I och med bildandet av pansartrupperna 1942 som ett
självständigt truppslag uppstod behov av att även kunna transportera
infanteri som medföljande närskydd till anfallande pansarstyrkor. Att åka
”bakpansar” gjorde att framryckningshastigheten kunde upprätthållas, men
skedde i princip helt oskyddat. Lösningen blev istället pansrade
trupptransportfordon. Med utgångspunkt i vanliga 3 tons terränglastbilar med
fyrhjulsdrift lades beställningar på leverans under 1944 till 1946 av 500
stycken pansrade versioner – 300 stycken vid Scania-Vabis och 200 stycken
vid Volvo. Överbyggnaden var en konstruktion från AB Landsverk och bestod av
pansarplåtar i tjocklekar 8 – 20 mm (de tjockaste plåtarna frontalt) som
fogats samman. Plåtarna levererades från Bofors till Volvo och från Avesta
till Scania-Vabis för slutgiltigt sammansvetsning och slutmontering. Metoden
att svetsa tunn pansarplåt var fortfarande relativt nytt i början på
40-talet och en del av karosserna släppte i svetsfogarna. Problemen
avhjälptes med stora anlöpningsugnar där karosserna värmdes upp för att få
bort spänningarna.
De pansrade trupptransportfordonen gavs beteckningarna
Terrängbil m/42 med tillägget SKP för Scanias Karosseri Pansar och VKP för
motsvarande från Volvo. Totalvikten på fordonen var 8,5 ton – de hade två
mans besättning och utrymme för hela 16 pansarskyttesoldater. Lastförmågan
var cirka 2 ton. Fordonen kom att benämnas som ”KP-bilar”, men blev
bland truppen ofta kallade ”likkistor” beroende på den form de hade. De båda
versionerna från Scania och Volvo var mycket lika, endast detaljer skilde
dem åt. Scanias KP-bil hade ett nockspel applicerat på vänster sida, vilket
möjliggjorde bärgning både framåt och bakåt. Volvos version hade en fast
vinsch på höger sida som endast medgav bärgning framåt.
Utrymmet för pansarskyttegruppen var inte försett med
något tak, men kunde övertäckas med en presenning. KP-bilarna var vid
leverans helt obeväpnade, men det gick att med handvapen öppna eld inifrån
genom små luckor på sidorna och i dörrarna. Öppningarna framför förare och
passagerare kunde stängas igen genom att två stora pansarplåtar fälldes ner
– ”ögonlock”. Pansarskyttegruppens avsittning var tänkt att ske genom en
urstigningslucka bak eller två små sidoluckor framför bakhjulen, men skedde
oftast ”över kanten”. Pansarskyttegruppen var placerad ”rygg mot rygg”
Terrängbil m/42 KP var inte helt lätt att köra. Sikten
var begränsad, växellådan osynkroniserad och det fanns vare sig broms- eller
styrservo. Många – som än i dag har ömmande tummar – kan vittja om ”slagen i
ratten” vid körning i terräng. De smala däcken gjorde fordonet hänvisat till
underlag med god bärighet, men terrängframkomligheten kunde förbättras med
användande av kedjor. Tvillingmontaget baktill var inte helt lyckat då dessa
hjul inte spårade med framhjulen. För att underlätta underhållet tilldelades ett visst
förband samma typ av KP-bil. Sålunda var P1 och P2 utrustade med Volvo och
P3 och P4 med Scania-Vabis. Därutöver fanns även ett antal KP-bilar vid P1G
på Gotland (som tillhörde I18). Sedermera – efter 1947 – tillfördes KP-bilen
även de olika pansarinfanteriregementena I1, I17 och I15.
Med motivet att förbättra fordonens egenskydd
beväpnades KP-bilarna i mitten på 50-talet (1956) med en dubbel vattenkyld
luftvärnskulspruta m/36. Den placerades på stativet i en kulsprutekrans som
monterats ovanpå förarhyttens tak. Beteckningarna på fordonen ändrades också
till Terrängbil m/42 SKPF respektive VKPF (där F står för Fordonsluftvärn).
Tilläggsvikten på 500 kg gjorde att lastförmågan minskade lika mycket.
I samband med Sveriges FN-uppdrag i Kongo 1960-1964
användes också Scaniaversionen av KP-bilen. Totalt 11 stycken sändes ner för
FN-tjänst och de anlände lagom till de våldsamma striderna i Elisabethville
1961. Fordonen försågs efterhand med pansarbeklädnader runt kulsprutekransen
efter att ett antal luftvärnskulspruteskyttar träffats i midjan. KP-bilarna
var populära – inte bara bland svenskarna utan även bland övriga
kontingenter. Detta ledde till att FN införskaffade 15 stycken fordon till
de indiska och irländska bataljonerna.
Efter fullgjort uppdrag i Kongo överfördes våren 1964
tio av KP-bilarna till den svenska FN-styrkan på Cypern. Dessa kom senare
att förstärkas med ytterligare sex KP-bilar i en första omgång och därefter
tillfördes ytterligare bilar – t ex sju nyrenoverade 1974 – i omgångar. Allt
som allt synes 35 olika KP-bilar ha använts. Under Sveriges FN-mission på
Cypern deltog KP-bilarna i åtminstone fem större operationer – inte minst
under striderna mellan grek- och turkcyprioter 1974 då många svenskar
evakuerades från OP:n (observationsposteringar). ”The White Elephants” ingav
respekt hos lokalbefolkningen och fungerade utan större problem även om de
slets hårt (många kom att köras mer än 10.000 mil). De sista KP-bilarna
avvecklades från Cypern i maj 1978.
Det var endast Scaniabyggda KP-bilar som kom att
användas inom ramen för FN och totalt byggdes cirka 73 stycken om för
utlandstjänst (det vill säga – försågs med skyddsplåtar runt
kulsprutetornet). Volvobilarna blev överskott då det inte fanns något behov
av dem i förbanden och de kasserades 1970.
SKPF-versionen genomgick en mindre renovering 1971 för
att därefter tas i bruk på Gotland. De genomgick där ett större REMO under
80-talet då många av de mindre bra egenskaperna med KP-bilen ”rättades till”
inom en snäv budgetram – en uppgradering på initiativ av dåvarande chefen
P18, överste Lars-Erik Wahlgren. Pansarskytteutrymmet försågs med ett
pansartak, bakplanet rätades upp och försågs med en stor bakdörr för snabb
avsittning, de ”stridande” KP-bilarna försågs med rökkastare och två stycken
ytterkulsprutor m/58, yttre skyddsplåten frontalt avlägsnades för att ge
fordonet en bättre viktfördelning och för att inte göra det för tungt,
spårvidden ensas mellan fram och bak med hjälp av specialkonstruerade fälgar
och dessa försågs med breda lågtrycksdäck för bättre terrängframkomlighet
(vilket krävde att pansaret skars upp över hjulhusen),
bromsservo infördes och belysning ändrades för att möta trafiksäkerhetsmässiga krav. Den ”nya”
KP-bilen togs dessutom fram i olika versioner; pansarskytte – 173 st Tgbil
m/42 D SKPF, stridsledning – 18 st Tgbil m/42 A SKP, sjuktransport – 24 st
Sjtgb 9521 A (Sveriges första). Ett fåtal (11 st Tgbil m/42 E SKPF) togs
fram för kuppförsvar i Stockholm och var placerade vid K1 – tidigare (i
perioden 1968 till 1981) hade minst 64 st KP-bilar varit överförda till
polisen för samma ändamål.
I samband med Sovjetunionens sönderfall överfördes som
hjälp inför självständigheten viss militär utrustning till de baltiska
länderna Estland, Lettland och Litauen – bland annat fick respektive land ta
emot tio KP-bilar vardera. När P18 den 31 december 2004 lades ner togs slutligen
den sista KP-bilen ur tjänst i försvarsmakten – detta efter att ha varit i
drift i 60 år!
Idag finns ett flertal Tgb m/42
KP bevarade på ett flertal ställen i landet. Bilderna ovan är från det nu
nedlagda pansarmuseet i Axvall. Dessa fordon är nu överförda till det nya
Försvarsfordonsmuseet Arsenalen i Strängnäs.
|
Tgbil m/42 SKPF |
Tgbil m/42 VKPF |
Vikt: |
8,5 ton (varav 1,80 ton för last) |
8,5 ton (varav 1,54 ton för last) |
Längd: |
6.900 mm |
6.850 mm |
Bredd: |
2.300 mm |
2.330 mm |
Höjd: |
2.900 mm |
2.800 mm |
Besättning: |
3 man |
3 man |
Pansar: |
8-20 mm |
8-20 mm |
Motor: |
Scania-Vabis typ 402 4-cyl 115 hk |
Volvo typ FET 6-cyl 105 hk |
Växellåda |
4+1 växlar
Fördelningsväxel med terrängväxel |
4+1 växlar (D-8)
Fördelningsväxel med terrängväxel |
Maxfart: |
70 km/h |
70 km/h |
Beväpning: |
1 st 8 mm dubbel ksp m/36 lv |
1 st 8 mm dubbel ksp m/36 lv |
I tjänst: |
1944-2004 |
1944-1970 |
Antal: |
Totalt tillverkades 300 stycken
223 stycken uppgraderades varav
- 173 st D (persontransport)
- 16 st A (stridsledning)
- 23 st A (sjuktransport)
- 11 st E (persontransport) |
Totalt tillverkades 200 stycken
|
De äldre
fotografierna på denna sida kommer från arkiven på Armémuseum, FMV, Försvarsstaben
samt Olle Hederéns bok "Afrikanskt Mellanspel"...
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|