Andra världskrigets snabba utveckling gjorde att Sveriges anskaffning av
tyngre stridsvagnar blev än mer brådskande. Juni 1941 blev en händelserik
månad. Då tillsattes en försvarsberedning som bland annat hade uppgiften att
titta över försvarsorganisationen inför 1942 års försvarsbeslut. Parallellt
inledde en pansarkommitté sitt arbete med att få fram förslag på vilken typ
av materiel den nya organisationen skulle ha. Detta arbete ledde till
rekommendationen att, utöver 10-tonsstridsvagnar, så skulle även tyngre
stridsvagnar införskaffas med en totalvikt om max 22 ton, bestyckad med en
75 mm kanon och med frontalt skydd motsvarande 60 mm pansarstål.
Samtidigt som 116 stycken lättare Stridsvagn m/41 beställdes gavs KAF i juni
1941 även bemyndigande att anskaffa 160 stycken tunga
stridsvagnar – detta utan att invänta vare sig pansarkommitténs slutgiltiga
förslag eller det nya försvarsbeslutet. De alternativ som stod till
buds var få; antingen köp från utlandet eller modifiering av en befintlig
inhemsk konstruktion.
Studieresorna som, något förvånande med tanke på hur kriget utvecklat sig,
genomfördes till Tyskland och Tjeckoslovakien gav nedslående resultat vad
gäller möjligheterna att få leveranser. Kanske inte så svårt att förstå
eftersom Tyskland den 22 juni 1941 inlett sitt fälttåg in i Sovjetunionen
under kodnamnet ”Operation Barbarossa”.
Diskussionerna med Landsverk gav emellertid en intressant öppning. De
föreslog en helt ny stridsvagn till Sverige på 22 ton försedd med ett
nykonstruerat torn med den korta 75 mm kanonen från Bofors. Mot bakgrund av
den korta tid som stod till förfogande till första leverans hade lösningen
utarbetats med utgångspunkt i den 16 ton tunga och 57 mm kanonbeväpnade
prototypstridsvagnen Lago som tagits fram till Ungern precis före andra
världskrigets utbrott – en vidareutveckling av stridsvagn Toldi (L-60,
motsvarande Strv m/38).
Den
svenska varianten, som gavs beteckningen Stridsvagn m/42, gjordes med ett
förstärkt chassi som var större i såväl längd som bredd. Tyvärr medgav inte
den svenska trafikstadgan en större bredd än 2,35 m, vilket gjorde att
förhållandet mellan längd och bredd inte blev idealiskt ur ett
manövrerbarhetsperspektiv – det vill säga styregenskaperna försämrades med
ett långt och smalt fordon. Även kalibervalet var en kompromiss på
samma tema. Istället för att förse Strv m/42 med ett långt 57 mm eldrör med
hög utgångshastighet men med risk att hindra framkomligheten, blev beslutet
att gå på den 75 mm kortare kanon med endast 28 kalibrars relativ längd som
ej stack ut framför chassiet och som dessutom gav bättre verkan med
spränggranater.
I november 1941 lades den första beställningen på Strv
m/42 vid Landsverk. Kontraktet gällde 100 stycken av de 160 vagnar som
bemyndigats. De var försedda med två lastbilsmotorer från Scania-Vabis på
vardera 160 hk och en elektromagnetisk växellåda från tyska Zahnradfabrik
Friedrichshafen (ZF) – ursprungligen framtagen för användning i rälsbussar.
Denna konfiguration gav Strv m/42 tilläggsbeteckningen TM (T = två motorer
och M = elektromagnetisk växellåda). Resterande 60 vagnar beställdes i
januari 1942. På grund av begränsade tillverkningsresurser hos Landsverk
lades denna beställning vid Volvo – något som även var positivt ur ett
säkerhetsperspektiv då en koncentration av all stridsvagnsproduktion till en
plats (Landskrona) knappast var att eftersträva i orostider. Kontraktet hos
Volvo resulterade i ytterligare två utföranden av Strv m/42 – dels 55
stycken med tilläggsbeteckningen TH (två motorer från Scania-Vabis som
vardera hade en hydromekanisk växellåda från Lysholm-Smith), dels 5 stycken
med tilläggsbeteckningen EH (en motor, den helt nyutvecklade motorn A8B på
410 hk från Volvo, samt en större och förbättrad hydromekanisk växellåda
från Lysholm-Smith).
Som ett resultat av försvarsbeslutet 1942 beställdes i
slutet av juni samma år ytterligare 122 stycken tunga stridsvagnar av modell
m/42. Även denna beställning delades upp mellan Landsverk och Volvo – vid
Landsverk beställdes tillverkning av 70 stycken TH och 10 stycken EH och vid
Volvo beställdes 42 stycken EH. Sammantaget producerades således 282 stycken
Strv m/42 (100 st TM, 125 st TH och 57 st EH).
Leveranserna av Strv m/42 kom att pågå mellan april 1943 och januari 1945
och de tillfördes de tunga stridsvagnskompanierna i pansarbrigaderna. De var
i tjänst vid P 1, P 2, P 3, P 4 och P 1 G.
Den nya tunga stridsvagnen
drogs emellertid med en rad barnsjukdomar. Även om den nyutvecklade motorn
A8B från Volvo var problemfylld så var det den underdimensionerade
elektromagnetiska växellådan som var en ständig källa till problem. Ett
tecken på att den ömtåliga växellådan skulle haverera var då det började
lukta bränd isolering. Teknikerna hade ett ständigt jobb med byten,
reparationer och justeringar. Tillgången på reservdelar och utbytesenheter
var dessutom begränsad, vilket gjorde att förbanden med Strv m/42 endast var
fulltaliga under kortare perioder de första åren.
Och det fanns andra svagheter. Den smala vagnen i
förhållande till dess längd gjord Strv m/42 svår att styra och en speciell
”spakteknik” behövde anammas för att inte slita för hårt styrkoppling och
styrbromsar. Vid svängar reducerades ena bandets hastighet med 50% vilket
gjorde att man måste ge gas för att inte tappa för mycket fart. Styrväxeln
behövde normalt justeras efter endast 4-5 mils körning, vilket också gällde
för bandspänningen. Brand i styrväxelutrymmet, brända bromsband och snabbt
nedslitna band och bärhjul var inte ovanligt. Klena bandbultar kunde göra
att ett band tappades helt och hållet. Med åren slets även torsionsstavarna
hårt. Byte av såväl bärhjul som torsionsfjädring var tidsödande. Trots detta
var Strv m/42 lätt att framföra tack vare den kopplingsbefriade växellådan
och framkomligheten kunde betraktas som relativt god.
Av samtliga varianter på Strv m/42 togs även 26 stycken
stridsledningsvagnar fram. På platsen för kulsprutan till höger om föraren
monterades istället en 70W radiostation. För att vagnen inte skulle kunna
särskiljas från en riktig stridsvagn utvändigt, ersattes kulsprutan med en
attrapp. Av samma anledning försågs samtliga Strv m/42 med ett antennfäste –
varav de flesta således inte kom till användning!
Den bristande tillförlitligheten hos den
elektromagnetiska växellådan gjorde att samtliga Strv m/42 TM efter hand
byggdes om – 70 stycken försågs med den nya mekaniska växellåda som tagits
fram till pansarvärnskanonvagnen (dessa fick då den nya beteckningen Strv
m/42 TV) och 30 stycken byggdes om till modell TH så att totalantalet av
denna variant ökade till 155 stycken.
Vid tidpunkten för beställning av Strv m/42 var den i
jämförelse med andra samtida stridsvagnar ganska modern – en vagn med hyfsad
eldkraft och ett gott skydd. Dessutom hade vagnen förmåga att djupvada efter
att vissa åtgärder vidtagits.
Utvecklingen sprang dock
snabbt ifrån Strv m/42 – framförallt beroende på att beväpningen var
otillräcklig. Då den betydligt modernare Strv 81 (Centurion) ersatte Strv
m/42 i pansarbrigadernas tunga kompanier i mitten av 50-talet fick
emellertid de gamla stridsvagnarna ett fortsatt liv i nya skepnader. Mellan
åren 1957 och 1960 byggdes nämligen samtliga tvåmotorsvarianter (TH och TV)
om till Stridsvagn 74 (totalt 225 stycken). Samtidigt byggdes Strv m/42 EH
(med en motor) om till Infanterikanonvagn 73 (Ikv 73).
Chassiet till Strv m/42 kom även att nyttjas för ett
par specialvarianter av vagnen; dels togs en bärgningsbandvagn fram i två
exemplar, dels gjordes försök med varianter av vagnen i rollen som
broläggare – försök som stupade på att vagnen var för smal för en bro med 4
meters bredd. I början av 50-talet gjordes även försök gjordes med en Strv
m/42 försedd med ”delat torn” – vilket var resultatet av att anbringa en 7,5
cm kanon med längre eldrör (lvkan m/37) så långt bak i tornet att den inte
stack ut framför vagnen. Syftet med försöken var att utröna möjligheterna
att uppgradera såväl Strv m/42 som de äldre 10-tons stridsvagnarna med en
beväpning som bättre kunde verka mot fientligt pansar.
När Strv m/42 och Ikv 73
slutligen togs ur tjänst kom deras kanontorn att placeras ut som en del av
kustförsvaret – företrädesvis i närheten av hamnar. Dessa torn fick
beteckningen Värntorn 4A och 4B. Idag finns ingen ”äkta” Strv m/42 kvar i
Sverige, men några Strv 74 har återställts till sin ursprungliga
konfiguration för att representera den enda tunga stridsvagn vi hade i
landet under andra världskriget.
|
Strv m/42 TM |
Strv m/42 TH |
Strv m/42 EH |
Strv m/42 TV |
Vikt: |
22,5 ton
6.220 mm
2.340 mm
2.585 mm
4 man
9 – 55
mm |
Längd: |
Bredd: |
Höjd: |
Besättning: |
Pansar: |
Motor: |
2 st
Scania-Vabis
Typ L
603/l
160 hk
vardera |
1 st Volvo
Typ A8B
380 hk |
2 st Scania-Vabis
Typ L 603/l
160 hk vardera |
Växellåda: |
Elektromagnetisk
ZF
Typ 6 EV 75
6 + 1 växlar |
Hydraulisk; 2 st
Atlas Diesel
Typ DF – 1,0
2 + 1 växlar |
Hydraulisk; 1 st
Atlas Diesel
Typ DF – 1,15 S
2 + 1 växlar |
Mekanisk
Volvo
Typ VL 420
5 + 1 växlar |
Maxfart: |
42 km/h |
45 km/h |
Beväpning: |
1 st 75 mm kanon
4 st 8 mm ksp |
Antal i tjänst |
100 st |
125 st
30 st tidigare TM |
57 st |
70 st tidigare TM |
Registreringsnummer |
501-600 |
601-670 Landsverk
671-725
Volvo |
726-772 Volvo 773-782
Landsverk |
|
Här hittar ni tidigare hemliga datablad på de olika
varianterna av Strv m/42:
Här hittar ni sammanfattande infoblad på de olika
varianterna av Strv m/42 (inklusive Ikv 73):
De äldre
fotografierna på denna sida kommer från arkiven på Armémuseum,
Beredskapsmuseet, Bofors, FMV och
Försvarsstaben...
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|