Bakgrund
Även om stridsvagnsstudierna i slutet på 70-talet,
helt i ens med försvarsbesluten, ändrade inriktning
till att istället få fram en lätt stridsfordonsfamilj
(det som senare kom att betecknas Stridsfordon 90) så kvarstod behovet av en
ny svensk huvudstridsvagn.
Renovering och modifiering av stridsvagnsarvet - Strv
101/102/104 samt Strv 103 - skulle i och för sig tillfälligt kunna
förlänga livslängden för att matcha hotbilden, men
inför 2000-talet krävdes troligen ett vapensystem som
bättre kunde möta framtiden.
Vid arméstaben hade pansarinspektören, överste 1. Björn
Zickerman varit drivande i att ge en tydlig målsättning och roll för ett
nytt lätt stridsfordon (stridsfordon 90), men han framförde också enträget
behovet av en ny stridsvagn. I alla yttrande från pansarinspektören och
arméstabens pansaravdelning upprepades som ett ceterum censeo ”…men
först måste armén ha en ny stridsvagn”.
FMV lät därför 1984 återuppta studier kring ett nytt
stridsvagnssystem. Det spelkortsunderlag som tagits fram inom ramen för
UDES-studierna fick utgöra grunden för ett svensktutvecklat alternativ.
Parallellt hölls dörren öppen även för direktanskaffning eller
licenstillverkning av ett utländskt alternativ. Studierna skulle leda till
ett beslutsunderlag till försvarsbeslutet 1991 (det som sedermera kom att
bli FB 92).
Det blev chefen för stridsfordonsbyrån vid FMV
- överste Sture Ärlebäck - som kom att leda de
återupptagna stridsvagnsstudierna.
Utgångsvärden och krav förankrades successivt i en brett sammansatt
referensgrupp med representanter från armén, FMV och FOA
- bl a genomfördes de mytomspunna
”Häringeinternaten”. Sture Ärlebäck blev 1990 chef för Fordonsavdelningen
FMV och överste 1.
Studierna bedrevs inom ramen för ett projekt som kom
att benämnas ”Stridsvagn 2000”. Även om detta begrepp stod för alla
upptänkliga lösningar blev det efterhand synonymt med ett svenskutvecklat
alternativ. Som huvudleverantör av studierna kring de svenska koncepten
användes HB Utveckling AB – det samägda bolaget mellan AB Bofors och AB
Hägglunds & Söner.
Den första uppgift de fick var att se över tre av de
tidigare UDES-koncepten (11, 15/16 och 19) med avseende på priser och
teknik. Ingångsvärden var bl a att använda 1970-talsteknik,
att skyddsnivån skulle motsvara max en 45 tons vagn, att IRV skulle finnas
med som option, att en nöjaktig lösning skulle tas fram på observation hos
en vagn med överlagrad kanon och att det skulle vara en "billig"
slutprodukt (dvs ej dyr och exklusiv). De översedda
och uppdaterade koncepten skulle sedan användas som referensfordon i de
fortsatta studierna fram till början av 1990-talet.
Parallellt fick industrin även uppgiften att undersöka möjligheter, former
och kostnader för licenstillverkning av utländsk stridsvagn.
De tekniska studierna delades upp i
kompetensuppbyggande studier och försök, konceptstudier samt projektstudier.
Fysiskt skydd kom att prioriteras före beväpningssystem, ledningssystem och
rörlighetssystem. Tre huvudkrav kom att bli konceptstyrande:
- Skjutning under gång varvet runt (360º) med
huvudvapnet
- Direktutblick för vagnchefen från vagnens högsta
punkt
- Överlevnad för vagn och besättning vid en träff i
ammunitionslagringen
Vidare beaktades de typiskt svenska förhållandena som
normalt resulterade i speciella krav på försvarsmaterielen – den korta
värnpliktsutbildningen följd av korta repetitionsövningar (dvs materielen
måste vara lätt att handha) och det faktum att materielen under större delen
av sin livslängd skulle ligga i mobiliseringsförråd med ett minimum av
underhåll.
Efter att industrin i september 1985 redovisat de
uppdaterade UDES-koncepten fördjupades de tekniska studierna kring ett
svenskutvecklat stridsvagnsalternativ i tre olika konceptuella lösningar:
- En traditionellt uppbyggd stridsvagn med fyra mans
besättning
- En stridsvagn med kompaktbyggt torn och tre mans
besättning
- En stridsvagn med ovanpålagrat torn och tre mans
besättning
Direktiv för utarbetande av en första systemplan gavs
formellt av ÖB 1986 – redan i början av 1985 hade dock CA lämnat underlag
för arbetet. I detta underlag ingick en beskrivning av hotbilden varemot
Strv 2000 skulle kravsättas. Bland annat kraven för Strv 2000 kom att
diskuteras under de så kallade ”Häringeinternaten”.
Hotstridsvagnar
Den tekniska hotbilden representerades på 80-talet
bland annat av så kallade hotstridsvagnar. Det tekniska arbetet inriktades
mot kraven i UTTEM (dvs det utkast till
Teknisk-Taktisk-Ekonomisk målsättning som ingick i Systemplan 1). ÖB
hade fastställt en Hotstridsvagn VI (närmast motsvarande den sovjetiska
stridsvagnen T-80) som dimensionerande hot.
Känslighetsanalys genomfördes även mot ett ”högre”
alternativ – Hotstridsvagn VII (närmast motsvarande en tänkt efterföljare,
en vidareutvecklad T-80). Dessa ryska stridsvagnar fick representera alla
typer av stridsvagnar som kunde mötas i en eventuell konflikt, oavsett från
var de kom.
Alltsedan T-64/T-72 var det ett känt faktum att ryska
stridsvagnar hade någon form av kompositpansar integrerat i grundstrukturen.
De använda skyddsteknologierna var dock inte särskilt imponerande (t ex
användes glasfiber mellan tjockare pansarplåtar i olika kvalitet eller
ingjuten kvartssand) och sparade heller inte särskilt mycket vikt (10-20%).
Däremot var det explosivt reaktiva pansaret som användes som tilläggsskydd
från mitten av 80-talet mycket effektivt.
Till skillnad från israelernas ”Blazer” där
kombinationen 3/3/3 (plåt/explosivämne/plåt) användes för sprängämnespanelen
inuti skyddsmodulen placerad i 30º, försågs ryska stridsvagnar med explosivt
reaktiva moduler som innehöll två paneler som vardera hade kompositionen
2/7/2. Modulerna var normalt placerade i 22º och effekten var extremt bra
mot riktad sprängverkan (>90% reduktion).
Den svenska hårdnosammunitionen utvecklades mot
”Blazer” och hade god effekt, men mot ryska NAP-moduler (”nytt aktivt
pansar” som senare benämndes Kontakt-5) ”vann” pansaret. Lösningen låg
istället i tandemladdningar.
Den vidareutvecklade T-80:an visades officiellt upp för
första gången vid majparaden i Moskva 1989 ; den fick beteckningen T-80U.
Det som framförallt utmärkte vagnen var en helt ny typ av tilläggsskydd, men
också en helt ny uppbyggnad av tornets integrerade skydd. Analys av och
provskjutningar mot dessa nya skyddsteknologier visade på ett avsevärt
förbättrad ballistiskt skydd i jämförelse med T-72 och äldre T-80.
Användande av tyngre ”flygande plåtar” och speciellt utformade
sprängämnesskikt som också kunde initieras av pilprojektiler, gjorde att
tilläggsskyddet även hade verkan mot kinetisk energi.
I kombination med det utbytbara kompositskyddet (en typ
av hålpansar fyllt med polyurethan som även kunde uppgraderas med t ex
keramstavar) i tornet, erhölls skyddsnivåer långt över vad den västerländska
ammunitionen kunde slå igenom. Dock fanns stora ballistiska hål (dvs ytor
utan skydd från specialpansar) och dessutom var explosivt reaktiva lösningar
endast effektiva på 50% av den projicerade målytan.
Det stod klart långt senare i väst, men redan 1979 hade
Sovjet framme en pilprojektil (BM 22/23) till sin 125 mm beväpning med en
genomslagsförmåga på uppåt 500 mm (380 mm på skjutavstånd
2000 m) i ett seminifinit mål av pansarstål (RHA). Denna pilprojektil
har sedermera ersatts av ytterligare förbättrade versioner, men under
80-talet hade bevisligen inte NATO:s stridsvagnar den skyddsnivå som krävdes
för att motstå attacker från Warszawapaktens stridsvagnar.
Sammantaget gjorde dessa insikter om hotstridsvagnar
att kraven på verkan och skydd för Stridsvagn 2000 drevs upp till höga, men
högst relevanta nivåer.
Kraven på Strv 2000 formas
Eldkraft
Beväpningen på Strv 2000 utgjordes inledningsvis av en
12 cm högtryckskanon motsvarande den på stridsvagnarna M1A1 och Leopard 2.
Den gängse uppfattningen under 80-talets andra hälft var emellertid att den
penetrationskapacitet denna kaliber gav, inte var tillräcklig för nästa
generations stridsvagn. Studier bedrevs därför på många håll och i olika
spår för att öka genomslagsförmågan. Den lösningen inom NATO som
prioriterades blev ökad kanonkaliber till 14 cm. Denna kaliber gav i
jämförelse med 12 cm kanon en fördubblad mynningsenergi och 25-50% högre
genomslagsförmåga. Alternativet till ökad kaliber var att hitta andra
framdrivningsprinciper än traditionella krutladdningar. Det gick teoretiskt
och i laboratorier att visa att elektromagnetism och elektrotermisk-kemisk
energi gav mycket höga utgångshastigheter. Bedömningen var emellertid att
dessa nya vapenprinciper krävde mer tid för att mogna.
Kalibern 14 cm blev lösningen för Strv 2000. Kravet på
en penetrationsförmåga på motsvarande 800 mm RHA med fortsatt förmåga till
efterverkan innebar i praktiken att 12 cm kanonkaliber inte gav tillräcklig
verkan. Ett problem var emellertid att 14 cm ammunitionen var betydligt
större och tyngre än sin föregångare; för att hålla sig inom rimliga vikter
och volymer skulle betydligt färre skott kunna medföras. Detta gav upphov
till idén att parallellmontera en 40 mm automatkanon, vilken skulle kunna
användas i de lägen huvudvapnet inte ansågs nödvändigt; det vill säga i
lägen då det var tillfylles att bekämpa mål med tilläggsbeväpningen.
Skydd
I projekt Strv 2000 tillmättes skyddet i vid bemärkelse
stor betydelse – eller stridsvagnens överlevnadsförmåga vad avser skydd mot
upptäckt-identifiering-träff, skydd mot verkan och skydd mot efterverkan.
Kraven sattes mycket högt både vad gäller låga signaturer inom
våglängdsområdena för IR och radar, men framförallt för det ballistiska
skyddet. Dessa inkluderade mycket förutseende krav på skydd mot minor och
takverkande stridsdelar.
Grundprincipen för vagnens uppbyggnad var ett
minimiskrov i pansarstål som var tillräckligt tjockt för att kunna ta upp
krafterna vid körning och skjutning. Det skulle också kunna ta upp de
krafter som en yttre skyddsmodul kunde åstadkomma då den träffats.
I det fall den yttre skyddsmodulen använde sig av
principen med ett spontaninitierat tungt explosivt reaktivt pansar (t ex i
kompositionen 15/3/9) – effektivt inte bara mot riktad sprängverkan, utan
även kinetisk energi – kunde dessa krafter på grundstrukturen bli relativt
stora. De försök som gjordes mot frontalt monterade moduler med denna typ av
skydd visade att det var möjligt att kraftigt störa en penetrerande
pilprojektil.
Tanken var också att Strv 2000 skulle använda en stor
andel keram i skyddskonstruktionen. Det faktum att den totala andelen keram
skulle komma att uppgå till flera ton i respektive stridsvagn gjorde att ett
det så kallade Skyddskeramprojektet startade upp 1988. Under ett par års tid
gjordes försök med många olika typer av keram - Al2O3
(aluminiumoxid), B4C
(borkarbid) och TiB2
(titanborid) – men trots ett brett deltagande från svensk industri, FOA och
FMV, blev det inte så mycket mer än en medioker referenskeram.
Inspirerade av den valda skyddslösningen i den
amerikanska stridsvagnen M1A1 DU där Chobhampansaret uppgraderats med skikt
av utarmat uran, gjordes provskjutningar i Sverige även mot denna typ av
material. Resultaten visade på möjligheten att nå bättre skyddsprestanda om
volymen och inte vikten var gränssättande.
Stor möda lades även på att åstadkomma en från
besättningen separerad ammunitionslagring som skulle tåla såväl krutbrand
som en detonation efter direktträff på en RSV-stridsdel med övertändning som
följd. Den lösning som utarbetades fungerade och hade stora likheter med
motsvarande utrymmen i Leopard 2 och M1A1 med så kallade ”blow off panels”,
men hade en utvecklad princip för att förhindra total övertändning med total
utslagning som följd. Skotten var placerade längst bak i chassiet.
Rörlighet
Till skillnad från vad som tidigare gällt för
stridsvagnar som skulle operera i övre Norrland ställdes inte krav på
förmåga att flyta eller djupvada för Strv 2000. Även den gamla sanningen att
terrängframkomligheten för riktigt tunga stridsvagnar inte var tillfyllest i
de norra delarna av vårt land utmanades. Under 1989-1990 genomfördes försök
med två inlånade utländska stridsvagnar – Leopard 2 och M1A1 – i milo ÖN.
Dessa stridsvagnar hade en totalvikt mellan 55 och 60 ton.
Dessa moderna stridsvagnar – med kraftfulla motorer,
automatisk växellåda och effektiva band – visade sig ha betydligt bättre
förmåga att ta sig fram i denna terräng än vad arméledningen tidigare hade
trott. Den nyvunna insikten blottade en operativ svacka – det befintliga
”stridsvagnsarvet” motsvarade inte 1990-talet krav
och frågan väcktes om det överhuvudtaget gick att vänta till efter
millenniumskiftet på en ny stridsvagn.
Sålunda stod det klart att totalvikten – kompenserad av
hög motoreffekt – inte syntes begränsa rörligheten på stridsfältet, den hade
endast betydelse för fältbromateriel och utformningen av
stridsfordonstransportfordon.
Ledning
Ytterligare ett område som studerades djupare i projekt
Strv 2000 var ”ledning”. Ledningskapaciteten hade dittills haft låg
prioritet i svensk stridsfordonsutveckling och tillmättes i Strf
90-projektet en mycket liten betydelse under de första 10 åren. Det var
först med 1990-talets stridsvagnar som det gick att
tala om något mer kvalificerat ledningssystem – ett modernt ledningssystem
med hjälpmedel för ordergivning, lägesbestämning m m. Projekt Strv 2000 lade
grunden för detta.
Koncepten
Ett stort antal olika koncept på ny svensk stridsvagn
togs fram vid HB Utveckling. Nedan redovisas de som bedömdes som mest
intressanta.
T 140 och T 140/40
En tornvagn som hade tre mans besättning och med
vagnchef och skytt på samma sida i tornet. Den var försedd med en 140 mm
beväpning som hade fördubblad mynningsenergi i jämförelse med Rh 120 mm –
detta koncept hade plats för totalt 40 skott. Konceptet T 140/40 hade även
en parallellmonterad 40 mm akan för bekämpning av bland annat luftmål –
medförd ammunitionsmängd är då 29 respektive 148 skott. Automatladdning.
Modulariserad uppbyggnad. Chassi och torn hade en bärande grundstruktur –
minimiskrov – på vilket skyddsmoduler är anbringade. Vagnen var väsentligen
uppbyggd av redan utvecklad komponenter såsom dieselmotor MTU 883 och
styrtransmission från Renk, hydropneumatiska fjädringsdon från Air Log m.m.
T 120B
En tornvagn som hade fyra mans besättning.
Utvecklingstiden kunde bli kort (till mitten av 90-talet) enär endast
befintlig teknologi använts och redan utvecklade komponenter såsom
dieslemotor MTU 883 och styrtransmission från Renk, hydropneumatiska
fjädringsdon från Air Log m.m. Huvudvapnet var en 120 mm Nato-kompatibel,
handladdad högtryckskanon,. Totalt kunde 48 skott medföras. Chassi och torn
hade en bärande grundstruktur – minimiskrov – varpå skyddsmoduler var
anbringade. Referensnivåns krav uppfylldes.
L 140
En tornvagn som hade tre mans besättning. Konceptet
byggde på ett förstärkt chassi från Strf 90. Tornet var mekaniskt uppbyggt
på samma sätt som de tyngre koncepten. Ammunitionen förvarades längst bak i
chassiet och ammunitionshanteringen var helautomatisk. Totalt medfördes 40
skott till huvudbeväpningen som utgjordes av en 140 mm kanon och som skulle
vara kompatibel med kommande NATO-system. Det ballistiska skyddet var
begränsat till det skydd som ett minimiskrov kunde ge; dvs. uppfyllde inte
skyddskraven. Vagnen hade moduluppbyggnad. L 140 skulle närmast ses som en
pansarvärnskanonvagn.
O 140/40
En stridsvagn som hade ovanpålagrad kanon och två mans
besättning djupt placerade i chassiet. Konceptet var moduluppbyggt; den
bärande grundstrukturen utgjordes av ett minimiskrov varpå skyddsmoduler
hade anbringats. Huvudbeväpningen var en 140 mm kanon samt en
parallellmonterad 40 mm automatkanon som tilläggsbeväpning. Vagnen medförde
34 respektive 140 skott. Konceptets stora fördel var den låga vikten. I ett
förband var vagnen kompletterad med en särskild ledningsvagn på 46 ton med
5-6 mans besättning och enbart försedd med 40 mm akan.
Data
|
L140 |
T120B |
T140 |
T140/40 |
O140/40 |
Besättning |
3 man |
4 man |
3 man |
3 man |
2 man |
Stridsvikt |
35,0 ton |
58,0 ton |
59,1 ton |
59,8 ton |
52,0 ton |
Transportvikt |
32,5 ton |
55,0 ton |
56,1 ton |
56,8 ton |
49,0 ton |
Längd |
10,2 m |
9,9 m |
7,5 m |
7,5 m |
7,3 m |
Bredd |
3,1 m |
3,7 m |
3,7 m |
3,7 m |
3,7 m |
Höjd |
2,9 m |
2,69 m |
2,75 m |
2,75 m |
2,8 m |
Motor |
Diesel 8cyl
736 kW
MTU |
Diesel 12cyl
1100 kW
MTU |
Diesel 12cyl
1100 kW
MTU |
Diesel 12cyl
1100 kW
MTU |
Diesel 12cyl
1100 kW
MTU |
Transmission |
Automatisk
4+2 växlar
RENK |
Automatisk
4+2 växlar
RENK |
Automatisk
4+2 växlar
RENK |
Automatisk
4+2 växlar
RENK |
Automatisk
4+2 växlar
RENK |
Hastighet |
70 km/h |
70 |
70 |
70 |
70 |
Aktionsradie |
500 km |
500 |
500 |
500 |
500 |
Vadförmåga |
1,6 m |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
Gravtagning |
2,5 m |
2,5 |
2,5 |
2,5 |
2,5 |
Hindertagning |
1,2 m |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
Beväpning |
140 mm
2 st ksp 7,62 |
120 mm
2 st ksp 7,62 |
120 mm
2 st ksp 7,62 |
120 mm
40 mm akan
2 st ksp 7,62 |
120 mm
40 mm akan
2 st ksp 7,62 |
Skydd RSV/KE
§
Front
§
Sida
§
Tak |
90/90 mm
18/18 mm
20/20 mm |
800/1200mm
90/450 mm
100/200 mm |
800/1200mm
90/450 mm
100/200 mm |
800/1200mm
90/450 mm
100/200 mm |
800/1200mm
90/450 mm
100/200 mm |
Andra svenska koncept som också beaktades:
- T120 Bedömdes inte uppfylla
kraven på verkan
- T120/40 Bedömdes inte uppfylla
kraven på verkan
- L120 (30 ton) Uppfyller inte skyddskraven
(endast splitterskydd)
Systemplan 1
Den första fasen avslutades 1987 då Systemplan 1 för
Strv 2000 var klar – den överlämnades av CA till ÖB 1988-05-30. ÖB
ställningstagande med direktiv för fortsatt arbete insändes till regeringen
1988-11-25. Av detta förslag till direktiv för Systemplan 2 framgick bland
annat följande:
- Det svenska alternativ som skall studeras vidare
bör vara vagnen med kompakt torn (T120-140)
- Att samtliga studerade utländska alternativ även i
fortsättningen följs upp och utvärderas så att handlingsfrihet bibehålls
för anskaffning
- Att möjligheterna att samproducera/licenstillverka
stridsvagnar skall värderas och jämföras med övriga anskaffningsformer
(svenskutveckling och direktanskaffning)
- Att planeringsinriktningen med nuvarande ekonomi
innebär direktanskaffning av utländsk vagn
Alternativet att uppgradera de gamla befintliga
stridsvagnarna hade analyserats och slutsatsen var att det var tekniskt
svårt att realisera och ekonomiskt ointressant för att nå den nödvändiga
effektnivån. Fortsatta studier resulterade i att en fullskaleattrapp i trä
byggdes av det svenska stridsvagnskonceptet T140/40.
Parallellt inhämtades information om de modernaste
västerländska stridsvagnarna – resor företogs 1988-89 till Frankrike, USA
och Västtyskland för att öka kunskapen om Leclerc, M1A2 och Leopard 2
”Improved”. En svensk delegation genomförde även en resa till Balkan för att
inhämta kunskap om stridsvagn M84 – den jugoslaviska varianten av T-72:an –
för att komma till klarhet om ett ”billigt” fordon från öst kunde vara
lösningen på den svenska stridsvagnsfrågan. Resan resulterade i en offert
från jugoslaverna på M84 – till ett mycket lågt pris. Med tanke på den
konflikt som utbröt i regionen några år senare var det kanske tur att
Sverige inte fördjupade sitt intresse i detta erbjudande…
Efter att svensk personal utbildats i utlandet på två
av vagnarna kunde en M1A1 och en Leopard 2 A4 lånas in till Sverige för
försök. Syftet med verksamheten var i första hand att ge svensk personal
inom försvaret god kunskap om de då modernaste operativa stridsvagnarnas
prestanda, samt att göra jämförelser med de svenska stridsvagnarna Strv 103
och Strv 104. Stor vikt lades även vid förevisningar för högre
beslutsfattare för ytterligare informationsspridning. Resultatet från den
provning av vagnarna som genomfördes vintern 1989-90 kom att få mycket stor
påverkan på det beslut som senare togs.
Tekniskt-ekonomiskt underlag inför FB 91
Våren 1990 överlämnade FMV tekniskt-ekonomiskt underlag
inför det försvarsbeslut som avsågs tas påföljande år. Underlaget omfattade
mer än 5 års studiearbete avseende en ny svensk stridsvagn, jämte ett
underlag inhämtat för anskaffning av en utländsk stridsvagn. Rapporten
underströk att de slutsatser som dragits var baserade på kunskapsläget i
december 1989, men att dessa måste betraktas som osäkra med hänsyn till de
stora förändringar i världsläget som då pågick (muren i Berlin hade precis
fallit) och som antogs skulle fortsätta.
Två scenarios hade beaktats:
Alternativ 1: Ett tidigt köp av en ny stridsvagn med
tillförsel snarast
Alternativ 2: Anskaffning av ny stridsvagn som bättre överensstämmer med
aktuell ekonomisk planering (dvs med leverans från tidigast år 2000)
Ny stridsvagn i närtid
Rapporten klargjorde att ny stridsvagn i närtid endast
kunde anskaffas genom direktköp av utländsk vagn – där amerikanska M1A2 och
tyska Leopard 2R bedömdes vara de som fanns tillgängliga med godtagbara
prestanda (även om Challenger 2 och Leclerc också prissattes i rapporten).
FMV föreslog att valet skulle avgöras genom en konkurrensupphandling.
Billigare lösningar sades föreligga, t ex den jugoslaviska M 84.
Rekommendationen var att upphandlingsarbetet borde starta omedelbart.
FMV påtalade att om inte de ekonomiska ramarna höjdes
avsevärt så skulle en direktupphandling av en utländsk stridsvagn medföra en
rad konsekvenser. Alternativ 1 – som också benämndes referensnivå – skulle
medföra att alla åtgärder på arvet och delar av Stridsfordon 90-programmet
måste senareläggas. Även arvets numerär borde reduceras (vissa typer skulle
behöva utgallras tidigare än vad som då låg i planerna) och det ”varnades”
för att det kunde bli nödvändigt att ersätta Stridsfordon 90 till
pansarbrigaderna med uppgraderade Pbv 302. Framtida behov av studie- och
utvecklingskapacitet inom stridsfordonsområdet riskerade att i princip att
vara avvecklad år 1995. Likaså sades att möjligheterna att hålla en
balanserad kapacitet vid försvarets verkstäder också skulle påverkas.
Ny stridsvagn vid sekelskiftet
I det fall det ekonomiska läget inte tillät en tidig
omsättning av befintliga stridsvagnar klargjordes att det fanns olika
handlingsalternativ:
- Antingen direktköp av ny stridsvagn med leverans
från sekelskiftet (som ersättare till Strv 103) där ett
anskaffningsbeslut behövde fattas senast 97/98 (dock måste
upphandlingsförberedelser starta tidigare)
- Alternativt att utveckla och producera en ny
svensk stridsvagn – enligt FMV det från teknisk synpunkt och ur
planeringsvinkel bästa förslaget för att kraven på en ny stridsvagn
skulle tillgodoses (dock ett alternativ som inte bedömdes som
realiserbart i närtid om inte mer ekonomiska medel tillfördes)
Det framhölls angeläget att behålla, eller återfå,
förtroendet för arvet på den materiel som skulle vara fortsatt operativ. Som
viktigast bedömdes att ett REMO av stridsvagn Centurion måste inledas
omgående och att en nivå till dagens Strv 104 då måste accepteras. Även REMO
Ikv 91 uppfattades som angeläget att starta (alternativ att utgallra
systemet för att frigöra medel för förnyelse i framtiden).
Detta alternativ 2 – även benämnt som kravnivå – lyfte
fram stridsvagnarna T140/40, M1A3, Kampfpanzer 2000, Leclerc 2 som de
utpekade alternativen efter sekelskiftet. Rapporten framhöll att även
alternativ 2 skulle innebära en reducering av arvet med hänsyn till
totalekonomin och att Stridsfordon 90 leveranstakt måste sänkas och
leveranser senareläggas.
Rekommendationen
Inför beslut om nya stridsvagnar lyfte FMV fram
följande huvudfrågor att beakta:
- Beväpningen, i första hand kalibern
- Konceptval, i första hand styrt av CA krav på
stridsvagnen
- Tidsförhållanden, som påverkande bl a antalet
alternativ och möjligheterna att göra direktköp
- De ekonomiska förutsättningarna, som i praktiken
styrde leveranstakten
- Försvarsindustriella konsekvenser, som var av
betydelse för den framtida förmågan att vidmakthålla såväl
stridsfordonsarvet som de nyanskaffade stridsvagnarna
- Totalbilden av åtgärder på arv, Strf 90 och ny
stridsvagn, som påverkar arbetsbelastningen vid såväl industrin som FMV
- Trovärdigheten och vapensystemens effekt (de två
viktigaste parametrarna - grundläggande för
bedömningar av varje stridsfordonssystem)
Mot bakgrund av de nyvunna erfarenheterna med de
utländska stridsvagnarna som hade provats i Sverige hade såväl ÖB som CA
föreslagit en snabb ersättning av de gamla stridsvagnarna (utgallrade
Centurion) med modernare materiel. FMV biträdde detta förslag ur både
trovärdighets- och effektsynpunkt, men påtalade samtidigt att alternativet
krävde en omprioritering inom nuvarande programplan. FMV ansåg i det läget
att det inte var ekonomiskt realistiskt att då föreslå en utveckling av en
svensk stridsvagn med början i närtid, trots de fördelar ett sådant
alternativ skulle ha inneburit för framtida behov av kompetens och den
större handlingsfrihet planeringsmässigt som det skulle ha medfört.
Däremot framhölls att det lämnade underlaget rörande
behovet av kompetens vid försvarsindustrin inom bl a stridsfordons- och
pjäsområdena måste beaktas – i annat fall skulle berörd försvarsindustri
komma att reduceras så kraftigt att Sverige reellt sett inte skulle ha någon
egen försvarsindustriell kapacitet inom detta område efter sekelskiftet.
Genom olika satsningar på tekniskt arbete (vilket föreslogs) skulle dock
utvecklingsförmågan vid berörda industrier åtminstone komma att hamna på en
acceptabel miniminivå.
Beslutet och dess konsekvenser
Den samstämmiga uppfattningen att den svenska arméns
nästa stridsvagn skulle vara utländsk innebar slutet för projekt Stridsvagn
2000. Beslut om detta togs formellt 1991 och tydliggjordes i
försvarsbeslutet påföljande år.
Projekt Stridsvagn 2000 lade emellertid en mycket
värdefull grund inför kravsättandet av ”Stridsvagn Ny” – inte minst inom
områdena överlevnad och ledning där de direktanskaffningsalternativ som
sedermera utvärderas inte bedömdes uppfylla de krav som ansågs nödvändiga
att uppfylla inför 2000-talet.
För stridsfordonsindustrin i Sverige kom fortsatt
utveckling av Strf 90, licensproduktion av ny stridsvagn, framtagande av
pansrade bandvagnsvarianter, samt studier och utveckling av SEP, att bli
fullt tillräckliga satsningar för att inte bara hålla kompetensen vid liv
utan också till utveckla den till världsledande.
Nedan en samling fotografier på den fullskaleattrapp som
togs fram för Strv 2000...
Fotografierna på denna sida är hämtade från det
egna arkivet, FMV
arkiv, HB Utveckling arkiv samt några generella bilder lånade från
"nätet"...
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|