I samband med köpet av våra första
Centurionstridsvagnar Mk III (1953) undersöktes möjligheten att
från Storbritannien även införskaffa
ett antal bärgningsbandvagnar. De bärgningsresurser som då fanns i
landet – BBV m/42 och ett antal hjulgående bärgningsbilar – klarade inte av
att bärga de tunga 50-tonsvagnarna. Ofta kom bärgningsbilen inte ens fram
till platsen där en stridsvagn hade kört fast.
Vickers utvecklade i början av 1950-talet en
bärgningsbandvagn baserad på Centurionchassit. En första ARV (Armoured
Recovery Vehicle) togs fram i ett fåtal exemplar, men denna Mk I hade enbart
möjlighet att bogsera. En Mk II – en vidareutvecklad och fullt utrustad
bärgningsbandvagn – kunde finnas framme för serieleverans till Sverige först
1955, varför en interimslösning behövde sökas.
Lösningen blev att en ARV Mk II baserad på stridsvagnen
Churchill hyrdes in från Storbritannien. Vagnen kom till i slutet av andra
världskriget, men av de 500 fordon som beställdes hann endast ett fåtal
levereras innan utgången av 1945. Dessa blev kvar i brittisk tjänst till i
mitten av 60-talet. ARV-konverteringar hade gjorts på ett flertal olika
brittiska stridsvagnar (Crusader, Convenanter, Centaur, Cavalier, Cromwell,
m fl) enligt en viss standard. Mk I-standard innebar avlägsnat torn, öppet
besättningsutrymme och påmonterade vinschar och lyftanordningar. Mk
II-standard (som endast gjordes på Churchill Mk III/IV och Sherman Mk V)
innebar ett fast torn med en kanonattrapp, vilket gav 3-mansbesättningen ett
extra skydd. Vagnen, som vägde 40 ton, kunde köras i en hastighet om 25
km/h. Motorn utgjordes av en 12-cylindrig Bedford på 350 hk. Med enkel part
kunde 25 ton vinschas. En 7,5 tons lyftkran satt placerad frontalt.
Egentligen var ARV Mk II baserad på Churchill-chassi otillräcklig för
bärgning av de betydligt tyngre Centurionstridsvagnarna (det var därför som
britterna själva tog fram Centurion ARV Mk 1 som interimslösning), men i
brist på annat så dög den som en nödlösning för Sverige. Den inlånade
Churchill ARV Mk II placerades på P 2 där de flesta av de inköpta
Centurionerna användes.
Under 1955 var vidareutvecklingen av Centurion ARV klar
och 13 stycken Mk II levererades till Sverige. Vissa av vagnarna hade varit
registrerade i England, medan resterande var helt nya. Fordonen fick i
Sverige beteckningen Bärgningsbandvagn 81 A. En andra omgång om tre
bärgningsbandvagnar levererades 1960 i samband med köpet av Strv 101. Dessa
gavs beteckningen Bgbv 81 B. Skillnaderna mellan de två vagnstyperna var
marginella.
Bgbv 81 hade i stort samma chassi som Strv 81/102.
Ovanpå detta chassi hade ett pansrat vinschhus placerats med själva
vinschutrustningen. Därutöver fanns en yttre bärgningsutrustning monterad
bestående av lyftkran, markankare, dragöglor och linstyrningar.
Besättningen
bestod av tre man – en förare samt patrullchef och vinschskötare i
vinschrummet. Vagnen var beväpnad med en ytterkulspruta anbringad på
observationshuven, samt fyra batterier rökkastare med vardera fem
utskjutningsrör. Radioutrustningen bestod under de första åren av en fast
monterad Ra 121 och en separat Ra 130 som även kunde tas med utanför vagnen.
Dessa radioapparater ersattes senare av en Ra 421.
Vinschen, med en effektiv linlängd på 122 m, hade en
dragkraft på 30 ton vid enkel part. Denna drevs av en rak 8-cylindrig Rolls
Royce-motor (typ 2P eller 5P) på 135 hk. Vinschhastigheten vid 30 tons
dragkraft var 7,6 m/min. Lyftkranen klarade 10 ton och en lyfthöjd på 4 m.
Markankaret hade konstruerats i Sverige och var fastsatt bak på vagnen för
att ge bra mothåll. Även dragöglorna var en svensk modifiering.
När stridsvagnar skulle bärgas användes normalt
vinschen. Vid en sådan övning sänktes markankaret ner för att den egna
vagnen inte skulle dras mot bärgningsobjektet. När lyftkranen skulle
användas, t ex vid motorlyft i fält, kopplades vinschen över till denna.
När Schweiz i slutet av 80-talet avyttrade sina
Centurionstridsvagnar öppnade sig möjligheten för Sverige att till en högst
rimlig kostnad inköpa ytterligare bärgningsbandvagnar av typ Centurion ARV
Mk II. Utrustningen skilde sig något från de tidigare vagnarna i Sverige –
kombinationen av lådor för vajrar och tillbehör såg annorlunda ut, lamporna
liksom rökkastarna var av en annan sort och släden för blocken var av en
annan modell. Totalt införskaffades 19 vagnar från Schweiz (1988) och de
fick beteckningen Bgbv 81 C.
Andra länder som också använde Centurion ARV Mk II var
Kanada och Nederländerna.
Bgbv 81 organiserades med en vagn i respektive
stridsvagnskompani, det vill säga två vagnar per stridsvagnsbataljon. Det
hände att vissa bärgningsuppdrag var så svåra att bataljonens båda vagnar
måste samarbeta för att lyckas. De förband som organiserade Bgbv 81 var
utrustade med någon typ av Centurionstridsvagn.
När Leopardstridsvagnarna (Strv 121/122) började
levereras från mitten av 90-talet, användes Bgbv 81 även som bärgare för
dem. Detta orsakade problem i underhållskedjan eftersom vagnarna skilde sig
åt beträffande bränsle, verktyg och reservdelar. Interimslösningen blev dock
inte långvarig – i samband med att nya bärgningsbandvagnar baserade på
Leopardchassi (Bgbv 120) levererades till Försvarsmakten under 2002-2003
kunde Bgbv 81 till slut pensioneras efter lång och trogen tjänst.
|
Bgbv 81 |
Stridsvikt: |
50,3 ton |
Längd: |
9000 mm |
Bredd: |
2900 mm |
Höjd: |
3240 mm (med ksp) |
Maxhastighet: |
35 km/h |
Besättning: |
3 man |
Beväpning: |
1 st 7.62 mm ksp m/39 strv |
Motor: |
12 cyl Rolls-Royce Meteor Mk 4B 650 hk (bensin)
|
Växellåda: |
5 vxl osynkroniserad manuell |
Vinsch: |
30 ton dragkraft, 122 m linlängd, 7,6 m/min |
Lyftkran: |
10 ton lyftkraft, 4 m max lyfthöjd |
Antal: |
35 st (13 + 3 + 19) |
I tjänst: |
1953-2002 |
Chassiet till stridsvagn Centurion övervägdes även att
användas i rollen som brobandvagn. KATF konstruerade 1962 en provisorisk
broläggningsanordning som monterades ovanpå en Strv 81. Arbetet utfördes vid
AB Hägglund & Söner i Örnsköldsvik. Systemet genomgick tester under 1963.
Efterföljande diskussion kom emellertid till slutsatsen att det inte var
lämpligt att använda någon av de fåtaliga stridsvagnarna för broläggning och
istället fick brokonstruktionen en fortsättning några år senare under
utvecklingen av Brobv 941.
De äldre
fotografierna på denna sida kommer från arkiven på Armémuseum, FMV, Försvarsstaben,
Pansarmuseet, Lasse Sjögren samt BAE Systems Hägglunds.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|