Bakgrund
Försvarsbeslutet som fattades i
april 1958 ansågs vara mycket fördelaktigt för armén. Ett stort antal
stridsfordon var inplanerade för anskaffning under 60-talet till ett värde
av totalt 750 miljoner kronor. Utöver att antalet stridsvagnar behövde ökas
förelåg behov även inom infanteriet, artilleriet och luftvärnet. En rad nya
projekt initierades – ny stridsvagn, ny pansarbandvagn, ny bandhaubits och
ny pansarluftvärnsvagn – och det tidigare påbörjade
utvecklingsprojektet av en 15,5 cm artillerikanonvagn baserad på KRV-chassit
fick klartecken att fullföljas.
Redan 1949 hade KAF lagt
beställning vid Bofors på att ta fram ett försöksexemplar av en pansrad 15,5
cm artillerikanonvagn, men det blev nu Landsverk som fick ta över uppgiften
att få fram en prototyp med utgångspunkt i ett av de två KRV-chassier som
redan fanns framme. Prototypen stod klar i början av 1960. Den hade en
luftkyld bensindriven V12:a från SFA och hela 7 mans besättning.
Försökspjäsen benämndes Artilllerikanonvagn (Akv) 151 i enlighet med den på
1950-talet införda principen att namnsätta fordon. Den nya bandgående
artilleripjäsen planerades för anskaffning i 96 exemplar.
Utveckling
Parallellt med produktionen av
Akv 151 hade emellertid en idé vuxit fram inom de andra projekten att det
vore möjligt att finna en komponentgemenskap mellan de olika fordonen för
framförallt slitdelarna (motor, kraftöverföring och bandaggregat) – särskilt
när det gällde de tyngre fordonen. Studier hade tittat på en
lösning på en bandkanon baserad på VEAK, liksom en lösning baserad på M113.
Detta resulterade i en ny inriktning som innebar att komponenter och
delsystem från Stridsvagn ”S” skulle utgöra basen för samtliga fordon. Det
blev istället Bofors som från slutet av 50-talet fick uppgiften att utveckla
det nya artillerifordonet med utgångspunkt i S-chassiet och dess
motoraggregat med kombinerad dieselmotor och gasturbin.
Försöken med prototypen var
lyckade och efter diverse utredningar beställdes 1963 serietillverkning av
26 stycken bandgående artilleripjäser hos AB Bofors. Tanken var att denna
första serie skulle kompletteras med ytterligare fordon i slutet av
1960-talet (totalt 70 låg i planerna), men detta förverkligades aldrig. Det
nya fordonet fick beteckningen 15,5 cm Bandkanon 1A.
För de övriga tilltänka
fordonen i familjen med gemensamma S-vagnskomponenter gick det sämre. Redan
vid en revidering av materielplanen i början av 1960-talet hade 10,5 cm
bandhaubits fått stryka på foten. Två prototyper av en
pansarluftvärnskanonvagn med dubbla 40 mm luftvärnsautomatkanoner togs i och
för sig fram till 1964, men även detta projekt lades ner efter försök. Så i
slutet av 1960-talet återstod inte mycket av den goda tanken med
komponentgemenskap inom ramen för en större stridsfordonsfamilj.
Bkan 1A
Bandkanon 1A baserades på ett
chassi från Strv 103 som hade förlängts. Detta var nödvändigt för att kunna
bära det tunga tornet med 15,5 cm kanonen. Stridsvikten för fordonet blev 53
ton och därmed på sin tid världens tyngsta bandartilleripjäs. Då samma
typ av motoraggregatet användes som i S-vagnen (en Rolls-Royce dieselmotor
på 240 hk som kunde användas i kombination med en gasturbin från Boeing på
300 hk), så medförde det att Bkan 1A fick en lägre specifik motoreffekt än
Strv 103. Chassiet hade ett låsbart hydropneumatiskt fjädringssystem.
Kanonen automatladdades från ett
rekyldrivet magasin. Magasinet laddades med hjälp av en kassett och ett
elmotordrivet laddmaskineri. Kanonen var monterad ovanpå chassiet på en
sidriktbar lavett (+15°) med en manskapshytt på var sida. Eldröret
kunde eleveras 38° och dumpas +2° med den eldrivna höjdrikten, med vilken
snabbriktning från laddläge och skjutläge utfördes mellan varje skott.
Eldhastigheten var imponerande – alla 14 skott från magasinets två lager om
sju skott vardera kunde avfyras på 45 sekunder. Räckvidden var drygt 25 km,
vilket innebar att då den första salvan slog ner på maximalt skjutavstånd så
var övriga tretton fortfarande i luften. Omladdning tog två minuter att
genomföra – påfyllning av magasinet skedde med hjälp av en lastbil eller en
dumper. Skotten kunde väga upp till 47 kg och det fanns tre olika laddningar
att välja på beroende på skjutavstånd (något som måste göras före påfyllning
av magasin). Eldröret var anpassat för skjutning av taktiska kärnvapen, men
detta blev aldrig testat.
Besättningen utgjordes av fem
man: föraren i chassiet, pjäschef och riktare i vänster hytt och två laddare
i höger hytt. Utöver pansarskyddet var hytterna och förarrummet även
avtätade mot ABC-stridsmedel. I övrigt var Bkan 1A utrustad med Ra 421.
Efterhand byttes dessa ut mot Ra 422.
Den första serievagnen anlände
med tåg till Hednorets station i Boden den 12 december 1965. Avlastning
kunde ske först påföljande dag på grund av svårigheter att få igång vagnen i
den kalla väderleken. Fyra år senare var samtliga 26 pjäser levererade – den
sista med nummer 029.
Bkan 1C
I augusti 1988 fick Bofors en
beställning från FMV på uppgradering av bandkanonvagnarna till C-standard (Bkan
1C). Detta var något som skedde i kölvattnet av den uppgradering som gjorts
av Strv 103 till C-version. Modifieringarna var flera. Den tidigare motorn
från Rolls-Royce ersattes med en kraftfullare motor från Detroit Diesel som
utvecklade 290 hk och en ny automatisk växellåda infördes. Den nya gasturbin
som togs fram till S-vagnen blev emellertid aldrig en del av REMO Bkan 1.
Detta följdes upp av ett nytt kontrakt 1993 som efter två prototyper
resulterade i att samtliga vagnar dels försågs med ett navigationssystem
som baserades på tröghetsnavigering, dvs ett system som var
oberoende av GPS-satelliter, men som måste kalibreras med jämna mellanrum
(från Honeywell MAPS – en positionsbestämmningsutrustning
som presenterade pjäsens position och eldrörets elevation och bäring), dels
anpassades till SKER-systemet (skjutelementräknaren tar emot
eldsignaleringar och beräknar skjutelement till pjäsen - i
praktiken handlade det om att en apparat anslöts till radion och gav
riktnings- och eldkommandon på text över radio, vilket fick till följd att
besättningen fick stå ut med en massa pipande och surrande i lurarna från
datatrafiken som gick på samma kanal som talkommunikationen).
Även kranen togs
bort, eftersom man ville lyfta på ammunitionskassetten med
kran från en dymper istället. Pjäsens kran hade då varit i vägen. Denna
ändring kom att bli ifrågasatt - det nya sättet att ladda krävde en hel del
träning av kranoperatören, till skillnad från det gamla sättet att ladda som
i princip handlade om att trycka på tre knappar.
Även
mynningsbromsen modifierades.
Tidiagre fanns fyra fästen vid mynningsbromsen för den gamla induktiva
mätaren för utgångshastighet. När denna byttes ut i början av 1990-talet mot
en modernare radarmätare, blev dessa fästen onödiga och kunde tas bort.
Uppgraderingarna
gjordes inte enbart för att öka driftssäkerheten utan också för att öka
flexibiliteten genom att införa ny teknik – något som var nödvändigt då
stridstekniken förändrats. Mot slutet av 90-talet
sattes även Ra 480 in i vagnen – något som ersatte den trådbunda
datakommunikationen med batteriplatsen. Ett fåtal vagnar fick även FUM SLB
inmonterat – ett försökssystem för stridsledning på bataljonsnivå.
Organisation
Samtliga Bkan 1 kom att användas
inom artilleridivisionerna i militärområdet för övre Norrland (Milo ÖN).
Inledningsvis organiserades de i två bataljoner om tolv vagnar vardera (två
i reserv). Mot slutet av 1980-talet gjordes organisation om och istället
placerades vagnarna i tre bataljoner som vardera innehöll åtta
bandkanonvagnar (två i reserv).
Utbildningen bedrevs vid Bodens
Artilleriregemente A 8 som från 1998 bytte namn till Norrlands
artilleriregemente (namnet övertogs från A 4 i Östersund som lades ner).
Detta regemente avvecklades i sin tur år 2000 och istället inrättades
Norrlands artilleribataljon som en del av Norrbottens regemente I 19.
Eftersom bandkanonen inte hade upptagits i 2000-talets insatsförsvar bedrevs
där endast krigsutbildning på haubitsbataljoner.
Bkan
uppfyllde ändå en uppgift fram till det sista utbildningsåret 2002/2003 då
fem vagnar utgjorde en viktig referens gentemot de utländska pjäser som
utprovades inom det så kallade Artdemoprojektet.
Bkan och
massförstörelsevapen (textavsnittet hämtat från Wikipedia)
Bandkanon 1 omges av rykten
som antyder att den skulle varit avsedd att skjuta taktiska
kärnvapen som
skulle tagits fram inom ramen för det svenska
kärnvapenprogrammet. Det finns dock inget
stöd för detta i de tidigare hemliga dokument rörande bandkanonprojektet som
nu gjorts tillgängliga.
Kärnvapenprogrammet hade fokus på
flygbomber, dåtidens dominerande vapen, vilka skulle haft en effekt på
ungefär 20-50 kiloton och en stridsvikt på några hundra kilo. Det
övergripande syftet med vapnen var, enligt tillgängliga dokument,
strategiskt, vilket i praktiken innebar att beslut om insats fanns på högsta
militärnivå. Artillerigranater, med förhållandevis begränsad effekt, har
inget strategiskt värde, och har således inte varit aktuellt i det Svenska
kärnvapenprogrammet.
Påståenden om planer för kärnvapenammunition med
155 mm kaliber måste, mot bakgrund av det tillgängliga materialet, ses med
skepsis från både ekonomisk och taktisk utgångspunkt. USA tillverkade
kärnvapenammunition i 155 mm kaliber och Sovjetunionen i 152 mm kaliber. Den
enda amerikanska kärnladdningen med denna kaliber som serietillverkades var
W48. Granaten hade endast 0,072 kilotons effekt (72 ton TNT),
trots att den krävde lika mycket plutonium 239
som en betydligt kraftigare laddning. (USA tillverkade laddningar med större
effekt huvudsakligen för artilleri med kalibern 203 mm respektive 280 mm.)
Den representerade också en annan konstruktionsprincip, linjär
implosionsbomb, än de fissionsladdningar som hade större yttermått. Ett köp
av denna granat var aldrig aktuellt, eftersom USA redan 1959-60 avvisat
Svenska förfrågningar om köp av atomvapen generellt.Totalt tillverkades ca
1000 st W48, och den var operativ åren 1963-1992.
Eftersom det var plutoniumtillgången som var
knäckfrågan och den begränsande faktorn i det skisserade svenska programmet,
är det ytterst osannolikt att plutoniet skulle använts "ineffektivt" ,
vilket skulle medfört att antalet skisserade flyg- och robotbomber skulle ha
minskats till förmån för slagfältskärnvapen med mindre effekt, som dessutom
skulle ha krävt utvecklingskostnader för ytterligare en
konstruktionsprincip.
Det finns heller inget stöd för att taktiska
kärnvapen i artilleriutförande skulle funnits med som ett alternativ i de
fältövningar som genomfördes under 50- och 60-talet. Det var uteslutande
strategiska vapen med flyg eller robot som
bärare som var aktuellt.
Däremot är det troligt att Bkan var avsedd att
skjuta gasgranater. Stridsgasutredningen
1965 förordade användning av
artilleri för att upprätta "gasspärrar" som skulle hindra en sovjetisk
framryckning i Övre Norrland. Bkan var idealisk för en sådan uppgift med sin
extremt höga eldhastighet, NBC-skydd och utanpåliggande
magasin.
Användande och utfasning
Historierna om Bkan är många.
Helt klart är att dess användare var stolta över sitt system. Vid en
uppvisning på Kråk hann bandkanonvagnen gruppera, avfyra hälften av
ammunitionslasten, omgruppera och skjuta resterande skott på samma tid som
Haubits 77AD hann få iväg något enstaka skott (en Haubits 77B hann inte ens
gruppera innan Bkan åkt vidare).
Visst
hade vagnen sina egenheter och var krävande att
hantera och vårda - befälen
drillade besättningarna extra hårt då det inte var
ett helt lättanvänt system. Men många ansåg att det
var något speciellt med att "köra det där stora
monstret med en morrande diesel och en ylande gasturbin och sedan att ställa
in automateld, lassa iväg en salva och köra fort därifrån".
Den största nackdelen med Bkan
var att den rörde sig långsamt – den kunde inte framföras i en högre
hastighet än 28 km/h på väg, detta som en direkt följd av höga vikten i
förhållande till den låga motoreffekten.
Det
tog dock tid för den tekniskt komplicerade pjäsen med den avancerade
mekaniska funktionen att bli det mycket kraftfulla system som det var mot
slutet av sin levnad – av många ansett som ett av de främsta i världen. Det
var med viss förvåning som beslutet om utfasning kom precis när vagnen efter
alla modifieringar fungerade som allra bäst. Förklaringarna till detta var
flera. Reservdelarna till många slitdetaljer var slut och behövde
nytillverkas. Samma sak gällde för övningsgranaterna. Även om det hade gått
att ta den höga kostnaden för en nyproduktion så var det också ett faktum
att Bkan 1 var föråldrad – den sköt helt enkelt inte tillräckligt långt för
att kunna möta framtiden.
Det sista kapitlet i historien on
Bkan 1 skrevs den 31 mars 2003. En nära 40-årig epok inom det svenska
artilleriet fick sitt slut då fem stycken 15,5 cm bandkanoner klockan 13.21
avfyrade sammanlagt 52 artillerigranater på I 19:s skjutområde i Boden. Bkan
1C togs ur tjänst i april 2003.
|
Bkan 1 / C |
Besättning:
|
5 |
Beväpning:
|
155 mm kanon
7,62 mm ksp m/58 |
Längd: |
11 m
6,55 m (chassi) |
Bredd: |
3,37 m |
Höjd: |
3,85 m (med lv ksp) |
Vikt: |
53 ton |
Motor: |
A: Rolls-Royce typ K60 diesel
240 hk vid 3700 rpm
Boeing
gasturbin typ 502 diesel 300 hk vid 4170 rpm
C: Detroit Diesel typ 6V-53T diesel 290 hk |
Hastighet:
|
28 km/h |
Aktionsradie:
|
230 km |
Pansar: |
<20 mm |
Antal i tjänst: |
26 st, 1965-2003 |
Bilden nedan är
från det tidigare Pansarmuseet i Axvall - idag kan bevarade exemplar av Bkan
1 ses bl a på det nya Försvarsfordonsmuseet Arsenalen i Strängnäs.
Fotografierna på denna sida är
hämtade från det egna arkivet, FMV arkiv, Försvarsstabens arkiv, BAE Systems
Bofors
arkiv samt SPHF och Wikipedia (Johan Eliasson). Tack även till Andreas
Hörnedal för värdefulla synpunkter och textbidrag (GU 1991-1992)...
Åter till
sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till
första sidan? Klicka
här!
|