Bakgrund
Inom ramen
för 70-talets UDES-studier blev det uppmärksammat att det fanns vissa
brister inom pansar- och mekaniserade förband avseende terrängrörlighet och
splitterskydd – särskilt påtagligt vid kompanierna för pansar- och luftvärn.
Det blev nödvändigt att snabbt och så billigt som möjligt få fram
splitterskyddade fordon till dessa brigaders understödsförband – fordon med
förmåga att kunna följa övriga stridsfordon.
Studier
inleddes av olika fordonsalternativ för att hitta en lösning som kunde täcka
dessa brister. Dessa visade att chassierna till infanterikanonvagnarna Ikv
102/103, som hade utgått ur krigsorganisationen några år tidigare i samband
med införandet av Ikv 91, relativt enkelt kunde byggas om och användas som
vapenbärare för pansarvärnsrobotsystemet TOW (RBS 55) och
luftvärnsrobotsystemet 70 (RBS 70).
De gamla
infanterikanonvagnarna hade sitt ursprung i tidigt 50-tal. Mellan 1952-1954
levererade Landsverk 36 stycken Ikv 72 med 7,5 cm kanon. De modifierades
1956-1958 och förseddes då med en 10,5 cm kanon – beteckningen blev då Ikv
102. Parallellt togs 81 exemplar fram av en marginellt förbättrad Ikv 102
med en annan motor – betecknad Ikv 103.
Utveckling
och serieproduktion
Försöksfordon av Pvrbv 551
AB Hägglund
& Söner i Örnsköldsvik fick uppdraget att ta fram ett par prototyper med de
två robotsystemen integrerade på chassierna till Ikv 102/103 – en av
respektive variant. Dessa levererades 1978 varefter de genomgick tekniska
försök och trupprov. Resultaten var så pass positiva att det 1980 beslutades
om gå vidare i en ”förserie” om en respektive två vagnar. På försöksvagnarna
behölls den gamla vagnens huvudsystem, däremot modifierades pansarkroppen
över bandhyllan för att anpassas till nya besättningsplatser och för
skjutning med robotsystemen. Ovanpå vagnens bakpansar tillfördes ett magasin
för att kunna medföra robotarna under skydd (omladdning utfördes genom att
det lyftes i sin främre del). Robotsystemen förändrades inte – skjutning
skedde på samma sätt som från markversionerna, men med marklavetten ersatt
av en hiss.
Försöksfordon av Lvrbv 701
Efter
fortsatta försök under 1981-1982 togs beslut om en serieombyggnad av de
gamla infanterikanonvagnarna. Till skillnad från prototyperna, som använde
sig av original drivlina, försågs de ombyggda vagnarna med samma typ av
motor och växellåda som användes i Bv 206 – Fords V6:a och Mercedes
4-växlade automatlåda – en komponentgemenskap som var tacknämlig ur ett
underhållsperspektiv. Den nya motorn var emellertid något svagare än
original, vilket gjorde att de nya robotvagnarna blev lite slöare att köra i
terrängen eftersom fordonen blivit ett knappt ton tyngre.
Bandaggregatet lämnades oförändrat, liksom slutväxlarna. Även bottenplattan
lämnades orörd. Däremot fick vagnskroppen en helt ny utformning –
besättningen fick mer genomtänkta utrymmen och det ballistiska skyddet
förstärktes. Däremot fanns inget NBC-skydd. Utrustningen för samband och
observation moderniserades och kompletterades. De två robotvagnsvarianterna
hade fyra mans besättning – vagnchefen och föraren var placerad längst fram
i vagnen, skytt och laddare/målobservatör var placerad i mitten av vagnen
med möjlighet att ha pansarskytt under förflyttning. Vid skjutning med TOW
eller Robot 70 öppnades ett par luckor över stridsrummet baktill så att en
höj- och sänkbar robotlavett kunde resas upp ur vagnen. Den hissbara
robotlavetten medgav en god anpassning till terrängen med liten exponerad
målyta som följd. Ett robotmagasin var placerat längst bak i vagnen. Som
reservförfarande var det även möjligt att gruppera utanför vagnen och ändå
använda robotsystemet.
Leveranser
av de nya fordonen inleddes 1984 och de pågick till i mitten av 1986. De får
beteckningarna Pansarvärnsrobotvagn 551 och Luftvärnsrobotvagn 701. Den
senare – Lvrbv 701 – nyttjade enbart chassier från f d Ikv 103 emedan Pvrbv
551 baserades på chassier från såväl Ikv 102 som Ikv 103. Exteriört, med
robotsystemet nedfällt, är det i princip endast antalet antenner som skiljer
de två vagnstyperna åt – tre antenner på luftvärnsvarianten och två på
pansarvärnsvarianten. Totalt anskaffas 57 exemplar av Pvrbv 551 och 48
exemplar av Lvrbv 701.
Kuriosa: Robotvagnarna
överlämnades formellt till Chefen för Armén 1986 vid PS i Klagstorp utanför
P4 i Skövde - då hade jag precis börjat vid FMV och en av mina första
uppgifter var att sätta samman ett informationsblad för detta tillfälle...
Pvrbv 551
Uppgiften
för Pvrbv 551 var att bekämpa stridsfordon, företrädesvis stridsvagnar, på
långa avstånd. Robot 55 TOW tillhörde andra generationens robotsystem och
var en halvautomatisk pansarvärnsrobot som kunde bekämpa mål på 65-3750
meter. Då roboten normalt flög med 310 meter per sekund så innebar skjutning
på maximalt skjutavstånd att vagnen måste exponeras under 12 sekunder
eftersom skytten måste styra roboten in i målet. Skytten hade tillgång till
såväl dager- som IR-sikte och hans uppgift var att hålla hårkorset mitt i
målet. En IR-mätare fick fram robotens avvikelse i förhållande skyttens
syftlinje för målet och en styrenhet såg till att nödvändiga kommandon
överfördes till roboten via tråd. Träffsannolikheten var mycket hög, liksom
RSV-stridsdelens genomslagsförmåga.
Lvrbv 701
Uppgiften för Lvrbv 701 var att bekämpa luftmål (långsamgående flygplan,
helikoptrar och attackflyg) och därvid svara för närunderstödet för der
stridande förbanden. Robotsystemet var placerat på en likadan lavett som den
i Pvbrv 551. Robot 70 var en svensk robot utvecklad av Bofors i två
versioner (Mk1 och Mk2). Bekämpning på upptill 5 km avstånd var möjligt,
dock krävdes god väderförhållande eftersom roboten styrdes in optiskt av
skytten – vagnen hade inget mörkersikte och Lvrbv 701 var således ett
dagersystem. Invisning till luftmål skedde med hjälp av en spaningsradar som
när den hade upptäckt ett mål sände ett måldatameddelande till den vagn som
lämpligast bekämpade målet. Det blev därefter den vagnens skytts uppgift att
hålla siktets hårkors på målet fram till träff. Den höga träffsannolikheten
möjliggjordes tack vare en i siktet genererad laserstråle som svepte
horisontalt och vertikalt kring siktlinjen. En lasermottagare baktill på
roboten kände av svepen så att dess läge i förhållande till siktlinjen kunde
beräknas. Denna styrprincip gjorde roboten närmast okänslig för störningar.
Lvrbv
701 var även utrustad med en igenkänningsutrustning (IK) för eget flyg, samt
ett navigeringssystem (som utmärktes genom en yttre burk längst bak till
vänster på taket).
Organisation och utfasning
Pvrbv
551 och Lvrbv 701 fanns organiserade i de pansar- och luftvärnskompanier som
tillhörde pansarbrigaderna och de mekaniserade brigaderna.
I
slutet av 90-talet övervägdes en statushöjning av luftvärnsrobotvagnarna i
krigsorganisationen – de brister som iakttagits hos användarna var tänkt att
avhjälpas i ett ändringspaket (bl a hos lavetten) – samtidgt som RBS 70
skulle genomgå ett REMO (införande av StridsLedningsTerminal,
LuftLägesInformationsSystem samt nytt sambandssystem med Ra 180). På förslag
fanns även införande av ett mörkersikte. Endast en prototypvagn togs fram av
Miloverkstaden i Linköping – den testades på Lv3 i Norrtälje och därefter på
Lv 6 i Halmstad innan det planerade REMO:t stoppades.
Robotfordonen – som kom att kallas ”Dinkytoysvagnar” för sin litenhet – led
av att vara undermotoriserade. Maxhastigheten var låg liksom den
stridstekniska rörligheten. Luftvärnsvarianten kunde dessutom inte strida i
mörker, vilket var ett stort avbräck. När de fasades ut ur
krigsorganisationen i början av 2000-talet var de saknade av ingen. Vagnarna
hade emellertid sitt berättigande, särskilt som de snabbt och billigt fyllde
ett nödvändigt tomrum i krigsorganisationen.
|
Pvrbv 551 |
Lvrbv 701 |
Besättning |
4 man |
4 man |
Stridsvikt |
9,7 ton |
9,7 ton |
Längd |
4 810 mm |
4 810 mm |
Bredd (med skärmar) |
2 540 mm |
2 540 mm |
Höjd till torntak |
1.970 mm |
1.970 (2 460) mm |
Frigångshöjd |
0,33 m |
0,33 m |
Vadförmåga |
0,9 m |
0,9 m |
Backtagning |
60% |
60% |
Dikestagning |
1,5 m |
1,5 m |
Motor |
V6 Ford
2658E Bensin 136 hk |
V6 Ford
2658E Bensin 136 hk |
Växellåda |
Mercedes W4A018 4-vxl
auto |
Mercedes W4A018 4-vxl
auto |
Hastighet |
41 km/h |
41 km/h |
Aktionsradie |
300 km |
300 km |
Beväpning |
Robot 55 (TOW)
7,62 mm Ksp 58
6 st rökkastare |
Robot 70
7,62 mm Ksp 58
6 st rökkastare
|
Antal, i tjänst |
57 stycken, 1984-2000 |
48 stycken, 1984-2000 |
Fotografierna på denna sida är
hämtade från det egna arkivet, FMV arkiv, Försvarsstabens arkiv, BAE Systems
Hägglunds arkiv samt SPHF.
Åter till
sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till
första sidan? Klicka
här!
|