Bakgrund
För att stridsvagnar och
stridande förband skall kunna lösa sina uppgifter finns behov av olika typer
av stödfordon. Exempel på dessa är bärgningsbandvagnar, brobandvagnar och
ingenjörbandvagnar. När det 1999 stod klart att Sverige skulle gå till
beställning på en bärgningsbandvagn baserad på chassit till stridsvagn
Leopard 2, fick FMV även uppdraget att inleda studier kring möjligheterna
att även anskaffa ett fältarbetsfordon baserat på detta chassi. Behovet av
denna typ av banddrivna och bepansrade fordon hade funnits under en lång
tid. Denna typ av fordon har funnits under lång tid i
såväl Warszawapaktens arméer som inom NATO-förband.
För att hålla kostnaderna nere var tanken ursprungligen att
återanvända gamla chassier från stridsvagn Leopard 1, men i och med att
möjligheten öppnade sig att ta fram en ny ingenjörbandvagn i samarbete med
andra brukarländer av Leopard 2 (Danmark, Nederländerna, Spanien och
Schweiz) så valdes istället denna stridsvagns chassi.
De övergripande kraven på ett
nytt multifunktionellt fältarbetsfordon var att det skulle klara av att
schakta jordmassor, gräva skyddsställningar, konstruera eller riva ner
hinder och att bryta nergrävda minor. Ett annat möjligt, och viktigt,
användningsområde är undsättningsuppdrag i särskilt drabbade
katastrofområden.
Under ett par år fördjupades
samarbetet med Schweiz, men Sverige tvingades hoppa av utvecklingen 2001 då
FM fick problem med fortsatt delfinansiering. Schweiz fortsatte därför på
egen hand och kunde 2003 visa upp den första prototypen, konstruerad av
Rheinmetall Landsysteme i Tyskland, på ett fältarbetsfordon byggt på ett
begagnat chassi till Leopard 2 A4 – Armoured Engineer Vehicle 3 ”Kodiak”.
Efter ytterligare modifieringar tecknade Schweiz i januari 2007 kontrakt på
12 ”Geniepanzer” från RUAG – serieleveranser
planerade till 2009-2011.
Serietillverkning
Parallellt fortsatte Sverige
undersöka möjligheten till gemensam anskaffning av ingenjörfordonet med
annat land – en nödvändighet för att kunna hålla kostnaderna nere för den
anpassning som måste göras. Förhoppningarna ställdes till Danmark (som tagit
initiativet till förnyat samarbete), men de valde att hoppa av samarbetet i
november 2005 – precis under slutförhandlingarna inför en tänkt
anbudsinfordran på serieproduktion. Under 2005 testades även en av de
tyskbyggda provvagnarna vid Ing 2 i Eksjö. Vagnen genomgick även utprovning
i olika klimat – under höga temperaturer i Zaragossa i Spanien och under
låga temperaturer i Boden i Sverige.
Det blev istället med
Nederländerna som en lösning hittades. Efter klartecken från den holländska
staten i slutet av 2007 kunde länderna i januari 2008 skriva kontrakt med
ett industrikonsortium bestående av Rheinmetall AG i Kiel
(Tyskland) och med RUAG Land Systems i Thun (schweiz)
på tillverkning av 16 ingenjörbandvagnar – tio vagnar till Holland
och sex till Sverige.
En stor fördel med samarbete är
att engångskostnader för teknisk dokumentation, underhållsberedning och
verifiering – som blir höga utslaget på få fordon – kan delas lika. Detta är
möjligt om de tekniska kraven, underhållssystemen, tidplanerna och
leverantörens åtaganden här harmoniserade. Samarbetet mellan Sverige och
Nederländerna har nedbringat respektive lands anskaffningskostnad med 20%.
De två nationernas ingenjörbandvagnar överensstämmer till 95%
(även siffran 80% förekommer) i funktion och
konfiguration – de skiljer sig endast åt vad beträffar sambandsutrustningen,
rökkastare, vissa verktyg, samt märkning och målning. Därutöver är de
holländska vagnarna försedda med tilläggskydd mot takslående stridsdelar.
Inför tillverkningen av
fältarbetsfordonen togs begagnade Strv 121 isär vid FM markverkstad i Skövde,
för att därefter konvertera chassierna upp till stridsvagn-122-status
vad avser motor och drivlina samt kylning. Rensade på
all ”onödig utrustning” skickades chassierna därefter ner till RUAG i
Schweiz som efter att fronten skurits upp lät bygga på den fordonsspecifika
besättningsmodulen, fästen för grävarm och andra verktyg m m. Åter i Sverige
monterades slutligen den nödvändiga utrustningen för att fordonet skulle bli
komplett.
Ingenjörbandvagn 120
Fältarbetsfordonet ”Kodiak” kom i
Sverige att få benämningen Ingenjörbandvagn 120. Den innovativa designen
medger byte av olika modulära delsystem.
Centralt placerad finns en grävskopa. Den kan gräva
ner till 4 meters djup och få undan 200 m³ jord- eller stenmassor i timmen.
Lyfthöjden är 9 meter och den kan ta 2,6 ton i varje lyft (utan skopa 3,3
ton). Skopan kan bytas ut mot olika verktyg – en hydraulisk hammare, en
universell ”gripklo” eller ett brytverktyg.
Schaktbladet, anbringat längst fram på fordonet,
kan flytta undan 350 m³ i timmen. Beroende på vad som ska utföras – t ex
schaktning eller klyvning – kan bladet justeras i olika vinklar.
Alternativt kan vagnen förses med ett kit för
brytning av minor. Det består av en speciell minplog
(FWMP – Pearson Full Width Mine Plough), ett
markeringssystem och en Demeter (anordning för magnetsignatur). Minplogen –
som det cirka 4 timmar att skifta till från
schaktbladet med hjälp av vagnens egen utrustning – klarar av att bryta
minor ner till 30 cm djup.
Ingbv 120 är utrustad med två kapstanvinschar
monterade frontalt. De klarar vardera av 9 ton, men kan då de används
tillsammans i ett fyrpartsdrag ge 62 tons dragförmåga.
Alla verktyg kontrolleras och manövreras
elektrohydrauliskt under pansarskydd av föraren med
två ”joysticks”. Till hjälp finns sex kameror utplacerade runt vagnen.
Under transport lastas verktygen på
bakpansaret på fordonet.
Beväpning består av
en fjärrmanövrerad 12,7 mm kulspruta monterad i en
Protector vapenstation som innehåller IR-kamera, dagkamera,
laseravståndsmätare samt två batterier med vardera 6
rökkastareldrör. Alternativt kan en 40 mm granatspruta eller
en 7,62 mm ksp 58 monteras. I övrigt är Ingbv 120 försedd med samma
typ av minskydd som anbringats på Strv 122B.
Därutöver finns ett extra IED-skydd monterat vid nedre delen av
vagnskroppen.
Med sin totalvikt på 62,5-64
ton ligger fordonet på gränsen till vad infrastrukturen med vägar och broar
medger. En vidareutveckling får visa på möjligheterna att nedbringa vikten
ytterligare.
Serieleverans
Serieleveranser av Ingbv 120
inleddes i november 2011. Varannan vagn
levererades alternativt till Sverige eller
Nederländerna. Med Ingbv 120 fick Sverige ett fordon
som möter de ökande kraven på effektivitet och funktionalitet för ett
modernt försvar. Dessutom ett fordon som kan användas inom ramen för
undsättande missioner i katastrofområden.
Vardera tre
enheter ingår i de två ingenjörbataljonerna som Sverige har i sin
Insatsorganisation. Utbildningen genomförs vid Ing 2 i Eksjö.
En ”Kodiak User Club” har
bildats tillsammans med Nederländerna och Schweiz vid sidan av ”Leopard User
Club”, men ambitionen är att Kodiak skall bli en del av
LEOBEN.
Data Ingbv 120
|
Ingbv 120 |
Besättning: |
2 man |
Vikt: |
62, 6
- 63,8 ton + 200 kg
(MLC 70) |
Längd: |
10,20 m (11 m med
schaktblad i transportläge och grävaggregat i transportläge för
körning på väg) |
Bredd: |
3,55 m |
Höjd: |
3,39
m (till överkant vapenstation) |
Motor: |
MTUV-12 MB 873
1500 hk vid 2600 rpm
Turboladdad vätskekyld flerbränsle diesel |
Växellåda: |
RENK Automatisk
4+2 |
Hastighet: |
68 km/h
(väg) |
Aktionssträcka: |
340 km |
Frigångshöjd: |
0,45 m |
Gravtegningsförmåga: |
3,0 m |
Hindertagningsförmåga: |
0,92 m |
Största
sidlutning: |
30% (16°) |
Stigförmåga: |
60% (30°) |
Vadförmåga: |
1,2 m utan
förberedelser (2,25 m med aktiverad vadhydraulik) |
Beväpning |
12,7 mm tung kulspruta alternativt (ksp
88)
Alternativ:
- 40
mm granatspruta (grsp 92)
Med en lämplig
adapter kan vaåpenstationen utrustas med en 7,62 mm ksp 58
2 x 6 st
66 mm rökkastare |
Utrustning |
Grävskopa; 2,6
ton 200 m³/h
Schaktblad; 350
m³/h
2 x
Rotzlervinsch á 9 ton
Minplog
ABC-system |
Fotografierna på denna sida är
kommer från det egna arkivet samt från FMV, Försvarsmakten, RUAG/Rheinmetall och Wikipedia.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|