Bakgrund
När det i början av 90-talet stod klart
att Sveriges nästa stridsvagn skulle anskaffas från utlandet och att den
skulle väga mer än vad de befintliga bärgningsbandvagnarna Bgbv 81 och Bgbv
82 klarade av att hantera, inleddes studier kring hur detta problem skulle
lösas. Det visade sig snart att en uppgradering av de gamla vagnarna –
Centurionbärgarna hade då gjort drygt 35 års tjänst – skulle bli mycket
svårt ur ett rent tekniskt perspektiv och dessutom så kostsamt att det
knappast kunde försvaras i en jämförelse med att anskaffa någonting nytt.
Istället beslutades att Sveriges nästa
bärgningsbandvagn skulle vara baserad på samma chassi som den nya
stridsvagnen. I de offertförfrågningar som gick ut till de potentiella
leverantörerna uttrycktes därför krav på att anbuden också skulle innehålla
en option på bärgare med stor komponentgemenskap till den stridsvagn som
offererades. När det i början av 1994 stod klart att Leopard 2 hade valts,
kom blickarna att riktas mot Bergepanzer 3. Innan seriekontraktet tecknades
på den tyska stridsvagnen förhandlades därför en option in i avtalet på Bpz
3. Grunden för denna var att modifiering av chassigemensamma system skulle
motsvara Strv 122.
Bergepanzer 3 ”Büffel”
Tyskarna hade påbörjat komponentstudier av
en ny bärgningsbandvagn år 1977 då det stod klar att föregångaren –
Bergepanzer 2 med grund i Leopard 1 – var otillräcklig. Konceptstudier av en
bärgare baserad på Leopard 2 chassi inleddes 1982 vilket resulterade i en
produktdefinition 1984. Detta möjliggjorde beställning av ett första
experimentfordon – vilket stod klart 1986 – och av två prototyper ett par år
senare. Utvecklingskostnaderna delades mellan Tyskland och Nederländerna.
Fram till 1990 genomgick dessa försöksfordon ingående tester och efter det
att resultaten inarbetats i den slutliga konstruktionen lades
seriebeställningar på 75 Büffel (som bärgningsbandvagnen kom att kallas)
till den tyska armén och på 25 Berginstank Bueffel till det holländska
försvaret.
MaK Systemgesellschaft mbH i Kiel
blev vald till huvudleverantör, men produktionen delades med Krauss-Maffei
som tillverkade 45 av de 100 fordonen. Büffeln har sedermera även sålts till
Spanien, Schweiz, Grekland, Kanada och Österrike.
Utprovning, modifiering och
seriebeställning
För att bygga upp kunskapen kring
Büffeln och för att komma till klarhet om det eventuellt förelåg behov av
modifieringar hyrdes en BPz 3 in under 1997. Vagnen genomgick försök
företrädesvis vid dåvarande BrigC i Skövde. Därutöver gjorde FMV en teknisk
prövning samt en begränsad underhållsteknisk analys. I huvudsak uppfyllde
vagnen de ställda kraven, men vissa brister i utrustningen för vinschning
och stridsbogsering bedömdes behöva åtgärdas.
Optionen behövde därför
uppdateras ur ett tekniskt perspektiv – ett arbete som påbörjades 1998. De
förbättringar detta resulterade i var en ny stridsbogseringsutrustning, en
bärgningssläde och mer lättarbetad bärgningsutrustning, starkare
hjälpvinsch, ökat ballistiskt skydd, reducerad IR-signatur, en
vapeninstallation som medgav uppgradering, andra rökkastare och ett
lednings- och navigationssystem.
I halvårsskiftet 1999 – endast
någon dag innan giltighetstiden för optionen skulle ha gått ut – beställdes
10 modifierade BPz 3 från Rheinmetall Landsysteme (senare följd av en
beställning på ytterligare 4 vagnar). Tillverkningen av de 14 vagnarna
gjordes vid MaK. Fordonen fick i Sverige benämningen Bärgningsbandvagn 120.
Bärgningsbandvagn 120
Bgbv 120 hör till familjen
Leopard 2 och delar därmed många av de vitala komponenterna – framförallt
bandaggregat, motor, växellåda – med Strv 121/122. Detta innebär att vagnen
drivs av en 12-cylindrig dieselmotor på 1500 hk och att den har ett
fjädringssystem bestående av torsionsstavar och lamelldämpare. En särskild
hydraulik förhindrar vatten att tränga in vid vadning upp till 1,4 meters
djup. Den medförda bränslemängden
har ökats till 1600 liter.
Besättningen består av 3 man – vagnchef
(tillika chef för bärgargruppen samt skytt), förare (tillika
vinsch-/kranskötare) och bärgningsman. Samtliga är placerade i
besättningsrummet på vänster sida av vagnen. Detta stridsrum, som har ett
övertryck, är försett med en s k liner gjord i glasfiber, vilket ger
besättningen extra skydd mot splitter vid efterverkan. I övrigt är vagnen
försedd med ett ultrasnabbt halonbaserat brandsläckningssystem och ett
NBC-skyddssystem bestående av tre olika filter. Ledningsstödsystemet är
datoriserat.
Bärgningsbandvagnens tre huvudkomponenter
utgörs en kran, en vinsch och ett schakt- och markförankringsblad. Samtliga
dessa system drivs av hydraulsystemet som i sin tur drivs av vagnens
huvudmotor.
Kranen sitter monterad frontalt till
höger. Den kan vridas 135º åt endera hållet och har en lyftkraft på maximalt
30 ton. Detta gör det till och med möjligt att lyfta ett torn på en Strv
122. Framförallt är det möjligt att byta ett motoraggregat på en stridsvagn
ute fält (utbytesaggregatet kan transporteras på bakpansaret på Bgbv 120).
Ett sådant byte tar cirka 35 minuter.
För stabilisering av vagnen sänks det
frontalt monterade markförankringsbladet ner (som också kan användas som ett
schaktblad). Dessutom kan de bakre pendelarmarna låsas på hydraulisk väg för
ytterligare stabilisering.
Bärgningsbandvagnen är utrustad med två
vinschsystem. Huvudvinschen drivs av två hydraulmotorer. Den är av
kapstantyp och ger en konstant dragkraft på 343 kN oberoende om hela den
användbara vinschlinans längd om 140 m är utmatad. Vid blockning kan
dragkraften ökas ytterligare till drygt 950 kN. Hjälpvinschen, av typ
trumvinsch och med en dragkraft på 7 till 8,3 kN (beroende på linlängd, 230
m finns), används till att dra ut huvudvinschens lina. Vid vinschning
används två hjälpmedel – dels markförankringsbladet och dels en släde för
uppkopplingsutrustning som dras ut till objektet som ska bärgas med
hjälpvinschen.
Utrustningen för stridsbogsering –
monterad bak på Bgbv 120 – medger att ett annat fordon kan kopplas upp för
bogsering utan att besättningen behöver lämna vagnen. Utöver detta finns
även bogseringsutrustning för vanligt ”triangeldrag”. En bärgningsoperation
kan följas inifrån vagnen med hjälp av en kamera.
För närskyddet är vagnen beväpnad med en
7,62 mm ksp 58. Den sitter monterad i en lavett ovanpå vagnchefshuven och
manövreras manuellt inifrån vagnen. I denna vapenhuv finns också
observationsperiskop och sikten monterade. Lavetten är konstruerad så att
det enkelt ska gå att byta till en tyngre kulspruta eller till en
granatspruta. Därutöver finns fyra Galix rökkastarbatterier – två frontalt
och två baktill.
Införande
Den första leveransen av Bgbv 120
genomfördes på nationaldagen den 6 juni 2002. Från september samma år levererades resterande
vagnar – en per månad – fram till i november 2003. Den nya
bärgningsbandvagnen organiserades i dåvarande pansarbataljonerna.
Den nya bärgningsbandvagnen organiserades inledningsvis i
pansarbataljonerna och ersatte där Bgbv 81 efter att dessa gjort lång och
trogen tjänst – de första kom till Sverige 1955.
Bgbv 120B
Under 2010
ställdes en strv pluton Strv 122B (4 vagnar) samt 1 st Bgbv 120 i 48 tim
nationell beredskap. Ett visst antal anpassningsåtgärder genomfördes på
dessa fordon under 2010, bl a införande av sambandsinstallation för
internationell tjänst samt anskaffning av HTR-kit (Heat Transfer Reduction).
Den anpassning som gjordes kan summeras i följande:
FM kom därefter
att lägga beställning på att 2 st Bgbv 120 ska uppgraderas med min- och
IED-skydd för internationell tjänst (och därmed tilldelas beteckninegn Bgbv
120B). Dessa levereras till Försvarsmakten 2012-05-15. För att få en
IR-signatur jämförbar med Strv 122, tillfördes även termisk maskering. De
Bgbv 120 som icke iordningställts för utlandsmission tilldelades
beteckningen Bgbv 120A.
Data Bgbv 120
|
Bgbv 120A |
Bgbv 120B |
Besättning |
3 man |
3 man |
Stridsvikt |
56,3 ton |
63,8 ton |
Längd |
9,50 m |
9,49 m |
Bredd |
3,55 m |
4,29 m |
Höjd |
3,00 m |
3,01 m |
Frigångshöjd |
0,51 m |
0,46 m |
Motor |
12-cyl MTU 1500 hk |
Transmission |
RENK Automatisk 4+2 |
Hastighet |
68 km/h |
Aktionssträcka
(väg 50 km/h) |
480 km |
430 km |
Gravtagningsförmåga: |
3,0 m |
2,5 m |
Hindertagningsförmåga: |
0,92 m |
Största sidlutning: |
30% (16°) |
Stigförmåga: |
60% (30°) |
Vadförmåga: |
1,4 m (efter förberedelser) |
Beväpning |
1 x 7,62 mm ksp 58
4 rökkastarbatterier 15
eldrör |
Antal, i tjänst |
14 st, 2002–
(senare har 2 st byggts om till Bgbv 120B) |
2 st, 2012- |
RENO Bgbv 120
Efter flera års diskussioner fick
FMV till slut (2016-03-22) en beställning från Försvarsmaktens Högkvarter
att renovera behovet av Strv 122 och Bgbv 120 (samt Strf 90) till två
brigader i IO18 för livstidsförlängning minst intill 2030. Utöver renovering
skall även vagnarna förses med ett stridsledningssystem för bataljonsnivå
(SLB) och ett nytt kommunikationssystem (KOMNOD och TGR).
Totalt omfattade beställningen
renovering av 8 st Bgbv 120, vilket kommer att resultera i nya beteckningar:
- Bgbv 120A döps om till Bgbv 120C
- Bgbv 120B döps om till Bgbv 120D
Kontrakt för renovering av
Leopard 2-systemet skrevs med Krauss-Maffei Wegmann. Omkring 50% av
införandet kommer att genomföras av FMV FSV Mv. Leveranser till FM av
renoverade vagnar är planerade i tidsperioden 1:a kvartalet 2019 till 2
kvartalet 2023.
Vad kommer då att göras inom
ramen för detta RENO för Bgbv 120:
- TCCS byts ut till SLB/BMS
- Ny vagnsdator från SAAB (”SAAB-lösningen”)
- LTS 90 byts ut till KOMNOD
- Ra 180 byts ut till TGR
- Ra 1570 tillförs
- Halon i brandsläckningssystemet byts ut till
DeugenN
- Ny typ av batterier
- Nya vapenhållare
Omfattningen av
RENO till IO 2018:
Fotografierna på denna sida är
kommer från det egna arkivet samt från FMV, Försvarsmakten, Lasse Sjögren,
Anders Möller och Wikipedia.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|