Redan under de inledande försöken hösten 1922 med de tio stridsvagnarna av
typ LK II som inköpts från Tyskland året innan stod det klart att fordonen
hade sina begränsningar – de uppfyllde inte de fordringar man kunde ställa
på moderna stridsvagnar. Det synes som om Bertil Buhrén, som ledde
stridsvagnsförsöken vid Svea Livgarde, hade tagit som sin uppgift att göra
så många olika typer av försök som möjligt med stridsvagnarna. En fråga han
ställde sig var om inte stridsvagnarna – i likhet med utveckling i utlandet
– borde vara försedda även med kanoner och inte bara kulsprutor.
Inför
fortsatt utprovning anskaffade KAF hösten 1923 därför ytterligare en
stridsvagn som utvecklats under det första världskriget. Det var den franska
stridsvagnen Renault FT modèle 1917 (senare benämnd som FT 17). Den hade
tagits fram i mer än 3.000 exemplar och var den vanligast förekommande
stridsvagnen av de totalt c:a 6.000 vagnar som Storbritannien och Frankrike
tog fram under kriget.
Till skillnad från de tyska vagnar Sverige köpt så hade
den också deltagit i strid – rykten har gjort gällande att den vagn vi fick
till Sverige hade kulhål i sig. Renault FT 17 är också känd för att vara den
första stridsvagnen i världen försedd med ett vridbart torn. Olikt sina
franska föregångare (St. Chamond och Schneider CA1 från 1916) hade
stridsvagnen utvecklats med tillämpning av bilindustrins principer. Den var
anpassad för masstillverkning och utgjorde en pålitlig och billig produkt.
Renaultstridsvagnen byggdes senare på licens även i Italien, Sovjetunionen
och USA och kvarstod på flera håll i krigsorganisationen när andra
världskriget bröt ut.
Beväpningen
var en antingen en kanon i kaliber 37 mm och med kort eldrörslängd eller en
kulspruta. Den vagn som införskaffades till Sverige var således
kanonbeväpnad. Renault FT 17 hade två mans
besättning; dels en vagnchef i tornet som också fungerade som skytt/laddare,
dels en förare i chassiet. Vikten var 7,5 ton och den maximala hastighet som
kunde uppnås var 9 km/h. Pansaret var på vitala ytor 16-22 mm tjockt.
Stridsvagnen fick troligtvis ingen svensk beteckning.
Däremot döptes den i folkmun till ”Putte” – detta pga sin litenhet. Tyvärr
visade sig även stridsvagn Renault FT 17 ha sina svagheter – önskade
prestanda var helt enkelt inte tillräckliga och den kunde inte följa med de
övriga nyinköpta stridsvagnarna. Orsaken till detta var naturligtvis att
konstruktionen hade många år på nacken, men också att den redan vid inköpet
var rejält sliten. Av denna anledning flyttades den kanonen över från den
franska vagnen till en av de tyska vagnarna LK II (Strv m/21) för fortsatt
utprovning. Kanonen kom senare till användning även på den tredje
pansarbilen som togs fram vid Tidaholms bruk 1926.
Stridsvagn Renault FT 17 kom därefter under ett antal
år att användas för försök med sambandsutrusning. Den fick fungera som
stridsledningsvagn efter att ha försetts med radiosändare och högantenn (en
av 21:orna – nr 10 – hade försetts med en radiomottagare vilket i slutet av
1924 möjliggjorde den första sambandsövningen med motoriserat förband).
Efter idel motorproblem beslöts i augusti 1926 att den
franska stridsvagnen skulle kasserades och användas under sina sista dagar
som mål för artilleri. I slutet av september 1927 sköts ”Putte” slutligen
sönder på Marma skjutfält under prov mot den franska stridsvagnens
pansarplåtar. Resultaten i jämförande skjutprov mot pansarplåtar från Bofors
visade att det franska pansarstålet var bättre och detta faktum nyttjades
till höja tillverkningskompetensen inom landet.
Strävan
att finna en ny stridsvagn var fortsatt hög under 1926-1927 och den blev
extra påkallad av att stridsvagn m/21 slets hårt med påföljande problem med
reservdelar. Ett flertal studieresor gjordes runt om i Europa, bl a gjorde
stridsvagnsbataljonens chef – överstelöjtnant Bertil Buhrén – en resa
sommaren 1927 som dock blev resultatlös. Det var först i januari 1928 som
det beviljade anslaget om 400.000 kronor kunde nyttjas så att ytterligare en
utländsk stridsvagn kunde tas hem till Sverige för försök.
Ännu en gång stod franska Renault som leverantör och
den vagn som införskaffats var en prototyp av en vidareutvecklad version av
FT 17 benämnd NC modèle 26/27 (senare benämnd som NC 27), en stridsvagn som
bl a Japan och Polen senare införskaffade i mindre serier. Fordonet var helt
nykonstruerat och det provexemplar som köptes in till Sverige hade syftet
att testas vid stridsvagnsbataljonen som tänkbar ersättare till Stridsvagn
m/21.
Renault NC 27 kom i Sverige att betecknas som
Stridsvagn fm/28. Förbättringarna i jämförelse med FT 17 var flera.
Pansarskyddet var frontalt upp till 34 mm tjockt och detta hade drivit upp
vikten till 8,5 ton. En kraftfullare motor på 60 hk gav ekipaget som bäst en
hastighet av 20 km/h. Beväpningen utgjordes dock fortfarande av en 37 mm
Puteaux-kanon.
Redan innan vagnen kom till Sverige hade Bertil Buhérns
chefsmekaniker Dahlman haft möjlighet att ta del av ritningarna på vagnen
och denna dömde ut den nya stridsvagnen från Renault totalt. Tyvärr visade
sig farhågorna riktiga. Redan vid hemfärden från den första övningen på
Järvafältet havererade fordonet och fick bogseras tillbaka. Så inte heller
denna vagn visade sig möta kraven på tillförlitlighet. Särskilt växellåda
och koppling var orsak till problem. Därutöver passade den inte heller
svensk terräng. Det har även gjorts gällande att stridsvagnens band var
felkonstruerade och att ett framförande av vagnen kunde liknas vid att ”åka
skridskor”. Det beslöts istället att en ny stridsvagn skulle utvecklas inom
landet. Slutsatserna blev således desamma som i Frankrike, där stridsvagnen
inte heller hade accepterats av armén.
Stridsvagnsfrågan hade vid denna tidpunkt även blivit
av intresse för Generalstaben och i december 1928 fastställdes ett program
som klargjorde vilka krav som borde gälla för en svensk stridsvagn; god
eldkraft hade högsta prioritet (stridsvagnen skulle vara beväpnad med såväl
kanon som kulspruta), god framkomlighet i svensk terräng (minst 10 km/h i
medelsvår terräng och den dubbla marschhastigheten på landsväg), pansarskydd
mot eld från en 37 mm kanon, samt en totalvikt om max 12 ton (för att
möjliggöra passage över broar).
Efter de nästa pinsamma försöksresultaten dömdes
således den franska stridsvagnen ut. Den kom istället att användas i
sambandsförsök efter att ha försetts med samma typ av radioutrustning som de
fem stridsvagnarna fm/22 fick i samband med att de modifierades 1929-1934.
Det enda försöksexemplaret av Stridsvagn fm/28 användes
i Sverige en bit in på 30-talet, framförallt i den grundläggande
förarutbildningen vid Göta Livgardes stridsvagnsbataljon. Den var då normalt
inte beväpnad med vare sig kanon eller kulsprutor. Tills
nyligen har detta exemplar funnits bevarat på Pansarmuseet i Axvall - denna
samling stridsfordon är numera flyttad till det nybyggda fordonsmuseet
Arsenalen utanför Strängnäs och vi hoppas naturligtvis att denna Strv fm/28
får gehör till att visas upp...
De många ”misslyckade” försöken med stridsvagnar under
20-talet gjorde det helt klart svårare för förespråkarna av stridsvagnar att
nå gehör för sin argumentering – stridsvagnarna som anskaffats för
utprovning gav på grund av tekniska brister och dåliga prestanda inte det
intryck man hoppats på vid alla olika visningar med många åskådare.
|
Renault FT 17 ”Putte” |
Renault NC 27 (Strv fm/28) |
Vikt |
6,7 ton |
8,5 ton |
Längd |
4,95 m |
4,41 m |
Bredd |
1,73 m |
1,71 m |
Höjd |
2,13 m |
2,14 m |
Besättning |
2 man |
2 man |
Pansar |
6-22 mm |
18-34 mm |
Motor |
39 hk 4-cyl Renault
bensin |
60 hk Renault
bensinmotor |
Maxfart |
9 km/h |
20 |
Beväpning |
ksp alt. 37 mm kanon
Puteaux |
37 mm kanon Puteaux |
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|