I Sverige fördes precis som i utlandet en
diskussion i början av 30-talet kring lätta och tunga stridsvagnar. Armén
klargjorde emellertid att man inte var intresserade av lätta vagnar, varför
de två tanketter som Sverige erbjudits köpa från England våren 1930 istället
kom att användas som dragfordon då de levererades
anskaffades och levererades året därpå. Den svenska arméns uppfattning
torde ha grundats på den bedömning som den dåvarande chefen för Göta
livgardes stridsvagnsbataljon – överste Gösta Hahr – gjorde våren 1931 då
han studerade tanketterna i Storbritannien och ifrågasatte om de hade
tillräcklig frigångshöjd och gravtagningsförmåga för att klara svenska
förhållanden. Han ansåg dock försöken lyckade och förordade anskaffning för
fortsatta utprovning.
Tanketter – med betydelsen ”liten stridsvagn” –
utvecklades på olika håll i världen under 1920- och
1930-talet. Idén till en liten stridsvagn hade sitt
ursprung i fransmännens Renault FT och i de fordon som hade använts under
första världskriget till att leverera fram mat och ammunition till de främre
linjerna. Då dessa erfarenheter utvärderades i Storbritannien av Fuller i
början på 1920-talet resulterade det i att en helt ny
typ av stridsfordon togs fram – tanketten. Den firma som framförallt kom att
förknippas med tanketten var Carden-Loyd Tractors Ltd. – grundad av de två
före detta kaptenerna Carden och Loyd.
Dessa två Carden-Loyd tanketter från den brittiska
firman Vickers-Armstrong fick följdriktigt beteckningen Traktor (Tr 52 och
53) då de i Sverige inledningsvis kom att användas som dragare till den nya
37 mm infanterikanonen som utvecklats vid Bofors (den fick senare
benämningen pansarvärnskanon m/38). Försöken med dessa artilleritraktorer
pågick fram till i april 1935 då de överfördes till stridsvagnbataljonen vid
I2.
De två tanketterna var inte helt identiska; Tr 52 var
av typ Mk VI och försedd med en bensinmotor på 28 hk från Fords modell A
emedan Tr 53 var av typ Mk V* (Star) försedd med en bensinmotor på 22,5 hk
från Fords modell T. Även pansarkarossen var olika på de två vagnarna – Mk V
hade en högre pansaröverbyggnad över stridsrummet än Mk VI som istället hade
två karakteristiska uppfällbara pansarhuvar avsedda för besättningen skydd.
Mk V fick senare ett provisoriskt pansartak monterat över stridsrummet.
Efter att tanketterna våren 1935 överförts till
stridsvagnsbataljonen beväpnades de med en kulspruta m/14-29. De fick även
den nya beteckningen ”lätt stridsvagn m/Carden-Loyd” och kom att användas
som spaningsfordon eftersom de var bundna till landsvägen. Det gjordes
terrängförsök, bland annat kunde de förses med en släpkärra på band där
personal och ammunition oskyddat kunde transporteras.
En intressant notering är att föraren i tanketten satt
till vänster – detta trots att fordonet var tillverkat i England.
Redan
1939 överfördes dessa extremt lätta stridsfordon till Armémuseum. Detta
skedde i samband med nedläggningen av I 2 – en
märklig nedläggning som genomfördes i samma veva som det andra världskriget
brutit ut. Men det är väl typiskt svenskt - beslut är
beslut, hur idiotiskt det än är...
En sista uppgift fick dock Carden-Loyd Mk VI då den
plockades fram för försök med 57 mm rekylfri pansarvärnskanon under
beredskapsåren.
Även om den lätta stridsvagnen m/Carden-Loyd inte blev
någon större succé i Sverige så skall det i detta sammanhang ändå nämnas att
det i Ryssland under 30-talet byggdes närmare 4.000 vagnar under
beteckningen T-27 – närmast identiska med den svenska Mk VI – som vid
krigsutbrottet 1939 fortfarande var i tjänst.
Idag finns båda tanketterna bevarade i
Sverige. Tills nyligen har de varit placerade på Pansarmuseet i Axvall, men
är nu överförda till det nya Försvarsfordonsmuseet Arsenalen i Strängnäs.
Carden-Loyd |
Mk V* |
Mk VI |
Vikt: |
1.4 ton |
1.4 ton |
Besättning: |
2 man |
2 man |
Pansar: |
6 - 9
mm |
6 - 9 mm |
Motor: |
Ford T,
22.5hk |
Ford A, 28 hk |
Maxfart: |
45 km/h |
45 km/h |
Beväpning: |
1 st
6.5mm ksp m/14-29 |
1 st ksp m/14-29 |
Antal i tjänst: |
1 st,
1931-1939 |
1 st, 1931-1939 |
De äldre
fotografierna på denna sida kommer från Armémuseum och FMV.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|