Bakgrund
Liksom Kongo blev Cypern
självständigt år 1960 – frigjort från ett engelskt mandat. De etniska
motsättningarna mellan turkar och grekcyprioter gjorde emellertid det
omöjligt att samregera och i slutet av 1963 kulminerade oroligheterna – på
gränsen till ett inbördeskrig. I början av mars 1964 stod det klart att det
internationella samfundet skulle gripa in under FN:s fana och Sverige
ställde sig positiv till att medverka. På kort tid samlade svenskarna ihop
en förstärkt bataljon med 900 man bestående av erfarna FN-soldater från
missioner i Kongo och i Gaza. Huvuddelen av styrkan kom på plats i mitten av
april 1964 och bataljonen fick ansvar för den västra tredjedelen av ön – ett
område benämnt ”Paphos Zone” tidigare bevakat av engelska trupper.
Den svenska styrkan hade tillgång
till tio stycken KP-bilar, men som ytterligare förstärkning hyrde Sverige in
ytterligare pansarbilar – dels tolv Ferret Mk II och dels två Humber ”Pig”
som chefsfordon. Denna ”leasing” från britterna gjordes fram till 1966,
sedan organiserade istället ett brittiskt kompani ett antal Ferrets med
uppgiften att patrullera längs buffertzonen.
Ferret Mk
II 4x4
Den brittiska pansarbilen Ferret
utvecklades från 1949 vid Daimler i syfte att få fram ett nytt lätt
spaningsfordon. Förlagan utgjordes av Dingo, som med framgång använts under
andra världskriget för rekognosering, men Ferret fick ett större
besättningsutrymme och kunde dessutom förses med ett kulsprutebeväpnat torn.
Produktionen inleddes 1952 och pågick ända fram till 1971 då drygt 4.400
exemplar hade tillverkats i upp till 60 olika varianter – sålda till ett
stort antal länder utanför Storbritannien.
Ferret var ett snabbt fordon på
vägen, dess litenhet gjorden den lätt att manövrera i bebyggelse och den
hade hyfsat god framkomlighet även vid sidan av vägen. Däremot var den
bullrig för föraren och vagnchefen eftersom drivlinan var placerad inuti
besättningsutrymmet i det helsvetsade pansarskrovet. Drivningen var på alla
fyra hjulen, vilka var försedda med punkteringssäkra däck. De fordon som
svenskarna hyrde hade en ”körbana” av stålplåt monterad frontalt som
avbärare.
De Ferrets som leasades av den
svenska FN-bataljonen på Cypern var av modell Mk II/3, vilka var försedda
med samma typ av torn som på Alvis Saracen APC. Typiskt för Ferret var
reservhjulet placerat mitt på vänster sida av karossen mellan främre och
bakre hjulaxel. Beväpningen bestod av en 8 mm
kulspruta och för närskydd fanns 6 st rökkastare. Vissa av bilarna hade
dessutom en utrustning applicerad som gav den som tog i fordonet en kraftig
stöt – en form av skydd vid kravaller. På tornet fanns även en strålkastare
som bl a kunde användas till att belysa FN-flaggan. Pansarstålet stoppade
finkalibrig eld – dessutom gav de yttre tillbehörslådorna ett extra skydd.
Humber ”Pig” Mk I 4x4
Humber ”Pig” användes inom den
brittiska armén från början av 50-talet till en bit in på 90-talet, men har
framförallt blivit känt i samband med oroligheter på Nordirland. Fordonet
togs ursprungligen fram som en interimslösning baserad på det fyrhjulsdrivna
chassiet till 1-tonslastbilen Humber. Det fick sitt öknamn ”Pig” med
anledning av den långa motorhuven och de säregna köregenskaperna. Fordonet
var för tungt i förhållande till sin motoreffekt för att kunna köras vid
sidan av vägen i lättare terräng. Humber Pig producerades i cirka 1.700
exemplar och fanns i två varianter. De fordon svenskarna fick hyra var
målade i en fläckig sandfärg.
Användning
De tolv Ferret-bilarna samt
chefsfordonet Humber Pig kom att användas på Cypern av de svenska
FN-bataljonerna 24C – 28C. De var organiserade i en pluton med tre
pansarbilstroppar som vardera innehöll fyra stycken Ferrets. Personalen i
plutonen hade pansarerfarenhet och var handplockad, bl a från batajonen i
Kongo. Därtill kom engelsk inhyrd personal – 10 man för reparation och
underhåll. När Ferret-bilarna tillfördes den svenska bataljonen kom de i den
typiskt engelska färgen ”Deep Bronse Green”, men de målades omgående om i
vitt och försågs med FN-dekaler. De två Humber Pig-bilarna var målade i en
fläckig sandfärg. ”Ferretplutonen” som förlades vid basen i Ktima.
Ferretbilarna kom att spela en
viktig roll på Cypern och även om de i första hand utgjorde en
patrulleringsresurs så var de också inblandade i strid. De fanns kvar i
brittisk regi i början av 1980-talet – en Ferretpluton underställdes
regelmässigt den svenska bataljonen för patrulluppdrag.
|
Ferret Mk II |
Humber Pig Mk I |
Vikt |
4,85 ton |
6,0 ton |
Längd |
3,84 m |
4,93 m |
Bredd |
1,88 m |
2,04 m |
Höjd |
1,88 m |
2,12 m |
Besättning |
2 man (vagnchef,
förare) |
2 + 8 passagerare |
Pansar |
8-16 mm RHA |
Mot 7,62 mm
ammunition |
Beväpning |
1
st 8 mm ksp |
-- |
Motor |
Rolls Royce B60 6-cyl 129 hk |
Rolls-Royce B60 6-cyl 120 hk |
Aktionssträcka |
306 km |
400 km |
Hastighet |
93 km/h |
64 km/h |
Antal i tjänst |
12 st 1964-1966 på Cypern |
2
st 1964-1966 på Cypern |
De äldre fotografierna på denna
sida kommer från SPHF, Kjell Svensson, samt arkivet för FN-bilder (bataljon
30 och 34).
Åter till
sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till
första sidan? Klicka
här!
|