Bakgrund
Sista arbetsdagen före jul 1990 –
året efter Berlinmuren hade fallit – anlände ett
faxmeddelande till Försvarets materielverk från Sveriges ambassad i Bonn.
Det var en bunt på ett hundratal sidor innehållande
information om försvarsmateriel från östra Tyskland som var till
salu. I november månad hade CFE-avtalet,
Treaty on
Conventional Armed Forces in Europe,
slutits i Paris mellan 22 stater från dåvarande
Warszawapakten och NATO. CFE-avtalet begränsade de olika europeiska
ländernas innehav av stridsfordon inom såväl NATO- som Warzawapakten.
Inom tillämpningsområdet (området mellan Atlanten och Uralbergen)
accepterade parterna vapennivåer som innebar att 10 000-tals stridsvagnar,
pansarfordon och artilleripjäser skulle förstöras före utgången av 1995.
Detta gav omedelbart upphov till ett stort överskott av militär
surplusmateriel. Tyskland erbjöd
snabbt fordon och vapen från forna DDR till försäljning. Sverige omfattades
inte av CFE-avtalet och hade därför möjlighet att köpa dessa.
I faxen till FMV
fanns en stor del av den materiel som hade studerats
teoretiskt under 15 års tid. Detta
var ett ypperligt tillfälle att öka kunskapen
om vår hotbild; Sovjetunionen upplöstes först ett år senare. Att stridsvagn
T 72 stod överst på vår önskelista var självklart, men vilket
pansarskyttefordon skulle väljas? Underrättelsesektionen vid
Armésystemledningen föreslog MT-LB, vars prestanda var relativt dåligt känd
och som var intressant eftersom den ingick i hotbilden mot övre Norrland.
Försvarets materielverk gjorde framställan till regeringen, som under våren
1991 tog beslut om anskaffning för studieändamål. Det svenska budet (den
summa som regeringen beviljat) var avsevärt lägre än det pris som
finansministeriet i Tyskland hade satt som minimum. Resultatet av
förhandlingarna blev att Sverige fick vagnarna enligt det ursprungliga
budet, men som ytterligare betalning skulle tyska försvarsministeriet få ta
del av den svenska försöksrapporten. Det låg i NATO:s intresse att bli
informerad om dessa fordons framkomlighet på nordkalotten.
Så Sverige
införskaffade således några olika typer av ryska
stridsfordon för att prova i svensk terräng i kunskapsuppbyggande syfte
– fem stycken trupptransportfordon av typ
MT-LB in och fem stycken stridsvagnar av typ T-72M1.
Fordonen testades grundligt – vissa MT-LB kördes över
1000 mil. T-72M1
och MT-LB visade sig ha framkomlighet i övre Norrland som överträffade
förväntningarna (eller farhågorna). Försöken innebar en vändpunkt för
värderingen av hotet mot norra Skandinavien.
Bedömningen av vad som var hindrande terräng för Warszawapaktens
stridsvagnar och pansarskyttefordon krävde omvärdering.
Bilden
nedan visar en MT-LB gå utan förberedelser
över Vitån vid framkomlighetsförsök i övre Norrland.
Under försökens genomförande, där
såväl pansar- som infanteriofficerare deltog, växte insikten fram att denna
typ av fordon, tillfälligt – i avvaktan på modernare och bättre fordon –
skulle kunna lösa arméns behov av splitterskydd och ökad rörlighet. De
skulle också kunna vara ett billigt sätt att tillmötesgå tankarna på den
breda mekanisering som i tider av krympande försvarsbudgetar inte medgavs
fullt ut vid införandet av Stridsfordon 90-familjen.
Provning och teknisk undersökning av fordonen visade att de var
synnerligen robusta och att skyddsnivån var relativt hög i förhållande till
fordonens vikt.
Bakgrunden till
dessa tankar var inriktningen i direktiven till ÖB inför Försvarsbeslutet
1992 (FB 92) - Försvarsmaktens freds- och krigsorganisation skulle minska,
samtidigt som en omfattande materiell förnyelse och modernisering skulle
genomföras. För Armén innebar detta bl a utveckling och anskaffning av
Stridsfordon 90, tillförsel av nya stridsvagnar och modernisering av gamla,
samt att påbörja mekanisering av infanteriet. ÖB lämnade i mitten av 1991
underlag om kostnader för detta inför FB 92. När försvarsbeslutet väl togs
så resulterade detta i en minskning av antalet brigader i Armén från 21 till
16. Men med möjligheten till en läglighetsaffär med det återförenade
Tyskland att köpa bättre begagnade av typ MT-LB, så kunde ändå en grund
läggas för ett modernare och mer mekaniserat infanteri än vad den svenska
försvarsmakten tidigare haft. På detta sätt kunde såväl Infanteribrigaderna
som Norrlandsbrigaderna förses med splitterskyddad trupptransport till en
låg kostnad - något som också gav betydligt bättre rörlighet och skydd än
vad som kunde uppnås med tolkning på cykel (något som upphörde 1989) eller
på "vita blixten"...
Efter en snabb handläggning av
ärendet fattade regeringen redan hösten 1992 beslut om anskaffning av 809
MT-LB från f d Östtyskland – tillverkade i Bulgarien. Av dessa genomgick 550
MT-LB (90 bärgningsbandvagnar och 460 trupptransportfordon) renovering och
modifiering vid NFW (de hette tidigare SIVG men bytte 1994
namn till Neubrandenburger FahrzeugWerk) i östra Tyskland.
I köpet ingick även 81 MT-LBu (en förlängd variant). Under 1996 togs
beslutet att 60 av dessa också skulle genomgå renovering. Övriga MT-LB
skrotades på plats för att användas som reservdelar. Därutöver fanns 228
haubitsvagnar av typ 2S1 som lämnades för att omhändertas på band, bärhjul
och motorer. Slutleverans av vagnarna till FM skedde planenligt våren 1997
och totalt kom 609 MT-LB att organiseras i det svenska försvaret.
MT-LB
MT-LB (Многоцелевой
Тягач Легко Бронированный - ryska för mångsidig
lätt bepansrad vagn) utvecklades i Sovjetunionen under
1960-talet ur amfibiestridsvagnen PT-76 som
ersättare till de bandgående artilleritraktorerna (AT-P,
baserad på ASU-57). Fordonet togs fram i såväl
pansrad (MT-LB) som obepansrad
(MT-L) version. Konstruktionen baserades på
standardkomponenter, bl a kom motorn från en lastbil. Serieproduktionen
startade 1966. Även om vagnarna – enligt ryskt manér – skilde sig något åt
måttmässigt, så upplevdes de som välbyggda (dock var det kallvalsade stålet,
uppmätt till 500 Brinell, av växlande kvalitet).
Föraren var placerad frontalt
till vänster, vagnchefen till höger om denne under tornet.
Deras utrymme kunde nås via två takluckor eller genom det bakre
stridsutrymmet via en gång intill motorrummet. Vagnen styrdes med hjälp av
spakar, för bromsning av respektive band (koppling-broms). Då vagnchefen
inte stod upp i sin lucka för att leda föraren under körning – vilket
normalt behövdes – bemannade han även vagnens radioutrustning samt
kulsprutan (den ryska PKT 7,62 mm) så var monterad i ett så litet och trångt
torn att laddning blev svårt. Sambandsutrustningen utgjordes av en rysk
radio av modell R-123M och ett interntelefonisystem med uttag för vagnchef,
förare samt gruppchef.
Det bakre stridsutrymmet hade
plats för 9 stridsutrustade soldater. Dessa tog sig in via två bakdörrar och
var placerade på britsar längs vagnskroppens långsidor. Vagnens mycket låga
profil, endast 1,68 meter upp till taket, resulterade i en så låg innerhöjd
att det lätt blev trångt. Stridsluckor fanns placerade på taket över
stridsutrymmet och på bakdörrarna. NBC-skyddet utgjordes av ett
övertryckssystem och ett skyddsfilter. Endast handbrandsläckare fanns
monterade.
Motorn, en V8 diesel som
utvecklade hela 240 hk redan vid 2100 rpm, hade ett högt vridmoment och var
placerad mitt i vagnen (bilden ovan visar original och
orenoverat utförande).
Kraftöverföringen skedde via en
manuell växellåda.
Drivhjulet var anbringat framtill
och spännhjulet baktill. Fjädringen gav en mjuk gång och
terrängframkomligheten var mycket bra även i djupare snö (den kunde
förbättras ytterligare om bredare band användes). Detta möjliggjordes med
sex torsionsdämpade bärhjul på var sida och med hydrauliska stötdämpare på
det första och det sista bärhjulet. Bränsletankarna var placerade i sidorna
och under sittplatserna i stridsrummet. Därutöver var det möjligt att flyta
med MT-LB – då behövde en trimskärm fällas upp, en länspump startas,
simplåtar monteras på sidorna samt ledgaller bak vid varje band.
Till skilland mot PT-76 som hade ett vattenjetsysten, så använde MT-LB
följdaktligen drivbanden för att ta sig framåt i vattnet.
Pbv 401
Trupptransportversionen av MT-LB fick benämningen
Pansarbandvagn 401 i Sverige:
- Pansarbandvagn 401A
(421 st Pbv 401A)
Den svenska versionen av MT-LB skilde sig inte
mycket från utländska vagnar av samma sort. Det som exteriört avslöjade
nationaliteten var svensk kamouflagemålning, blinkers och lyktor, samt en
packbox på taket.
Stridsutrymmet kunde förses med olika inredningar
beroende på vagnens uppgift. Skytteinredningen hade fästen/ställ för en
kulspruta m/58, ett granatgevär m/48 och sex pansarskott. I en
robotinredning (för en robotgrupp om fem man) tillkom ett ställ för tre
pansarvärnsrobotar (robotsystem 56 ”BILL”) samt ett fäste för robotsystemet
på taket (där även robotskytten kunde koppla in sig på
internsambandssystemet). Vagnen benämndes då Pvrbbv 452.
Bärgningsbandvagn 4012
Bärgningsvarianten av MT-LB
benämndes ursprungligen MTP-LB och fick i Sverige beteckningen Bgbv 4012
A/B/CH:
- Bärgningsbandvagn
4012A (45 st Bgbv
4012A)
- Bärgningsbandvagn
4012B (6 st Bgbv
4012B)
- Bärgningsbandvagn
4012CH (39 st Bgbv
4012CH)
Besättningen bestod av vagnchef
och förare. Stridsrummet baktill nyttjades till utrustning för bärgning och
reparation. Detta i kombination med vagnens låga profil gjorde det mycket
trångt för reparationsgruppen om tre man.
Istället för ett torn var vagnen
försedd med en kulspruta m/58 monterad i en luftvärnslavett – vilket hade
den fördelen med sig att kulsprutan alltid var bemannad då vagnchefen stod i
öppen lucka (normalläge). Den kunde dock inte betjänas med luckan stängd –
vilket var en nackdel.
Bärgningsutrustningen bestod av
en kran (maxlast 1500 kg) samt en vinsch (50 kN dragstyrka och en wirelängd
på 80 m) med möjlighet till 4-partsdrag. Reparationsutrustningen utgjordes
av allehanda verktyg, en gas- och en elsvets, samt tryckluft.
De sex Bgbv 4012B
var speciellt framtagna för bruk inom ramen för internationella missioner
och bl a användes ett fordon under insatsen i Kosovo.
Övriga varianter på Pbv 401
Med utgångspunkt i
trupptransportversionen av Pbv 401 togs några
ledningsvarianter fram. I dessa varianter hade ett bord och
radioapparater fått plats istället för fästen och ställ för de olika vapnen
(ksp/grg/pskott):
- Stridsledningspansarbandvagn 4011A (2
st Stripbv 4011A) - för ledning på bataljonsnivå
- Stridsledningspansarbandvagn 4011B (1
st Stripbv 4011B) - för ledning på bataljonsnivå
Därutöver togs även följande
varianter fram:
- Radiolänkpansarbandvagn 4014/T (20
st Rlpbv 4014/T) - signalfordon
- Stridsledningspansarbandvagn 4015 (3
st Stripbv 4015) - för ledning på
kompaninivå
- Luftvärnsrobotbandvagn 4016 (12
st Lvrbpbv 4016) - fordon utrustade med RBS 70
- Pansarvärnrobotbandvagn 452 (Pvrbbv
452) - Pbv 401 utrustade med Robot 56 Bill
(se bild nedan)
FMV studerade även ett flertal
olika förslag på hur ett granatkastarsystem kunde integreras på Pbv 401, men
detta arbete fick ingen fortsättning.
Pansarbandvagn 4020
Ett
antal av de MT-LB som köptes in hade ett 70 cm
förlängt chassi och en starkare motor försedd med turbo, men nyttjade i
övrigt samma komponenter som Pbv 401. I dessa vagnar hade miljön för föraren
setts över – pedalstället/körställningen var förbättrad, kopplingen var
pneumatisk och det gick lättare att få i växlarna. Däremot blev vagnen
svårare att styra då den blev längre. Bränsletankarna under sätena var
bortplockade, men de ersattes med två tankar
placerade på annan plats (totalt 550 liter). Ursprungligen gick dessa vagnar
under benämningen MT-LBu, men fick i Sverige beteckningen Pbv 4020CH.
Vissa av dessa vagnar kom att nyttjas för
stridsledning och sjuktransport.
- Pansarbandvagn 4020CH
(44 st Pbv 4020CH)
- Stridsledningspansarbandvagn
4021B (6 st Stripbv 4021B)
- Jukvårdstransportpansarbandvagn
4024 (10 st Sjvtppbv 4024)
Stridsledningspansarbandvagn (Stripbv)
4021B togs fram i 6 exemplar (det
finns även en uppgift om att 8 togs fram av de 36 planerade). Den var
försedd med tre Ra 180 med Dart, en kortvågsradio Ra 195, samt i reserv en
Ra 422. Beväpningen utgjordes av en ksp 58 monterad i en luftvärnslavett.
Sjuktransportpansarbandvagn (Sjvtppbv)
4024 togs fram i 10 exemplar (24
planerade). Det obeväpnade fordonet hade plats för transport av 4 bårar med
skadade samt personal och sjukvårdsutrustning. Bakdörren hade gjorts större
för att underlätta hanteringen av bårar.
Modifieringar
Pbv 401/4020 har genom åren
genomgått ett mindre antal modifieringar. Några av de viktigare var att
ändra avgasrörens dragning och att byta ut original kupévärmare till en
säkrare modell. En annan viktig åtgärd var att
ersätta den gamla ryska radion med Ra 180/480 - men att få
upp fästen för den svenska radion visade sig vara en svår övning eftersom
det inte gick att borra i det hårda stålpansaret...
Organisation och utfasning
MT-LB:n fyllde väl sitt syfte i
mekaniseringen av infanteri- och norrlandsbrigaderna. Vagnen var emellertid
inte konstruerad för vagnstrid, varför skyttegruppen måste ta sig till fots
de sista 200 m in i anfallsmålet.
Idag är samtliga
fordon i Pbv 401-familjen avvecklade.
Under 2008 inleddes avveckling av 251 st Pbv 401/4020 (inklusive
systemmateriel) enligt följande:
-
152 st Pbv401A
-
35
st Bgbv4012A
-
39
st Bgbv4012
-
1
st Lvrbpbv4016
-
24
st Pbv4020A
Denna
avveckling slutfördes under 2009-2010.
Efter skrotning och demilitarisering för
försäljning som surplusmateriel till samlare,
försåldes resterande 147 Pbv 401 till
försvarsmakten i Finland 2011 för 2,7 miljoner €.
|
Pbv 401A
|
Pbv
4012A |
Pbv
4020A |
Besättning |
2 + 11 man |
2 (fö/vc) + 3 (repgrp) |
2 (fö/vc) + 5 |
Stridsvikt |
12 000 kg |
13 500 kg |
14 800 kg |
Längd |
6 450 mm |
6 450 mm |
7 250 |
Bredd |
2 850 mm |
2 850 mm |
2 870 |
Höjd |
1 870 mm |
1 870 mm |
2 350 |
Markfrigång |
395-415 mm |
395-415 mm |
~400 mm |
Motor |
8-cyl
JaMZ-238W diesel 240 hk |
8-cyl
JaMZ-238W diesel 240 hk |
JaMZ-238N
turbo diesel 300 hk |
Växellåda |
Manuell
6+1 växlar |
Manuell
6+1 växlar |
Manuell
6+1 växlar |
Hastighet |
65-80 km/h |
65-80 km/h |
62 km/h |
Aktionsradie |
475 km |
475 km |
360 km |
Sidolutning |
25º |
25º |
25º |
Backtagning |
35º |
35º |
35º |
Hindertagning |
0,61 m |
0,61 m |
0,61 m |
Dikestagning |
2,41 m |
2,41 m |
|
Amfibisk |
Ja (5-6 km/h) |
Ja (5-6 km/h) |
Ja (5-6 km/h) |
Beväning |
7,62 mm ksp 95 |
7,62 mm ksp 58B |
7,62 mm ksp 58B |
Skydd |
3-14 mm pansarstål |
3-14 mm pansarstål |
3-14 mm pansarstål |
Antal, i tjänst |
460 st,
1995-2010 |
90 st,
1995-2010 |
60 st,
1997-2010 |
Fotografierna på denna sida är
kommer från det egna arkivet från FMV (bl a Jan Forsberg), FM, SPHF, Lasse
Sjögren, Daniel Andersson (©
Pbv 4012) samt Wikipedia (foto av Franke på I19/P5). Textbidrag från C-G
Svantesson.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|