De tre pansarbilarna från
Tidaholm slets hårt under många försök – och de var ju förvisso anskaffade
som en provisorisk lösning för att Sverige skulle kunna utveckla sin
pansarbilstaktik. Så snart medel ställdes till förfogande – den 27
juni 1927 beviljades 10.000:- för försök med pansarbilar – var tanken
att det skulle införskaffas ”riktiga” pansarbilar, men då det inte hittades
någon lämplig utländsk lösning beslöts istället att utveckla och tillverka
en pansarbil inom landets gränser.
Ett av de viktigare kraven för den nya pansarbilen var
att den, till skillnad från pansarbilarna från Tidaholm, skulle ha viss
terrängframkomlighet. Som referens för detta ändamål användes de
artilleritraktorer av modell Pavesi som inköpts från Italien.
Artilleridepartementets konstruktionsavdelning vid KAF
fick uppgiften att designa ett pansarbilschassi och i juli 1930 fanns
ritningen klar.
Uppdraget att tillverka detta pansarbilschassi gick
till AB Landsverk. Landsverks historia hade tagit sin början i slutet av
1800-talet. Inledningsvis tillverkades järnvägsvagnar, men verksamheten
utökades på 1910-talet med produkter som kranar, hissar och
pumpanläggningar. Bolagets dåliga ekonomi öppnade 1920 för tyskt delägarskap
och med hjälp av tyskt kapital gick koncernen Gute Hoffnungs-Hütte in som
ägare. Under några år efter det första världskriget synes den tyske
konstruktören Joseph Vollmer, mannen som designade den första svenska
stridsvagnen, ha varit knuten till företaget. Året efter att AB Landsverk
formellt bildats (1928) inleddes tillverkningen av militärfordon.
Pansarbilen utgjorde således ett av Landsverks första försök inom denna
bransch, men parallellt utvecklades också en stridsvagn (Strv m/31 eller
L-10) som levererades under 1931. AB Landsverk, med chefskonstruktören Otto
Merker, synes ha varit en av mellankrigstidens viktigaste anläggningar för
den tyska vapenindustrin.
I slutet av juni 1931 stod pansarbilschassiet klart hos
Landsverk. Parallellt med denna tillverkning
hade konstruktionsavdelningen vid Artilleridepartementet fortsatt sitt
arbete och tagit fram en ritning även på en pansrad överbyggnad. Denna
pansarkaross bestod av nitade plåtar i tjocklek 4 och 6 mm från AB Bofors
som hade anbringades i en lutning för att ge bättre skydd. Även hjulen var
skyddade av pansarplåt. Innan tillverkningen sattes igång
studerades karossens utformning med hjälp av en attrapp byggd i board som
provmonterades på chassit.Så fort chassiet och överbyggnaden var
klara sommaren 1931 igångsattes monteringen vid Stockholms Tygstation.
Pansarbilen, som fick beteckningen Pansarbil fm/29
(regnr 10), färdigställdes vid Oskarshamns varv i februari 1932. Den
placerades på K1 i Stockholm eftersom kavalleriet vid denna tidpunkt ansågs
vara den naturliga placeringen för en pansarbil – pansarregementen
introducerades först på 40-talet.
Denna första militära pansarbil från Landsverk
benämndes även för L-170, men i folkmun myntades begreppet ”Paddan”. Det var
nämligen ingen vacker skapelse och liknelsen med ett
glosögt monster har framförts av många
Pansarbilen var emellertid av en mycket avancerad
konstruktion. För att nå den efterfrågade förmågan i terräng var fordonet
försett med styrning på såväl fram- som bakhjul. Dessutom var den
fyrhjulsdriven.
Pansarbil fm/29 var försedd med en speciell växellåda
och hade två uppsättningar manöverorgan. Sammantaget gjorde alla dessa
tekniska finesser det möjligt att köra fordonet åt båda hållen – det fanns
förare placerade i bägge ändar av bilen. Tanken med denna konstruktion var
att vid en eventuell sammanstöt så behövde man inte backa eller vända
fordonet. Istället lades backsteget in i den speciella växellådan så att
fordonet därefter kunde köras lika fort i den andra riktningen!
En liknande konstruktion, dock ej bepansrad, togs fram av österrikiska Steyr
- ett fordon som köptes av bl a den danska och den svenska armén mot slutet
av 1930-talet...
Två reservhjul, placerade på var sida om bilen i
hjulhus mellan fram- och bakaxeln, utgjorde ett extra skydd för
besättningen. De skulle framförallt hjälpa till vid hindertagning så att
fordonet inte blev hängande på underredet vid körning i terräng – ungefär
som ett 3-axligt fordon. Den sexcylindriga motorn var på 85 hk och kom från
Scania-Vabis. Den var placerad baktill - liksom de de tre
ställbara persiennliknande kylflänsarna i bakplanet
för motorns kylning. Utöver dessa fanns även två
mindre kylflänsar på motorrummets ovansida.
Beväpningen utgjordes av en 37 mm marinkanon m/1898 som
var monterad i frontpansaret med ett sidriktfält som var begränsat.
Därutöver fanns två stycken vattenkylda kulsprutor m/14-29 – en i det
oktagonala tornet på vagnstaket och en i bakpansaret på chassiet riktad
bakåt.
Endast ett exemplar tillverkades – framförallt beroende
på att den avancerade konstruktionen gjorde fordonet mycket dyrt, vilket
stod klart redan under tillverkningen av chassiet. Slutsumman på 50.000
kronor var efter dåtidens mått mycket hög och Sverige hade helt enkelt inte
råd att bygga fler pansarbilar av denna typ. Konstruktionen blev dessutom
snabbt föråldrad och redan efter några år stod det klart att fordonet var
för stort och tungt. Ändock måste det tillstås att
konstruktionen även ger ett modernt intryck med såväl fyrhjulsdrift som
styrning på samtliga hjul.
Pansarbil fm/29 användes mestadels
till grundläggande försök och från 1940 blev den också använd som
körskolebil vid K1 för blivande förare av pansarbilarna m/39 och m/40. Så
sent som 1946 fanns fordonet listat i rullorna – då med registreringsnummer
810. Tills nyligen har Pansarbil fm/29
funnits bevarad på pansarmuseet i Axvall,
men är nu överförd till det nya Försvarsfordonsmuseet Arsenalen i Strängnäs
(med planerad invigning i juni 2011). Det vore en exceptionell överraskning
om inte detta fordon visades upp där!
|
Pbil fm/29 (L-170) |
Besättning |
4-5 man |
Vikt |
7,5
ton |
Längd |
5,43 m |
Höjd |
2, 46 m |
Bredd |
2,33 m |
Frigångshöjd |
0,30 m |
Motor |
85 hk (2000 v/m) 6-cyl Scania-Vabis |
Bränsletank |
95 liter |
Hastighet |
60 km/h
i båda riktningarna |
Aktionsradie |
100 km |
Kanon |
1 st 37 mm marinkanon m/1898 B |
Kulsprutor |
2 st vattenkylda 6,5 mm kulsprutor m/14-29 |
Pansar |
4 och 6 mm
handelsjärn |
Antal i tjänst |
1 st 1930-1945 |
De äldre
fotografierna på denna sida kommer från Armémuseum och FMV.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|