Då Kongo blev en självständig stat den 1 juli
1960 utbröt myteri inom armén och det stod snart klart att regeringen inte
hade någon möjlighet att upprätthålla lag och ordning. Den vände sig därför
till FN med en begäran om militär hjälp. FN
ville att de flesta länderna som skulle delta i operationen skulle vara från
Afrika, men för att visa att FN var ett världsorgan så tog man även ut två
europeiska länder (Sverige och Irland) och två länder från Asien (Malaysia
och Indonesien). Den 25 juli, två veckor efter
president Kasavubus framställning om hjälp, fanns i landet drygt 8.000 man
FN-trupp. Sverige skickade inledningsvis en skyttebataljon som redan fanns
förlagd i Gaza, men förstärkte under året som följde sitt engagemang i
Kongo.
Ledaren för utbrytarprovinsen Katanga, Moïse Tshombe,
utgjorde en ständig oroskälla med sina gendarmer. Delar ur den svenska
bataljonen, som var förlagd till Leopoldville, fick under hösten 1961 till
uppgift att förstärka andra FN-förband vid Kamina-basen – mitt inne i
”fiendeland” – och den 14 september slog en svensk pluton ut två av åtta
katangesiska pansarbilar M8 under framryckning mot basen. Mycket tack vare
den svenska flygdivisionen med J 29 ”Flygande Tunnan” som anslöt senare
under hösten, kunde FN mot slutet av året få viss kontroll över skeendet.
När den svenska FN-bataljonen den 7 april 1962
omgrupperade till Kamina-basen, hittades på skrotupplaget de två
pansarbilarna av typ M8 ”Greyhound” som slagits ut ett halvår tidigare. En
av bilarna – nr 31 – iordningsställdes snabbt till fungerande skick och
döptes till Lulle-Bell. Den andra M8:an – nr 11 – döptes till Nina-Bell, men
krävde en mer omfattande restaurering. Detta möjliggjordes tack vare duktiga
och entusiastiska svenska mekaniker.
Pansarbilen M8 6x6 utvecklades 1941-1942 av Ford
och användes under andra världskriget av USA och Storbritannien.
Ursprungstanken var att få fram en snabb ersättare till M6:an för bekämpning
av stridsvagnar genom att förse en 3/4 tons truck med en pansaröverbyggnad
och ett torn med en 37 mm kanon och en parallellmonterad kulspruta.
Prototyper som var väldigt lika i design togs fram
av Studebaker (T21), Ford (T22) och Chrysler (T23). En modifierad variant av
T22 valdes, men då det stod klart att kanonen var för klen för att kunna
verka mot frontpansaret på tyska stridsvagnar fick den nya pansarbilen
istället anta rollen som spaningsfordon. Produktionen startade upp i mars
1943 och pågick fram till i juni 1945. Då hade mer än 8.500 M8:or
tillverkats.
Britterna gjorde bilen känd som ”Greyhound” tack
vare dess snabbhet och det tunna pansaret. Den kritiserades dock för sina
dåliga ”off-road” egenskaper (sämre än den M3:a ”Scout Car” som den ersatte)
och sårbarheten mot landminor. Pansarbilen kom att göra tjänst hos fler än
40 länder.
Med några dagar kvar på året stod de båda
pansarbilarna redo att sättas in i det som kom att bli känt som
”Kaminaville-operationen” den 30-31/12. Detta var ett led i FN:s offensiv
sedan några dagar tidigare med syfte att säkra strategiska punkter och driva
gendarmerna på flykten – en nödvändighet då möjligheterna att nå en
diplomatisk lösning med Tshombe tömts ut. Två pansarbilsbesättningar utsågs
med fyra man vardera (chef, skytt, förare, reservförare/sjukvårdare).
Endast två rostiga skott hade hittats till 37 mm
kanonen och de fördelades på respektive bil. Lulle-Bell försågs med en
svensk dubbelkopplad luftvärnskulspruta m/36 som togs från en trasig KP-bil.
Nina-Bell fick en 12,7 mm Browning-kulspruta som placerades i en
luftvärnslavett på tornet.
Stridigheterna i slutet på 1962 blev en stor
framgång för FN – inte minst tack vare de svenska ”J 29:orna” och den
svenska bataljonen. Pansarbilarna fick sitt elddop och de spelade en viktig
roll i operationen. Ett mycket stort krigsbyte kunde inräknas. Ytterligare
ett par M8:or hittades, men de var i så dåligt skick att omfattande
reparationer krävdes.
Den M8 som erövrats på Camp Militaire var försedd
med en torntillbyggnad. Denna plockades bort, bilen helrenoverades och
döptes till Bibi-Belle. Med tre pansarbilar i organisationen övergick man
till besättningar på tre man. Samtliga M8:or försågs med 0.5” kulsprutor av
typ Browning monterade i en hållare på tornets frontpansar (ammunitionen
till dessa hade kvarlämnats av Etiopien då de oväntat lämnade sitt
FN-uppdrag och flög hem med sina F 86 Sabres).
De pansarbilar som var försedda med svenska
kulsprutor m/36 fick dessa avmonterade. En M8:a hade även hittats på Camp
Kasongo Niembo (nr 21). Även denna gjordes i ordning, mycket tack vare en
fabriksny originalmotor ur krigsbytet från Camp Militaire. Denna fick namnet
Anne-Belle.
Som ett resultat av ”Kaminaville-operationen”
beslagtogs även två stycken något äldre pansarbilar av typ M3 ”Scout Car”.
Den ena var i så dåligt skick att den endast kunde fungera som
reservdelslager, men den andra fixades till och döptes Olga-Belle. Den
försågs med två bakdörrar, bänkar istället för den kulspruteräls som normalt
fanns fastsvetsad inuti fordonet, samt en plåtsits bakom förarsätena till
kulspruteskytten. Senare hittades även en M3:a vid Kabondo-Dianda och den
tillfördes trosskompaniet med beteckningen Petronella-Belle.
M3 ”Scout Car” 4x4 utvecklades 1938 vid White Motor
Company i USA och producerades under andra världskriget (1941-1944) i över
20.000 exemplar. Den togs fram i flera olika varianter och kom att användas
inom många olika länders arméer. M3A1 var en vidareutveckling av
originalmodellen med ett förlängt och breddat skrov. Den kunde beväpnas med
upp till tre kulsprutor som monterades ovanpå en räls som gick runt skrovet.
Pansarbilarna användes av ett par svenska
bataljoner i Kongo och lämnades kvar när uppdraget inom FN var avklarat.
|
M3A1 ”White Scout Car” (4x4) |
M8 ”Greyhound”
(6x6) |
Vikt |
5,7 ton |
7,8 ton |
Längd |
5,6 m |
5,0 m |
Bredd |
2,1 m |
2,5 m |
Höjd |
2,0 mn |
2,3 m |
Besätttning |
1 + 7 man |
4 man |
Pansar |
6 – 13 mm |
Upp till 19 mm |
Beväpning |
12,7 mm kulspruta
typ Browning |
37 mm kanon M6
12,7 mm kulspruta
typ Browning |
Motor |
Hercules JXD 6-cyl
110 hk |
Hercules JXD 6-cyl
110 hk |
Hastighet |
81 km/h |
90 km/h |
Aktionsradie |
~400 km |
~560 km |
Antal, i tjänst |
2 st, 1963-1964 |
4 st, 1962-1964 |
De äldre fotografierna på denna
sida kommer ur SPHF arkiv samt ur Olle Hederéns bok "Afrikanskt Mellanspel"
från 1965.
Åter till
sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till
första sidan? Klicka
här!
|