Efter det andra världskriget stod det alltmer klart
att infanteriet var i behov av ett effektivare direktunderstöd som kunde
följa med brigaderna oavsett terräng. Stridsfordonet Sav m/43 fanns inte
tillgängligt i något större antal, verkan från befintliga pansarvärnskanoner
var otillräcklig vad gäller det enskilda skottet och den dragna 10,5 cm
infanterikanonen m/45 med bakblås var för ineffektiv – dessutom med
begränsad framkomlighet.
Grundkravet på ett nytt pansrat
understödsfordon till infanteriet var inledningsvis att det skulle ha mycket
god terrängframkomlighet. Studier med utgångspunkt i 1920- och 1930-talets
idéer resulterade i ett försöksfordon beväpnat med tre kulsprutor m/39 strv
– Tankett fm/49 utvecklad vid Landsverk (även benämnd
"Pansarbandvagn T fm/49" av tillverkaren).Tyvärr gav denna lösning endast en
50% effektökning i jämförelse med Strv m/37 varför målsättningen ändrades
till att vagnen istället skulle understödja infanteriet med direktriktad
spränggranateld. Försöksvagnen byggdes om och i början av 50-talet gjordes
försök med två 12 cm granatkastare monterade på fordonet. Experimentet fick
ingen fortsättning då chassiet fjädrade för mycket under eldgivning – en
inte helt lätt övning för besättningen som snabbt lärde sig att inte stå med
raka knän.
När pansarbrigader enligt org 49
infördes behövdes emellertid inte längre lika många stridsvagnar och ett
antal Strv m/42 blev därför övertaliga. Inledningsvis organiserades dessa
uppe i övre Norrland i två fristående kårstridsvagnsbataljoner med 34 vagnar
vardera, men när de upplöses efter ett par år överfördes vagnarna 1951 till
infanteriet för att där fungera som stormkanonvagnar. I samband med köpet
1953 av Centurionstridsvagnar (Strv 81) blev även de ombyggda Strv m/42 TV
tillgängliga och de tillfördes då som stormkanonvagnar till de tio
infanteribrigaderna i södra Sverige. Där organiseras de i stormkanonplutoner
bestående av sex Strv m/42 vardera.
Behovet av understöd till
infanteriet var dock långt ifrån tillfredsställt i och med överflyttningen
av övertaliga Strv m/42, varför beslut togs att utveckla och anskaffa ett
nytt lätt bandgående pjäsfordon. Kravet på den nya stormkanonvagnen var
oförändrat och entydigt – bekämpning av mjuka mål med hjälp av
spränggranater. Uppgiften gick till Landsverk att i samarbete med Bofors
utveckla och producera den nya vagnen.
Det fordon som togs fram hade
samma 7,5 cm kanon som Strv m/42, men inriktningen var redan från början
att senare ersätta denna med en nyutvecklad 10,5 cm kanon. Fordonet vägde
endast 8 ton och hade ett specifikt medelbandtryck som var hälften av vad
som var normalt hos stridsvagnar – något som gav vagnen en mycket bra
terrängframkomlighet. Beväpningen var lagrad i en fast överbyggnad ovanpå
chassiet. Ursprungsbenämningen på det nya fordonet var
Infanterikanonvagn m/53, men i enlighet med den nya nomenklaturen som
infördes vid denna tidpunkt ändrades beteckningen till Infanterikanonvagn
72. En första serie om 10 stycken Ikv 72 såg dagens ljus 1953, direkt följd
av en andra serie om 26 vagnar (benämnd Ikv 72B med en något förändrad
styrväxel) med slutleverans 1954. I krigsorganisationen placerades den nya
Ikv 72 i 6-vagnars stormkanonplutoner i sex infanteribrigader där den
ersatte den dragna 10,5 cm infanterikanonen m/45.
När vagnarna under åren 1956-1958
ombeväpnades med 10,5 cm haubitskanon (för att nå bättre vapenverkan)
ändrades beteckningen till Ikv 102. I samband med detta monterades även ett
tak i pansarplåt över det öppna stridsrummet som extra skydd mot splitter
från fientlig artillerield. Luftintaget till motorn – en vattenkyld
sidventils-V8 från Ford på 145 hk – hade dragits genom stridsrummet till
bakre delen av påbyggnaden, vilket orsakade vissa täthetsproblem.
Behovet av understödsvagnar till
infanteriet var emellertid inte fullt ut tillfredsställt. Av denna anledning
beställdes en förbättrad variant av Ikv 102 som producerades i 81 exemplar
under 1956-1957. Denna vagn fick beteckningen Infanterikanonvagn 103. Den
enda skillnaden var att Ikv 103 försetts med en luftkyld 4-cylindrig
boxermotor från Svenska Flygmotor AB i Trollhättan. Denna flygplansmotor –
med smeknamnet ”Trollet” – som en gång i tiden förgäves hade utvecklats till
Saab Safir (som istället fick en Lycoming-motor), fick nu acceptans i det
sista stridsfordon som kom att utvecklas hos Landsverk. En fördel med denna
motor var att det inte behövdes luftintag genom stridsrummet. Istället
placerades ”gälar” på utsidan av motorutrymmet.
Det gjordes vissa ansträngningar
att sälja Ikv 102/103 på export. Bland annat Indien var intresserade av en
breddad och förlängd pbv-variant med utrymme för två skyttegrupper.
I samband med att Ikv 102 och 103
infördes i krigsorganisationen omorganiserades stormkanonplutonerna under
1956-1957 till kompanier – dock med ett oförändrat antal vagnar (6 st). Ikv
102 tillfördes de sex infanteribrigaderna i militärområdena Ö och B, medan
Ikv 103 tilldelades totalt tretton infanteribrigader med uppgifter norr om
Mälaren. Från att vagnarna uteslutande använts till att skjuta
spränggranater mot mjuka mål utvidgades uppgiften under början av 1960-talet
till att även inrymma bekämpning av pansrade fordon. Detta möjliggjordes när
den nya pansarspränggranaten med strålbildande riktad sprängverkan infördes.
Parallellt med införandet av Ikv
102/103 byggdes även 56 av de 57 Strv m/42 EH (med en motor och
hydromekanisk växellåda) om till Infanterikanonvagn 73 (ett EH-fordon
användes i försök med mekanisk växellåda och skrotades 1954). Dessa fordon
tog den plats som ett antal Strv m/42 tidigare haft inom infanteriet.
Antalet infanteribrigader med Ikv 73 minskades då till sex stycken.
Ikv 73 skilde sig mycket lite
från Strv m/42 – den tidigare ”fläckiga” vagnen målades om i en heltäckande
grön färg, kulsprutan till höger om föraren ersattes med en reservdelslåda
för bandet, lådan på höger framskärm med eldsläckare togs bort, bärhjulet
till höger på tornet ersattes med en kabelrulle för radions fjärrbetjäning,
en yttre fälttelefon tillfördes som möjliggjorde kommunikation med
vagnsbesättningen och de båda strålkastarna ersattes med en
mörkläggningslykta placerad mitt på fronten i ett kort rör med lucka. Även
de ursprungliga runda ”kattögonen” fick stryka på foten till förmån för
vanliga rektangulära reflexer. Det var även möjligt
att djupvada med Ikv 73 – dock krävdes förberedelser. Två trummor behövde
monteras baktill för utblås av kylluft och i övrigt måste viss tätning ske
av öppningar för luft. Då luft till motorn drogs in genom en öppen tornlucka
var det endast möjligt att vada med vatten till i höjd med torntaket.
Ikv 73 (Strv m/42 EH) ingick så
sent som 1973 fortfarande i vissa stormkanonkompanier. Vagnen kom därefter
att fasas ut för att ersättas med Ikv 91. Det gjordes ett sista försök att
använda de skrotade chassierna för broläggning, men ännu en gång kunde det
konstateras att bredden på bron (4,5 m) gjorde det smala fordonet för
instabilt vid körning i terräng. Tornen kom dock att få ett fortsatt liv som
värntorn (typ 4B) och de besättningar som utbildats på vagnen ifråga följde
med tornen till den nya krigsplaceringen.
Även Ikv 102/103 fasades ut ur
krigsorganisationen i samband med införandet av Ikv 91. Dock kom chassierna
att återanvändas då de under 1980-talet fick ett nytt liv i Pvrbv 551 och
Lvrbv 701.
|
Ikv 72 |
Ikv 102 |
Ikv 103 |
Ikv 73 |
Vikt: |
8,0 ton |
8,8 ton |
8,8 ton |
22,5 ton |
Längd: |
4950 (5790) mm |
4810 (6000) mm |
4810 (6000) mm |
6220 mm |
Bredd: |
2230 mm |
2230 mm |
2230 mm |
2340 mm |
Höjd: |
1670 mm |
1890 mm |
1890 mm |
2585 mm |
Besättning: |
4 man |
4 man |
4 man |
4 man |
Pansar: |
5 – 18,5 mm |
5 – 18,5 mm |
5 – 18,5 mm |
X – 55 mm |
Motor: |
Ford 8 ENN
145 hk
vätskekyld |
Ford 8
ENN
145 hk
vätskekyld |
SFA B42
150 hk
luftkyld |
Volvo
A8B
380 hk |
Växellåda: |
Volvo K16
5+1 mekanisk
Landsvägsväxel
Terrängväxel |
Volvo K16
5+1 mekanisk
Landsvägsväxel
Terrängväxel |
Volvo K16
5+1 mekanisk
Landsvägsväxel
Terrängväxel |
Hydraulisk; 1 st
Lysholm-Smith
Typ DF –
1,15 S
2 + 1 växlar |
Maxfart: |
57 km/h |
57 km/h |
53 km/h |
42 km/h |
Beväpning: |
7,5 cm
kanon
m/41 ikv |
10,5 cm
kanon |
10,5 cm
kanon |
7,5 cm
kanon
3 st ksp
m/39 |
Leveransår: |
1952 |
1956 |
1956 |
1958 |
Antal i tjänst |
36 st |
36 st
(tidigare Ikv 72) |
81 st |
56 st |
De äldre
fotografierna på denna sida kommer från arkiven på Armémuseum, Bofors, FMV, Försvarsstaben
och Lasse Sjögren.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|