Bakgrund
Pansrade hjulfordon anses traditionellt ha vissa fördelar framför
stridsfordon på band – utöver att de är enklare att utbilda på(alla
kan ju köra bil), så kan de köras i högre hastighet över längre
sträckor och med mindre sannolikhet att gå sönder. Detta med en lägre
buller- och vibrationsnivå inuti fordonet
(vilket gör det bekvämare för besättningen) och med en lägre
bränsleförbrukning. I undantagsfall kan ett hjulfordon även
köra på en mina, få en hjulstation bortsprängd, och ändock ta sig vidare på
kvarvarande hjul (ett avslitet band gör att ett bandfordon blir stående).
Därutöver anses hjulfordon mindre aggressiva i
folkmassor. Sammantaget gör detta att pansrade hjulfordon
ibland kan vara att föredra under internationella fredsbevarande
operationer - särskilt om uppgiften handlar mer om
patrullering än om strid.
Detta var bakgrunden till att FMV 1987 fick i uppdrag att införskaffa
pansarbilar till den svenska FN-styrkan i Libanon (UNIFIL). Sverige
förfogade vid den tidpunkten fortfarande över "KP-bilar"som
med framgång använts av svenska FN-styrkor i Kongo och på Cypern, men
de ansågs föråldrade.
Målsättningsarbetet hade satt igång redan 1984. Efter försök med bl a
Pandur 6x6 från Steyer, lades beställning i januari
1988 på 4 XA-180 från SISU Oy
(det köptes även in en XA-180 för utbildning i Sverige). Valet
underlättades av att det fanns samma typ av fordon i missionsområdet hos den
finska styrkan. Leveransen skedde några månader senare – inledningsvis
beväpnade med 7,62 mm kulspruta (1989 ersatt av den tyngre 12,7 mm
kulsprutan). Leveransen ner till Libanon av den första vagnen (den 14 april
1988) skedde med Tp 84 ”Hercules” – den första gången denna typ av
flygtransport gjordes i Sverige. Dessa fyra första XA-180
(UNIFIL nr 4415-4418) fick smeknamnen Tor, Balder, Brage och Oden och
de avvecklades på plats efter utfört uppdrag.
Under 1990-talet kompletterade Sverige sin flotta
av XA-180 då det behövs fler pansarbilar till FN-styrkan på Balkan
(i bl a Bosnien). Två fordon köptes in 1992 – efter en kort
tid som försöksfordon för ammunitionsröjning övergick de
till rollen som utbildningsvagnar. Sommaren
1993 anskaffas 20 XA-180 (varav 5 lånas från Finland) i rollerna
trupptransport och sjuktransport. Ytterligare 21 lånas från Finland i
mars-april året därpå. Samtidigt köptes 3 sjuktransportfordon.
Under våren
1994 stridsskadades en svensk XA-180 så svårt att den måste avvecklas (den
vagn som året innan gått på en mina hade varit möjlig att reparera).
Sommaren 1994 lånas ännu fler XA-180 från Finland (13 st) för
handhavandeutbildning – 4 av dessa återlämnas efter ett par år och
resterande 9 köptes ut. I samband med en omorganisation i Bosnien 1998/1999
övertar Sverige 4 finskägda XA-180 från Norge. Ytterligare 4 övertogs 1999
från Norge i Makedonien (de återlämnades sedermera med ”övertogs” igen).
Från Norge köptes även 7 begagnade XA-180 år 2000.
Totalt har 79 olika XA-180 genom åren organiserats i svenska förband
(varav 34 stycken utgjorde lån från Finland) – tolv av dessa XA-180 i rollen
för sjuktransport. XA-180 kom uteslutande att
användas i den internationella verksamheten inom SWEDINT och SWEDBAT. På
grund av det höga körmilsuttaget fick de genomgå en första
renovering som
påbörjades 1998 och som var klar under 2000. I Sverige fick fordonet
beteckningen Pansarterrängbil 180 (Patgb 180), men i
vardagslag kom fordonet normalt att
kallas för "SISU".
Pansarterrängbil XA-180
Den första prototypen av XA-180 stod klar i slutet av 1983. Det var
resultatet av en 3-årig utveckling med utgångspunkt i krav från den finska
försvarsmakten där den åldrande BTR-60 behövde omsättas. Tre prototyper från
olika företag ställdes mot varandra, men efter tester blev Panssari Sisu (av
finnarna vanligen kallad för Pasi) från Sisu Auto (numera Patria Vehicles)
vinnaren och i december 1983 lades den första seriebeställningen på 50
fordon – en beställning som följdes av flera. XA-180 baserades på lastbilen
SISU SA-150 6x6 och använde många identiska komponenter. Idag har drygt 700
exemplar tillverkats av fordonen i serien XA-180 (inklusive vidareutvecklade
versioner). Vid sidan av användarländerna Finland och
Sverige har olika versioner i serien XA-180 även gått på export till Ghana, Irland,
Nederländerna, Norge och
Österrike och har där företrädesvis använts som en arbetshäst i FN-tjänst.
Namnet XA-180 kom av motorstyrkan på 176 kW i den 6-cylindriga motorn.
Till denna är en automatlåda kopplad med separat terrängväxel. Motorutrymmet
är försett med ett automatiskt brandsläckningssystem. Fordonet är till stora
delar uppbyggt på lastbilskomponenter. Något som inte minst återspeglas i
den spartanska miljön på förarplats.
Besättningen består av tre man. Vagnchef och förare sitter placerade
frontalt och har en god sikt genom den stora tvådelade vindrutan med
skottsäkra glasrutor. Det är möjligt att inifrån täcka över dessa
rutor med luckor av stål försedda med en siktspringa.
Även sidorutorna kan förses med extra pansarluckor, men dessa måste skruvas
på utifrån. Över föraren och vagnchefen finns även takluckor, men de kommer
normalt på plats via en dörr på vardera sidan av fordonet. Föraren har
tillgång till GPS, men det viktigaste attributet torde vara den kraftiga
tutan på taket som manövreras med ett snöre. Skytten sitter i det bakre,
relativt rymliga pansarskytteutrymmet som nås via två stora bakdörrar. Den
stora innervolymen gör det möjligt att transportera upp till 11 stycken
utrustade soldater. De kan öppna eld inifrån vagnen genom totalt 8
skottgluggar.
Pansarterrängbil XA-180 är sexhjulsdrivet (6x6), vilket ger en viss
terrängframkomlighet. Dock är inte hjulstationerna individuellt upphängda.
De två främre hjulaxlarna är styrande. Ursprungligen hade fordonet en
amfibisk förmåga, men propellrarna har normalt plockats bort på de svenska
vagnarna. Beväpning utgörs av en 12,7 mm tung kulspruta monterad i ett litet
bepansrat öppet torn som manövreras av skytten manuellt. Därutöver finns det
6 stycken rökkastare som avfyras genom en knapptryckning på förarplats.
Pansarkarossen ger skytt mot splitter och finkalibrig eld.
Sambandsutrustningen består av 2 stycken Ra 180 med fordonsenhet 480, en
DART 380 och ett internkommunikationssystem. I övrigt är Patgb XA-180
utrustad med bland annat ”wire-cutter”, sökarlykta, extraljus, en vinsch och
två stora packlådor på taket.
I Sverige har Patgb XA-180 använts i ytterligare två varianter vid sidan
av trupptransportversionen. Dels i rollen som sjuktransport (kallas allmänt
för ”Sierra Tango” beroende på anropssignalen) där beväpningen på taket
ersatts med en luftkonditioneringsanläggning och där det inuti fordonet
finns möjlighet att ta hand om 1-2 skadade på bår, dels i rollen som
reparationsfordon där bakdörrarna ersatts med en enda stor hydrauliskt
manövrerad dörr som öppnas uppåt och med utrustning för svetsning och
bärgning på taket.
Några av de pansarterrängbilar som Sverige anskaffade i
XA-180 serien var av typ XA-185 (som ersatte XA-180 i produktionen efter
1994). XA-185 var en vidareutveckling med något starkare motor, en
förbättrad växellåda, andra axlar och ett nydesignat tak (vilket gjort
vagnen högre). I de svenska vagnarna lades även ett extra golv in i
besättnings- och stridsutrymmet som förbättrade minskyddet. Ett säte för en
signalist har tillförts direkt bakom vagnchefen. Patgb XA-185 användes
främst vid SWEDINT i utbildningen.
SISU XA-185
Trots
sin enkla uppbyggnad på civila komponenter har Patgb XA-180 fungerat
förvånansvärt bra under flitig och tuff användning i internationell tjänst.
Fordonet är allmänt omtyckt, även om kritik riktas mot den klena motorn som
ofta går varm då den får arbeta hårt, 236 hk på 18,5
ton förslår inte långt. Efter att de lånade fordonen återlämnats till
Finland återstod
35 fordon i svensk tjänst år 2008. Ett mindre antal har skrotats och ett av
de fordon som Sverige köpt lämnades också över till Finland eftersom ett av
de hyrda fordonen förstörts.
De kvarvarande fordonen (22 st trupptransport, 11 st sjuktransport, 2 st ammunitionsröjning och
ett försöksfordon) börjar bli rejält slitna och upplevs också som omoderna i
jämförelse med dess efterträdare. Efter
Kosovomissionen blev inriktningen att Patgb XA-180 endast
skulle användas i nationell tjänst så länge detta är kostnadseffektivt.
Fordonen har varit hårt utnyttjade under en lång period och
kan, trots centralt vidtagna översyner, anses vara
nära eller ha nått sin tekniska livslängd. Trots detta är
ambitionen i dagsläget (2013) att
Patgb 180 ska vidmakthållas
minst intill 2020.
|
Patgb 180 |
Personal |
3+11 |
Tjänstevikt |
12 000 kg |
Lastkapacitet |
6 500 kg |
Längd |
7,35 m |
Bredd |
2,90 m |
Höjd |
2,65 m |
Frigångshöjd |
0,37 m |
Motor |
Valmet
611 DSBJA
6-cyl diesel 236 hk |
Växellåda |
Automat 4+1 hög/låg |
Hastighet |
>90 km/h |
Aktionsradie |
600 km |
Vändradie |
20,3 m |
Vadförmåga |
0,6 m (amfibisk 8 km/h) |
Beväpning |
12,7 mm ksp
6 st rökkastare |
Skydd |
6-10 mm RHA |
Antal (totalt), i tjänst |
70 (79) st, 1988- |
Fotografierna på denna sida är företrädesvis
hämtade från FMV/FM, ett foto vardera av Lasse Sjögren och Tord Wredman,
samt ett par foton från www (okända fotografer).
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|