Bakgrund
I mitten av 60-talet stod det ofrånkomligen klart att
en ansenlig andel av stridsfordonen inom den svenska armén var i stort behov
av omsättning. Många av fordonen hade sina rötter i konstruktioner från
40-talet och då de dessutom var olika till sin natur förelåg även ett
intresse att standardisera fordonsbeståndet. Inom ramen för den s k
Markmålsutredningen (MUR) inleddes studier för att utröna vad som kunder
ersätta de föråldrade vagnarna Pvkv m/43, Ikv 73, Ikv 102/103 och Strv 74
som var organiserade i infanteribrigadernas stormkanonkompanier. Syftet var
att få fram ett nytt standardiserat stridsfordon som kunde utgöra ett mobilt
pansarvärns- och understödsvapen. Till skillnad från när
infanterikanonvagnarna 102/103 togs fram i början av 50-talet och då fokus
låg på att understödja infanteriet med spränggranateld, gavs nu
pansarvärnsförmågan prioritet som en följd av stormaktsarméernas ökade
mekanisering. Ett av grundkraven var således att kunna bekämpa kraftigt
bepansrade stridsvagnar. Ett annat var att fordonets pris skulle vara
väsentligt lägre än för en stridsvagn.
Infanteribrigadernas stridsmiljö kom att sätta kraven
för den nya infanterikanonvagnen vilket i Norrland var liktydigt med en
terrängframkomlighet i snö och myrmark i princip motsvarande förmågan hos Bv
202. Därutöver skulle vagnen kunna simma utan extra hjälpmedel – att kunna
flyta på eget deplacement blev ett helt styrande grundkrav, vilket
nödvändiggjorde en vagn med stor volym. Som en direkt följd av de höga
rörlighetskraven nedprioriterades kraven på ballistiskt skydd – detta för
att hålla vikten nere på fordonet.
Studierna resulterade i totalt 14 förslag till ny
infanteri-kanonvagn från tre olika industrier. Efter att alternativen
granskats närmare valdes en lösning från AB Hägglunds & Söner i Örnsköldsvik
framför koncept från Bofors och Landsverk (även om Landsverks lösning var
den som förordades - se bild till höger på modell). Till det som talade för Hägglunds förslag var att
fordonet uppvisade viss komponentgemenskap med tidigare anskaffade
pansarfordon (Pbv 302, Bgbv 82, Brobv 941) – framförallt vad gäller
bandaggregatet. I april 1968 läggs en beställning på tre försöksvagnar och
drygt ett år senare är den första prototypen klar för utprovning.
Efter
diverse modifieringar fastställdes modellen år 1972 och 200 vagnar
beställdes. De mest påtagliga skillnaderna mellan prototyperna och
serievagnarna var det något större tornet, den förändrade utformningen av
motorluckan, samt att den mekaniska växellådan ersatts med en automatisk.
Ytterligare tolv vagnar kompletteringsanskaffades 1975 och mot slutet av
1978 var samtliga fordon levererade.
Det nya fordonet fick beteckningen Infanterikanonvagn
91. Till skillnad från de tidigare infanterikanonvagnarna, där beväpningen
integrerats i en fast överbyggnad på chassiet, hade Ikv 91 sin kanon lagrad
i ett rörligt torn – allting maskinriktat med hjälp av ett
elektrohydrauliskt servosystem. Beväpningen utgjordes av en 9 cm lätt
lågtryckskanon för bekämpning med pansarspränggranat med antingen riktad
sprängverkan (RSV) eller vanliga spränggranater. Detta val av beväpning
ansågs tillräckligt för strid i betäckt och småbruten terräng med kortare
skjutavstånd, men det var också en eftergift för att begränsa vapensystemets
vikt. Fördelar med en lågtryckskanon var den lägre rekylkraften och mindre
mynningseffekter som flamma, rök och dammuppkast. Nackdelen var att
underkalibrig ammunition inte kunde skjutas.
För att underlätta träff med de
relativt låga utgångshastigheterna för de olika stridsdelarna (825
respektive 600 m/s) var vagnen försedd med ett sofistikerat
eldledningssystem bestående av såväl ballistikdator som laseravståndsmätare
– vilket gjorde att skytten med en oberoende siktlinje kunde rikta mitt i
målet oavsett målets hastighet och rörelseriktning. Lägg därtill möjligheten
för vagnchefen att från sin eminenta observationshuv invisa skytten exakt på
ett mål med ett så kallat ensningsförfarande – en funktion som på modernare
stridsvagnar kommit att benämnas ”hunter-killer”. Två kulsprutor m/39
utgjorde sekundärbeväpning på vagnen – en monterad parallellt med kanonen
och en som ytterkulspruta på laddarhuven för bekämpning av t ex luftmål.
Kulsprutorna kunde alternativt förses med pipor i kaliber 7,62 eller 8 mm.
Skrovet i Ikv 91 gjordes i helsvetsat pansarstål. De
relativt tunna pansarplåtarna (huvudsakligen i 4 och 8 mm tjocklek) var i
möjligaste mån lutande i fronten på chassi och torn för att öka
pansarskyddet. Därtill användes utrymmet i bandhyllorna för bränsle och
vagnsutrustning vilket ytterligare ökade skyddsnivån. Andra skyddshöjande
åtgärder på vagnen var den låga silhuetten, ett batteri om sex rökkastare
för närskyddsrök på var sida om tornet, samt ett system för
stridsrumsventilation som vid behov kunde förses med ett ABC-filter (dvs
skydd mot radioaktiva partiklar, samt biologiska- och kemiska stridsmedel).
Två lyskastare av typ Lyran var placerade baktill på taket.
Framdrivningen, placerad i ett från besättningsutrymmet
brandavskilt rum baktill på fordonet, utgjordes av en 330 hk stark
6-cylindrig Volvo Penta-diesel med avgasturbo som via en 4-växlad
automatlåda från Allison överför kraften till de gummilänkade stålbanden
(som även kunde förses med s k gummipads eller broddar). Detta gav fordonet
en toppfart på 70 km/h (när det var nytt). Bandaggregatet i övrigt bestod av
sex torsionsfjädrade bärhjul per sida. Styrsystemet – med spakar – var av
typ koppling-broms. Sammantaget fick Ikv 91 en mycket god stridsteknisk
rörlighet med ett bandtryck mindre än hälften av en stridsvagns.
Förändringarna till serieutförande gjorde vagnen något tyngre (15,5 ton),
vilket medförde att vissa åtgärder behövdes vidtagas inför simning (en bälg
behövde resas för att öka deplacementet och en förlängningstrumma fästas
över avgasutsläppet). Den amfibiska förmågan innebar en möjlighet att ta sig
fram över vattendrag i 7 km/h (drivning via banden).
Besättningen bestod av fyra personer: en förare
placerad till vänster frontalt i chassiet och i tornet en vagnchef och skytt
placerad i linje till höger och en laddare till vänster. Den medförda
ammunitionsmängden till kanonen var totalt 59 skott (varav 18 skott i
ammunitionsstället till höger om föraren) – normalt 39 st
Spårljuspansarspränggranater m/72 (Slpsgr) och 20 st Spårljusspränggranat
(Slsgr) m/72. Under senare hälften av 80-talet tillfördes Slpsgr m/84 – en
ammunition som hade en hårdnos som skulle möjliggöra genomträngning i
explosivt reaktiva pansar (en funktion som tyvärr inte fungerade i
sovjetiska moduler placerade i 22° på stridsvagnars chassi- och tornfront).
Ikv 91 kom inledningsvis att ingå i Norrlands- och
infanteribrigadernas bandpansarvärnskompanier med tolv vagnar vardera.
Utbildning bedrevs på P4, I19/P5 och P10. Vagnen togs varmt emot av
förbanden, men drogs med en del barnsjukdomar som framförallt kunde hänföras
till hydrauliken (inte för inte fick tillverkaren leva under
de vitsiga orden
”Läcklund & Sönder”). Under 80-talet fanns infanterikanonvagnen även
organiserad i fristående mekaniserade bataljoner tillsammans med Strv
101/102. En tävling för att popularisera arméns materiel gav tidigt Ikv 91
namnet ”Järven”, men det slog aldrig an bland användarna. Ur ett
internationellt perspektiv skulle Ikv 91 ha betecknats som ”lätt
stridsvagn”, men den svenska nomenklaturen har normalt lagt större vikt vid
användningssättet än hur ett fordon konstruerats.
Utöver att direkt understödja skyttekompaniernas
anfall, då även en skyttegrupp kunde åka med på vagnens så kallade
bakpansar, hade bandpansarvärnskompaniet även som uppgift att agera som
brigadens ”brandkår” – en autonom operativ manöverenhet som genom snabba
förflyttningar kunde röra sig över hela brigadområdet för överraskande
eldöverfall.
Hägglunds lät 1983 på uppdrag av Indien tillverka en
variant av infanterikanonvagnen med 10,5 cm kanon – en lågrekylversion av
Bofors högtryckskanon som gjorde det möjligt att även skjuta pilprojektiler
(APFSDS). Vagnen kom att benämnas Ikv 105. Ett av de tuffare kraven var att
vagnen skulle kunna skjuta under simning. Detta innebar att kanonen var
fullt ut stabiliserad. Övriga modifieringar var full mörkerkapacitet
(svenska BAAB levererade IR-systemet) och en medförd ammunitionsmängd om 50
skott, vilket medförde att vagnsvikten gick upp till 18 ton. Trots detta var
Ikv 105 fullt amfibisk, dvs helt utan krav på att resa bälgar eller använda
flytkuddar. Simhastigheten kunde ökas till 12 km/h tack vare att två
hydrauliskt drivna propellrar tillfördes. Vagnen testades av Indien i
konkurrens med franska AMX 10 PAC 90, men någon serieanskaffning kom aldrig
till stånd. Även andra länder testade Ikv 105 med samma resultat.
Inför ett eventuellt REMO studerade även Sverige
möjligheterna att ombeväpna Ikv 91 med en 10,5 cm kanon – planer som dock
fick skrinläggas pga att torn- och chassikonstruktionen ansågs för klen för
en högtryckskanon. Därtill övervägdes alternativet att ta bort tornet och
istället använda chassiet som bas för robot 55 (TOW) – en tanke som inte var
ny enär chassiet i början av 80-talet utgjort ett alternativ för Pvrbv 551
och Lvrbv 701.
I ett tidigt
skede i utvecklingen av AMOS - ett 12 cm granatkastarsystem som Sverige tog
fram i samarbete med Finland, men som tyvärr aldrig förverkligades i serie
på någon svensk plattform - användes ett chassi från Ikv 91 under
utprovningen. Gamla chassier från Ikv 91 var även påtänkta att användas som
minröjningsfordon,
På grund av den otillräckliga beväpningen, en del mer
eller mindre allvarliga nötningar i chassiet samt det undermåliga
ballistiska skyddet, så utgallrades Ikv 91 ur krigsorganisationen redan i
början av 2000-talet. Trots allt en alldeles för tidig död för ett i övrigt
mycket fint stridsfordon.
Idag finns ett
flertal Ikv 91 bevarade till eftervärlden, bl a i Kvarn och på nya
Försvarsfordonsmuseet Arsenalen i Strängnäs. Dessutom har jag själv
varit med och överlämnat ett exemplat till det brittiska pansarmuseet i
Bovington.
|
Ikv
91 |
Besättning |
4
personer (chef, skytt, laddare, förare) |
Stridsvikt |
16,3
ton |
Längd (inkl kanon) |
6,41
(8,84) m |
Bredd |
3,00 m |
Höjd (inkl ksp) |
2,32
(2,40) m |
Markfrigång |
0,37 m |
Motor |
Volvo
Penta 6 cyl. Modell TD 120 A
330 hk |
Växellåda |
Allison typ TC 497 automatisk 4+1 |
Max fart på väg (i vatten) |
65
(6,5) km/h |
Räckvidd |
500 km |
Beväpning |
9 cm
L/54 räfflat Bofors (manuell laddning)
2 st
kulsprutor 7,62 mm m/39 |
Antal, i tjänst |
212 stycken, 1976-2002 |
Nedan kan Du ta
del av den broschyr som Hägglunds tog fram i sina försök att lyckas med Ikv
91 på exportmarknaden.
Fotografierna på denna sida är
hämtade från det egna arkivet, FMV arkiv, Försvarsstabens arkiv, BAE Systems
Hägglunds arkiv samt SPHF.
Åter till
sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till
första sidan? Klicka
här!
|