Den 22 oktober
1956 lämnade Sven Berge in den ”Anmälan om uppfinning”
som var ursprunget till Strv 103 - den
s k "S-vagnen". Nedan följer innehållet i denna anmälan.
”Uppfinningen är avsedd ha sin
tillämpning på stridsvagnar (motsv) och utgöres närmast av anordningar vid
dessas bandaggregat. Användning av uppfinningen återverkar emellertid
väsentligt på utformningen av stridsvagnarnas vapenlagring och pansarskydd.
Den sedan lång tid pågående
tävlan mellan projektilen och pansaret har lett till att stridsvagnarna i
allmänhet fått allt kraftigare kanoner och allt grövre pansar, vilket
medfört allt högre vagnvikter. Denna utveckling har nått dithän, att
stridsvagnarna nu i många fall har en vikt av 40-50 ton. Vissa vagnar på
60-70 ton förekommer även. Vid dessa vikter begränsas framkomligheten
kännbart av broars bärighet. Vidare inträder, när man kommer till dessa
vagnvikter, särskilda svårigheter med järnvägstransporterna genom att
speciella järnvägsvagnar erfordras och lastprofilerna ofta överskrids.
Trots de höga vikterna har
dagens stridsvagnar icke det pansarskydd, som man skulle önska. Pansaret hos
en 40-50 tons vagn kan vanligen icke motstå projektiler från andra
världskrigets pjäser. Först vid 60-tons vagnvikt har sådant skydd i
begränsad utsträckning åstadkommits.
Hos alla stridsvagnar, oavsett
vikten, saknas till största delen skydd mot flygets och pansarvärnets
RSV-projektiler. Det enda hittills kända RSV-skydd, som håller sig inom
rimlig vikt, nämligen skärmplåtar e d på visst avstånd från pansaret, låter
sig icke förena med den behövliga rörelsefriheten för stridsvagnspjäserna.
Föreliggande uppfinning har
till syfte att åstadkomma stridsvagnar med en sådan vapenlagring, att
RSV-skydd i form av skärmplåtar e d kan anbringas och att, i förhållande
till dagens vagnar, den pansrade volymen väsentligt minskas samtidigt som
pansarytorna lutas mer. Genom den minskade volymen och ökade lutningen av
pansaret erhålles ett i förhållande till vagnvikten starkare skydd mot
projektiler från stridsvagnspjäser och liknande. Möjligheter synes finnas,
att erhålla fullgott frontalt skydd mot dylika projektiler inom vagnvikter
understigande de nu vanliga. Uppfinningen ger även lägre vagnpriser samt
vissa vapen- och fordonstekniska fördelar, som närmare redovisas i det
följande.
Uppfinningens kännetecken är
särskilda anordningar vid bandaggregaten för att med stor noggrannhet inom
begränsat rörelseområde dels reglera bärhjulens höjdlägen, delsförskjuta
banden. Anordningarna är avsedda att möjliggöra så noggrann inriktning av
vagnkroppen, såväl i vertikal- som horisontalplanet, att behovet av
särskilda riktanordningar för i vagnen lagrade vapen bortfaller helt eller
delvis. För vagnkroppens inriktning i vertikalplanet, d v s dess
elevationsrörelse samt kompensering av sidolutning, är bärhjulens lagringar
jämte fjädrar och stötdämpare medelst servoorgan individuellt höj- och
sänkbara, så att, inom vissa gränser, kroppens vinkelläge i förhållande till
markytan godtyckligt kan förändras såväl i längsled som i tvärled, oberoende
av om vagnen är stillastående eller befinner sig i rörelse. Av utrymmesskäl
och för att möjliggöra noggrann manövrering är servoorganen lämpligen av
hydraulisk typ, i likhet med manöverorgan för roder m m i moderna flygplan.
Även pneumatiska eller elektromekaniska anordningar kan dock ifrågakomma.
Servoorganen är lämpligen
sammankopplade på så sätt, att en sänkning av de främre hjulen balanseras av
en höjning hos de bakre och vice versa samt att en sänkning av ena sidans
hjul balanseras av en höjning hos den andra sidan. Vagnens tyngdpunktshöjd
förändras härigenom icke nämnvärt vid inriktningen i vertikalplanet och
servoorganens genomsnittliga energiförbrukning blir relativt liten.
För att vid förändringarna i
bärhjulens höjdlägen bibehålla en någorlunda konstant statisk bandspänning,
är även stödrullarna höj- och sänkbara på så sätt, att deras lagringar
antingen direkt eller vid behov genom hävarmssystem är ansluta till
bärhjulens lagringar. Bandspänningen kan även tänkas reglerad genom separat
förändring av spännjulens eller stödrullarnas lägen medelst servoorgan i
likhet med de för bärhjulen använda.
För vagnkroppens inriktning
i horisontalplanet, d v s dess sidriktrörelse, är på vardera sidan av
kroppen anbragt en eller flera sidriktcylindrar, som medelst servoorgan kan
svängas eller parallellförflyttas en begränsad vinkel resp sträcka i ett
plan parallellt med bandens rörelseriktning. I varje cylinder är höj- och
sänkbart lagrad sidriktarm, vars yttre ände är utformad för att vid
nedsänkning mot bandet komma i kraftigt, längs marken riktat ingrepp med
detta, exempelvis hål för drivhjulständerna. För att icke inriktningen i
vertikalplanet skall störas genom tillkomst av större vertikalkrafter sker
nedsänkningen av sidriktarmen med relativt liten kraft, lämpligen genom en
fjäder eller enbart genom armens tyngd. Höjning av armen och blockering i
översta läge sker med servoorgan. Såväl detta servoorgan som det för
sidriktcylinderns rörelse avsedda är lämpligen av samma principiella
utförande som bärhjulens enligt ovan.
Vid sidriktning av vagnen sker
först grovriktning med det ordinarie styrsystemet. Lämpligt är, att dessa
styrsystem är av sådan typ att vid stillastående vagn riktningsändringar kan
komma till stånd genom körning av det ena bandet framåt och det andra bakåt
(överlagringsstyrväxel), d v s så att icke väsentlig längsförflyttning av
vagnen uppstår.
Efter grovriktningen sänkes
sidriktarmen ner, så att de kommer i ingrepp med banden. Därest på grund av
marklutning vagnens bromsar måst åtdragas vid grovriktningens slut för att
bibehålla vagnens läge, lossas dessa bromsar när sidriktarmarna bringats
till ingrepp. Vagnen hålles därefter i läge enbart med sidriktarmarna, vilka
från vagnkroppen till de på marken anliggande bandlängderna direkt överför
de bandkrafter, som erfordras för att övervinna tyngdkraftskomposanter samt
rullnings- och styrningsmotstånd. Genom denna direkt överföring av
bandkrafterna sker vid svängning eller parallellförflyttning av
sidriktcylindrarna och –armarna en sidriktning av vagnen utan att samtidigt
drivhjul, spännhjul och ändbärhjul utsättes för de vid vanlig styrning
förekommande stora vertikala krafterna. Frånvaron av dessa stora vertikala
krafter innebär, att sidriktningen kan utföras utan väsentlig extra
sammanpressning av bärhjulsfjädrarna. Detta betyder i sin tur, att
sidriktningen blir i huvudsak oelastisk och till följd därav får god
noggrannhet.” |