Bakgrund
Redan under andra
världskriget, då de första pansarbrigaderna organiserades i Sverige, framkom
behovet av att kunna lägga ut bro över djupare diken
och mindre vattendrag inom de områden där pansarförbanden (med stridsvagnar
i vikter mellan 10 och 22 ton) avsågs användas. Detta föranledde truppförsök
1944 med ”dikesbroar” – 4 m långa brobalkar som kopplades ihop och strävades
– för att därefter vinschas över hindret med hjälp av en KP-bil. Försök
gjordes även med Strv m/42 som broläggningsvagn, men trots det uttalade
behovet och de lovande resultaten så innebar krigsslutet ofrånkomligen stopp
för anskaffning av materiel till pansartrupperna.
I och med
moderniseringen av pansarvapnet en bit in på 1950-talet väcktes ånyo frågan
om broläggare – behovet hade accentuerats i och med att kravet på rörlighet
på stridsfältet ökat i allt väsentligt. Nya försök gjordes – nu med chassit
till Strv m/42 i en mer renodlad roll som brobandvagn – men även om
resultaten inte var övertygande så var det stora problemet svårigheten att
få erforderliga medel anslagna för anskaffning av broläggare. Försöken med
att använda Strv 101/102 som brobandvagn lovade gott, men föll på att en
kvalificerad stridsvagn bands för en mindre prioriterad uppgift.
Utveckling och
serietillverkning
Den långdragna
frågan om en broläggningsvagn fick emellertid nytt hopp om en lösning i
mitten av 1960-talet då det beslutades att ta fram två prototyper – en av
vardera vagntypen till de fordon som skulle komma att betecknas
Bärgningsbandvagn 82 och Brobandvagn 941. Detta uppdrag gick i juli 1966
till AB Hägglund & Söner i Örnsköldsvik. Försöksfordonen skulle utgå från
grundkonstruktionen till den nya pansarbandvagnen Pbv 302, men de behövde de
göras avsevärt tyngre för att klara de uppgifter de skulle ställas inför.
I slutet av 1968 var
den första prototypen klar till en ny brobandvagnen. Chassit var detsamma
som till Bgbv 82 – det vill säga i jämförelse med Pbv 302 ett breddat och
förlängt chassi med ytterligare ett bärhjul. För att kunna manövrera vagnen
med tillräcklig precision i samband med broläggning så tillfördes även en
styrtransmission med en hydrostatiskt styrd differential.
En beställning lades
i april 1970 på serietillverkning 17 stycken brobandvagnar. Då hade
utprovning i form av fordonstekniska försök och truppförsök pågått i drygt
ett år. Sent 1972 inleddes produktionen av Brobv 941 – då serieleveranserna
av Bgbv 82 i princip var avslutade – och innan utgången av 1973 hade
samtliga vagnar slutlevererats.
Brobv 941
Brobandvagn 941 var avsedd för
transport, utläggning och upptagning av Krigsbro 4 i 8-balkars utförande.
Bron kunde bära fordon som vägde upp till 50 ton. En stor del av
broläggningsutrustningen hade sin grund i den konstruktion som under några
år i början av 60-talet provats på en Strv 81.
Brobv 941 hade 4 mans besättning –
vagnchef, förare, skytt och en så kallad broman. Fästen för kulsprutor fanns
på två ställen på vagnen och på två ställen på brovaggan. Skytten kunde
därmed manövrera en kulspruta antingen från sin öppna huv eller från en
position på toppen av broläggningsmekanismen. En kulspruta var även placerad
baktill på vagnchefshuven.
Vagnen kunde flyta och var därmed för
sin tid den enda flytande brobandvagnen. Vid flytning togs bron med på släp
(även den kunde flyta), men i praktiken vinschades bron istället över
vattendrag eftersom den hade så stort vattenmotstånd att manövrering av
Brobv 941 i vattnet blev långsam och svår.
Lansering av bron kunde göras inom 5
minuter och det tog normalt inte längre tid än en kvart att plocka upp en
redan lagd bro. Hela operationen kunde utföras av besättningen under
pansarskydd. Vid utläggning av bron användes en teleskopisk lanseringsbom
som lades ut över vattendraget. Bommens läge i höjd/tippled justerades med
de större hydraulcylindrarna bakom operatörsplatserna. Därefter drogs bron
över, understödd av lanseringsbommen och dess rullar. Utläggningen
avslutades med att bommen drogs tillbaka under bron – frigöring genom att
hydraulcylindrarna tog lanseranordningen till ett nära vertikalt läge intill
vagnen.
Organisation
Brobv 941 ingick i
stridsvagnskompaniernas stridstrossar, men utgjorde en bataljonsresurs. Dock
var de för få i bataljonerna – bara ett av stridsvagnskompanierna hade en
brobandvagn. Vissa kompanier hade en bromaterielgrupp med en KB4 som i
praktiken kom att utgöra en reservbro till Brobv 941 som lade ut bro till
båda kompanierna.
Modifiering
Vid sidan av Bgbv 82
genomgick även Brobv 941 modifieringar under 1980-talet. Dessa innefattade
bland annat nya band från Diehl och bärhjul som hade förstärkts för att
bättre klara den större tyngden.
Användande och
utfasning
Även Brobv 941 fick
ett relativt kort liv – drygt 10 år. Detta berodde på framförallt på
läglighetsköpet av den begagnade brobandvagnen BLG 60 på chassi T-55 från f
d Östtyskland under första hälften av 1990-talet. Brobv 941 utgick ur
krigsorganisationen redan 1994.
Data
|
Brobv 941 |
Totalvikt |
29 400 kg |
Max last |
7 500 kg
(bro med tillsatsutrustning) |
Besättning |
4 man |
Längd |
14 650 mm
(16 900 med bro) |
Bredd |
3 230 mm (4 000
med bro) |
Höjd |
3 070 mm (3 770
med bro) |
Hastighet
(max) |
56,4 km/h |
Aktionsradie |
Ca 400 km
(landsväg) |
Motor |
Volvo-Penta typ
THD 100 C
6-cyl. diesel
310 hk |
Växellåda |
Volvo-Penta typ R-61
8 växlar framåt + 2 bakåt |
Vapen |
2 st Ksp 58 B
Rökkastare 3 x 4 |
Broläggninsutrustning
|
Krigsbro 4 (8
balkar)
15,2 / 4,0 m
50/14 |
Antal i
tjänst |
17 st 1973 |
Fotografierna på denna sida är
hämtade från det egna arkivet, FMV arkiv, Försvarsstabens arkiv, BAE Systems
Hägglunds arkiv samt SPHF.
Åter till
sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till
första sidan? Klicka
här!
|