Bakgrund
Historien bakom Stridsfordon 90
har tidigare beskrivits under "Projekt
Strf 90". Här beskrivs Strf 9040 som utgör basfordonet
i Strf 90-familjen – dess chassi är den gemensamma grundplattformen för
samtliga varianter. Uppgiften för Strf 9040 är framförallt att med sin 40 mm
automatkanon, lagrad i ett fullt vridbart torn, bekämpa stridsfordon och
andra typer av markmål. Därutöver har vagnen förmåga att bekämpa
långsamtgående flyg och helikoptrar. Strf 9040 har tre mans besättning – en
vagnchef och skytt placerad i tornet och en förare placerad i chassiet. I
vagnens stridsrum baktill finns plats för en pansarskyttegrupp om sju
stycken fullt utrustade soldater som svarar för vagnens närskydd.
Utvecklingen
Även om Stridsfordon 90-familjen
skulle bestå av ett flertal olika varianter så var det ett uttalat krav att
Strf 9040 skulle ha designprioritet. Strf 9040 design och dimensioner gavs i
stort av ett fåtal krav – fordonet skall ha ett 2-manstorn med Bofors 40 mm
beväpning, det skall finnas ett utrymme för 8 stridsutrustade
pansarskyttesoldater, en svensk lastbilsdieselmotor skulle användas, samt de
prioriterade kraven på ”7-punktslistan” (med extrem terrängrörlighet i
djupsnö och myrmark som det högst prioriterade kravet) ofrånkomligen mötas.
Detta kom att innebära en tuff utmaning under utvecklingsarbetet.
Fokus kom att riktas mot att
hålla nere fordonets vikt och volym utan att göra avkall på skydd och
nödvändig storlek på innerutrymmen. Just ”designeffektiviteten” har blivit
ett kännetecken för Strf 90. Genom att kontinuerligt under utvecklingen
försöka undvika spiraleffekter (tyngre fordon kräver tyngre och dyrare
delsystem) blev Strf 9040 ”best in class” – liknande stridsfordon som i
stort uppfyller samma krav (till exempel amerikanska Bradley eller brittiska
Warrior) väger till exempel 3 ton mer.
Under utvecklingen hade de fem
olika försöksfordonen försetts med olika tekniska lösningar på
vitala/kritiska delsystem, vilket gjorde det möjligt att hitta den bästa
konstruktionen. En framgångsfaktor i utvecklingen av Strf 9040 har varit att
hitta rätt balans mellan mogen och ny teknik – det finns många exempel på
stridsfordon där ambitionsnivån varit så hög att projektet har avbrutits
eller det har tagit lång tid att få en fullt ut fungerande produkt. Av
samtliga krav kunde 75 % mötas direkt och 20 % nästan uppfyllas. De
prioriterade kraven på ”7-punktslistan” klarades först i slutet av
utvecklingen.
En intressant observation under
testerna med försöksfordonen var att det fordon som kördes av Hägglunds
utbildade förare sammanfattningsvis höll dubbelt så hög snitthastighet och
med hälften så få fel som de övriga fyra ”föfo:na” som manövrerades av
värnpliktiga förare. Denna erfarenhet utgjorde ett viktigt ingångsvärde för
grundkonstruktionen eftersom stridsfordonen skulle brukas av snabbutbildad
personal.
Strf 9040 chassi
Föraren sitter placerad frontalt
till vänster om motoraggregatet; han har tre prismaperiskop i körriktningen
och tillgång till ett bildförstärkarperiskop för körning i mörker.
Omedelbart bakom är tornet med ett underliggande ammunitionsställ placerat –
det är något förskjutet åt vänster för att balansera ut vikten av
motoraggregatet som är placerat på höger sida.
Över stridsrummet i vagnens bakre
del, där skyttegruppen om sex personer plus en sjunde person (som kan vara
sjukvårdare) har 5 m³ utrymme, finns två stridsluckor i taket för uppsutten
strid. Stridsrummet innehåller också den obligatoriska vattenkokaren.
Pansarskyttesoldaterna placerades vända mot varandra för att hålla nere
höjden på fordonet. Taket över stridsutrymmet är lutad 1º för att få upp
innerhöjden baktill. Även vagnens bakplan är lutat, vilket gav en kortare
botten (sparade vikt) och underlättade i- och urstigning.
Fordonet drivs av en 8-cylindrig
överladdad 550 hk stark dieselmotor från Scania med direktinsputning och
laddluftkylare. Kraftöverföring består av en automatväxellåda från
Allison/Perkins med 4 växlar framåt och två bakåt. Styrningen är överlagrad
av typ X-300. Motorn är modifierad till torrsump och placerad i vinkel.
Detta gav ett lutande övre frontpansar, vilket medförde att
tyngdpunktsförskjutningen blev mindre vid applicering av tilläggsskydd än
vad den skulle ha blivit om mer rättuppstående pansarplåt använts (något som
är positivt ur ett framkomlighetsperspektiv).
Strf 9040 torn
Huvudbeväpningen i Strf 9040 är
en modifierad 40 mm luftvärnskanon L/70 från Bofors som vänts upp och ner.
Detta har medfört att de tre magasinen, som rymmer vardera 8 skott, sitter
på undersidan istället för ovanpå. Tre olika typer av ammunition är därmed
direkt valbara. Dessa 24 skott kan skjutas med en eldhastighet om fem skott
i sekunden, antingen som enkelskott eller i salvor om fyra eller åtta skott.
Omladdning görs av skytten och ammunition hämtas från ett karusellmagasin
med 48 skott under tornet. Totalt kan 232 stycken 40 mm projektiler/granater
medföras i vagnen. Tillgänglig stridsammunition till automatkanonen är
pilprojektil (underkalibrig pil i tungmetall för bekämpning av pansrade
mål), kulspränggranat (för bekämpning av flygplan, helikoptrar och robotar –
ett zonrör tillser brisad vid mål så att tungmetallkulor slungas ut) och
spränggranat mot ”mjuka” obepansarade mål. Automatkanonen är elriktad i höj-
och sidled med manuellt reservförfarande.
Övrig beväpning består av en till
automatkanonen parallellkopplad 7,62 mm kulspruta m/39C som inriktas med
ordinarie sikte till huvudbeväpningen (viss variant av Strf
9040 är utrustad med ksp m/58C - se nedan) samt två batterier om tre
Galix rökkastare på var sida tornet. På vagnen kan monteras två Lyran
lyskastare, men denna metod för mörkerstrid har övergivits.
Eldledningssystemet består av ett
sikte (UTAAS) från CelsiusTech med en integrerad ballistisk kalkylator (för
inmatning av utetemperatur, kruttemperatur, lufttryck, vindriktning och
vindstyrka) samt laseravståndsmätare (upp till 9995 meter) av typ Cilas
Nd-YAG. Detta gör att en framförpunkt beräknas så att pjäsen styr ut;
skytten behöver endast lägga origo mitt i målet (ingen uppsättning eller
framförhållning nödvändig). Eldledningssystemet är förberett för
programmering av tändrör (PFP). Mörkerkapaciteten tillgodoses med en termisk
kamera (Kollsman). Vagnchefen har en IRV-monitor kopplad till skyttens
IRV-system
Navigationssystemet (NAV 90)
består av två system – kompass (som ger fordonets bäring i förhållande till
norr) och GPS (som ger fordonets aktuella position samt information om körd
vägsträcka). Presentationsenheter finns hos föraren och vagnchefen. Systemet
överför dessutom information till kalkylatorn för kompensation av fordonets
hastighet, förflyttad sträcka, lutning, chassibäring och tornvinkel.
Vagnens sambandsutrustning består
av två stycken Ra 421/480, manöver- och lokaltelefon för intern
kommunikation samt fjärrbetjäningsutrustning.
Skydd och överlevnadsförmåga
Stridsfordon 90 är konstruerat
för att runt om tåla splitter och eld med finkalibrig ammunition med
pansarbrytande förmåga (frontalt något högre). Vagnens
dubbelskrovskonstruktion möjliggör att nå en högre skyddsnivå till en lägre
vikt än om motsvarande pansartjocklek skulle ha använts i en enda
pansarplåt. Denna typ av konstruktion betalar sig ännu mer när tilläggsskydd
används. Med det passiva tilläggsskyddet (från tyska IBD) kan Strf 9040 möta
betydligt mer avancerade hot – från handburna pansarvärnsvapen och tung
kulspruta runt om, från medium kanonkaliber i en frontal sektor, samt från
minor under botten. Tilläggsskyddet inkluderar även en inre liner för att
minska spridningen av splitter från en RSV-stridsdel som penetrerat
pansarskrovet.
Vagnen är utrustad med ett
halonbaserat automatiskt brandsläckningssystem för motorrummet och fyra
handbrandsläckare för övriga utrymmen. Samtliga vagnar i Strf 90-familjen är
utrustade med ett tvådelat ventilationssystem – för friskluft och för
NBC-filtrerad luft (skydd mot luftburen radioaktiv strålning samt skydd mot
biologiska och kemiska stridsmedel) – som ger ett övertryck inuti vagnen.
Systemets funktion utprovades i sydtyska alperna där en Strf 9040 utsattes
för simulerade kärnvapenexplosioner. Genom att placeras inuti en större
grotta där ”detonationen” utfördes utsattes vagnen för såväl det statiska-
som det dynamiska trycket, vilket möjliggjorde att vidta
konstruktionsåtgärder för det som trycken orsakade. För uppvärmning av
luften finns två dieseldrivna värmare.
I övrigt är en rad åtgärder
vidtagna för att öka vagnens överlevnadsförmåga. Vagnens låga höjd i
jämförelse med andra pansarskyttefordon på marknaden minskar den visuella
upptäcktssannolikheten. En låg IR-signatur har erhållits genom att vagnen är
försedd med dubbla väggar kring motorrum och avgassystem. I detta mellanrum
strömmar kylluft som ger vagnen en yttertemperatur mycket nära omgivningen.
I ett tidigt utvecklingsskede prioriterades dessutom en låg radarsignatur
för att ge låg sannolikhet för låsning med radarmålsökande stridsdelar.
Strf 9040 versioner
samt C (42
stycken) anpassad för internationell tjänst med AC-anläggning,
tilläggsskydd, minskydd och missionsutrustning.
Av totalt 355 stycken producerade
Strf 9040 har de första 209 vagnarna uppgraderats till A-status (i
förhållande till ”original” Strf 9040 – en av dessa har dock senare byggts
om till Störpansarbandvagn), dvs totalt 208 st Strf 9040A
efter att ett antal ändringspaket införts:
-
”Verkanspaketet” med införande av vitala delsystem
(kalkylator och nytt sikte så att även vagnchefen kunde använda
automatkanonen, 2-axligt gyro, reservsikte
för skytten, NAV 90 för positionsbestämning)
-
Ombyggnadspaket för torn (inklusive dämpcylinder)
-
Stabiliserad skjutning och observation
(för skjutning under gång)
Resterande Strf 9040 togs fram i
en B-version med nytt höjdriktsystem och förbättrat fjädringssystem för att
erhålla ännu högre prestanda vid observation och skjutning under gång
– efter att 42 stycken av dessa uppgraderats till C-status för
användning i internationella operationer, kvarstod
104 stycken Strf 9040B. Det som skiljer version A från B är framförallt
följande:
-
Ändrat höjdriktsystem
-
Ändrad programvara, som innebär förändrat
handhavande vid skjutning
-
Den yttre dämpcylindern på tornfronten, som
förhindrade det eleverande systemet att pendla vid körning i terräng,
har utgått
-
Reservsikte med videokamera monterad på
vapenvaggans vänstra sida
-
Elstyrd slaghammare i mekanismen (ger möjlighet
att kontrollera när första skott skall avfyras med hänsyn till eldrörets
rörelse)
-
Tornets elsystem modifierat
-
Nya säkerhetsbälten, samt fotstöd och fotsteg, har
tillkommit i tornet för vagnchef och skytt (skytten har även fått nytt
pann- och armstöd) – därtill ändrade paneler
-
Lyskastarna har utgått
-
Ändrat hjulfjädringssystem
för att underlätta stabilisering av pjäsen
Resultatet är att B-versionen
fått en avsevärt förbättrad observationsmöjlighet och träffsannolikhet vid
skjutning under gång samt en ökad komfort inuti fordonet under körning.
Av Strf 9040B
återstår idag 91 vagnar,
13 Strf 9040B har anpassats för för internationell
tjänst med AC-anläggning och missionsutrustning och döpts om
till Strf 9040B1.
Uppgradering av
42 Strf 9040B till Strf 9040C innebar att
ett ballistiskt tilläggsskydd applicerades in- och
utvändigt (inklusive ett tilläggsskydd mot minor) och att en så kallad
missionsutrustning infördes (laserskyddsfilter, luftkonditionering,
takmonterad yttre ksp 58, nytt ammunitionsrack, hållare för handeldvapen
samt utökat ledningsstödsystem).
Strf
90 är ursprungligen relativt väl kravställd avseende
signaturer inom olika våglängdsområden, men dessa
krav avser företrädesvis nationellt försvar
med taktiskt uppträdande, dvs nedre 1/3 av fordonen syns inte mht terräng,
växtlighet etc.
100
maskeringskit är anskaffade till Strf 9040A som baseras på det som Saab
Barracuda senare gav namnet MCS (Mobile Camouflage System).
Inför
övningen Bold Quest i USA 2007 så togs det fram ett
HTR-kit (Heat Transfer Reduction) till Strf 9040C och Bgbv 90C. Syftet med
HTR-kit är att minimera värmen från solstrålning att komma in i fordonet men
konsekvensen är att fordonet syns som en lampa om man ser på vagnen med
bildförstärkare eller IR-kamera. Dvs bör undvikas om motståndaren bedöms ha
mörkerkapacitet.
Data Strf 9040
A/B/C
|
Strf 9040A/B |
Strf 9040C |
Besättning |
3+7 man |
3+7 man |
Stridsvikt |
23 100 kg |
28 500 kg |
Längd |
6550 mm |
7000 mm |
Bredd |
3170 mm |
3380 mm |
Höjd |
2710 mm |
2770 mm |
Markfrigång |
450 mm |
360 mm |
Gravtagning |
2,6 m |
2,6 m |
Vadförmåga |
1,4 m |
1,4 m |
Sidlutning |
30° |
30° |
Stigförmåga |
30° |
30° |
Hastighet |
70 km/h |
70 km/h |
Aktionsradie |
320 km |
320 km |
Motor |
Scania DSI14
Diesel 550 hk (404 kW) |
Scania DSI14
Diesel 550 hk (404 kW) |
Växellåda |
Perkins Automat
4+2 |
Perkins Automat
4+2 |
Beväpning |
Ak 40/70Bb
7,62 mm ksp m/39C
Galix rökkastare |
Ak 40/70Bb
7,62 mm ksp
m/39C
7,62 mm ksp m/58C
Galix rökkastare |
Antal |
209 st (A), 104
st (B) |
42 stycken |
De införda förbättringarna och de
olika varianterna av Strf 9040 beskrivs bäst med den s k "tekniktrappan":
RENO
Efter flera års
diskussioner fick FMV till slut (2016-03-22) en beställning från
Försvarsmaktens Högkvarter att renovera behovet av Strf 90 (samt Strv 122
och Bgbv 120) till två brigader i IO18 för livstidsförlängning minst intill
2030 (öka miluttaget från 12.000 km till 32.000 km). Utöver renovering
skulle även vagnarna förses med ett stridsledningssystem för bataljonsnivå
(SLB) och ett nytt kommunikationssystem (KOMNOD och TGR).
Totalt omfattade
beställningen renovering av 262 st Strf 90:
-
172 st
Strf 9040
-
40 st
Stripbv 90
-
22 st
Epbv 90
-
12 st
Bgbv 90
-
16 st
Lvkv 90
Kontrakt för
renovering av Strf 90 skrevs med HB Utveckling AB (det samägda bolaget
mellan BAE Systems Bofors AB som ansvarig för tornet och BAE Systems
Hägglunds AB som ansvarig för chassit). Omkring 50% av införandet kommer att
genomföras av FMV FSV Mv (164 vagnar iordningställs på tre olika platser).
Leveranser till FM av renoverade vagnar är planerade i tidsperioden 1:a
kvartalet 2019 till 2 kvartalet 2023.
Vad kommer då att
göras inom ramen för detta RENO för Strf 9040:
-
SLB/BMS
tillförs (LTS 90/100 byts ut mot KOMNOD och Ra 180 byts ut mot TGR
-
Ombyggnad av
elcentral i chassi
-
Uppdaterad
systemarkitektur i torn
-
Ny
elektronikenhet
-
Backkamera
införs
-
Uppgradering
av befintligt släpringsdon
-
Ny elektrisk
stol till vagnchefen
-
Invändig ksp
m/39 byts ut till en utvändig ksp m/58
-
Ny programvara
till siktet
-
NAV 90 byts
ut till POS 2
-
Nya vapenhållare
-
Nya dieselvärmare
-
M m
Förändringarna -
som i stort även resulterar i att skillnader mellan versionerna A och B
minimeras - innebär även nya benämningar:
Följande
systembild visar den tänkta funktonen för BMS (Battle Management System):
Strf 9040C
tillförs det förband i krigsorganisationen som ej får fordon som genomgått
RENO. Ett flertal äldre Strf 9040 kommer
att vara övertaliga och tillförs Gotland och reserven.
Framtiden
Parallellt med
pågående RENO genomförs studier vad som kan göras för att öka Strf 9040
skydds- och verkansförmåga. Detta är något som kan krävas i perioden fram
till 2035 mot bakgrund av den hotbild som är under förändring. Exempel på de
skyddsmässiga uppgraderingar som studeras:
Fotografierna på denna sida är
kommer från FMV, FM, BAE Systems Hägglunds AB, IBD, det egna arkivet och
Wikipedia.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|