Bakgrund
Under 1993, året efter det s k läglighetsköpet av MT-LB
(Pbv 401) från forna DDR, väcktes tanken att anskaffa ännu fler
splitterskyddade trupptransportfordon - de 609 Pbv 401 som
så småningom kom att organiseras i det svenska försvaret var inte
tillräckligt många för att fullt ut fylla upp infanteribrigaderna. Från
arméhåll föreslogs att det
sovjetkonstruerade pansarskyttefordonet BMP-1 skulle undersökas som
ett alternativ - ett större antal
fanns kvar till
försäljning nere i Tyskland. Vid Försvarets
materielverk var man skeptisk till förslaget. Det fanns flera osäkerheter
- kanonen behövde förmodligen modifieras av säkerhetsskäl
och därutöver bedömdes ammunitionens ålder
och konstruktion också kräva modifiering eller nytillverkning.
Armén vidhöll emellertid att vagnarna behövdes för
splitterskyddat trupptransport och att
man var beredd att avstå från en fungerande kanon.
Därmed fick Försvarets materielverk uppdraget att
i ett första steg anskaffa
ett mindre antal BMP-1 för försök och provning. Upphandlingen hade
aktualiserats i samband med att det i avtalet
Schweden II (MT-LB) också ingick 5 st BMP-1 avsedda
just för
tester. Dessa fem
vagnar upphandlades sålunda för omgående försök och provning
i olika delar av landet. Först hade emellertid ett
antal stridsfordonskunniga svenska officerare
utbildats på vagnen nere på
SIVG i Neubrandenburg (det som senare blev NFW). Därefter
genomgick totalt fyra vagnar grundliga tester över hela Sverige under
ledning av Arméns Infanteri- och Kavallericentrum i Borensberg (Kvarn). En
femte vagn genomgick förstörande provning under skjutförsök på FFK i FMV
regi. Provresultaten var överlag positiva.
När vår dåvarande försvarsminister,
Anders Björck, överraskande meddelade vid hemkomsten efter en resa till Tyskland 1994 att
Sverige fått ett erbjudande att "leasa" (ett begrepp som under lång tid inte
kommunicerades offentligt) 160 begagnade stridsvagnar av typ Leopard 2 A4
(Strv 121) för en "löjligt låg summa" - öppnade sig en möjlighet att
istället använda de medel, som i enlighet med FB 92 budgeterats för
uppgradering av den gamla Centurionstridsvagnen till version Strv 105, till
annat. T ex att för en billig penning ytterligare öka graden av
mekaniseringen inom armén genom köp av begagnade BMP-1. Så redan
i juni 1994 tog Regeringen beslut om anskaffning
av 350 vagnar (den egentliga siffran var 433 vagnar, men resterande
fordon användes för att plocka reservdelar).
Vagnarnas status var synnerligen ojämn.
Bonn hade gett direktiv till depåerna, vars chefer var före detta östtyska
överstar, att materiel med civil användning skulle låsas in i förråd. För
att ge plats åt denna, ställdes ofta stridsfordonen utomhus utan skydd,
vilket medförde att många var vattenfyllda och svårt rostangripna. I
likhet med MT-LB var således behovet stort att även
låta dessa surplusvagnar genomgå REMO
(renovering och modifiering). Efter att upphandlingen
konkurrensutsatts, lades beställning på uppgradering av begagnade BMP-1 till
”svensk standard” vid det halvstatliga tjeckiska företaget VOP 026
i Šternberk.
De hade lämnat det klart
bästa anbudet. Företaget ville
på alla sätt visa att man klarade att uppfylla
västerländska leverantörskrav. VOP 026
ISO-certifierades av Lloyd i England och uppfyllde i övrigt kvalitetskraven
i beställningen från Försvarets materielverk.
För att kunna möta svenska miljökrav behövde en
asbestsanering göras. Samtliga vagnar togs helt isär, skrovet blästrades
plåtrent, vitala delsystem som motor, växellåda och torn med beväpning,
helrenoverades. Fordonets belysning åtgärdades, reflexer tillkom och de
försågs med grön grundmålning. Även om
valet av fordon från början var tveksamt, blev resultatet av renoveringen
och modifieringen det bästa tänkbara, vilket bör tillskrivas en bra
upphandling och uppföljning av Försvarets materielverk.
Allt
som allt kom det att handla om att vi i slutändan betalade runt en halv
miljon kronor styck för en renoverad BMP-1. Detta är en summa som ska
ställas mot vad vi hade fått betala om vi upphándlat nytt och inhemskt vid
denna tidpunkt - t ex Bv 206 S (motsvarande
Bv 308)
från Hägglunds uppe i Ö-vik till en kostnad som hade varit minst 10 gånger
högre. Fotot ovan tagit i fabriken i
Šternbeck.
De BMP-1 som Sverige köpte var huvudsakligen av tre
olika varianter (Sp2, 1P och A1). Under 1995 och början av 1996 testades
därför tre provrenoverade vagnar (benämnda M1-M3) innan ställning togs till
slutgiltigt utförande. Därefter kom tolv färdiga vagnar i månaden att
levereras med tåg från Šternbeck
till Hallsberg fram mot slutet av 2001. Väl på plats i Sverige fick dessa
nya fordon benämningen Pansarbandvagn 501. Den fanns i två versioner –
trupptransport och stridsledning.
BMP-1
Utvecklingen av BMP-1 kom att pågå under hela
60-talet i dåvarande Sovjetunionen. Syftet var att få fram en ersättare till
BTR-50P. Den imponerade på väst när den blev offentligt 1967 under paraden
på Röda Torget i Moskva och i striderna mellan Syrien och Israel – i
egentligt mening den första IFV:n (Infantry Fighting Vehicle) med en väl
avvägd kombination av eldkraft, rörlighet och skydd. Först 1970 startade
produktionen på stor bredd. Totalt kom över 20 000
vagnar att tillverkas under 20 års tid och de användes i minst 25 länder. De
ersattes efterhand av BMP-2 och BMP-3.
BMP-1 var
utrustad med en 73 mm slätborrad lågtryckskanon med kort rekyl. Kanonen var
integrerad i ett enmanstorn och hade en 7,62 mm PKT kulspruta monterad
parallellt. Det elriktade tornet kunde
vridas 360° och kanonen dumpas –4° och eleveras +33° (dock kunde endast
högsta elevationsläget nyttjas vid vridning över vagnchefshuv och
IR-strålkastare).
Till
kanonen hörde ursprungligen en laddautomat, men i Sverige togs den bort av
säkerhetsskäl.
Den
ammunition som användes var företrädesvis en fenstabiliserad
pansarsprängraket av typ PG-9. Raketen tänder i banan
omkring 50 m från fordonet. På grund av dess längd är
raketen vindkänslig och därför låg det
effektiva skjutavståndet på max 800-900 meter.
Ammunitionen
blev aldrig godkänd att skjuta i Sverige under fredsförhållanden, men
troligtvis hade detta förbud hävts i händelse av en krigssituation.
Ovanpå eldröret var det dessutom möjligt att med hjälp av en särskild
utskjutningsanordning för pansarvärnsrobotsystem avfyra missiler av typ 9M14
(SAGGER).
Bilden nedan visar torn för träning inomhus
(Parola).
Utöver skytten bestod besättningen av en förare
placerad frontalt till vänster och en vagnchef (med tillgång till en
observationshuv) placerad bakom denne. Till höger om dessa fanns utrymme för
motor och transmission. I stridsrummet baktill fanns plats för tre-fyra
soldater på var sida med ryggarna mot varandra. Utrymning gjordes via två
bakdörrar som också fungerade som extra bränsletankar (en sådan fanns även
placerad mitt i stridsrummet). Fyra takluckor gjorde uppsutten strid möjlig,
vilket även kunde ske via skottgluggar. Till varje skottglugg fanns en
vakuumsug för krutgaserna samt ett skottsäkert observationsfönster.
Skrovet i helsvetsat stål i tjocklekar 6-23 mm gav
skydd mot finkalibrig eld och splitter. Extra skydd gavs av en bogvågsplåt
på övre frontpansaret och motorluckans ribbor samt liner i taket. I övrigt
var vagnen utrustad med rökkastare, ett NBC-skyddssystem samt ett
automatiskt brandsläckningssystem i
motor- och transmissionsrummet. Skyddsrök kunde skapas med hjälp av en
rökgenerator som sprutade diesel på avgasutsläppet.
Framdrivningen utgjordes av en 300 hk stark V6:a
diesel kopplad till en manuell växellåda. Vagnen hade drivning fram och
således spännhjul baktill. De sex gummiklädda bärhjulen var
torsionsfjädrade. Den amfibiska förmågan skedde m h a bandens drivning.
Inför flytning behövde länspumpen startas, en motorskyddsventil slås till,
ett luftintag till motorn bakom tornet höjas och en trimplåt fällas upp.
I
vagnen ingick vid köpet standardradion R-123M och internsambandsutrustningen
R-124.
Grundkonstruktionen av amfibiepansarskyttevagn BMP-1 är från Sovjetunionen
där vagnarna utvecklades under 1960-talet, men de av
Sverige köpta BMP-1 vagnarna var tillverkade i
Tjeckoslovakien 1972-1987.
Pbv 501
Pbv 501
fanns i två varianter – trupptransport och stridsledning. Den enda
skillnaden var i stort att ledningsversionen, avsedd för kompaniledning, var
försedd med fler radioapparater.
Som nämnts
ansågs inte ammunitionen motsvara de svenska kraven på säkerhet, bl a
krävdes en extra säkring. Ett mindre parti konverterades till
övningsammunition som därefter verifierades tillsammans med befintlig kanon,
men det lades aldrig någon seriebeställning på denna ändring. Den totala
mängden ammunition som kunde medföras i tornet var 40 raketer och 2000 st
7,62. På foto nedan är det Eva Thorstad-Hedenskog från FMV
som framför Pbv 501...
När Pbv 501
skulle krigsorganiseras var de ursprungligen tänkta att placeras i Norrland,
men då det visade sig att framkomligheten i snö var betydligt sämre än
väntat skiftade de plats med Pbv 401. Istället blev de organiserade i tre
infanteribrigader i södra Sverige (IB 2, IB 4 och IB 12). 501-systemet
omfattades av Pbv 501 och Stripbv
5011 (kompaniledningsfordon) samt
ammunition, systemspecifik dokumentation, utbildningsmateriel,
underhållsutrustning samt Pbv 501 reparationssatser
tillhörande Bgbv 4012 ingående i Pbv
501-förband.
Försvarsbesluten 1996 och 2000 innehöll en rad förbandsnedläggningar
- i FB2000 lades också tanken på IB 2000 ned - bl a omfattande de
tre som skulle utrustas med
Pbv 501. Huvuddelen av fordonen kom tråkigt nog aldrig till användning och efter
försvarsbeslutet 2000 åkte samtliga Pbv 501 in i centralförråd
i Hammar (utbildning på vagnen hade då endast hunnit
pågå i två år). Då hade endast 120 av
vagnarna levererats.
Det fanns
senare tankar på att Pbv 501 skulle organiseras i insatsförbanden tillsammans med
Strv 121, men så blev det inte.
Efter
beslut 2005 att de skulle avvecklas stod de
renoverade vagnarna och väntade under flera år på ett
slutligt beslut om avveckling/försäljning. Totalavecklingen
blev dock klar 2010. I
december 2008 hade nämligen det tjeckiska företaget VOP-026 Šternberk
(vilket är motsvarigheten till svenska FMV) köpt tillbaka samtliga 350
renoverade vagnar plus utrustning och reservdelar - summan
30 miljoner kronor har nämnts.
|
Pbv 501A/B |
Stripbv 5011A |
Besättning |
3 + 8 man |
3 + 6 man |
Tjänstevikt |
11 900 kg |
12 000 kg |
Maxlast |
1 360 kg |
1 260 kg |
Längd |
6 735
mm |
Bredd |
2 940
mm |
Höjd |
2 068
mm |
Frigångshöjd |
370 mm |
Beväpning |
73 mm
kanon 2A28
7,62
mm ksp 95 |
Skydd |
6-23
mm pansarstål |
Motor |
UTD-20
V6 diesel 300 hk |
Växellåda |
Manuell 5+1 växlar |
Hastighet (vatten) |
65 (7)
km/h |
Aktionsradie |
575 km |
I tjänst |
1997-2005 |
Antal |
336 |
14 |
F-beteckning |
MP-1S /T M5270-501011 |
M5270-501111 |
Den fråga man kan
ställa sig är om Sverige gjorde en dålig affär? Mitt svar är NEJ och detta
av flera anledningar:
-
Moderniseringen
av armén och mekaniseringen av infanteriet för ökat skydd och förbättrad
rörlighet krävde denna typ av materiel och köpen av såväl MT-LB (Pbv
401) som BMP-1 (Pbv 501) gjorde det möjligt att till en mycket låg
penning anskaffa närmare 1000 fordon för detta ändamål (en stillsam
gissning är att vi fick minst 10 gånger fler fordon än om vi upphandlat
nya motsvarande splitterskyddade fordon "från hyllan")...
-
Det är
alltid enkelt att vara efterklok, men för att komma till insikt om saker
och ting gjorts rätt så måste dessa sättas i sitt sammanhang:
Sovjetunionen upplöstes formellt den 31 december 1991 och motsvarande
beslut hade tagits för Warzawapakten ett halvår tidigare - att vi två
och ett halvt år senare ännu inte fullt ut har förstått vidden av detta
(och Sverige är knappast ensamma om att i mitten av 1994 fortfarande
vara tveksamma till om "kalla kriget" verkligen är slut) är inte
särskilt konstigt, däremot kan man ju ställa sig mer undrande till
regeringsbeslutet om anskaffning av JAS 39 Gripen delserie 3 i juni 1997
(6 år efter att Warzawapakten upplösning)...
-
Att
denna utveckling i vårt närområde leder till att vi inte längre behöver
lika många armébrigader är ju i grunden positivt - att vi gick mot en
fredligare och mindre hotfull omvärld (som så småningom resulterade i
att EU fick Nobels fredspris) kan väl bara vara något att glädjas
över...
-
Sverige
gick också vid denna tidpunkt i förspetsen bland länder i Europa att
konkurrensupphandla tjänster som normalt är förebehållet inhemsk
försvarsindustri (den Materielförsörjningsstrategi som tydligare
stadsfäste detta kom först 2007) och vi visade med detta en tidig
tilltro till f d WP-länder (läs Tjeckien) som ville närma sig "väst"...
-
Och
slutligen gav dessa köp en möjlighet att snabbt och på bredden införa en
ny, men nödvändig, kunskapsuppbyggnad inom infanteriet vad gäller
splitterskyddade fordon - denna typ av materiel kräver annan filosofi,
utbildning, taktik, hanterande, e t c...
Fotografierna på denna sida är
kommer från det egna arkivet, FMV (bl a Jan Forsberg), FM, SPHF, samt Wikipedia.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|