW2 användes M24 i Koreakriget, totalt underlägsen
T-34.
|
|
|
M42 Duster var
en luftvärnsvariant baserad på chassit fråm M41. Den tillverkades i
3.700 exemplar mellan 1952 och 1959 och hade två 40 mm luftvärnskanoner
från Bofors monterade i tornet. |
M41A3 "Walker
Bulldog" Light Tank
är en lätt amerikansk stridsvagn som
började tas i bruk under Koreakriget. Den var ersättare till M24
Chaffee. M41 användes sedan i Vietnamkriget och har exporterats till en
lång rad länder. Cirka 5.000 fordon producerades. |
|
|
Centurion BARV (Beach Armoured Recovery Vehicle) BARV var ett
brittiskt amfibiskt landstigningsfordon baserat på chassit till
stridsvagn Ceturion. Fordonet kunde djupvada upp till 11 fot (knappt 4
m). Fordonet tillverkades initialt 1944-1946. |
M551 "Sheridan"
Light Tank
var en amerikansk lätt stridsvagn utvecklad
för att understödja
luftburna trupper. Den första prototypen stod färdig 1962 och
serieproduktion började 1965. Totalt 1 700 vagnar tillverkades innan
produktionen upphörde 1970. |
|
|
M3A1 "Stuart" Light
Tank
var en brittisk stridsvagn som hade
sitt i den amerikanska stridsvagnen
M2 Light Tank. Den tillverkades mellan mars
1941 och oktober 1943. Amerikanska M3:or var de första
amerikanska stridsvagnarna under andra världskriget som sattes in mot
andra stridsvagnar i ren duellstrid. Tillsammans med efterföljaren M5
tillverkades den i cirka 25 000 under kriget och den användes
också av flera andra länder under
efterkrigstiden. |
M3
"Lee"
var en medeltung stridsvagn av amerikanskt ursprung
som var i bruk i de brittiska, amerikanska, sovjetiska och australiska
krigsmakterna under andra världskriget. M3 Lee användes bl
a under ökenkriget men ersattes av de bättre M4
Sherman-stridsvagnarna. Den främsta nackdelen med typen var att
huvudbeväpning satt monterad i chassit och inte i tornet. Detta gjorde
att M3:an inte kunde skydda chassit med terräng eller dylikt medan
tornet har fritt eldfält och samtidigt använda
huvudbeväpningen. |
|
|
M47 Patton Tank
var en amerikansk medeltung stridsvagn som tillverkades i merän 9.000
exemplar åren 1951-53. Denna stridsvagn var den enda inom Patton-serien
som aldrig sattes in i strid av USA. Det var den senaste amerikanska
stridsvagnen som hade en kulspruta integrerad i det övre frontpansaret.
Det var det spanska företaget Talbot som uppgraderade många av
Pattonstridsvagnarna - M47 fick samma typ av motor och transmission som
M48 (varianten E1) och varianten E2 hade ersatt original 90 mm beväpning
med en 105 mm kanon. Över 400 av dessa modifierade Pattonstridsvagnar
tjänstgjorde i den spanska armén till in på 2000-talet. |
|
|
Churchill A22 Tank
var en brittisk tung infanteristridsvagn använd framför allt
under andra världskriget. Den kom också att ligga till grund för en
mängd specialfordon, som bland annat användes i samband med Operation
Overlord och tiden därefter. Sammanlagt
tillverkades 5600 Churchillstridsvagnar. Vagnen användes i den brittiska
armén fram till och med 1952. |
|
|
M3
"Grant" var den amerikanska varianten
med ett
brittiskttillverkat torn på den medeltunga stridsvagnen
M3. Tillnamnet efter den amerikanska generalen
Ulysses S. Grant. Utöver den tidigare nämnda
begränsningen för M3:an var man också tvungen att vända hela
vagnen för att rikta huvudkanonen i sidled i
större vinklar. Totalt tillverkades cirka 6.500
exemplar av stridsvagnen i olika varianter. |
Bilden visar flera fordon. Närmast en
L-33 Ro'em, en 155 mm L/33 artilleripjäs av typ Soltam M-68
integrerad i en påbyggnad med Cummins på ett M4 Sherman chassi med
VT-8-460Bi dieselmotor samt HVSS.
Vagnen var med i strid i såväl Yom Kippur (1973) som i Libanon (1982).
Troligen tillverkades cirka 200 enheter av denna variant. |
|
|
Charioteer Tank Destroyer Den medeltunga brittiska stridsvagnen
Charioteer var officiellt känd som FV4101 Cromwell AT Gun och FV4101
Tank Medium. Den producerades på 1950-talet som en pansarvärnskanonvagn
i syfte att kunna bistå med eldkraft till de enheter som tjänstgjorde i
Västtyskland. Detta gjordes genom att montera en 20 PDR (84mm) beväpning
i ett 2-manstorn på ett chassi från stridsvagnen Cromwell. Cirka 200
exemplar tillverkades. Två av dessa erövrades av IDF från
terroriststyrkor i södra Libanon i samband med Operation Latani år 1978. |
|
|
Panzerkampfwagen IV (PzKpfw IV), eller som den vanligtvis kallas
Panzer IV (PzIV), även SdKfz 161 var Tysklands
huvudsakliga medeltunga stridsvagn under WW2.
Från början var den avsedd för infanteriunderstöd och skulle samarbeta
med Panzerkampfwagen III (PzKpfw III) som var avsedd att användas mot
pansar. I krigets senare skede fick Panzer IV mer pansar
(t ex Ausf G som bilderna visar) och en bättre kanon och tog över
pansarvärnsrollen från Panzer III. Panzer IV blev Tysklands vanligaste
stridsvagn under andra världskriget och chassit användes som bas för
många andra stridsfordon som till exempel pansarvärnskanonvagnar och
luftvärnskanonvagnar. Panzer IV var även den enda tyska stridsvagn som
tillverkades under hela kriget med över 9 000 byggda från och med 1939. |
|
|
Sturmgeschütz III (StuG III) var en tysk
infanterikanonvagn som kom att bli det mest producerade
bepansrade fordonet i Tyskland under det andra världskriget.
StuG III byggdes på chassit av stridsvagnen Panzer III.
Inledningsvis var det tänkt att den skulle utgöra en mobil,
bepansrad lätt kanonpjäs för infanteriunderstöd men den kom
att utvecklas kontinuerligt under kriget och från år 1942
utnyttjades den i hög grad som pansarvärnskanonvagn.
Sturmgeschützserien är troligen mest känd för sin utmärkta
kostnadseffektivitet. Vid krigets slut hade över 10 500
exemplar byggts.
|
|
|
Bilden visar en egyptisk modifiering av en
stridsvagn Sherman, konverteringen både vad gäller design och
produktionen gjordes dock i Frankrike. Ovanpå chassit till en Sherman
M4A4 placerades ett FL-10 torn från den franska stridsvagnen AMX-13.
Chassit hade försetts med samma GM 6-71 "twin diesel" motor från Sherman
M4A2. Just detta fordon övergavs under sexdagarskriget 1967 av den
egyptiska armén i norra Sinai nära El-Arish. |
Valentine
Archer Tank Destroyer Vickers i Storbritannien utvecklade denna
"stridsvagnsdödare" under andra världskriget. De producerde 655 st
Archer SPG från mars 1954 till maj 1945. I grunden var det en öppen
stridsvagn av typ Valentine som hade fått en "17 pounder" kanon (76,2
mm) monterad i en påbyggnad som pekade bakåt. Fordonet användes av den
egyptiska 6:e infanteribrigaden som försvarade Abu-Ageila. IDF erövrade
fordonet i samband med kampanjen i Sinai 1956. |
|
|
T-34
var en sovjetisk medeltung stridsvagn som tillverkades mellan 1940 och
1958. Stridsvagnen anses allmänt ha varit världens bästa
stridsvagnsmodell vid den tidpunkt då Sovjetunionen gick med i andra
världskriget - ansedd som den effektivaste samt
den mest ändamålsenliga och inflytelserika konstruktionen. T-34
tillverkades först vid ChPZ-fabriken i Charkov (nuvarande Ukraina) och
den utgjorde stommen i de sovjetiska pansarstyrkorna under hela kriget.
Efter krigsslutet blev stridsvagnsmodellen en stor exportframgång. Den
blev den mest producerade stridsvagnen under kriget och den näst mest
tillverkade av alla stridsvagnar över huvud taget, endast överträffad av
dess efterföljare T-54/-55. T-34 var så sent som 1996 ännu i tjänst i 27
länder. Bl a Egypten använde
stridsvagn T-34 under Sinai kampanjen 1956
liksom Syrien använde T-34 under
sexdagarskriget 1967. Ett flertal T-34:or
erövrades av IDF varav några kom att använads
under kort tid av de israeliska pansartrupperna.
Just detta exemplar har med största sannolikhet skjutit bort den
mynningskikare som används vid kalibrering (samma effekt på eldröret får
åtminstone Torleif Karlsson på FFK varje gång han gör det -
klicka på denna
länk för ett utmärkt svenskt exempel på detta fenomen)... |
|
|
M52 Self-Propelled 105 mm Howitzer var en
bandgående haubitspjäs baserad på chassit till den amerikanske lätta
stridsvagnen
M41 "Walker Bulldog". Den användes vanligen inom NATO:s olika
styrkor och tog en mycket aktiv del av kriget i Vietnam. M52
Self-Propelled Howitzer användes även av armén i Jordanien under
1960-talet. Just detta exemplar föll i Israels händer på Västbanken
under sexdagarskriget 1967. |
Sherman Medical Evacuation Tank HVSS Denna radikala ombyggnad av
stridsvagn M4 Sherman gav ett fordon benämnd Ambutank; en pansrad
ambulans med plats för ett medicinskt team och fyra skadade baktill i
chassit. Detta hade möjliggjorts genom att placera drivlinan frontalt.
Tidiga versioner baserad på M4A1 benämndes VVSS emedan senare (bilden)
benämndes HVSS. Fordonet produce-rades i stora kvantiteter och kom
framförallt till användning mot slutet av kriget "Attrition" mot Egypten
längs Suezkanalen 1967-1970. |
|
|
Sherman Armored Medical
Evacuation VSS I början av kriget Attrition (1967-1970) mot Egypten
längs Suezkanalen, gavs israeliska "Ordnance Corps" uppgiften att
utveckla ett pansrat fordon för evakuering av skadade under strid.
Fordonet på bilden är en prototyp från 1969, som endast kom till
användning väldigt kort. Dock utgjorde konceptet en grund för senare
generationer. |
BTR-50 Medical Evacuation
Vehicle Med utgångspunkt i en sovjetisk BTR-50PK (en APC för
trupptransport), lät Libanons södra armé under improviserade
förhållanden bygga ett fordon för evakuering av skadade. Detta
möjliggjordes genom att skära ner fronten och förse den med en
dörröppning som gav plats för in- och utpassering med bår. |
|
|
M3 Half Track med en mindre kran av typ
Bambino monterad - ett fordon som användes av underhållspersonal inom
IDF pansarkår. |
M3 Half Track med en större kran av typ Eyal. |
|
|
BTS-4 Armored Recovery Vehicle Denna sovjetiska
bärgningsbandvagn baserades på chassit till stridsvagn T-55 (det fanns
även versioner som baserades på T-54 och T-62). Vagnen var dels utrustad
med en lastplattform för att kunna transportera en reservmotor, dels
utrustad med en kran med en maximal lyftkapacitet på 1000 kg. Ett
flertal av dessa fordon erövrades av Israel och kom till användning inom
de enheter inom IDF som brukade "övertagen" sovjetisk materiel.
|
Centurion Armoured
Recovery Vehicle (ARV) Mk II
Vickers utvecklade i början
av 1950-talet en bärgningsbandvagn baserad på Centurionchassit. En
första ARV togs fram i ett fåtal exemplar, men denna Mk I hade enbart
möjlighet att bogsera. En Mk II – en
vidareutvecklad och fullt utrustad bärgningsbandvagn,
stod klar till mitten av 1950-talet (baserad på Mk III chassi)
. Detta är ju ett fordon vi är välbekanta med i Sverige
eftersom vi själva använde Bärgningsbandvagn 81 (Bgbv 81) under många
år. |
|
|
M578
Light Armored Recovery Vehicle (VTR) När USA fasade ut de
bandgående artilleripjäserna M107 (175 mm kanon) och M110 (203 mm kanon)
så återanvändes dessa fordonsplattformar som bärgningsbandvagnar. I
tornet placerades en kran istället för en kanon, samt en kraftfull
vinsch. M578 kom att användas som en lätt bärgninsbandvagn som således
bärgade lättare fordon. |
Sherman Type C Armored
Recovery Tank Ytterligare en israelisk
konvertering av en stridsvagn Sherman. Denna variant på
bärgningsbandvagn utgick från chassit till en M4A1 Sherman. Den byggdes
vid IDF Central Tank Depot. Fordonet är utrustad med en kran med 55 tons
lyftkapacitet och en vinsch som kan bärga fordon med en totalvikt upp
till 72 ton. |
|
|
|
|
Bilderna ovan visar översiktligt ett
antal pansrade fordon från den stora samlingen i Latrun - bl a en
BTR-50 APC,
BRDM-2,
BTR-152 Recovery Vehicle
och en (för de som tjänstgjort i svenska FN-styrkan på Cypern) inte helt
obekant
Ferret... |
|
|
Centurion ABL (Armoured Bridge Layer)
Israelernas version av en broläggare baserad på chassit till en
stridsvagn Centurion kallades för "Ark". Fullt utvecklad mätte bro en
längd av 23 m och den kunde bära fordon upp till en totalvikt om 50 ton.
Denna broläggare fasades ut efter problem med underhåll och reservdelar. |
MTU-20 benämndes den sovjetiska broläggare som var baserad på
chassi till någon av stridsvagnarna T-54 eller T-55. Vagnens läng med
bron ihopfälld var 11,6 m och bron mätte 20 m helt utfälld. Bron
lanseras genom att ramperna först fälls ned. Därefter matas hela bron
ut. Denna metod anses mindre sårbar eftersom det inte visas som mycket
sihuett som gör det möjligt att detektera broläggaren. |
|
|
Den nederländska armén hade ett antal broläggare
baserad på chassit till stridsvagn Centurion. Den bro som anändes på
denna broläggare var av den saxbrotyp som amerikanarna använde på
chassierna till stridsvagnarna M48 och M60. |
Merkava Test Bed Det här är den försöksrigg som
användes tidigt i utvecklingen av den israeliska stridsvagnen Merkava.
Utgångsspunkten är ett chassi till stridsvagn Centurion som vänts 180°
för att få den motorpaketet framåtriktat i körriktningen. |
|
|
Bilderna ovan är från ett besök i Latrun
1993. Sven Berge, pensionerad överingenjör vid FMV och vid tidpunkten
verksam i sitt egna företag Swedish Armour, förvisas den testbädd som
användes i utvecklingen av stridsvagn Merkava. Följeofficeren berättar
hur General Tal inspirerats av Stridsvagn 103 "S" i det att den
nyttjande den frontalt monterade motorn som ett extra skydd för
besättningen mot direktriktad eld och mot minor. Israelernas nya
stridsvagn hade besättningens överlevnadsförmåga som högsta priotitet.
Sven Berge och General Tal hade lärt känna varandra redan på 1960-talet.
Följeofficeren visar stolt upp en handbyggd Strv 103 i en skala (1/35?)
- en modell som inte fanns i byggsats i den skalan vid den tidpunkten.
Han fick den signerad! |
|
|
Chassier till stridsvagn Sherman användes även som
rörliga måltavlor i utbildningen av stridsvagnsskyttar inom IDF. På
sidorna av chassit anbringades tjocka lutande pansarstålsplåtar. Detta
fordon kallades för "Monster". |
Pz 61 var en shweizisk stridsvagn som blev operativ 1961. Den
använde samma typ av 105 mm beväpning som satt i de israeliska
stridsvagnarna Shot, Magach och Merkava 1/2. Vikt 38 ton, 630 hk och 4
mans besättning. |
|
|
Chieftain
var en brittisk stridsvagn som var i tjänst 1966-1995 (bilden visar en
Mk III). Stridsvagnen var avancerad för sin tid med sin kraftfulla 120
mm räfflade kanon och det tjocka kraftigt lutande frontpansaret. |
T-72
är en av de mest kända sovjetiska stridsvagnarna, fortfarande i tjänst
världen över. Vagnen utvecklades från 1967 och har varit operativ från
1971. Kanonkalibern är 125 mm. Skyddet är av typ kompositpansar i övre
front (även ingjutet i torn i senare varianter). |
|
|
Leopard 1 var en tysk stridsvagn som blev operativ 1965. Med en
105 mm beväpning och en begränsad skyddsnivå för att hålla totalvikten
nere, blev Leopard 1 främsta förtjänst en mycket bra terrängrörlighet. |
Saracen kom
att bli den första brittiska trupptransportbilen som tillverkades efter
WW2 slut. Det är en 6x6
pansarbil som byggdes av
Alvis Company 1952 och som ingick i serien FV600
(där även FV601 Saladin ingick).
Fram t o m 1972 tillverkades ca 1800
fordon. |
|
|
M901 ITV
(Improved TOW Vehicle) är i huvudsak en M113A2 med en takmonterad
avfyringsramp (M220) för två stycken TOW missiler. Ytterligare tio
stycken TOW kunde tas med i ett särskilt rack. Fordonet vägde 11,8 ton
och hade 4-5 mans besättning. Räckvidden på TOW var 3750 m. M901
användes bl a av Egypten och Syrien i krigen mot Israel. |
|
|
Israel använde den franska stridsvagnen
AMX-13 under
ett par årtionden. Vikt 15 ton, 75 mm beväpning, 3 mans besättning och
250 hk. |
M4 Sherman
En stridsvagn som Israel kom att använda under många år i många olika
konfigurationer, bl a uppgraderad med 105 mm. |
|
|
M48 A3 Patton
var en stridsvagn även IDF använde i stort antal (561). Uppgraderad med
105 mm kanon och omdöpt till Magach 1-5. |
Den brittiska stridsvagnen
Centurion
användes av IDF in på 1990-talet - uppgraderad med 105 mm kanon och
omdöpt till Sho't. |
|
|
Den israeliska stridsvagnen
Magach 6/7 var baserad på
M60 Patton - totalt 896 stycken
(varav vissa fortfarande är i tjänst). |
Det amerikanska trupptransportfordonet
M113 - inkl.
varianter tillverkad i fler än 80.000 exemplar. IDF hade 6.131 st... |