Bakgrund
I slutet av 40-talet växte
behovet av en ny svensk stridsvagn. Frågan var om den skulle införskaffas i
utlandet eller om den skulle utvecklas inom landet? Under 1950 fick Kungliga
Arméförvaltningen kännedom om en ny fransk stridsvagn – AMX 13 – en
stridsvagn i 14-tonsklassen som utvecklats åren efter kriget. Det beslutades
att en vagn skulle lånas in till Sverige för försök och en sådan anlände
under stor sekretess i april 1952 (svenskt regnr 80308, franskt 608 0450).
Under ett knappt år genomfördes en grundlig utprovning av fordonet, bland
annat i Jämtland i vintermiljö. Det svenska behovet uppgick till 3-400
vagnar och förhandlingar om köp bedrevs parallellt med testerna av
stridsvagnen.
AMX 13 var en lätt och relativt
billig vagn. Jämfört med andra kända stridsvagnstyper kunde dess prestanda
sammanfattas i följande:
- Kanonen på 7,5 cm hade en
verkan som motsvarade den hos andra vagnar i 25-45 tons klassen,
exempelvis den moderna amerikanska M41 eller ryssarnas T34-85
- Pansarskyddet likvärdigt med
det hos en 18-20 tons vagn
- Hastigheten (60 km/h) lika
med eller större än hos de snabbaste andra stridsvagnarna
- Aktionsradien är större än
hos övriga kända vagnar
Detta anmärkningsvärda resultat
hade nåtts genom att vagnen konstruerats synnerligen kompakt och att mycken
möda nedlagts på att prova vikten hos ingående detaljer och anpassat till
ett minimum. Vissa eftergifter hade därvid måst göras. De viktigaste av
dessa var två:
- Endast 12 skott kunde
skjutas i följd med kanonen. Därefter måste magasinen laddas om, vilket
kan ta något 10-tal minuter.
- En tredjedel av
kanonammunitionen hade placerats i vagnens högsta del, i magasinen
baktill i tornet, vilket ur skyddssynpunkt är ofördelaktigt eftersom man
enligt krigserfarenheter hade att räkna med större sannolikhet för
beskjutning mot vagnens övre del än mot den lägre
Tornet var det mest särpräglade i
stridsvagnens utformning. Huvuddelen tillhörde det eleverande systemet.
Genom användning av magasinsmatning för kanonen hade tornbesättningen kunnat
nedbringas till 2 man, chef och skytt (i chassit var föraren placerad).
Kanonen automatladdades från två revolvermagasin bak i tornet – det ena
fyllt med pansarbrytande ammunition och det andra med spränggranater. Efter
skottlossning kastas hylsan automatiskt ut genom en lucka i tornets bakvägg.
Tornet manövreras i första hand med ett hydrauliskt system både i höjdled
och sidled.
Försöken i Sverige med den
franska stridsvagnen AMX 13 samt de i samband därmed gjorda studierna och
övervägandena ifråga om stridsvagnskonstruktioner lämpade för svenska
förhållanden, ledde fram till följande allmänna omdömen om den franska
vagnen:
1.
Vapenverkan var – i betraktande av vagnens låga vikt – mycket
god. Den pansarbrytande förmågan var endast ca 10% mindre än hos flertalet
moderna medeltunga stridsvagnar. Gynnsamt bidragande faktorer var även att
kanonen hade hög precision och att inriktning på växlande mål kunde ske
snabbt. Som olägenheter vid skjutning framstod att vagnchefens optiska
utrustning var begränsat användbar för målspaning och eldobservation på
längre avstånd samt att vagnchefen svårligen kunde hålla kontakt med skytten
annat än via lokaltelefonen. En vapenteknisk nackdel var också att utrymmet
för betjäning av kulsprutan – i varje fall om svensk kulspruta skulle
användes – var trångt och att elduthålligheten därigenom hos detta vapen
skulle bli relativt låg.
2.
Skyddet var i stort sett tillräckligt mot lätta splitter och
finkalibrig eld (10-40 mm). Mot grövre splitter och pansarvärnsvapen samt
mot stötvågor och radioaktiv strålning från atomvapen bjöd vagnen föga
skydd. Till viss del kompenserades det svaga skyddet av att vagnen hade
liten silhuett och var snabb. Det oscillerande tornet gjorde dessutom att
vagnen i eldställning endast behövde visa en ringa del av sin frontyta.
Denna sistnämnda egenskap kunde dock i svensk terräng ej till fullo
utnyttjas på grund av att tornets dumpningsvinkel (6º) emellanåt var
otillräcklig.
Svaga punkter i skyddet var att
en tredjedel av ammunitionsmängden befann sig i tornets övre del, samt att
motorns kylluft delvis passerade genom eller under stridsrummet.
Ammunitionsplaceringen i tornet medförde att risken för träff i ammunitionen
torde ha varit större än hos en stridsvagn av konventionell typ med
ammunitionen förvarad nertill i chassit. Luftföringen genom eller under
stridsrummet gjorde vagnen särskilt känslig för radioaktivt damm samt för
oljebrandstridsmedel såsom napalm.
3.
Stridsuthålligheten hos vagnen var synnerligen god. Detta
berodde främst på vagnens låga vikt, höga specifika motoreffekt, låga
bandtryck och stora bränsleförråd. Framkomligheten i terräng och i snö var
lika god som hos en medeltung vagn. Till den utmärkta rörligheten bidrog att
vagnen hade stor driftsäkerhet och slitstyrka.
4.
Stridsuthålligheten för besättningen bedömdes vara lägre än i
en konventionellt uppbyggd vagn. Närmaste orsaken härtill var att
tornbesättningen endast bestod av två man, varför vagnchefen måste biträda
vid laddning av kanonen. Ävenså torde inverka att vagnen var tämligen trång,
vilket tröttade fysiskt, samt att besättningsmedlemmarna var isolerade från
varandra, vilket torde öka den psykiska pressen på dem i farofyllda lägen.
5.
Underhållstekniskt var vagnen fördelaktigare än flertalet
andra stridsvagnar. Detta var i första hand en följd av vagnens
driftsäkerhet och slitstyrka samt dess låga bränsleförbrukning. Vagnens
konstruktion var dessutom omsorgsfullt genomarbetad med hänsyn till
reparationer, varför dessa i regel kunde utföras på kort tid.
6.
Anskaffningspriset var för en vagn i denna viktsklass vid
tillverkning i nuvarande serier tämligen normalt. I jämförelse med vagnar
vars tillverkning upplagts för större serier, exempelvis 50 tons Centurion
eller amerikanska 24 tons M 41, var emellertid priset på AMX 13
ofördelaktigt högt.
Den tilltänkta affären fick
emellertid ett abrupt slut så överbefälhavaren i april 1953 lät meddela att
Sverige inte längre var intresserade av att anskaffa den franska
stridsvagnen AMX 13. Istället hade möjligheten att köpa den brittiska
Centurion öppnats betydligt tidigare än vad som tidigare hade sagts. De
huvudsakliga motiv som anfördes mot AMX 13 var att den inte hade
tillräckligt pansarskydd för att kunna motstå taktiska kärnvapen.
Behovet av lätta stridsvagnar
kvarstod dock även efter det att förhandlingarna med fransmännen stoppats.
Det diskuterades att förse Strv m/42 med ett AMX-torn, men lösningen blev
istället att förse det äldre svenska stridsvagnschassiet med ett helt
nykonstruerat torn – den lösning som sedermera resulterade i Strv 74.
I ett hemligt PM från den 27
december 1954 ställde Sven Berge, projektledare för såväl utprovningen av
AMX 13 som utvecklingen av Strv 74, den retoriska frågan om det var klokt i
att avstå från AMX-vagnen? Han gav själv följande svar:
”Ungefär ett år har nu gått
sedan Kungl Maj:t på ÖB inrådan beslöt stoppa den planerade anskaffningen av
strv AMX 13. Inga officiella motiveringar till beslutet lämandes av
arméledningen. Enligt vad som framgick av olika PM från föregående
utredningar vid Fst samt av underhandskontakter med Fst torde de
huvudsakliga skälen från ÖB sida ha varit att det visat sig möjligt anskaffa
strv Centurion till en kostnad, som var relativt obetydligt högre än
motsvarande kostnad för AMX, och att Centurion var överlägsen AMX i
vapenverkan och skydd samt föga underlägsen i rörlighet. Anskaffning av
Centurion istället för AMX borde därför ge större ökning av arméns
slagkraft. Flera invändningar häremot framfördes av arméledningen till Kungl
Maj:t. Bl a framhölls, att prisskillnaden mellan Centurion och AMX var
större än vad Fst velat göra gällande eftersom Centurion krävde mer
följdmateriel än AMX – för en given summa erhölls betydligt färre Centurion
än AMX – samt att skillnaden i vapenverkan var obetydlig och att skyddet hos
Centurion visserligen var bättre än hos AMX men dock tämligen begränsat –
skyddade ej fullgott mot pv- och strveld – medan AMX var avsevärt överlägsen
Centurion i fråga om rörlighet. Arméledningen begärde att stoppet för AMX
skulle hävas och fortsatta underhandlingar få upptagas med fransmännen.
Denna begäran föranledde ingen åtgärd hos Kungl Maj:t.
Vad har nu under det gångna
året hänt här i landet inom strv-området? Har utvecklingen givit några
erfarenheter, som bringar debatten om AMX i annat läge?
Det har hänt ganska mycket.
Tar vi sakerna i kronologisk ordning får först nämnas, att FOA i januari
1954 publicerade sin utredning om atomvapens verkan mot pansrade fordon. Det
framgick därav, att Centurion var väl skyddad mot stötvåg och strålning samt
kunde röra sig tämligen obehindrat inom radioaktivt kontaminerade områden.
AMX var avsevärt mindre skyddad såväl mot stötvåg som strålning och kunde
endast under relativt kort tid uppehålla sig i svagare kontaminerade
områden. Bättre ställd än AMX var strv m/42, vars vikt syntes ligga vid
undre gränsen av vad som erfordrades i atomkrig. KATF hade under
utredningens gång hösten 1953 lämnat FOA en del underlag om pansarskydd,
kylluftvägar m m hos aktuella strv och FOA hade i samband därmed orienterat
om olika under utredningen gjorda rön. Sålunda hade omtalats, att skyddet
mot radioaktiv strålning syntes vara tämligen svagt hos AMX. Att denna vagn
ifråga om skydd mot atomvapen var så underlägsen Centurion som den
publicerade utredningen visade, hade emellertid icke framgått av
underhandsuppgifterna. Bl a hade icke blivit klargjort AMX starkt begränsade
möjligheter att uppehålla sig i radioaktivt kontaminerade områden. Till
denna nya kunskap, som måste påverka värderingen av AMX, har adderat sig den
under det senaste året fastställda uppfattningen att vi i ett kommande krig
skall räkna med att tomvapen blir använda även vid anfall mot ett litet land
som vårt och även för taktiska stridsuppgifter.
I februari igångsatte KATF en
undersökning av möjligheterna att ombeväpna strv m/42 med 7,5 cm lvkan för
att sålunda erhålla en ersättning för AMX. Liknande undersökningar har
gjorts tidigare med nedslående resultat. Problemet angreps nu från andra
utgångspunkter än tidigare, vilket möjliggjordes bl a genom erfarenheter
från försöken med AMX. Resultatet av den inledande preliminära
undersökningen torde ha varit en överraskning för alla berörda. Det visade
sig bl a möjligt att genom ett speciellt men dock enkelt anordnande av
rekylhäminrättningen inbygga den större pjäsen i ett i övrigt konventionellt
torn, som hade mindre höjd och lägre vikt än vad man med samma pansarskydd
och samma elevationsområdet skulle erhålla hos ett oscillerande torn av
AMX-typ. Detta var en upptäckt, som helt motsade tidigare kunskaper och
meningar om tornkonstruktioner. Vidare framgick, att en ombeväpning av
vagnen samt modernisering av chassit sannolikt skulle kunna utföras till
mindre en tredjedel av den kostnad, som anskaffning av motsvarande antal AMX
skulle betinga. Det fortsatta projektarbetet på strv 74, som den ombeväpnade
vagnen döpts till, har lett till ytterligare positiva överraskningar.
Sålunda har visat sig möjligt att i tornet utnyttja Centurions optiska
utrustning samt vissa elektriska apparater från Centurion sidriktmaskineri.
Förutom att härigenom vinna förenklingar i utbildningen och
underhållstjänsten, erhölls ett torn med i optiskt avseende högre prestanda
än vad AMX har. Allmänt sett får strv 74 i en jämförelse med AMX
karakteriseras så, att den har lika vapenverkan och bättre skydd, särskilt
mot atomvapen, men lägre fordonsteknisk prestanda. Priset är avsevärt lägre.
I februari-mars samt i juli
prövades Centurion i Övre Norrland. Erfarenheterna härifrån är gynnsamma för
Centurions del. Vagnen har visat en framkomlighet, som bortsett från broarna
och isarna, är i klass med AMX-vagnens. Vad broarna beträffar, har
undersökningar visat, att tidigare klassningsbestämmelser varit onödigt
hårda. Flera broar, som tidigare varit förbjudna för tunga strv, har nu
blivit tillåtna för Centurion.
Under maj-april uppgjordes
inom arméledningen planer för en modifierad krigsorg, benämnd 49 R, vari
förutsattes ingå strv 74 samt ett ytterligare antal Centurion. Förhandlingar
upptogs med engelsmännen i juli om eventuell ytterligare anskaffning av
strv. Härvid erhölls så fördelaktiga priser och betalningsvillkor att redan
i slutet av juli kontrakt kunde växlas om leverans av det maximala antal
Centurion, som man vågat räkna med i krigsorg 49 R.
De relaterade händelserna har
alla inflytande på formuleringen av svaret till den fråga som utgör rubriken
till denna uppsats.
De nya erfarenheterna om
atomvapnens verkan och påräkneliga förekomst i framtida krig tyder på att
man för strv icke längre kan väga skydd och rörlighet mot varandra såsom
självständiga faktorer med en viss grad av utbytbarhet sinsemellan. Skyddet
är i atomkrig oundgängligen nödvändigt för att rörlighet skall erhållas. Man
kan säga att skyddet upphört att vara en självständig faktor; det utgör nu
ett av de viktigaste elementen i faktorn rörlighet. I ett atomkrig torde de
goda fordonstekniska egenskaper som AMX uppvisat och vilka ansetts uppväga
vagnens svagheter i andra avseenden, icke kunna komma till sin rätt, ty det
svaga skyddar mot radioaktiv strålning begränsar starkt vagnens rörlighet.
Centurion och strv 74 uppvisar här troligen en större rörlighet. Genom
senaste tidens utveckling på atomvapenområdet måste sålunda konstateras, att
AMX stridsvärde minskat i väsentlig grad.
Erfarenheterna från det
hittills utförda projektarbetet på strv 74 tyder på att vi genom denna
modernisering får en strv, som visserligen icke når upp till AMX
fordonstekniska prestanda men som i alla övriga betydelsefulla hänseenden
uppvisar lika eller högre stridsvärde än AMX. Därtill kommer det avsevärt
fördelaktigare priset.
Erfarenheterna från försöken
med Centurion visar, att denna vagn har fordonstekniska prestanda, som i
praktiken föga skiljer sig från dem hos AMX med undantag för passage över
vattendrag, på broar och is, ställer sig enklare för AMX. I sistnämnda
avseende är dock icke skillnaden så stor mellan AMX och strv 74.
Utgången av förhandlingarna
vid det senare köpet av Centurion innebär, att denna vagn nu erhålles till
ett pris, som t o m är lägre än det förmånliga pris som gällde vid första
leveransen. Detta jämte det fördelaktiga priset på strv 74 medför, att det
för de medel, som ursprungligen avsattes för AMX, möjliggöres anskaffning av
ca 50% fler strv, när medlen används till Centurion och strv 74. Eftersom
dessa senare strv, som framgår av det föregående, i allmänt taget dessutom
torde besitta större stridsvärde än AMX i ett framtida krig, får armén anses
vinna i slagkraft på den ändring som gjordes i planerna för anskaffning.
Det är emellertid att märka,
att de förhållanden, som främst präglar bedömningen av strvfrågan idag, för
ett år sedan var okända eller endast kända av ett fåtal personer.
Till den okända gruppen hörde
strv 74. Det ansågs tidigare icke möjligt, att vinna något väsentligt i
stridsvärde genom modernisering av strv m/42. Nya kunskaper, bl a förvärvade
under försöken med AMX, visade sig ha förändrat läget. Anskaffningen av
Centurion gav möjligheter, som icke tidigare fanns, att till ett
moderniseringsarbete som strv 74 disponera välbeprövade delkonstruktioner,
närmast optiska och elektriska, vilka gynnsamt påverkar stridsvärdet.
Till de förhållanden, som för
ett år sedan endast var kända av ett fåtal personer, hörde atomvapens verkan
mot strv och atomvapnens påräkneliga förekomst i framtida krig. Vad som
sedan blivit allmänt känt pekar till förmån för Centurion och strv 74 men
ogynnsamt för AMX.
Sammanfattas de kunskaper och
rön, som förvärvats under det senaste året, torde få konstateras, att föga
nu gäller av de skäl som tidigare talade för anskaffningen av AMX. Frågan,
som uppställts, torde kunna besvaras entydigt. Det var klokt att
avstå från AMX-vagnen."
27/12 1954
Sven Berge
I efterhand står det klart att
erfarenheterna av från utprovningen av den franska stridsvagnen AMX 13 hade
stor betydelse på såväl utvecklingen av Stridsvagn 74 som Stridsvagn 103
- något som Sven Berge utnyttjade till fullo...
En AMX-13 finns
att beskåda på Försvarsfordonsmuseet Arsenalen i Strängnäs - tidigare var
denna vagn utställd vid Pansarmuseet i Axvall.
|
AMX-13 |
Vikt (kg) |
15 ton |
Längd (m) |
6,36 (inkl. kanon), 4,88 (chassi) |
Bredd (m) |
2,51 |
Höjd (m) |
2,35 |
Besättning (man) |
3 |
Pansar (mm) |
10-40 |
Motor |
SOFAM modell 8 GXb 8-cylindrig
vattenkyld bensinmotor 250
hk |
Maxfart (km/h) |
60 |
Operativ räckvidd (km) |
350-400 |
Beväpning |
75 mm (eller 90 mm eller
105 mm) räfflad kanon med automatladdare
(totalt 32 skott) |
Sekundärbeväpning |
7,5 mm eller 7,62 mm koaxial kulspruta |
I tjänst |
1953-1987 (Frankrike) |
Användarländer |
Argentina, Chile, Cypern,
Djibouti, Dominikanska republiken, Ecuador, Elfenbenskusten, Frankrike,
Indien, Indonesien, Israel, Kambodja, Libanon, Marocko, Mexico,
Nederländerna, Peru, Singapore, Schweiz, Venezuela |
Antal tillverkade |
7 700 (producerad 1952-1987) - 3
400 gick på export |
Tillverkare |
Atelier de
Construction Roanne |
Fotografierna på denna sida är
kommer från det egna akrivet, från SPHF och Wikipedia.
AMX-13
utställd vid
pansarmuseet i Israel
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|