I takt med att Sverige under kriget byggde upp sin flotta av stridsfordon
växte även behovet av att anskaffa materiel för bärgning av dessa.
Diskussioner kring detta tog sin början 1940, men frågan kom – på grund av
de begränsade medel som stod till förfogande – att förbli olöst till i
november 1941 då nödvändigheten av bärgningsfordon påpekades vid ett möte
inom Statens Krisrevision.
Detta föranledde Materielbyrån (MB3) vid
Kungliga Armétygförvaltningen (KATF)
att genomföra en utredning, vilken resulterade i ett förslag på en
bärgningsbandsvagn från AB Landsverk. Deras lösning presenterades i slutet
av våren 1942 och bestod i ett chassi till Strv m/42 TM som försetts med ett
vridbart torn med en kran placerad ovanpå – en lyftkran som hade 12 tons
lyftkapacitet på radien 3,5 meter. Tornet vilade på stödrullar och medgav en
manuell vridning med 45º åt vardera sidan i kranens längdriktning bakåt. En
sträva under kranarmen som var justerbar i längdled gjorde att armen kunde
höjas eller sänkas. När kranarmen var helt nedfälld stack den ut något bakom
chassiet.
Lättare laster upp till 1½ ton kunde lyftas på radien
4,5 meter tack vare en anordning på kranarmen för ett en-skivigt
blockverktyg. Skifte till denna anordning gjordes från vagnens förarplats i
chassiet. Annars manövrerades lyftkranen manuellt utifrån med hjälp av ett
särskilt löstagbart manöverorgan. För att få drivning
på lyftkranen nyttjades den befintliga drivlinan i Strv m/42 TM – det vill
säga chassiet med elektromagnetisk växellåda och två motorer. Motorerna
kunde frånkopplas själva drivningen av vagnen och istället, tack vare en
fördelningsväxel, driva lyftkranen. Konstruktionen gjorde det också möjligt
att ansluta den ena motorn till antingen åk- eller hissmaskineri. Någon
extra växellåda för att variera lyfthastigheten fanns det dock inte plats
för. Istället gjordes detta genom att reglera gaspådraget för motorns
varvtal.
Vid 12 tons last var det möjligt att lyfta med
hastigheten 1,25 m/s och vid 1½ tons last med 5 m/s. Därutöver var vagnen
baktill försedd med hydrauliska domkrafter, kraftiga dragkrokar och en
fjädrande draginrättning. För att ytterligare staga upp vagnen vid bärgning
var spännhjulet nersänkbart så att bandens anliggningsyta mot marken ökades.
Efter ett år av utvecklingsarbete, där möjligheten att
få ner kostnaden för bärgningsbandvagnen noga undersöktes (de kostade
250.000 kronor styck), ladess till slut ett kontrakt på två stycken BBV m/42
(som beteckningen blev) den 5/4 1943 vid Landsverk. De leveransprovades
under maj 1944, varefter personal för handhavande av bärgningsbandvagnarna
fick genomgå en utbildning hos Landsverk i Landskrona under sommaren samma
år. Problem med den elektromagnetiska växellådan
gjorde att slutleverans kom att ske först den 4 november 1944.
Bärgningsbandvagnarna levererades inledningsvis till P2 i Hässleholm, men
sändes därefter vidare till förbanden P3 i Strängnäs och P4 i Skövde.
Det finns idag inget bevarat exemplar av BBV m/42.
|
BBV m/42 |
Vikt: |
21-22 ton |
Längd: |
6.900 mm |
Bredd: |
2.800 mm |
Höjd: |
2.340 mm |
Besättning: |
3 man |
Motor: |
2 st Scania-Vabis typ L603/1
á 162 hk |
Växellåda |
Elektromagnetisk
ZF typ 6 EV 75
6 + 1 växlar |
Maxfart: |
42-45 km/h |
Leveransår: |
1944 |
Antal i tjänst: |
2 st |
Militärnummer: |
498-499 |
Det gjordes även försök att använda Strv m/42 som
broläggningsbandvagn. Tanken var inledningsvis att en bro skulle medföras
och att stridsvagnen skulle återta sin ursprungliga roll efter att bron hade
lagts ut. Detta resulterade emellertid i en konstruktion som blev väldigt
hög och smal. Stabiliteten för fordonet vid körning i terräng var inte den
önskvärda och försöken avbröts.
När Strv m/42 senare hade antagit rollen som Ikv 73
gjordes förnyade försök med stridsvagnen i rollen som brobandvagn. Till
skillnad från de tidigare försöken
användes denna gång enbart chassiet
(dvs då utan torn). Inte
heller denna lösning visade sig lyckad eftersom bredden på bron hade ökat
till 4,5 m. Försöken klargjorde att chassiet var fortfarande var för smalt
för att det skulle kunna användas i rollen som broläggare.
De äldre
fotografierna på denna sida kommer från arkiven på Armémuseum, FMV och
Försvarsstaben...
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|