I slutet av 90-talet förelåg ett behov inom det svenska
försvaret att anskaffa lätta splitter- och minskyddade fordon med god
terrängframkomlighet - detta inför det utlandsuppdrag avseende minröjning som
Sverige hade påtagit sig inom ramen för FN:s
mission i Västsahara. Ärendet brådskade
och den tid som stod till förfogande medgav inte någon utsvävande
konkurrensupphandling. Efter det att offerter inhämtats från ett fåtal
potentiella leverantörer föll valet på fordonet Mamba Mk II 4x4 från den
sydafrikanska företaget Reumech OMC (tidigare TFM Industries) –
världsledande på minskyddade fordon.
Sverige hade sedan tidigare viss erfarenhet av Mamban
eftersom de även användes som patrullbilar vid UNOMIG (Unitied Nations
Observer Mission in Georgia) där svensk personal fanns stationerad
i princip sedan
missionen inleddes 1993. De fordon
som tillfördes några år senare hade tidigare använts i en afrikansk mission
och de var enligt uppgift i bedrövligt skick (t ex
med krökta kardanaxlar). Så för att få ett fåtal fordon brukbara,
kannibaliserades de övriga...
Mamban var baserad på tyska Unimog, men hade fått ett
särskilt V-format skrov för att bättre motstå tryckverkande minor. Till
skillnad från Mk I, som producerades i mer än 500 exemplar, hade Mk II
fyrhjulsdrift. Besättningen bestod av 11 man – två placerade fram och nio
placerade baktill. Föraren och skytten i framsätena hade tillgång till en varsin taklucka,
medan de i det bakre utrymmet hade totalt sex takluckor. Sverige köpte in
endast sex fordon. Efter missionen i Västsahara tjänstgjorde tre Mambor även
vid den svenska FN-bataljonen i Kosovo. Utöver sin placering inom ”EOD
Teamen” (Explosive Ordnance Disposal) så användes Mamban även av
militärpolisen. Mot slutet av sin tid inom det svenska
försvarets bedrevs utbildning på de kvarvarande fyra
bilarna vid
minröjningsplutonen på Ing 2 (Göta ingenjörregemente) i Eksjö.
Erfarenheterna av fordonet är blandade. Det utmärkta
minskyddet klarade till och med en stridsvagnsmina och den höga
markfrigången borgade för god framkomlighet i kuperad terräng.
På plussidan inräknades även att växellådan var extremt lågt växlad. Däremot
gjorde den höga tyngdpunkten att bilen var mycket svajig vid körning på
landsväg i hastigheter över 60 km/h – den var till och med svår att hålla på
rätt sida av vägen. Därför var det betänkligt att bilen inte
var utruatde med ordentliga säkerhetsbälten - speciellt baktill fanns det
mer att önska. De däck som användes gjorde sig inte särskilt bra i lera och
detta kunde ju ställa till det eftersom den svenska Mamban även saknade
vinsch. Hållbarheten var heller inte den bästa och den fick ofta
repareras. Bilen upplevdes som liten invändigt, små säten
och det var ont om
packutrymmen. Föraren tog sig snabbast in på sin plats via
fronten och sedan ner genom takluckan. En svag punkt
var växelspaken, som slets och kuggade över - något som den händiga löste
med en spik genom ett uppborrat hål i spak och axel...
Den beteckning som Mamban begåvades med i det svenska
försvaret var STGB1 SP F2 4x4 1P/T, vilket i korthet innebar en
splitterskyddad skåpterrängbil med flak.
|
Mamba 4x4 |
Besättning |
2+9 |
Tjänstevikt |
5 710 kg (tomvikt) |
Lastkapacitet |
1 140 kg |
Längd |
5 460 mm |
Bredd |
2 205 mm |
Höjd |
2 495 mm |
Frigångshöjd |
410 mm |
Vändradie |
12,5 m |
Motor |
Mercedes-Benz OM352 turbodiesel 6-cyl 92 kW
(123 hk) |
Växellåda |
Mercedes-Benz UG2/30, manuell
4+1 (hög/låg) |
Hastighet |
102 km/h |
Aktionsradie |
900 km |
Backtagning |
70% |
Sidlutning |
60% |
Hindertagning |
400 mm |
Dikestagning |
900 mm |
Skydd |
STANAG Level 1
(7,62x51mm NATO ball)
1 x TM57 (7kg TNT) under botten
eller
2 x TM57 under något av hjulen |
Antal, i tjänst |
6 stycken,
1997-2010 |
Fotografierna på denna sida är
kommer från FMV, Försvarsmakten (bl a Jan Edholm), Internet samt Wikipedia.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|