F 22
 

Kongo FN Dag Hammarskjöld UN Light Aircraft Sqd F 22 Minnesglimtar SAAB J29 Tunnan Om hemsidan

Beslut om att organisera F22

Ur Med Tunnan i Kongo, av Olle Lindström i Flyget på Frösön (1996) och F 22 - Svenska "Tunnor" över Kongo i Att flyga är att leva av Gösta Norrbohm & Bertil Skogsberg (1975). ©

thunberg_web.JPG (6705 bytes)Då frågan kom om svenskt jaktflyg till Kongo tog den svenska regeringen med utrikesminister Östen Undén tog ett snabbt beslut.

Överbefälhavaren uppdrog till dåvarande chefen för flygvapnet, general Lage Thunberg, att i samråd med chefen för försvarsstaben organisera och utsända flygstyrkan i fråga.

emblem_web.JPG (12216 bytes)Organiseringen gick mycket snabbt i Sverige. Förbandet fick beteckningen F22 och den 30 september 1961 var 5 st jaktflygplan av typ J29B samt 2 st amerikanska transportflygplan färdiga för ombasering till Kongo.

lampell_web.JPG (11051 bytes)Överste Sven Lampell, svenska flygvapnet, blev utsedd till Chief Fighter Operations Officer UN Air Division Kongo.

Ombaseringen gick utan missöden på fyra dagar. I lättande morgondimma dånade fem J 29:or i väg över F10:s startbana i Ängelholm den 30 september. Målet var N´Djili Airport 12.000 km söderöver. Man landade där den 4 oktober.

Överste Jonas Waern, chef för den svenska FN-bataljonen i Kongo hösten 1961, sade följande när den svenska flygstyrkan var på plats:

"Våra känslor kan inte beskrivas när de första Tunnorna dök upp över den svenska bataljonens läger under de första stridsdagarna i december! Hela bataljonen hoppade upp ur ställningarna och skrek och viftade. Vi visste att vi från och med det ögonblicket inte behövde kasta oss ner i skydd så fort vi hörde ett flygplan i luften."

j29b_web4st.JPG (23045 bytes)

Överste Sven Lampell - då chef för F15 i Söderhamn - stod inför många problem som operativ chef för det svenska FN-förbandet vid F22.

I hela Kongo - som är fem och en halv gånger större än Sverige - fanns bara 10 flygfält där "Tunnan" kunde landa. Någon väderlekstjänst existerade inte och de tropiska skyfallen med åska och kraftiga molnformationer bildades snabbt. Luftbevakningen var obefintlig - man sökte lösa detta genom att skicka upp två C-47 "Dakota" (DC 3) i luften på patrulluppdrag.

Enligt vapenstilleståndsavtalet mellan regeringstrupperna och katangeserna, var all flygning över katangesiskt område bannlyst. Det var således inte någon lätt uppgift som den första avlösningen inom F22 ställdes inför. Läs mer om detta för de totalt fyra avlösningar som kom att flyga J29:an i Kongo (där den 1:a och den 3:e kom att deltaga i regelrätta flygstrider, krigsdagböcker har endast gått att uppbringa från dessa två avlösningar).

bullet För första avlösningen hänvisas till Sven Lampells berättelse.
bullet För tredje avlösningen hänvisas till Olle Lindströms berättelse.

F22 organiseras Krigsdagbok 1 Förstärkning av F22 "Mellanperioden" Krigsdagbok 2 Avveckling av F22 Analys