Bakgrund
Under 1970-talet
försågs arméstaben med underlag
bl a från de olika
UDE-grupperna i de stridsvagnsstudier
som genomfördes. Den viktigaste gruppen var
UDES (Underlagsgrupp Direkt
Eld Stridsfordon) vid FMV.
Uppgiften för
UDES var att samla, bearbeta , samordna och
presentera i enhetlig form tekniskt-ekonomiskt underlag inom området
stridsfordonssystem. Första mötet
genomfördes den 7 januari 1971. Stående punkter på
dagordningen under de många möten som genomfördes under 1970-talet var:
- Underlag för spelkort
- Försök
Exempel på tillkommande
punkter på agendor var:
- Visningar (1971-10-27)
- Sammanträde ( ” )
- Stridsledning (1972-03-29)
- Pansarbandvagn (1972-05-24)
- Stridsledningsvagn
(1972-08-21)
- Stridsvagn (1972-08-21)
- Allmänt innehöll: Visning,
Protokolljustering, Orienteringar, Försök (1972-08-23)
- Ammunitionsvagn (1973-03-22)
- Infanterikanonvagn
(1973-12-14)
- Lätt tornstridsvagn
(1973-12-14)
- Pansarvärnsvagn (1973-12-14)
och pansarvärnsbilar (1975-06-16)
- Hotbildens stridsfordon
(1975-06-16)
- Studieläget och Fortsatt
studieverksamhet (1975-08-14)
- Pansarvärnsrobotfordon
(1975-09-15)
- Resa till USA (1975-10-27)
- Försök med tyska fordon
(1975-10-27)
- Hotbildsstridsvagn III
(1975-10-27)
- Mörkerstridsmedel
(1975-10-27)
UDES – Underlagsgrupp Direkt
Eld Stridsfordon
UDES leddes av överingenjör Sven
Berge vid Stridsfordonsbyrån på FMV. Gruppen tog sig an arbetet med att
konceptutveckla och beskriva olika alternativ till nya stridsfordon i form
av stridsvagnar, pansarvärnsvagnar eller pansarbandvagnar.
Studierna gick i första hand ut
på att hitta en billig lösning för en stridsvagn, som i några väsentliga
avseenden skulle vara överlägsen motståndaren. Tre olika grundkoncept för en
ny stridsvagn framställdes – en tornlös
stridsvagn, en konventionell
stridsvagn med torn, samt en stridsvagn med
ovanpålagrad kanon. Såväl svenska som utländska alternativ beaktades. Ett
stort antal "spelkort" togs
fram – dvs sammanfattande systembeskrivningar av de
olika studiekoncepten.
Nedanstående matris är ett försök
att sammanställa de olika UDES-koncept som utarbetades under
1970-talet. I vissa fall har koncepten förändrats över tiden, därav
de motsägelser som kan finnas i jämförelse med annan öppen litteratur.
STRIDSVAGNAR |
UDES 01 |
Vidareutvecklad Strv 103,
kanon 10,5-12 cm, halvstel vapenlagring, vikt ca 40 ton |
UDES 02 |
Utländsk tornvagn (typ
Leopard 2, Chieftain eller XM1), kanon 10,5-12 cm, vikt ca 50 ton |
UDES 03 |
Förminskad UDES 01, kanon
10,5-12 cm, halvstel vapenlagring, vikt ca 20-25 ton (senare 25-30
ton) |
UDES 04 |
Förminskad UDES 01, kanon
10,5-12 cm, halvstel vapenlagring, vikt ca 25 ton (senare 25-30 ton) |
UDES 11 |
Huvudstridsvagn med stel
vapenlagring, kanon 10,5-12 cm, vikt ca 25 ton (senare 25-30 ton), i
spelkort 1971 utgjorde UDES 11 en 20 tons ammunitionsvagn med svagt
pansar i familj UDES 03 |
UDES 15 |
Huvudstridsvagn med torn
från Bofors, kanon 10,5-12 cm, vikt 25 ton (senare 25-30 ton) |
UDES 16 |
Huvudstridsvagn med torn
från Hägglunds, kanon 10,5-12 cm, vikt 25 ton (senare 25-30 ton) |
UDES 15/16 |
Huvudstridsvagn med torn,
sammanvägd lösning av Bofors och Hägglunds förslag, kanon 10,5-12
cm, vikt 25 ton (senare 30 ton) |
UDES 17 |
Huvudstridsvagn med höj-
och sänkbar kanon 10,5-12 cm (pivå), vikt ca 25 ton (senare 25-30
ton) |
UDES 18 |
Huvudstridsvagn med
ovanpålagrad kanon 10,5-12 cm, vikt ca 25 ton (senare 25-30 ton) |
UDES 19 |
Huvudstridsvagn med
ovanpålagrad kanon 10,5-12 cm, vikt ca 25 ton (senare 25-30 ton) |
ÖVRIGA STRIDSFORDON |
UDES 05 |
Pansarbandvagn med svagt
pansar, torn med 9 cm lågtryckskanon, vikt ca 15-20 ton, tillhör
familj UDES 03 |
UDES 06 |
Pansarbandvagn med starkt
pansar, torn med 25 mm akan, vikt ca 15-20 ton, tillhör familj UDES
04 |
UDES 07 |
Pansarbandvagn med svagt
pansar utan torn, vikt ca 15 ton, tillhör familj UDES 03 |
UDES 08 |
Pansarbandvagn med starkt
pansar, vikt ca 15 ton, 25 mm akan, tillhör familj UDES 04 (togs
även fram som ombyggd Pbv 302) |
UDES 09 |
Stridsledningsvagn, svagt
pansar, torn med 25 mm akan, vikt ca 20 ton, familj UDES 03 |
UDES 10 |
Stridsledningsvagn,
starkt pansar, torn med 25 mm akan, vikt ca 25 ton, familj UDES 04 |
UDES 12 |
Ammunitionsvagn med
starkt pansar, vikt ca 25 ton, familj UDES 04 |
UDES 13 |
Infanterikanonvagn (Ikv
91) med 9 cm lågtryckskanon, vikt ca 15 ton |
UDES 14 |
Infanterikanonvagn, torn
med 10,5 cm strvkanon, vikt ca 20 ton |
UDES 25 |
Pansarvärnsrobotvagn,
torn med Saab tunga pvrb, vikt ca 15 ton (senare 12 ton – modifierad
Pbv 302) |
UDES 26 |
Pansarvärnsrobotvagn,
torn med 9 cm pvpjäs, vikt ca 14 ton (senare 12 ton – modifierad Pbv
302) |
UDES 27 |
Pansarvärnsrobotbil
baserad på olika alternativ (pansrade Tgb 13, 20B, 40), pvrb TOW på
stativ eller Saab tunga pvrb i torn, vikt 5-14 ton |
UDES 28 |
Pansarvärnsbil baserad på
pansrad Tgb 40 med 9 cm pvpjäs i torn, vikt ca 14 ton |
UDES 29 |
Pansarvärnsrobotvagn med
pvrb TOW i torn på en ny låg Pbv 302, vikt ca 13 ton |
UDES 30 |
Pansarvärnsrobotvagn
baserad på en pansrad Bv 206, beväpnad med pvrb TOW på stativ eller
i torn, vikt ca 5 ton |
UDES 31 |
Pansarvärnsbil med
10,5-12 cm strvkanon på pivå, vikt ca 9 ton |
UDES 32 |
Pansarvärnsvagn med
10,5-12 cm strvkanon i torn alternativt pivå, vikt ca 13 ton |
UDES 33 |
Luftvärnsrobotvagn med
utgångspunkt i Lvrbv 701 |
UDES 34 |
Transportfordon (släp)
utan motor i två varianter (A från IVC, B från Hägglunds) |
UDES 35 |
Transportfordon (släp)
med motor i två varianter (A från IVC, B från Hägglunds) |
HOTSTRIDSFORDON |
UDES 51 |
Huvudstridsvagn med
11,5-13 cm strvkanon i torn, vikt ca 40 ton (hotbildens Strv II,
utförande 3) |
UDES 52 |
Pansarbandvagn med 7,3 cm
lågtryckskanon i torn, vikt 11-12 ton (hotbildens Pbv II) |
UDES 53 |
Huvudstridsvagn med
ovanpålagrad 11,5-13 cm strvkanon (motsv UDES 19), vikt ca 40 ton
(hotbildens Strv III), i varianter A, B, F |
UDES 54 |
Pansarbandvagn på 25 ton
(hotbildens Pbv III) |
Till hösten 1976 hade
fullskalemodeller tagits fram av UDES 05, 06, 11, 15/16, 19 och 32.
Träattrapperna i fullskala gjorde det möjligt att bland annat göra
jämförelser med befintliga fordon, titta på utrymmen/volymer och
komponentplacering, kanonens riktmöjligheter, observationsmöjligheter, med
mera. På samtliga UDES-koncept togs även fram trämodeller i skala 1/10.
För att pröva tekniska
osäkerheter i de UDES-koncept som presenterades i spelkorten, togs några
enkla försöksriggar fram för några av de olika koncepten.
Riggarna kunde vara mer eller mindre kompletta fordon.
Nedan följer en
kort presentation av de olika koncepten.
UDES 01
Vidareutvecklad Strv 103, kanon
10,5-12 cm, halvstel vapenlagring, vikt ca 40 ton.
UDES 02
Utländsk tornvagn (typ Leopard 2,
Chieftain eller XM1), kanon 10,5-12 cm, vikt ca 50 ton.
UDES 03
UDES 03 var en förminskad
UDES 01, kanon 10,5-12 cm, halvstel vapenlagring, vikt ca 20-25 ton (senare
25-30 ton).
De stridsvagnsstudier som
påbörjades avsåg i första hand en efterföljare till Strv 103. Det första
alternativet som studerades var ett mycket lätt stridsfordon med två mans
besättning. Till att börja med genomfördes enklare
principförsök enligt nedan för att få en uppfattning om bl a fordonets
profil. .
Till dessa
enklare principförsök togs även en träattrapp fram i fullskala
Därefter togs två
försöksriggar fram för att prova ut skjut- och köregenskaperna hos en sådan
tornlös stridsvagn i 20-tonsklassen. Dessa benämndes UDES 03 körrigg
respektive UDES 03 skjutrigg (med 10,5 cm L/45 kanon). Som
synes av nedanstående fotografier hade stridsvagnskonceptet exceptionella
möjligheter att inrikta chassit...
I skjutriggen kunde
skjutmöjligheterna i en tornlös vagn med en i förhållande till chassit
eleverbar kanon verifieras.
De enkla riggförsöken, som
genomfördes vid PS, visade dock att ett stridsfordon med enbart två mans
besättning skulle få otillräcklig förmåga att spana, observera och att hålla
samband med andra vagnar. I slutet av 1973 vidgades därför studierna till
att omfatta olika slag av tornvagnar med tre mans besättning. Den mest
kompakta konstruktionslösningen visade sig vara UDES 19 – ett koncept som
kännetecknades av en ovanpålagrad kanon i ett en-mans minitorn
(se nedan).
UDES 04
Förminskad UDES 01, kanon 10,5-12
cm, halvstel vapenlagring, vikt ca 25 ton (senare 25-30 ton)
UDES 05
Konceptet UDES 05
var en pansarbandvagn med svagt pansar, torn med 9 cm lågtryckskanon,
vikt ca 15-20 ton, tillhör familj UDES 03. För dett koncept
togs en träattrapp fram i fullskala.
UDES 06
Pansarbandvagn med starkt pansar,
torn med 25 mm akan, vikt ca 15-20 ton, tillhör familj UDES 04.
Även för detta koncept togs en träattrapp fram i fullskala.
UDES 07
Pansarbandvagn med svagt pansar
utan torn, vikt ca 15 ton, tillhör familj UDES 03.
UDES 08
Parallellt med
stridsvagnsstudierna bedrevs även studier av en ny pansarbandvagn.
Koncept UDES 08 var en pansarbandvagn med starkt pansar, vikt ca 15
ton, 25 mm akan, tillhörande familj UDES 04.
En
försöksrigg för UDES 08 togs fram och
den var baserad på en ombyggd Pbv 302 (senare
betecknad som Pbv 302 H dä H står för den bakre
observationshuven).
Vagnen byggdes om av Hägglunds
under våren 1975 och innefattade panoramasikte med roterbar utblick för
vagnchefen, roterbar observationshuv för skyttegruppchefen samt kullavetter
i sidorna och vänstra bakdörren för skyttegruppen.
Försöken med UDES 08 påbörjades i
mars 1976 och ändamålet med försöken var att ”skapa praktiska erfarenheter
som underlag för studierna av olika alternativ till ny pansarbandvagn”, till
exempel avseende utformningen och det tekniska handhavandet av materielen
och stridstekniken vid pansarskyttegruppen. Utöver detta skulle en bedömning
av möjligheterna att förbättra respektive ändra stridstekniken inom pluton
och kompani göras.
Vagnen hade inledningsvis ett
standard bandaggregat, men försågs senare (i början på 80-talet inför
utvecklingen av Strf 90) med omlottgående / överlappande
bärhjul. Ur en rapport av Mårten Svantesson hittar vi
följande sammanfattning:
"Överlappande
bärhjul var en konstruktion som Hägglunds hade
föreslagit i flera studier för att minska marktrycket.
Att använda överlappande bärhjul är ett sätt att få ett avstånd
mellan bärhjulen som understiger bärhjulsdiametern.
Det gjordes 1980-81 både
modellförsök och fullskaleförsök. I modellförsökenfick man relativt entydigt
jakanda svar på frågorna om i fall fler bärhjul (överlappande) gav bättre
egenskaper när det gäller dragkraft, nedsjunkning, marktryck och
rullmotstånd. I fullskaleförsöken (då den modifierade
Pbv 302 användes som försöksvagn) blev resultaten
inte lika entydiga.
De problem som brukar sättas i
samband med överlappande bärhjul: bandkrängning och ansamling av jord och
dylikt innanför bärhjulen, skulle analyseras. Resultaten var att
bandkrängning, efter modifikation av försöksvagnen, kunde undvikas helt och
att den jordansamling innanför bärhjulen som faktiskt, vid extrema
marförhållanden, kunde uppkomma, inte ledde till några problem.
De negativa resultaten var att
ingen ökad framkomlighet i jämförelse med en standard pbv 302 kunde
iakttagas. Dock fick man andra positiva resultat i att komforten i vagnen
ökades och att rullmotståndet på mjuk mark minskades.
På mig verkar det inte som om
konceptet utretts tillräckligt. Jag ställer mig tveksam till resultatet att
framkomligheten inte alls förbättrades i försöksvagnen då dels modellförsök
och erfarenheter från Andra Världskrigsvagnar tyder på annat.
Olika
placeringar av drivhjul i bandställ för överlappande drivhjul.
Varianten
t.h. är den som använts i de ovan nämnda försöken.
De i mitten
tillhör:
T.v. PzKpfv
V Panther från 1943
T.h. PzKpfv
VI Tiger från 1943 (De gråmarkerade skivtallrikarna togs bort
vid användning av smala band).
Den längst
t.v. är mig veterligen aldrig realiserad. |
Å andra sidan så kan
bandspänningen på moderna vagnar (ex. strf 90) vid behov ökas till en sådan
nivå att behovet av överlappande bärhjul minskas betydligt."
På den ombyggda
Pbv 302 testades även alternativ till ombeväpning
eftersom vagnens 20 mm automatkanon ansågs för klen.
Vid studier och försök
på FMV 1982-1984 tittade man på följande vapen:
-
Mauser MK25E
-
Oerlikon KBA
-
Oerlikon KBB
-
Rheinmetall RH 20
-
Chaingun M242
Detta resulterar
i fortsatta försök vid PS i Skövde med Mauser MK25E och Oerlikon KBA
under 1986-87. Avsikten med dessa
försök var att ”Erhålla underlag för ombeväpning av pbv 302 samt
beväpning av stridsfordon 90. Försöken avser att utvärdera vapenhuvarna ur
taktisk och teknisk synpunkt, för att ge FMV beslutsunderlag för val av
vapenhuv och vapen.”
Klicka på
följande länk för att se ytterligare
bilder från vinter- och sommarförsöken med UDES 08.
UDES 08 är idag
räddad till eftervärlden och har renoverats. Tag del av detta arbete på
hemsidan
www.pbv302.se
UDES 09
Konceptet för
UDES 09 var ursprunglingen en Stridsledningsvagn med
svagt pansar, torn med 25 mm akan, vikt ca 20 ton,
inom ramen för familj UDES 03. Med åren förfinades
idéskissen till att bli allt mer lik den konstruktion vi idag känner igen
som Stridsfordon 90.
UDES 09
presenterades även som ett midjestyrt koncept enligt följande skiss:
UDES 10
Stridsledningsvagn, starkt
pansar, torn med 25 mm akan, vikt ca 25 ton, familj UDES 04
UDES 11
Koncept UDES 11
var en Huvudstridsvagn med stel vapenlagring, kanon 10,5-12 cm, vikt
ca 25 ton (senare 25-30 ton). I spelkort 1971
utgjorde UDES 11 en 20 tons ammunitionsvagn med svagt pansar i familj UDES
03. UDES 11 togs även fram som en träattrapp i fullskala.
UDES 12
Ammunitionsvagn med starkt
pansar, vikt ca 25 ton, familj UDES 04.
UDES 13
Infanterikanonvagn (Ikv 91) med 9
cm lågtryckskanon, vikt ca 15 ton.
UDES 14
UDES 14 utgjorde
en Infanterikanonvagn som hade ett torn med
en 10,5 cm stridsvagnskanon,
vikt ca 20 ton. Detta koncept
kom att tas fram som en försöksrigg - en Ikv 91 med ett nytt torn. Läs mer
om detta under avsnittet
om Ikv 91.
Sedermera
utvecklades konceptet UDES 14 till ett helt nytt fordon med en helt ny
tornlösning enligt följande skiss:
UDES 15
Huvudstridsvagn med torn från
Bofors, kanon 10,5-12 cm, vikt 25 ton (senare 25-30 ton).
UDES 16
Huvudstridsvagn med torn från
Hägglunds, kanon 10,5-12 cm, vikt 25 ton (senare 25-30 ton).
UDES 15/16
Huvudstridsvagn med torn,
sammanvägd lösning av Bofors och Hägglunds förslag, kanon 10,5-12 cm, vikt
25 ton (senare 30 ton). Detta koncept togs även fram som en
fullskaleattrapp i trä.
UDES 17
Huvudstridsvagn med höj- och
sänkbar kanon 10,5-12 cm (pivå), vikt ca 25 ton (senare 25-30 ton).
UDES 18
Huvudstridsvagn med ovanpålagrad
kanon 10,5-12 cm, vikt ca 25 ton (senare 25-30 ton)
UDES 19
UDES 19 var ett
koncept för Huvudstridsvagn med ovanpålagrad kanon 10,5-12 cm, vikt
ca 25 ton (senare 25-30 ton). Detta koncept togs fram som en
träattrapp och den ovanpålagrade kanonprincipen testades senare på ett
Marderchassi. Bilden nedan visar UDES 19 träattrapp i jämförelse med Strv
103.
Studierna och försöken av nya
stridsfordon ledde fram till insikten att den styrprincip som var mest
lovande för att styra bandfordon i den svenska terrängen var midjestyrning.
Under andra hälften av 70-talet studerades därför ett
stridsfordonsalternativ med ovanpålagrad kanon i ett minitorn.
En skjut- och körrigg med detta
utförande togs fram (UDES 19). Riggen till UDES 19 baserades
på ett chassi till den tyska pansarbandvagnen
Marder. Detta chassi fanns redan i Sverige sedan
hösten 1976 eftersom vi hade hyrt in det från
Västtyskland tillsammans med en stridsvagn Leopard 1
och en Mörserträger (också baserad på Marder) för ett års försök.
En 10,5 cm kanon monterades
ovanpå Mardern i ett enmanstorn. Med denna rigg UDES 19 genomfördes ett
flertal olika försök – körning, skjutning, med mera.
Det gjordes
egentligen två riggar för UDES 19. Utöver kör-
och skjutriggen tillverkades även
en laddrigg. På dessa genomfördes kör-,
skjut-, observations- och
laddförsök. Laddriggen testade principen att låta en laddpendel som roterar
runt samma axel som kanonen föra skotten ett och ett från magasinet till
kanonen.
Konstruktionen visade sig fungera bra och vara så
robust att varken snö eller de grenar man testade med (upp till 5 cm) tjocka
utgjorde något hinder för funktionen, däremot sågs det finnas risk att skräp
följde med skotten in i kanonen. Man testade dock inte känsligheten för
beskjutning.
Under skjutförsök bekräftades
att det gick snabbare att
inrikta kanonen - detta
eftersom den har lägre massa än ett vanligt torn.
Dock fick riggen långa skottider som berodde på
dåligt fininriktningssystem.
Parallellt testades även denna
princip med ovanpålagrad kanon på ett chassi till Strv 103.
UDES XX 5
Den svenska bandvagn 206 framstod
som unik i terrängframkomlighet och tankar väcktes därför att denna princip
med midjestyrt fordon också skulle kunna användas för en stridsvagn. Det
skulle ge möjlighet till en framkomlighet i mjukmark vida överlägsen alla
andra kända stridsvagnar och skulle därmed ge ett väsentligt övertag över en
angripares manöverförmåga i stora delar av svensk terräng.
En stridsvagn måste emellertid
kunna göra centrumsväng för att kunna utnyttja en stridsställning maximalt
och för att kunna strida i bebyggelse. Även om man skulle försöka svänga ett
midjestyrt fordon genom att bromsa den ena sidan band, skulle det inte
fungera eftersom bandanliggningen blir för lång. Den innovation som löste
problemet var en hydraulcylinder högt placerad mellan fram- och bakvagn. Med
hjälp av denna kunde vagnsdelarna tvångsmässigt vinklas mot varandra i
höjdled. Därmed kom endast de delar av banden som var närmast midjan att få
kontakt med marken och bandanliggningen blev tillräckligt kort för
centrumsväng.
AB Hägglunds & Söner framställde
ett fyra ton tungt midjestyrt försöksfordon, byggt på ett bv 206 chassi –
benämnt UDES XX 5 (där XX stod för Extra Experiment). Fordonet visade sig ha
helt unika framkomlighetsegenskaper. Inget av de testade dikestyperna blev
hindrande; antingen lanserade fordonet sig själv över smala och djupa diken
eller så gick fordonet ner i diket och ”tiltade” upp framvagnen mot motsatt
dikesslänt och fick därmed tillräckligt markgrepp för att dra sig upp.
Fordonet klättrade obehindrat
över alla typer av stengärdesgårdar och liknande hinder. Det kunde också ta
sig upp på en järnvägsvagn utan lastbrygga. Försöken med detta fordon hör
till de mest spektakulära som har genomförts.
De viktigaste slutsatserna från
dessa försök var följande:
-
Ett nytt stridsfordon måste
ha hög rörlighet, minst lika bra som understödjande förband, t ex
infanteriförband. FMV fann vid försöken och studierna att ett fordon med
midjestyrning innebär en lovande konstruktionslösning
-
Beväpningen bör vara kraftig
så att nedkämpning av stridsvagnar är möjlig
-
Fordonets vikt begränsas av
kravet på framkomlighet och därför blir fordonets skydd begränsat.
Studier avseende skydd visade att fordonet under alla förhållanden bör
tåla vapenverkan från de vanligaste hoten, dvs granatsplitter och
finkalibereld. Detta bör rymmas inom totalvikten 20 ton.
UDES XX 20
För att kunna fatta beslut om
anskaffning av nästa generation stridsfordon behövde CA ytterligare
underlag. Redan i försvarsbeslutet 1977 hade en ytterligare förskjutning av
ny stridsvagn proklamerats. I stället prioriterades anskaffningsbehovet av
splitterskydd till framför allt övre Norrland. Därför beslutades i början av
80-talet att stridsvagnsstudierna skulle koncentreras till ett lätt
midjestyrt alternativ med 12 cm högtryckskanon som huvudbeväpning och att en
fullskalig försöksrigg med en vikt av ca 20 ton skulle tas fram.
Syftet med försöksriggen var att
undersöka:
§
Om de teorier och iakttagelser som gällt för den tidigare
provade lätta försöksriggen UDES XX 5 även gäller för ett midjestyrt
stridsfordon med högre stridsvikt (ca 20 ton)
§
Om en ny konstruktionsprincip med fördelning av kanonens mass-
och skjutlaster på både fram- och bakvagn går att realisera enligt tänkta
teorier, samt vilka skjuttekniska egenskaper som erhålls då en 12 cm
högtryckskanon monteras på ett relativt lätt chassi
§
Observationsmöjligheter från ett fordon med ovanpålagrad kanon
och midjestyrt chassi
Den nya stridsfordonsriggen kom
att benämnas UDES XX 20. Huvudleverantör var HB Utveckling AB. Leverans av
försöksriggen skedde i början av 1982. Under perioden januari 1982 till mars
1984 utfördes försök med UDES XX 20 under FMV och PS ledning.
Försöksriggen
UDES XX 20 var ett midjestyrt bandfordon med motor i bakvagnen och kanon på
framvagnen.
Besättningen bestod av tre man –
vagnchef, skytt och förare. Besättningen var placerad i främre vagnen.
En speciell anordning för att
möta ett av de viktigaste grundkraven var vagnchefens placering i en snabb
höj- och sänkbar pansarskyddad hytt, vilken i sitt översta läge medgav
observation horisonten runt (över kanonen).
Detta provades dock inte i
försöksriggen utan var endast beskrivet i spelkortet för UDES XX 20 i tänkt
serieutförande.
Skytten var försedd med en
observationshuv, vilken kunde invisas från vagnchefens observationshuv.
På försöksriggen laddades den
slätborrade 12 cm högtryckskanonen från Rheinmetall manuellt – en operation
som var tänkt att vara automatiserad i ett serieutförande (laddning från ett
magasin i framvagnen).
Ammunitionsförvaring och
laddautomatik var tänkta att placeras i bakvagnen.
Kanonen var placerad i en
sidriktbar lavett på framvagnen.
Lavetten var placerad så långt
bak på framvagnen att lavettens sidriktaxel och sidriktaxel mellan fram- och
bakvagnen sammanfaller.
Kanonen riktades med ett enkelt,
el-hydrauliskt riktsystem och laddades med ett skott i taget.
Styrsystemet var av typ dubbel
midjestyrning. Detta byggde på att vagndelarna var förbundna med varandra
via en styrled som tillät fram- och bakvagn att rör sig i förhållande till
varandra. En hydraulcylinder placerad ovanför leden reglerade styrningen i
vertikal eller höjdled, och en hydraulcylinder på vardera sidan om leden
svarade för styrningen i sidled. Styrleden hade konstruerats i två versioner
– en med tre frihetsgrader (sidriktning, tiltriktning och rollning) och en
med två frihetsgrader (sidriktning och tiltning).
|
UDES XX 20
(försöksrigg) |
Totalvikt (inkl.
attrapp) |
26 ton |
Besättning |
3 man |
Fordonslängd (kanon i
riktning kl 12) |
9630 mm |
Eldhöjd (max) |
2150 (2600) mm |
Chassilängd |
7400 mm |
Chassibredd |
2900 mm |
Chassihöjd (tak,
framvagn) |
1500 mm |
Motor |
Detroit
Diesel 8VA-71TA 600 hk |
Hastighet
|
55 km/h |
Beväpning |
12 cm L/44 Rheinmetall |
Eldhastighet |
7-10 skott/minut
(praktisk) |
Skydd |
15-20 mm RHA frontalt,
6+6 mm RHA sida |
Skjutförsöken visade att man kan
förse ett lätt stridsfordon med en kraftig beväpning om mynningsbroms
används. Påkänning på besättningen i samband med skjutning var acceptabel
och precisionen var god.
Framkomlighetsförsöken gjordes i
första hand med Ikv 91 som jämförelsefordon. Målsättningen var att
försöksriggen skulle ha lika bra framkomlighet som detta fordon. Vid
hindertagningsförsök, körning i lätt respektive medelsvår terräng och i snö
var framkomlighetsegenskaperna hos UDES XX 20 lika bra eller bättre än hos
jämförelsefordonen.
Bedömningen var att motsvarande
resultat skulle vara möjliga att uppnå även på mjuk mark och i svår terräng
genom modifiering av försöksriggen. Bärgnings- och schaktningsförmågan var
dock sämre. Det visade sig möjligt att körning med reducerat antal band var
möjligt förutsatt att framvagnen hade minst ett band – något som kunde
minska sårbarheten mot minor i jämförelse med bandstyrda stridsfordon.
Problemen i stridsställning
beträffande observation och övergång till eldgivning var avsevärt större vid
UDES XX 20 än vid Ikv 91 – förflyttning från observationsställning till
eldställning var längre och tog längre tid. Det var större risk att tappa
målet under förflyttning. I eldställning visade UDES XX 20 en högre
silhuett, vilket medförde att rörelserna blev mer röjande. Problemen vid
urdragning ur ställning var betydligt större, även med speciella hjälpmedel.
De erfarenheter som man fick vid
försöken ledde till två nya förslag, UDES XX 20 B respektive C där
placeringen av besättningen skilde, men även följande omkonstruktioner
föreslogs:
- Införande av dubbel tilt-led
- Införande av högt spännhjul
och en bandspänningsanordning mellan första bärhjul och drivhjul
Vad gav då försöken med midjestyrda
fordon för erfarenheter? Här kommer en jämförelse med bandstyrda
stridsfordon:
Fördelar
- Större framkomlighet över mjuk mark, diken och
vertikala hinder tack vare lägre spec. marktryck, längre bandställ,
ledade vagnsdelar och tvångsstyrning av desamma.
- Bättre skydd pga
smalare fordon vilket ger mindre frontsiluett, bättre frontpansar vid
samma vikt och lägre risk vid passage av minering.
- Mindre risk för utslagning vid mindetonation
då fordonet kan ta sig fram med band förstörda.
Nackdelar
- Sårbarhet vi leden.
- Större målyta från sidorna och uppifrån.
- Ökad komplexitet ger högre kostnader för
drift, underhåll, konstruktion och tillverkning.
- Upptiltning av vagnsdelarna för att få små
vändradier är tidskrävande.
- Större vikt.
I de försök som gjordes med UDES
XX 20
kunde inte alla ovanstående förväntningar infrias; men bedömningen var att
det skulle gå med modifieringar. Det var framkomligheten i svår terräng och
på mjuk mark som inte motsvarade förväntan.
Anledningen till att konceptet
midjestyrning inte har använts är att stridsekonomiskt bedömdes bandstyrda
fordon vara överlägsna midjestyrda; fördelarna uppvägde inte nackdelarna i
form av ökat underhåll och kostnader.
Sammantfattningsvis kan sägas från framkomlighetsförsöken med XX20 att den
kanske viktigaste slutsatsen som drogs hade koppling till fordonets
rörlighet i mjukmark. Vad som framkom med önskvärd tydlighet är att det
finns en övre viktsgräns för ett midjestyrt koncept när rörligheten i
mjukmark (läs myrmark) blir begränsad. Anledningen till att ett midjestyrt
fordon kör fast i en myr kan förklaras med att när en tyngre framvagn
trycker sönder det bärande lagret i en myr, så finns ingenting som håller
emot när bakvagnen kommer åkande efter i samma spår. Och ännu värre blir det
om terrängen är så kanaliserande att flera fordon skall gå i samma spår. Att
då ligga på en totalvikt på 18-20 ton för ett midjestyrt fordon visade sig
helt enkelt vara för mycket...
Överliggande
kanon studerades i ett antal koncept
under 1970-talet och början av
1980-talet - UDES koncepten 17 (04B), 18, 19,
32 och XX 20.
De fördelar
som framkom kan sammanfattas i följande:
-
Bättre skydd då hela besättningen sitter i
chassit.
-
Fordonet kan göras smalare pga
av volymvinst uppnåd tack vare mindre tornlagring.
-
Ovanstående ger även viktvinst som följd av
minskad mängd pansar i fronten p.g.a. smalheten.
-
Snabbare inriktning av kanonen, eftersom den har
lägre massa än ett vanligt torn.
-
Inga sårbarhetsproblem i tornlagring.
Och nackdelarna:
-
Sämre sikt- och observationsmöjligheter p.g.a.
lägre position av besättning och att kanonen ger död vinkel.
-
Laddningssystemet mer utsatt och dessutom utom
räckhåll för besättningen ifall fel uppstår.
-
Lång laddtid p.g.a. lång laddrörelse.
-
Karakteristisk profil ger kort identifieringstid.
-
Hög totalhöjd för att kanonen skall kunna eleveras
tillräckligt.
På UDES XX 20 testade man inte alla aspekter av
användning av överliggande kanon.
Det man testade var observationsmöjligheterna och
hur stabil kombinationen överliggande kanon/midjestyrt chassi var under
skjutning.
UDES 25
Pansarvärnsrobotvagn, torn med
Saab tunga pvrb, vikt ca 15 ton (senare 12 ton – modifierad Pbv 302)
UDES 26
Pansarvärnsrobotvagn, torn med 9
cm pvpjäs, vikt ca 14 ton (senare 12 ton – modifierad Pbv 302)
UDES 27
Pansarvärnsrobotbil baserad på
olika alternativ (pansrade Tgb 13, 20B, 40), pvrb TOW på stativ eller Saab
tunga pvrb i torn, vikt 5-14 ton
UDES 28
Pansarvärnsbil baserad på pansrad
Tgb 40 med 9 cm pvpjäs i torn, vikt ca 14 ton
UDES 29
Pansarvärnsrobotvagn med pvrb TOW
i torn på en ny låg Pbv 302, vikt ca 13 ton
UDES 30
Pansarvärnsrobotvagn baserad på
en pansrad Bv 206, beväpnad med pvrb TOW på stativ eller i torn, vikt ca 5
ton
Inom ramen för UDES-studierna
inleddes även arbetet med att få fram en pansrad variant av Bandvagn 206.
Konceptet gick under beteckning UDES 30. En träattrapp togs fram. Tanken var
att en Bv 206 med pansarkaross skulle bära pansarvärnsroboten TOW – antingen
på stativ eller i ett torn.
Detta lade grunden för ”Skalman”
eller Bv 206 S som den officiella beteckningen sedermera
blev.
UDES 31
Pansarvärnsbil med 10,5-12 cm
strvkanon på pivå, vikt ca 9 ton
UDES 32
Pansarvärnsvagn med 10,5-12 cm
strvkanon i torn alternativt pivå, vikt ca 13 ton. Detta
koncet togs även fram som en träattrapp i fullskala.
UDES 33
Luftvärnsrobotvagn med
utgångspunkt i Lvrbv 701
UDES 34
Transportfordon (släp) utan motor
i två varianter.
Transportfordon (släp) utan motor
i variant A från IVC.
Transportfordon (släp) utan motor
i variant B från Hägglunds.
UDES 35
Transportfordon (släp) med motor
i två varianter (A från IVC, B från Hägglunds)
Slutet på UDES-studierna
Mot slutet av
1970 talet ändrades hotbilden för 1990-talet –
något som bl a tog sig uttryck ,i FB78. Från
att studierna i första hand varit inriktade mot att få fram
en ny stridsvagn fokuserades istället de
fortsatta studierna mot lätta alternativ inom ramen
för en stridsfordonsfamilj, bland annat
för att kunna möta luftlandsatta pansarförband
i övre Norrland. Detta fick till följd att
utvecklingen av UDES XX 20 avbröts.
De detaljerade systemstudierna
och de flertaliga försöken med olika testriggar hade emellertid givit många
värdefulla erfarenheter som kom väl till användning i utvecklingen av
det som senare skulle komma att betecknas som
Stridsfordon 90.
Nedanstående
översikt för lätta stridsfordonsalternativ som utgjorde underlag för
fortsatta studier hade i mångt och mycket sin utgångspunkt i 1970-talets
UDES-studier.
När projekt Stridsvagn 2000
startade upp 1984-1985 sågs även UDES-koncepten 11, 15/16 och 19 över, för
att de skulle tjäna som referens inför de studier om en ny stridsvagn för
2000-talet som då drog igång.
Källförteckning
Här följer en förteckning över
systemstudier av fordonskoncept som kan vara
intressanta (samtliga av dessa studier som tidigare varit
H-stämplade är idag avhemligade):
* A:FA H
M52:10/72 Projekt UDES 03 (Etapp 1) Stridsvagn med
kanon stel i sidled, riktbar i höjdled.
* A:FA H
M52:10/72 Projekt UDES 03 (Etapp 2)
* A:FA H
M52:49/73 UDES 14 Rapport över systemstudie, etapp 1
UDES 14, lätt tornstridsvagn på ca 26 ton
* A:F H
M52:56/73 UDES 14 Rapport över systemstudie, etapp 2
* A:F H
M52:25/74 UDES 05B, 06B Rapport över systemstudie.
20T pbv (9 cm
lågtryckskanon /25 mm akan).
* A:F H
M52:32/74 UDES 25 Rapport över systemstudie.
Pvrb-beväpnad pbv.
* A:F H
M52:1/75 UDES 27 Rapport över systemstudie.
Pansrat hjulgående fordon baserad på tgb 40.
* A:F H
M52:5/75 Rapport, konstruktionsstudie UDES 15/16.
25-30 tons stridsvagn med tornmonterad kanon.
* A:F H M52:42/75 Systemstudie UDES 32. Pvpbv
med överliggande kanon baserad på Ikv 91.
* A:F H
M52:49/75 Kompletterande systemstudier UDES 11,15/16
och 19
* A:V H
M52:53/75 Pansarvärnsrobotfordon Rapport över
grovstudie
* A:F H
M52:3/76 Rapport över studier av
pansarvärnsrobotfordon
* A:F H
M52:17/76 UDES 33. Rapport
över studie av pansarvärnsrobotfordon på Ikv 103 chassi.
* A:F H
M52:40/76 UDES 53 A Rapport över systemstudie.
40 tons stridsvagn med överliggande kanon
* A:F H
M52:3/78 Teknisk rapport.
Midjestyrd strids- och kanonvagn kompletterande realiserbarhetsstudie
* A:F H
M52:44/78 Rapport Kompletterande studier av UDES 11, 19 o 32 Se ovan för
beskrivning.
* A:FA H
M52:47/79 UDES lätta stridsfordon Pv-vagnar Etapp 2
* A:FA H
M52:52/79 UDES lätta stridsfordon Pv-vagnar.
Komplement till föregående.
* A:FA H
M52:1/80 UDES lätta stridsfordon
Kostnadsuppskattningar
* A:FA H
M52:2/80 UDES lätta stridsfordon Pbv-vagnar Etapp 2
* A:FA H
M52:26/80 Systemstudie etapp 3 Pansrade bandgående
lätta stridsfordon
* A:FA H
M52:30/80 UDES lätta stridsfordon Pbv-vagnar Etapp 3
* FORDON
H M52:46/82 UDES 09 Studie avseende pansarbandvagn
med Pv-förmåga
* FORDON
H M52:1/83 UDES Studie avseende bandgående pansrat pionjärfordon.
Slutrapport.
* FORDON
H M52:17/83 UDES Bandvagn 206 pansrad Studierapport
* A:F H M
52:31/74 UDES 05 Rapport över studie av kompakttorn
KV 90 L/40
* A:V H M
52:31/75 UDES 05 Rapport över studie av kompakttorn
KV 90 L/49
* A:P H
A502:33/81 Erfarenheter från studier/försök 1976-79
med stridsfordon i viktklassen 20 ton
och tyngre
* A:V H
A502:64/81 UDES - lv-funktionen i stridsfordonsförband.
Lv-beväpning av studerade lätta strf
* A:F H
A52:107/78 Grundläggande materielförsök med körrigg för midjestyrt
stridsfordon (Körrigg bv 206).
* A:F H
A52:3/79 Grundläggande mtrlförsök med körrigg för
midjestyrt stridsfordon (Körrigg bv 206). Foto.
Fotografierna på denna sida är
hämtade från det egna arkivet, FMV arkiv samt BAE Systems Hägglunds arkiv.
Åter till
sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till
första sidan? Klicka
här!
|