Bakgrund
Sommaren 1960 påbörjades studier av en ny
pansarbandvagn. Pbv 301, som seriebeställdes senare under hösten samma år,
var redan från början tänkt som en kortsiktigare lösning. Vagnen hade
nackdelen av att vara baserad på ett äldre stridsfordon (Strv m/41) som
endast fanns tillgänglig i en begränsad upplaga. Detta medförde att den inte
kunde tas fram i tillräckligt många exemplar för att det fullt ut skulle gå
att mekanisera infanteridelarna i den nya pansarbrigaden enligt 1963 års
organisation. Därutöver fanns det mer att önska kravmässigt. De huvudkrav
som sattes upp för det nya pansarskyttefordonet var följande:
1. Vagnen
skall kunna transportera trupp under skydd mellan olika platser på
stridsfältet, med minst samma framkomlighet som den nya stridsvagnen (Strv
103)
2.
Besättningen skall kunna strida från vagnen
3.
Beväpningen skall kunna bekämpa oskyddad trupp, andra pansarbandvagnar,
långsamma luftfarkoster och landstigningsbåtar
4. Vagnen
skall kunna flyta utan extra utrustning
Utredningen höll öppet för såväl
svenska som utländska alternativ och många olika fordon studerades från
Storbritannien, Frankrike, Österrike, Västtyskland, Sovjet, USA och Kanada.
Konceptförslag inhämtades från AB Landsverk i Landskrona och Hägglunds &
Söner AB i Örnsköldsvik (två olika alternativ). Valet kom dock att stå
emellan den amerikanska M113 och en ny pansarbandvagn från Hägglunds.
Efter en noggrann analys av
studiegruppen för direkt eld vid arméstaben (MUR/S2) gjordes bedömningen att
M113 skulle bli för dyr att omkonstruera – hydrauliskt manövrerade takluckor
för vagnsstrid utgjorde ett av de viktigare kraven – och efter
rekommendation blev beslutet blev att utveckla vagnen i Sverige. En M113
lånades dock in i mars 1962 för jämförande försök och den bidrog med
värdefull information som kom till stor användning i utvecklingen av det som
skulle komma att bli Pansarbandvagn 302.
Utveckling
I oktober 1961 fick Hägglunds
uppdraget att ta fram två prototyper (nr 924 och 925) – en för att användas
i fordonstekniska försök och en annan för stridstekniska studier.
Försöksfordonen blev klara redan året därpå. Hägglunds hade låtit konvertera
en horisontell dieselmotor från Volvo (TD100) till ”pannkaksutförande”,
vilket möjliggjorde en unik layout med besättningen bestående av vagnchef,
förare och skytt placerade frontalt sida vid sida i fordonet (i den
ordningen från höger). Två olika växellådor utvärderades. Det visade sig
emellertid att förarna hoppade över varannan växel i alternativet med 6
växlar framåt i såväl hög- som lågväxel, så det naturliga valet blev Volvos
ordinarie 4-växlade låda.
Inspirerad av M113 var
prototyperna försedda med en nedfällbar ramp baktill, men det visade sig
snart att avsittning kunde göras snabbare om istället två bakdörrar
användes. Beväpningen utgjordes av en upp-och-nervänd 20 mm automatkanon
från Hispano-Suiza som tidigare suttit i SAAB:s jaktflygplan J 29 ”Tunnan”.
Den var asymmetriskt integrerad i ett litet torn – en lösning som gjordes
möjlig tack vare en sinnrik mekanisk vridkompensator. Tornet blev så lyckat
att Hägglunds även sålde det på export till Schweiz (kanoner fanns det gott
om eftersom det satt 4 stycken i var och en av de 650 ”Tunnorna”) och det
lade grunden till företagets vapentekniska kunnande.
Serietillverkning
Efter endast ett års utprovning
och en total utvecklingskostnad på blygsamma 2,8 miljoner kronor, hade
försöken med prototypvagnarna gett tillräckligt underlag för att kontrakt på
seriefordon skulle kunna tecknas.
Beställning på en första serie av
Pbv 302 lades hos Hägglunds i januari 1963. Den mycket låga kostnaden per
fordon – 233.000 kronor – uppnåddes genom att i konstruktionen använda
färdigutvecklade delsystem från den civila marknaden (motor och växellåda)
samt delar som var under tillverkning i stora serier till utländska lätta
stridsfordon (framförallt komponenter i bandstället).
Den 25 februari 1966 levererades det första
seriefordonet (nr 4002) till P 1 i Enköping. Det hade då endast gått 4,5 år
från det att Hägglunds fick uppgiften att påbörja utvecklingsarbetet – en
svåröverträffad genomloppstid. Leveranser av Pbv 302 kom att pågå fram till
1972. Under den tiden hade en tilläggsbeställning även tillsett utveckling
och tillverkning av ytterligare fyra varianter av pansarbandvagnen. Totalt
togs 518 Pbv 302 fram i trupptransportversionen och 126 i specialversioner –
69 för stridsledning (Stripbv 3021), 48 för eldledning (Epbv 3022) samt 9
som batteriplatsfordon (Bplpbv 3023). Hägglunds såldes kort efter
slutleverans av Pbv 302 till ASEA, men trots de låga kostnaderna för
Försvarsmakten så var inte vagnen orsaken till försäljningen – Pbv 302 hade
generat vinst både under utveckling och produktion.
Parallellt med tillverkningen av Pbv 302
utvecklades även andra typer av stridsfordon vid Hägglunds som till viss del
nyttjade samma typ av komponenter (huvudsakligen i bandaggregatet) –
Bärgningsbandvagn 82, Brobandvagn 941 och Infanterikanonvagn 91.
Pbv 302 A –
trupptransportversionen
Pbv 302 var tillverkad i
helsvetsat stålpansar. Dubbelskrovskonstruktionen i sidorna gav
skyttegruppens åtta soldater ett extra ballistiskt skydd (inte minst mot
sekundäreffekter från en RSV-stridsdel) och vagnen en ökad flytförmåga.
Frontalt stod Pbv 302 emot 20 mm normalprojektiler. Sammantaget kunde
konstateras att fordonet hade ett bättre skydd än samtida liknande vagnar
som FV 432 och M113.
Den begränsade lastförmågan
på 1200 kg för last och passagerare gjorde att vagnen lätt kunde
överlastas, vilket gjorde att den inte längre hade någon amfibisk förmåga.
Flytning var annars möjlig efter vissa förberedelser (länspumparna måste
startas och en trimskärm resas i fronten) – framdrivning i vattnet skedde
med hjälp av banden.
Skyttegruppen i stridsrummet
baktill var placerade med tre man på varje sida längs väggarna och vända mot
varandra, samt gruppchef och hans ställföreträdare med ryggarna mot varandra
vid de två bakdörrarna (där mittstolpen var möjlig att demontera). Den
uppsuttna striden med handeldvapen och handgranater var möjlig tack vare de
två hydrauliskt manövrerade takluckorna.
Pbv 302 var förberedd att förses
med ett ABC-system, men inget sådant fanns någonsin monterat. Vagnen var
även förberedd för IR-belysning, men inte heller sådana lampor kom till
användning.
Den återanvända 20 mm
automatkanonen från J 29:an fungerade
enligt principen gasuttagsmekanism. Såväl enkelskott som automateld (8-9
skott per sekund) kunde skjutas. Kanonen var handriktad och detta kunde
göras i två hastigheter. Tornet kunde vridas 360° och kanonen dumpas -10°
och eleveras +50°. Periskopsiktet, med en ballistisk streckskala, hade 8
gångers förstoring och möjliggjorde bekämpning på avstånd upp till ca 2000
meter. Ett rökkastarbatteri med sex eldrör var placerat på den högra
stridsluckan bak.
Den 6-cylindriga dieselmotorn,
som Hägglunds lät konvertera för en miljon kronor, var placerad liggande
tillsammans med den manuella transmissionen under besättningens golv
frontalt (Volvo kom senare att göra denna till en standard bussmotor i sitt
sortiment). Bränsleförbrukning låg runt 9-10 liter per mil vid normal
körning och maxhastigheten var 66 km/h.
Styrsystemet
var av typ koppling-broms, vilket innebar att om t ex vänstra styrspaken
drogs tillbaka halvvägs så frikopplades vänster drivaxel i styrkopplingen så
att vagnen svängde med stor radie (en princip som kunde ge omvänd styrning
vid motorbromsning).
De fem gummiförsedda bärhjulen
(som även hade flytkroppar) var upphängda på torsionsstavarnas pendelarmar.
Lagringarna till dessa i vagnskroppen var ett återkommande problem och de
modifierades i omgångar.
Drivhjulet var placerat fram och
spännhjulet bak.
Bandet var inledningsvis av samma
typ som det till M113, men Hägglunds lät utveckla den förbättrade varianten
M70 som gav en mjukare gång.
Trupptransportversionen av Pbv
302 utrustades med en eller två Ra 421 (senare med Ra 480) samt ett manöver-
och lokaltelefonssystem.
Med små modifieringar kunde det
bakre transportutrymmet ställas i ordning för transport av last upp till 2
ton eller för transport av sjuka eller skadade på fyra till sex bårar.
Stripbv 3021
Den första
stridsledningspansarbandvagnen levererades i slutet av december 1966. I
denna version av pbv:n utnyttjades vagnens bakre utrymme till att ge plats
för fem-sex operatörer. I det tidiga utförandet var dessa placerade på
stolar runt ett stridsledningsstativ (fyra stolar på vänster sida och en
stol längst bak till höger). Vagnen var utrustad med fyra radiostationer av
typ Ra 421 och Ra 180 – identifierbar på de fyra antennerna. Därutöver fanns
inkoppling för två trådförbindelser.
Stripbv 3021 ingick i de
mekaniserade brigadernas ledningsorganisation på bataljons- och brigadnivå
och användes således av dessa förbands chefer. Vagnstypen ingick även i
stridsledningsplutonen inom fördelningen (3 stycken). Inledningsvis fanns
Stripbv 3021 även organiserad inom norrländska
stridsvagnsbataljonsstabskompanier.
Epbv 3022
Eldledningsversionen av
pansarbandvagnen var speciellt framtagen för att snabbt eldunderstöd skulle
kunna ges till pansarförband under framryckning. Detta möjliggjordes genom
att eldledningsgruppchefen kunde transporteras i ett fordon som hade samma
terrängframkomlighet som övriga stridsfordon i förbandet. Med hjälp av Epbv
3022:s utrustning kunde ”egrpchefen” klara ut platsen för såväl egen vagn
som för målet, vilket gjorde att den indirekta elden snabbt kunde komma rätt
i målet.
I det bakre utrymmet på Epbv 3022
fanns det plats för tre operatörer placerade på en bänk längs höger sida i
stridsrummet och framför dem ett arbetsbord. Eldledningsgruppchefen satt på
vagnchefens plats som hade försetts med en eldledningshuv som kunde roteras
345º. Placeringen av denna huv gjorde att riktfältet för vagnens ordinarie
beväpning måste begränsas. Radiosamband upprätthölls med tre radioapparater
(Ra 421/480) och två trådförbindelser – dvs tre antenner.
Bplpbv 3023
Det togs även fram en
batteriplatsversion av pansarbandvagnen – Bplpbv 3023. Denna
specialutrustade Pbv 302 var avsedd att ingå i de artilleriförband i
Norrland som organiserade bandkanonvagnarna (15,5 cm Bkan 1). Det gick då
tre stycken Pplpbv 3023 per bandkanonkompani om tre bandkanoner. Därutöver
ingick den även, tillsammans med Epbv 3022, i en pansareldledningspluton i
Milo ÖN.
Utformningen av Bplpbv 3023
påminde i stort om Epbv 3022 – dock utan den speciella eldledningshuven. Vid
sidan av vagnens ordinarie besättning (vagnchef, skytt och förare) kunde
totalt sju man medfölja. Vagnen hade fyra radiostationer och en
skjutdatakalkylator (den försågs sedermera med skjutelementräknaren SKER).
Den extra grupputrustningen som krävdes, transporterades på taket över
stridsrummet.
Ytterligare versioner
Pbv 302-familjen kompletterades
senare med ytterligare tre varianter i små serier. Det var ett antal av
trupptransportversionen som byggdes om vid miloverkstäder.
Åtta stycken konverterades till
version Radiolänkpansarbandvagnar (Ralänkpbv 3024). Vagnen hade som uppgift
att framrycka tillsammans med brigadchefens stridsledningsvagn och den
ombesörjde med hjälp av kommunikationsutrustningen TS-9000 att såväl data
som tal kunde överföras digitalt. Den skrymmande utrustning som tillkom
transporterades på taket över stridsrummet på pbv:n.
En vagn byggdes om till en
Pjäsrekognoceringspansarbandvagn (Pjrekpbv 3025) för artilleripjäser och tre
stycken fick tornet avlägsnat för att fungera som
Sjuktransportpansarbandvagnar (Sjuktppbv 3026 ).
Organisation
Pbv 302 organiserades
huvudsakligen inom pansarbrigaderna (PB 63) och där kom den till användning
på många olika platser – framförallt i pansarbataljonernas
pansarskyttekompanier om vardera 11 stycken pansarbandvagnar. Fordonen har
ingått i de flesta förband i Sverige som krävt splitterskydd – fristående
stridsvagnbataljoner, fördelningsförband och förband i övre Norrland.
En pansarskyttegrupp om sju man
var uppdelad i två omgångar med vardera ett granatgevär respektive en
kulspruta. Den kunde även genomföra uppsutten strid genom de öppningsbara
stridsluckorna i taket.
Verkansprov mot Pbv 302
I slutet av 60-talet och i början
av 70-talet genomfördes verkansprov mot två fullt funktionsdugliga Pbv 302
med gående motor för att bl a utreda svagheter och reparation efter
stridsskador. Dessa försök gav oerhört värdefull information som även kom
till användning då vagnarna senare utsattes för beskjutning under
utlandsuppdrag:
- 10,5 cm pansarprojektil
orsakade mycket splitter om den träffade hårda komponenter efter
genomträning (total penetration)
- Verkan från en 8,4 cm
pansarspränggranat begränsades tack vare dubbelskal och dieselbränsle i
tankarna
- Vid brisad på 15 m avstånd var
det endast splitter från 15,5 cm spränggranat som i undantagsfall kunde
tränga in i stridsrum (ej 10,5 cm och 8,4 cm sgr)
- Efterverkan från 20-30 mm
pansarprojektiler som trängt igenom frontpansaret var begränsad, dock
kunde granatsplitter från flygplansakan tränga in under takluckor
- Verkan från 7-10 kg
stridsvagnsminor under band slog ut vagn (5 kg stridsvagnsmina under
botten bedömdes i regel slå ut även personal i vagnen)
- Verkan från napalm kunde
minskas om luftfiltret ej antändes och kyllådans luftfläkt stoppar
automatiskt vid brand
- En luftstötvåg från en taktisk
kärnladdning på 5 kiloton och 500 meter gjorde endast att yttre utrustning
lossnade – vagnen välte normalt ej
UDES 08
Inom ramen för 70-talets
UDES-studier togs en försöksrigg fram av en modifierad Pbv 302 som benämndes
UDES 08. Syftet var att skapa praktiska erfarenheter som underlag för
studierna av olika alternativ till ny pansarbandvagn. Ombyggnaden omfattade
kullavetter i sidorna och vänstra bakdörren för skyttegruppen, en roterbar
observationshuv för skyttegruppchefen och ett panoramasikte med roterbar
utblick för vagnchefen. UDES 08 modifierades ytterligare en gång i början av
80-talet då en ny typ av bandaggregat med överlappande bärhjul testades
inför utvecklingen av Stridsfordon 90.
Renovering och modifiering (REMO)
– Pbv 302B
Det gjordes tidigt vissa
modifieringar på de Pbv 302 som levererades ut på förband. Sidoskydden över
banden av gummi skadades lätt och ersattes med sidoskydd av plåt som inte
gick lika långt ner över bandaggregatet (under utbildning var de normalt
inte ens monterade). Även fram- och bakskärmarna ändrades för att underlätta
avledning av vatten vid flytning och för att minska skadorna vid körning i
terräng.
Skillnaden
mellan vagnarna före och efter REMO
REMO påbörjades i mindre skala
redan 1984 och detta kom att pågå till 1997. Det var framförallt vapenhuven
som sågs över. De ofta återkommande problemen med eldavbrott löstes genom
att bandmatningen ersattes med ett 30-skotts magasin. Huvens inredning
förbättrades, ett nytt lv-sikte tillfördes, rökkastarbatteriet flyttades
fram och placerades på dess sidor med tre rör vardera istället för bak på
stridsluckan. En ny typ av allmålsammunition införskaffades. På vagnen
infördes central bandspänningsjustering och centralsmörjning. Stolarna till
förare och skytt byttes ut för att ge ökad komfort. Ledningsvagnarna fick en
avsevärt förbättrad arbetsmiljö med ett arbetsbord placerat i mitten av
stridsrummet och två bänkar placerade längs var sida om detta. Därtill
tillkom vattenburen uppvärmning, ett modernt lokaltelefonisystem,
positioneringsutrustning och i observationshuven ett
laseravståndsinstrument.
Det fanns även ambition till en
större ”Mid Life Overhaul” där syftet var att säkerställa livslängd hos
vitala komponenter som motor och växellåda. De föreslagna modifieringarna
omfattade automatväxellåda, obeservationshuv för skyttegruppchefen,
införande av lyskastare och förstärkt frontskydd, men detta REMO-program
stannade vid försöksvagnar – grundkomponenterna i Pbv 302 bedömdes ha
tillräcklig livslängd för vagnens hela kvarvarande användning. Det byggdes
även ett försökstorn med Oerlikons 25 mm KBA.
Pbv 302C
När det i maj 1993 stod klart att
Pbv 302 skulle användas av den svenska FN-bataljon som skulle sändas ut på
uppdrag till Bosnien lät FMV göra en snabbstudie om möjligheterna att öka
vagnens skyddsnivå mot fin- och mellankalibrig eld och mot handburna
pansarvärnsvapen. Detta resulterade i att 50 vagnar på 3 veckor försågs med
en inre glasfiberliner (som skydd mot sekundärsplitter) innan de skeppades
iväg till krigszonen i september samma år. Väl på plats i Bosnien monterades
senare ett yttre kerambaserat tilläggsskydd på vagnarna.
Dessa skyddshöjande åtgärder,
till en totalvikt om ca 800 kg, visade sig snabbt vara välmotiverade då de
vid flera tillfällen förhindrade total utslagning av vagn och personal efter
påskjutning.
Pbv 302 i internationell tjänst
kom senare att användas även i Kosovo. Vagnarna hade då uppgraderats
ytterligare med ett luftkonditioneringssystem och ett bättre
brandsläckningssystem. Pansarbandvagnarna vid utlandsstyrkan har varit
målade i flera olika färger – företrädesvis helt vita under UN-flagg, men
även helt gröna och i fyrfärgskamouflage under NATO:s ansvar.
Användning
Genom åren utvecklade sig Pbv 302
till ett mycket uppskattat och tillförlitligt stridsfordonssystem –
konstruktionen har uppfattats som mycket lyckad. Motorn var driftsäker och
slitstark. Vagnen var lätt att hantera, framkomligheten mycket god och
driftskostnaderna relativt låga. Idag är dock stridsfordonssystemet gammalt
och kräver mer vård än moderna fordon.
Utfasning
Av de Pbv 302 som ursprungligen anskaffades har ett stort antal gallrats
ut ur organisationen och gått till skrot. Under 2005 fattades beslut om del
avveckling av 160 vagnar – ett beslut som följdes upp 2007 om delavveckling
av ytterligare 210 fordon. Beslut togs att innan
utgången av 2009 skulle de cirka 360 exemplaren av
B-versionerna vara borta – endast C-versioner (exklusive varianterna 3023
och 3025) planerades finns kvar till 2016-2018.
Beroende på hur det går med anskaffningen av nya
stridsfordonssystem (Patgb 360 samt BvNy) påskyndas eventuellt avvecklingen
av resterande PbV 302. En fördjupad analys genomfördes 2007 av FMV
för att utreda möjligheterna att ytterligare en gång livstidsförlänga
systemet 20 år med en ny drivlina, samt bättre skydd och beväpning.
Slutsatsen blev att den totala ombyggnation som krävdes för att fordonet
skulle kunna möta framtiden inte var ekonomiskt försvarbar.
|
Pbv 302A |
Besättning |
2 (förare, skytt) +
9 man |
Tjänstevikt |
12 300 kg |
Lastkapacitet |
1 200 kg |
Längd |
5 350 mm |
Bredd |
2 860 mm |
Höjd |
2 500 mm (kanonen i
horisontalläge) |
Frigångshöjd |
360 mm |
Motor |
6-cylindrig Volvo
PENTA THD 100B 270 hk överladdad diesel med direktinsprutning |
Växellåda |
VOLVO PENTA R-60 8+2
växlar (hög/låg) |
Hastighet (i vatten) |
66 (8) km/h |
Gravtagning |
1,5 m |
Sidolutning |
30º |
Backtagning |
30º |
Vadförmåga |
1,2 m |
Aktionsradie |
Ca 300 km |
Beväpning |
20 mm akan m/47 D
6 st rökkastare |
Pansar |
23 mm (front) |
Antal, i tjänst |
644 stycken, 1966- |
De äldre fotografierna på denna
sida är hämtade från FMV arkiv, Försvarsstabens arkiv, BAE Systems Hägglunds
arkiv samt SPHF.
Åter till
sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till
första sidan? Klicka
här!
|