Bakgrund
Tankar om enhetsfordon är på
intet sätt nya. Redan i nummer 3 av Arménytt 1950 beskrevs det spörsmål som
ofta framställdes som ”om det verkligen skall vara
nödvändigt att ha så många olika slag av pansarfordon, kan man icke nöja sig
med ett enhetsfordon?”. Kompromisserna bedömdes vid den tidpunkten som
för stora, ändå kan man säga att idéerna slog rot. Chassiet till Stridsvagn
S kom till användning i en modifierad variant även för bandkanonen, liksom
komponenter i Pansarbandvagn 302 också användes i Bgbv 82, Brobv 941 och Ikv
91 – ett embryo till en stridsfordonsfamilj. När Expressen på ledarplats i
maj 1978 av samma anledning – att hålla nere kostnaderna – föreslog
enhetsfordon, var det något som hade diskuteras inom ramen för
UDES-studierna sedan 1970. Begreppet skulle få en
fortsättning...
I början av 90-talet väcktes
idén att på sikt ersätta det svenska försvarets 6.700 bandvagnar med någon
form av enhetsfordon – ”en låda på band”. Frågan ställdes tidigt om det
också var möjligt att på en sådan plattform även anbringa de mer stridande
rollfunktionerna hos åldrande robotfordon och pansarbandvagnar. Det stod
nämligen klart att huvuddelen av FMs fordon var i behov av omsättning i
perioden 2007-2017 och de representerade många olika fordonstyper i rollen
funktionsfordon, vilka har vitt skilda ursprung och framtagna utifrån skilda
kravbilder. Exempel på dessa var Bv 206/208, Tgb 11/13/20, Ltgb 30/40, Pbv
302/401/501 och Patgb 180/202/203.
Studierna under 90-talet
sökte finna en lösning där många av de olika typerna av pansrade fordon
kunde ersättas med ett enhetligt fordon i såväl band- som hjulutförande, ett
fordon med förmågan att uppbära ett stort antal olika roller och funktioner.
Det nuvarande fordonsbeståndet, med få undantag, karaktäriserades av:
·
En låg tekniknivå eller obefintlighet avseende bland annat
inbyggda sensorer, nätverk och digitalisering
·
Begränsad volym och lastkapacitet
·
Fast förbunden bärare och roll (ej moduluppbyggt)
·
Relativt hög kostnad för underhåll och modifiering
·
Relativt låg funktionssäkerhet och underhållsmässighet
·
Bristande säkerhet vad avser personal, materiel och miljö
Detta fordonsbestånd
bedömdes ha begränsad möjlighet att svara upp på de krav på förmågor som
ställs i ett framtida (nätverksbaserat) försvar och de krav som följer på
funktionerna – oavsett omfattande modifieringsåtgärder i syfte att söka höja
tekniknivån. Det utpekade nätverksbaserade försvaret (NBF) inför framtiden
sades bygga på ökad flexibilitet med bra samordning mellan olika
stridskrafter på många arenor, snabba beslut och god situationskännedom.
Tyngdpunkten låg inte längre på att skydda Sverige mot invasion – förutom
nationella uppgifter skulle FM ha förmåga att lösa uppgifter i stora delar
av världen. Framtidens försvar måste därmed klara många olika uppgifter och
hantera avancerad teknik. Det ställde höga krav på att snabbt vara på plats
med rätt materiel för att kunna göra rätt insats. För att FM skulle kunna
genomföra alla typer av framtida uppgifter skönjdes ett behov av bland annat
flexibla fordonslösningar.
Studier
Studier kring enhetsfordon påbörjades 1994 – redan innan tankarna på NBF
växte fram. Under åren som följde analyserades ny teknik (t ex gummiband,
elektrisk transmission, avvibrerat fordonschassi, fiberkomposit som
skrovmaterial) och nya konceptutformningar. Jämförande försök genomfördes
mellan band- och hjulfordon i olika typer av terräng, vilka gav vid handen
att behov förelåg av båda fordonstyperna. FM:s förstudie 1996 myntade
begreppet SEP – splitterskyddad enhetsplattform. Parallellt med ett flertal
tekniska studier lät FMV tidigt genomföra ingående analyser av olika
konceptutformningar.
Ur dessa arbeten
utkristalliserades en lösning som visade att det var möjligt att svara upp
mot de många och tuffa krav som kom att sättas upp för nästa generations
markfarkoster efter 2010. Detta med hjälp av ny teknik i en nyutvecklad
fordonsfamilj på band och hjul. Fortsatt arbete med SEP har sedan 1998
inriktats mot det vinnande konceptet B13 från Alvis Hägglunds, nuvarande BAE
Systems Hägglunds (BSH).
Koncept SEP B13 från BSH bestod av band- och
hjulplattformar med sinsemellan mycket hög grad av system- och
komponentgemenskap uppbyggda kring de tre huvudkomponenterna grundplattform,
besättningsmodul och rollmodul. Genom nyttjande av elektrisk transmission
kunde samtliga vitala delsystem placeras tätpackat i den främre delen av
fordonet, vilken även inrymde en besättning om två personer. Två
personbilsdieselmotorer placerade i respektive bandhylla utgjorde primära
kraftkällor. På grundplattformens bakre del kunde standardiserade
rollmoduler monteras, identiska för hjul- och bandfordonen och möjliga att
flyttas mellan olika grundplattformar och inrymmande den utrustning som var
specifik för den aktuella rollen. Besättningen i fordonets främre del var
placerade bredvid varandra vilket underlättade samarbetet jämfört med
traditionell placering i tandem.
Planeringsförutsättningen blev att SEP skulle kunna
levereras till FM från 2010. En gemensam grundplattform med en basnivå
avseende skydd, rörlighet och eldkraft krävde att det fanns en inbyggd
potential i form av tillgänglig volym och vikt för att anpassa fordonet för
olika funktioner (över 20 roller identifierades som aktuella för SEP).
Förmågan till rörlighet var däremot inte möjlig att utforma lika flexibelt,
då konstruktionsprinciperna för ett hjul- och bandfordon skiljde sig åt.
Utifrån den breda användning som förutsågs för en framtida SEP kunde
emellertid några tydliga och dimensionerande krav utskiljas:
-
SEP band bör i olika slag av väglös terräng och under alla
årstider ha framkomlighet som minst motsvarar den hos Strf 90
-
Lastkapacitet 6 ton och 10 m³ volym
-
Fordonet skall ha goda körprestanda på landsväg, minst 500 km
körsträcka med egna drivmedelsresurser och maxhastighet lägst 85 km/h (högre
för SEP hjul)
-
Fordonet bör kunna transporteras med transportflygplan TP 84
(C-130), dvs max 17,5 ton
Fordonet skulle vidare ha
en skyddsnivå och en beväpning som medger uppträdande i anslutning till
insatsbataljonerna och kunna anpassas mot de krav som ställs vid deltagande
i internationella insatser.
Demonstratorer
Sedan år 2000 har totalt sex
olika rullande SEP-demonstratorer i fullskala sett
dagens ljus.
T1:an (den första bandgående demonstratorn –
”tracked”) visades upp för första gången på K1 i augusti år 2000. Fordonet
var i många aspekter en budgetlösning där bland annat den elektriska
framdrivningen utgjordes av asynkronmotorer.
W1:an (den första hjulgående demonstratorn –
”wheeled”) togs fram lagom till i slutet av 2003 och i en konfiguration 6x6
(drivning på samtliga hjul). Genom att begränsa sig till tre hjulaxlar blev
fordonet relativt lätt (vilket underlättade flygtransport i C130) och
dessutom kostnadseffektivare att producera. Till SEP 6x6 byttes
asynkronmotorerna ut mot betydligt smidigare permanentmagnetmotorer, en i
varje hjulnav.
Mobile Rig var resultatet på ett samarbete med
Storbritannien och projekt FRES (Future Rapid Effect System). Denna
demonstrator byggde i mångt och mycket på teknik från SEP och den togs fram
för att engelsmännen skulle få en bättre uppfattning om mognadsgraden i den
valda lösningen på elektrisk transmission. Parallellt testades den
elektriska transmissionen i en laboratoriedemonstrator i fullskala.
T2:an (den andra
bandgående demonstratorn) stod klar till hösten 2005 och hade stor
komponentgemenskap med 6x6 – bland annat samma typ av elektrisk
transmissionen och en identisk rollmodul.
W2:an (den andra
hjulgående demonstratorn) såg dagens ljus i slutet av 2006 och togs fram i
två exemplar. Fordonet var i konfigurationen 8x8 och med mekanisk
transmission, vilket gjorde att det skiljde sig markant från tidigare
SEP-riggar. I övrigt hade dock demonstratorerna mycket gemensamt och
rollmodulen passade direkt på tidigare SEP:ar.
8x8:an togs fram av
BSH på eget initiativ för att fordonet skulle kunna vara med för att slåss
om en order om 3.200 brittiska funktionsfordon (s k ”Utility Vehicles”) i
ett flertal varianter.
Utveckling av SEP
Under 2005 bedömdes alla
teknologiavsnitt så mogna att riskerna var överblickbara och utveckling
kunde inledas. Sommaren 2006 lades beställning på inledande utveckling. I
ett första steg (U1A) planerades de båda grundplattformarna tas fram tillsammans
med rollerna för trupptransport och logistik. Inriktningen var att år 2008
komplettera med en utveckling av ytterligare fyra roller (U1B
avseende ambulans,
reparation, ledning och bärgare). Beställning på serie var tvunget att
läggas i slutet av 2009 för att möjliggöra leveranser från 2011. Detta med
siktet inställt på att få fram ett operativt förband med drygt 100 fordon i
6 olika varianter till år 2014 för internationella insatser inom ramen för i
första hand NBG (Nordic Battle Group).
Internationellt samarbete med Storbritannien
FM stakade tidigt ut
riktlinjer för SEP avseende internationellt samarbete. Här klargjordes att
utveckling skulle ske i samarbete med annat land/andra länder. Syftet var
att reducera de svenska kostnaderna för utveckling och serieanskaffning.
Detta kunde uppnås på flera sätt och behövde inte nödvändigtvis ske i
inledningen av en utvecklingsfas. Dock uttalades att en strävan med
samarbete bör vara att uppnå vinster som motsvarar halva
utvecklingskostnaden.
-
Ett samarbete med Storbritannien (UK) prioriterades syftande
till ett bilateralt samarbete. Strävan var att åstadkomma en samordnad
utveckling från 2007. Om detta inte befanns möjligt skulle ny
samarbetspartner sökas inom i första hand EDA (European
Defence Agency) och i andra hand med övriga länder i Europa.
-
Kan inte ett internationellt samarbete etableras inom rimlig
tid för att erhålla operativa förband innehållande SEP från 2014, skall en
utveckling helt i svensk regi övervägas i en jämförelse med aktuella
direktanskaffningsalternativ.
Sverige inledde diskussioner med Storbritannien våren
2001 avseende samarbetsmöjligheter mellan projekten SEP och FRES
(Future Rapid Effect System). Hösten 2003 upprättades ett avtal för
närmare samarbete under en riskelimineringsfas. Perioden fram till 2007
genererade verksamhet som kommit båda länderna till godo:
-
Projektgruppen för SEP hade under drygt två års tid personal
stationerad vid FRES IPT på DPA i Bristol (detta har avsevärt underlättat
informationsutbytet i båda riktningarna)
-
FRES IPT lät vid BAE Systems Hägglunds ta fram en s k Mobile
Rig i syfte att på ett ingående sätt skapa sig en uppfattning om
mognadsgraden i den valda elektriska drivlinan till SEP (något som också var
till stor nytta för det svenska utvecklingsarbetet)
-
I olika omgångar lade Future Business Group och FRES IPT vid
DPA kontrakt vid Åkers Krutbruk Protection AB avseende det sensoraktiverade
skyddssystemet AAC (Active Armour Concept) - vilket
påskyndade den utveckling av systemet som Sverige bidragit
till sedan 2001) - ett system som idag benämns ADS
(Active Defence System)
-
Inom ramen för sin teknikdemonstratorverksamhet lät FRES IPT
beställa studien ”Chassi Concept” vid Hägglunds avseende en vidareutveckling
av den elektriska drivlinan för totalvikter upp till 25 ton
-
Projektgrupperna för SEP och FRES lät harmonisera kraven,
vilket bl a resulterade i något högre skyddskrav för SEP och en mer
nyanserad inställning för FRES IPT till vad som kan åstadkommas med lägre
vikter
-
Industrigruppen BAE Systems bestämde att SEP skulle vara det
fordonskoncept de marknadsför som lösningen på FRES; på privat
egenfinansierat initiativ lät koncernen ta fram 2 stycken demonstratorer av
SEP i konfigurationen 8x8 med mekanisk drivlina
En stor del av den utpekade "FRES-flottan" bedömdes av
engelsmännen kunna baseras på SEP-konceptet - något som nedanstående bild
tydligt visar:
Sedan FM sommaren 2005 av
regeringen gavs bemyndigandet att påbörja utvecklingen av SEP, förändrades
emellertid förutsättningarna att ingå en samutveckling med Storbritanniens
FRES-projekt före utgången av 2007 i avsevärd grad. Ett flertal beslut togs
i UK som försvårade möjligheterna till ”snabba” överenskommelser:
-
Upphandlingen av den första serien FRES-fordon (s k Utility
Vehicles; ca 2.600 st i 5-6 olika varianter) skulle genomföras i konkurrens;
till att börja med i en första utvärdering av upp till sju olika fordon
under ”Trials of Truth” 2:a-3:e kvartalet 2007 – därefter i en
demonstrationsfas med 1-2 fordon under 2008-2009 - samtliga
fordon hjulgående (något som inte överensstämde med den inriktning Sverige
valt, där anskaffning av bandgående fordon hade prioriterats av FM)...
-
Aktuella fordon att testa var SEP, Piranha IV-V, AMV, VBCI,
Centauro, Boxer
-
SEP avsågs delta genom BAE försorg med SEP 8x8 med mekanisk
drivlina
-
ISD (in service date) för det första FRES-förbandet med drygt
100 fordon sattes till 2012
-
FRES Utility Vehicles skulle vara hjulgående i konfigurationen
8x8
-
FRES Utility Vehicles skulle vara flygtransporterbara i Airbus
A400M
Efter detta klargjorde UK
att SEP inte var engelsmännens ”first hand choice” som FRES Utility Vehicle
– samtliga övriga konkurrenter utgjorde lösningar ”off the shelf” på en
högre TRL-nivå (Technical Readiness Level). När beslutet offentliggjordes i
juni 2007 om vilka fordon som valts ut för fortsatt utvärdering i ”Trials of
Truth”, stod det klart att SEP 8x8 med mekanisk drivlina inte fanns med
bland finalisterna (VBCI, Boxer och Piranha Mk V ”Evolution” – den
sistnämnda korad till vinnare). De motiv som framfördes till varför SEP 8x8
inte valdes ut var följande:
-
SEP 8x8 bedömdes inte med nöjaktig säkerhet klara tidpunkten
för IOC (Intitial Operating Capability) år 2012
-
SEP 8x8 bedömdes inte ha tillräckligt stor
utvecklingspotential för att klara vikter över 25 ton
-
SEP 8x8 bedömdes inte ha samma tekniska mognadsgrad som
konkurrenterna
Den kanske viktigaste förklaringen till varför inte
engelsmännen tordes satsa på ett fordon inför framtiden med mycket ny teknik
var naturligtvis också att de hade gått in i stridigheter i Irak och
Afghanistan och att det därmed behövde nya fordon snabbt - vilket löstes med
UOR-upphandlingar (Urgent Operation Requirements). Huvudsakligen anskaffades
fordon av typen MRAP (Mine Resistent Armoured Protected).
Trots att UK
valde att satsa på tyngre beprövade alternativ som lösning på behovet till
FRES ”Utility Vehicles” förelåg under ett tag ett fortsatt brittiskt
intresse för SEP (band) till andra roller (FRES Manoeuvre Support Vehicles).
Det stod dock klart att engelsmännen i första hand hade ett intresse i en
kortad variant av Strf 90. En av anledningarna till detta var ofrånkomligen
den stora komponentgemenskap som förelåg med CV90120 – dvs den variant av
Strf 90 som kunde vara lösningen på FRES-rollen
”Direct Firing” med stridsvagnsbeväpning. Efterhand kom
SEP att helt falla bort
ur diskussionen och idag (2015) bedrivs inget
samarbete mellan Sverige och Storbritannien avseende fordon.
I Storbritannien rådde under många år stor förvirring kring
FRES och om projektet överhuvudtaget
skulle komma att genomföras i
den form det en gång i tiden var tänkt. Efter att en rad
konkurrenter ställts mot varandra i en tävling meddelades att UK drar
tillbaka sitt val av Piranha V som vinnare till
”Utility Vehicle”, att upphandlingen skjuts på framtiden och att dörren åter
skall öppnas för en konkurrensupphandling - någon gång i
framtiden…
Och vad gäller det brittiska behovet av bandfordon (FRES
Special Vehicles) genomfördes en konkurrensupphandling där CV90 från BAE
Systems Hägglunds ställdes mot en uppgraderad variant av ASCOD från
Europadelen av GDLS (General Dynamic Land Systems). Tyvärr förlorade
Hägglunds även denna upphandling...
Andra
internationella materielsamarbeten
Utöver ansträngningarna med
UK har det inom SEP-projektet gjorts ett flertal försök att åstadkomma
samarbete under studie- och utvecklingfasen. Inom ramen för det nordiska
materielsamarbetet (NORDAC) harmoniserades kraven för en framtida
stridsplattform. Förundersökningsgruppen (FUG) Pansrade fordon (med Danmark,
Finland, Norge och Sverige) enades under åren 1996-2001 om kraven på ett
modulärt uppbyggt fordon som i mångt och mycket liknade de krav som ställdes
på SEP. Resultatet visade att det inte förelåg någon vilja att dela
kostnaderna för en samnordisk utveckling och anskaffning vilket medförde att
samarbetsdiskussionerna avslutades. Dock väcktes en idé
mellan Finland och Sverige att AMV och SEP skulle kunna ha samma typ av
rollmodul - dvs en flexibelt utbytbar rollmodul som skulle ha passat på båda
fordonstyperna - men tyvärr blev det ingenting av detta förslag heller...
Även inom WEAG (Western
European Armaments Group) gjordes försök att etablera ett SEP-samarbete.
Efter att under ett par års tid ha diskuterat ett “Research Technology
Project” avseende ett helelektriskt drivet stridsfordon, genomförde
2001-2002 sex europeiska nationer (Sverige som ledande samt Finland,
Italien, Grekland, Nederländerna och Turkiet) projektet RTP 16.02 All
Electric Vehicle i Panel II. Resultatet lade en mycket god grund inför en
fortsättning som skulle ha kunnat resulterat i en gemensam plattform, men av
olika anledningar fick den inledande studien ingen fortsättning. Inom WEAG:s
Panel I enomfördes parallellt 2000-2005 även kravharmonisering av
stridsfordon i olika grupper och med de flesta tunga europeiska aktörerna
närvarande (13 totalt); Future Armoured Vehicle och Direct Firing Platform
slogs med tiden samman till Future Combat Land Platform. Då WEAG upphörde
som organisation överlämnades den målsättning som utarbetats till nybildade
EDA för vidare åtgärd – en målsättning som bar mycket av SEP:s prägel.
Därtill kom ett arbete inom ramen för 6-nationsavtalet LOI (Letter of
Intent) där gruppen CRT 1 (ett Co-operative Requirement Team med Frankrike,
Italien, Spanien, Tyskland och Sverige som ordförandeland) genomförde en
kravharmonisering som resulterade i ett Common Staff Target (CST) för en ”Medium
Size Modular Built Multi-Role Armoured Vehicle” (MSMRAV).
Storbritannien hade valt att stå utanför samarbetet för att istället koncentrera sig på
sitt eget FRES-projekt. Den utarbetade
målsättningen beskrev i stort det som i mångt och mycket var
SEP. Arbetet slutfördes 31 augusti 2005 och
överfördes därefter till EDA (European Defence Agency)
för förverkligande i ett "Flagship Project Armoured Vehicles" som det aldrig
blev någonting av...
Under
åren 2000-2005 samarbetade Sverige även med Tyskland inom ramen för projekt
VETEC syftande till att få fram en modern fordonselektronikarkitektur
och
ett fungerande MMI (Man-Machine-Interface) till nästa generations stridsfordon. Tekniken testades i
funktionsrigg SEP B13-band.
Beslut om
avveckling - konkurrensupphandling
Den 4 februari 2008
meddelade ÖB Håkan Syrén sitt beslut att inte fullfölja den pågående utvecklingen av det
nya medeltunga pansrade funktionsfordonet SEP (Splitterskyddad
enhetsplattform). Med utgångspunkt i den år 2007 fastställda
materielförsörjningsstrategin var motiven till beslutet att det inte fanns
någon internationell samarbetspartner och att FM saknade ekonomiska
förutsättningar under de kommande åren att fortsätta SEP-projektet på egen
hand. Någon hänsyn till att BAE Systems Hägglunds AB var villiga
att investera ytterligare ett par hundra miljoner kronor om FM fullföljde
sitt åtagande i U1A (framtagande av fyra förseriefordon - två på band och
två på hjul för rollfunktionerna trupptransport och logistik) togs inte...
Istället meddelades att FM avsåg
genomföra en upphandling i konkurrens av befintliga pansrade
hjulfordon på marknaden – en serieanskaffning som enligt planerna skulle
genomföras första halvåret 2009 för
att möjliggöra en bataljon operativa AWV:s (Armoured Wheeled Vehicles) till
2014. Detta resulterade i att
Sverige kom att anskaffa Patgb 360 från finska Patria - en upphandling Du
kan läsa om här (Del 1 -
AWV-upphandlingen och
Del 2 -
När AWV blev AMV)...
Beslutet innebar att den inledande utvecklingen av SEP, som genomfördes vid
BAE Systems Hägglunds AB, formellt
avslutades i slutet av juni 2008. Materielsystemet för SEP (MS 136) avvecklades
under 2008-2009 och ett nytt materielsystem (MS 137) inrättades för
upphandling av de nya hjulfordonen.
Trots att en utredning vid IML (den
integrerade materielledningen vid FM-FMV) i början av 2008 klargjort att det
inte förelåg något omedelbart behov av bandfordon så dröjde det inte länge
innan FM något förvånande kungjorde att en anskaffning i konkurrens av
bandvagnar skulle genomföras. Varför behovet avsåg just midjestyrda
bandvagnar (med de begränsningar ett sådant koncept har) och inte bandstyrda
bandfordon har aldrig förklarats, men detta kom att resultera i projekt BvNy
och det som idag är Bv 410 - en upphandling Du kan läsa om här (Del 1 -
Nya pansrade bandvagnar till ISAF
och Del 2 -
BvS10 MkII från Hägglunds)...
I kölvattnet av den avbrutna SEP-utvecklingen valde
emellertid Hägglunds att på egna medel färdigställa två av de fyra
förseriefordonen - en "Band-SEP" och en "Hjul-SEP". Tyvärr för sent för att
på allvar kunna delta med dessa fordon i de två nämnda
konkurrensupphandlingarna, men de som har kört och åkt i dessa fordon inser
med en viss bitter eftersmak att Sverige gått miste om fantastiska fordon
byggda för att kunna möta såväl dagens som framtidens krav - elhybriddrift
är inte någon utopi...
Den här sidan kommer på sikt att byggas ut med mer
information om SEP-projektet...:-)
Fotografierna och tidningsurklippen på denna sida är hämtade från det
egna arkivet, FMV
arkiv, samt från BAE Systems Hägglunds AB och UK FRES-projekt...
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|