|  
    Efter det andra världskriget stod det alltmer klart 
    att infanteriet var i behov av ett effektivare direktunderstöd som kunde 
    följa med brigaderna oavsett terräng. Stridsfordonet Sav m/43 fanns inte 
    tillgängligt i något större antal, verkan från befintliga pansarvärnskanoner 
    var otillräcklig vad gäller det enskilda skottet och den dragna 10,5 cm 
    infanterikanonen m/45 med bakblås var för ineffektiv – dessutom med 
    begränsad framkomlighet.   
      Grundkravet på ett nytt pansrat 
    understödsfordon till infanteriet var inledningsvis att det skulle ha mycket 
    god terrängframkomlighet. Studier med utgångspunkt i 1920- och 1930-talets 
    idéer resulterade i ett försöksfordon beväpnat med tre kulsprutor m/39 strv 
    – Tankett fm/49 utvecklad vid Landsverk (även benämnd 
    "Pansarbandvagn T fm/49" av tillverkaren). Tyvärr gav denna lösning endast en 
    50% effektökning i jämförelse med Strv m/37 varför målsättningen ändrades 
    till att vagnen istället skulle understödja infanteriet med direktriktad 
    spränggranateld. Försöksvagnen byggdes om och i början av 50-talet gjordes 
    försök med två 12 cm granatkastare monterade på fordonet. Experimentet fick 
    ingen fortsättning då chassiet fjädrade för mycket under eldgivning – en 
    inte helt lätt övning för besättningen som snabbt lärde sig att inte stå med 
    raka knän. 
      När pansarbrigader enligt org 49 
    infördes behövdes emellertid inte längre lika många stridsvagnar och ett 
    antal Strv m/42 blev därför övertaliga. Inledningsvis organiserades dessa 
    uppe i övre Norrland i två fristående kårstridsvagnsbataljoner med 34 vagnar 
    vardera, men när de upplöses efter ett par år överfördes vagnarna 1951 till 
    infanteriet för att där fungera som stormkanonvagnar. I samband med köpet 
    1953 av Centurionstridsvagnar (Strv 81) blev även de ombyggda Strv m/42 TV 
    tillgängliga och de tillfördes då som stormkanonvagnar till de tio 
    infanteribrigaderna i södra Sverige. Där organiseras de i stormkanonplutoner 
    bestående av sex Strv m/42 vardera. 
      Behovet av understöd till 
    infanteriet var dock långt ifrån tillfredsställt i och med överflyttningen 
    av övertaliga Strv m/42, varför beslut togs att utveckla och anskaffa ett 
    nytt lätt bandgående pjäsfordon. Kravet på den nya stormkanonvagnen var 
    oförändrat och entydigt – bekämpning av mjuka mål med hjälp av 
    spränggranater. Uppgiften gick till Landsverk att i samarbete med Bofors 
    utveckla och producera den nya vagnen.  
      Det fordon som togs fram hade
    samma 7,5 cm kanon som Strv m/42, men inriktningen var redan från början 
    att senare ersätta denna med en nyutvecklad 10,5 cm kanon. Fordonet vägde 
    endast 8 ton och hade ett specifikt medelbandtryck som var hälften av vad 
    som var normalt hos stridsvagnar – något som gav vagnen en mycket bra 
    terrängframkomlighet. Beväpningen var lagrad i en fast överbyggnad ovanpå 
    chassiet. Ursprungsbenämningen på det nya fordonet var 
    Infanterikanonvagn m/53, men i enlighet med den nya nomenklaturen som 
    infördes vid denna tidpunkt ändrades beteckningen till Infanterikanonvagn 
    72. En första serie om 10 stycken Ikv 72 såg dagens ljus 1953, direkt följd 
    av en andra serie om 26 vagnar (benämnd Ikv 72B med en något förändrad 
    styrväxel) med slutleverans 1954. I krigsorganisationen placerades den nya 
    Ikv 72 i 6-vagnars stormkanonplutoner i sex infanteribrigader där den 
    ersatte den dragna 10,5 cm infanterikanonen m/45.  
      När vagnarna under åren 1956-1958 
    ombeväpnades med 10,5 cm haubitskanon (för att nå bättre vapenverkan) 
    ändrades beteckningen till Ikv 102. I samband med detta monterades även ett 
    tak i pansarplåt över det öppna stridsrummet som extra skydd mot splitter 
    från fientlig artillerield. Luftintaget till motorn – en vattenkyld 
    sidventils-V8 från Ford på 145 hk – hade dragits genom stridsrummet till 
    bakre delen av påbyggnaden, vilket orsakade vissa täthetsproblem. 
      Behovet av understödsvagnar till 
    infanteriet var emellertid inte fullt ut tillfredsställt. Av denna anledning 
    beställdes en förbättrad variant av Ikv 102 som producerades i 81 exemplar 
    under 1956-1957. Denna vagn fick beteckningen Infanterikanonvagn 103. Den 
    enda skillnaden var att Ikv 103 försetts med en luftkyld 4-cylindrig 
    boxermotor från Svenska Flygmotor AB i Trollhättan. Denna flygplansmotor – 
    med smeknamnet ”Trollet” – som en gång i tiden förgäves hade utvecklats till 
    Saab Safir (som istället fick en Lycoming-motor), fick nu acceptans i det 
    sista stridsfordon som kom att utvecklas hos Landsverk. En fördel med denna 
    motor var att det inte behövdes luftintag genom stridsrummet. Istället 
    placerades ”gälar” på utsidan av motorutrymmet. 
      Det gjordes vissa ansträngningar 
    att sälja Ikv 102/103 på export. Bland annat Indien var intresserade av en 
    breddad och förlängd pbv-variant med utrymme för två skyttegrupper. 
      I samband med att Ikv 102 och 103 
    infördes i krigsorganisationen omorganiserades stormkanonplutonerna under 
    1956-1957 till kompanier – dock med ett oförändrat antal vagnar (6 st). Ikv 
    102 tillfördes de sex infanteribrigaderna i militärområdena Ö och B, medan 
    Ikv 103 tilldelades totalt tretton infanteribrigader med uppgifter norr om 
    Mälaren. Från att vagnarna uteslutande använts till att skjuta 
    spränggranater mot mjuka mål utvidgades uppgiften under början av 1960-talet 
    till att även inrymma bekämpning av pansrade fordon. Detta möjliggjordes när 
    den nya pansarspränggranaten med strålbildande riktad sprängverkan infördes. 
      Parallellt med införandet av Ikv 
    102/103 byggdes även 56 av de 57 Strv m/42 EH (med en motor och 
    hydromekanisk växellåda) om till Infanterikanonvagn 73 (ett EH-fordon 
    användes i försök med mekanisk växellåda och skrotades 1954). Dessa fordon 
    tog den plats som ett antal Strv m/42 tidigare haft inom infanteriet. 
    Antalet infanteribrigader med Ikv 73 minskades då till sex stycken. 
      Ikv 73 skilde sig mycket lite 
    från Strv m/42 – den tidigare ”fläckiga” vagnen målades om i en heltäckande 
    grön färg, kulsprutan till höger om föraren ersattes med en reservdelslåda 
    för bandet, lådan på höger framskärm med eldsläckare togs bort, bärhjulet 
    till höger på tornet ersattes med en kabelrulle för radions fjärrbetjäning, 
    en yttre fälttelefon tillfördes som möjliggjorde kommunikation med 
    vagnsbesättningen och de båda strålkastarna ersattes med en 
    mörkläggningslykta placerad mitt på fronten i ett kort rör med lucka. Även 
    de ursprungliga runda ”kattögonen” fick stryka på foten till förmån för 
    vanliga rektangulära reflexer. Det var även möjligt 
    att djupvada med Ikv 73 – dock krävdes förberedelser. Två trummor behövde 
    monteras baktill för utblås av kylluft och i övrigt måste viss tätning ske 
    av öppningar för luft. Då luft till motorn drogs in genom en öppen tornlucka 
    var det endast möjligt att vada med vatten till i höjd med torntaket. 
      Ikv 73 (Strv m/42 EH) ingick så 
    sent som 1973 fortfarande i vissa stormkanonkompanier. Vagnen kom därefter 
    att fasas ut för att ersättas med Ikv 91. Det gjordes ett sista försök att 
    använda de skrotade chassierna för broläggning, men ännu en gång kunde det 
    konstateras att bredden på bron (4,5 m) gjorde det smala fordonet för 
    instabilt vid körning i terräng. Tornen kom dock att få ett fortsatt liv som 
    värntorn (typ 4B) och de besättningar som utbildats på vagnen ifråga följde 
    med tornen till den nya krigsplaceringen.  
      Även Ikv 102/103 fasades ut ur 
    krigsorganisationen i samband med införandet av Ikv 91. Dock kom chassierna 
    att återanvändas då de under 1980-talet fick ett nytt liv i Pvrbv 551 och 
    Lvrbv 701.  
      
        
          |   | Ikv 72 | Ikv 102 | Ikv 103 | Ikv 73 |  
          | Vikt: | 8,0 ton | 8,8 ton | 8,8 ton | 22,5 ton |  
          | Längd: | 4950 (5790) mm | 4810 (6000) mm | 4810 (6000) mm | 6220 mm |  
          | Bredd: | 2230 mm | 2230 mm | 2230 mm | 2340 mm |  
          | Höjd: | 1670 mm | 1890 mm | 1890 mm | 2585 mm |  
          | Besättning: | 4 man | 4 man | 4 man | 4 man |  
          | Pansar: | 5 – 18,5 mm | 5 – 18,5 mm | 5 – 18,5 mm | X – 55 mm |  
          | Motor: | Ford 8 ENN  145 hk vätskekyld | Ford 8 
          ENN  145 hk 
          vätskekyld | SFA B42  150 hk luftkyld | Volvo 
          A8B 380 hk |  
          | Växellåda: | Volvo K16 5+1 mekanisk Landsvägsväxel Terrängväxel  | Volvo K16 5+1 mekanisk Landsvägsväxel Terrängväxel | Volvo K16 5+1 mekanisk Landsvägsväxel Terrängväxel | 
          Hydraulisk; 1 st Lysholm-Smith
           Typ DF – 
          1,15 S 2 + 1 växlar |  
          | Maxfart: | 57 km/h | 57 km/h | 53 km/h | 42 km/h |  
          | Beväpning: | 7,5 cm 
          kanon m/41 ikv | 10,5 cm 
          kanon | 10,5 cm 
          kanon | 7,5 cm 
          kanon 3 st ksp 
          m/39 |  
          | Leveransår: | 1952 | 1956 | 1956 | 1958 |  
          | Antal i tjänst | 36 st | 36 st
          (tidigare Ikv 72) | 81 st | 56 st |  
    De äldre 
    fotografierna på denna sida kommer från arkiven på Armémuseum, Bofors, FMV, Försvarsstaben 
    och Lasse Sjögren. Åter till sidan om Pansar? Klicka
    
    här! Åter till första sidan? Klicka
    
    här!     |