|
Innehåll:
Sammanfattning
av slutsatser under uppbyggnadsskedet
PERSONAL:
Personalbrist
sitt arbete, rådde och därför fick den personal som fanns slita onödigt hårt.
Support squadron, inklusive ATB och ATU fick beröm för sitt arbete.
ARBETSMILJÖ:
Man
bodde ofta i villor eller vanliga hus. Inhemsk
personal inhyrdes städning, matlagning m m.
MATERIEL:
Under
den första tiden är det brist på det mesta. Man klarade sig tack vare
improvisationer, hårt arbete och mycket vilja. De Havilland Ottern saknade både
nödsändare och navigeringshjälpmedel.
UNDERHÅLL:
Ett
problem i början av missionen var att teknikerna inte var utbildade på den
materiel som de skulle serva. För att råda bot på detta inleddes omedelbart
utbildning på baserna.
TAKTIK:
En
del av den flygande personalen var inte influgen på de maskiner de skulle
handha i Kongo. Inflygning satte igång genast efter nedkomsten.
Sammanfattning
av slutsatser under konsolideringsskedet
PERSONAL:
F
22:s markpersonal fick mycket beröm för sitt arbete. Man arbetade under stark
tidspress och med knappa resurser. Efter att F 22 förstärkts så blev
arbetsbelastningen ännu tyngre eftersom man inte erhöll markpersonal i samma
utsträckning.
ARBETSMILJÖ:
Organiserandet
av F 22 gick i stort sett bra, Man hade enbart vissa mindre problem med förläggningsutrymmen
och fordon. Några av anledningarna till att det gick förhållandevis bra var
bl a:
Improvisationer
och provisorier präglade första tiden.
MATERIEL:
En
stor del viktig materiel saknades i Kongo. Ex syrgas och tryckluftsanslutningar
som användes vid påfyllning av detsamma. Materieltillförseln från Sverige
fungerade tillfredsställande. Akuta behov ombesörjdes väl.
Under
decemberoperationerna 1961 hade J 29:an problem med gyrosiktena till sina
raketer. Man övergick till att använda reservsiktena, men även dessa
uppvisade ett flertal fel. Förklaringen bedömdes vara den fuktiga luften.
J
29:an som helhet fungerade dock bra - mycket bra. Mycket tack vare sin
allsidighet, fältmässighet och robusta konstruktion.
Den
normala operationstiden för radarn var 0500-1900. Vid strid var radarn igång
dygnet runt. Stationerna visade sig fungera mycket väl. Jag har endast hittat
en rapport om funktionsavbrott. P g a den höga luftfuktigheten så oxiderade
reläer och tranmissionsledningar. Driftstoppet varade i tre dygn.
UNDERHÅLL:
När
F 22 flög ner till Kongo hade man med sig ett reservdelslager. Detta var en
starkt bidragande orsak till varför man kunde hålla så hög tillgänglighet på
planen. Andra länders flygförband som erhöll reservdelar genom FN kunde inte
alls hålla en så hög tillgänglighetsnivå på sina plan.
F
22:s stora problem under kongotiden var bristen på flygbränsle och brist på kärl
att lagra flygbränslet i. Inledningsvis tillverkade man primitiva tankbilar av
gamla lastbilar med flygplanstankar liggande bak på flaket. Överföringen av
bränsle skedde för hand genom pumpning som tog lång tid. Från januari 1962 förbättrades
situationen genom att US Airforce gav FN stora gummitankar för drivmedel. Under
hela operationen flögs bränsle in till flygbaserna med transportflygplan. Bränslet
förvarades då i 200 liters fat.
Den
stora mängden deltagande länder i fredsoperationen, gjorde att underhållstjänsten
fick stora problem med att lösa sina uppgifter. Ett tag fanns i ONUC exempelvis
3000 fordon av 90 olika märken/typer. Lagerhållning av reservdelar, möjlighet
att reparera mm blev svårhanterligt. Force Commander tvingades förklara 1300
av de äldsta fordonen föråldrade. Dessa kördes till de gick sönder och därefter
skrotades de. Samma brist på standardisering rådde inom alla områden.
J
29 planen ställdes om till JP 1 bränsle för att på så sätt få en längre
räckvidd.
Livsmedelstillförseln
till Kaminabasen var under vissa perioder högst otillfredsställande.
F
22 hade en tillgänglighet på sina plan på över 90%. De flesta fel som
uppstod kunde repareras inom två timmar.
TAKTIK:
I
Luluabourg använde sig F 22 av samma baseringsteknik som i Sverige, nämligen
att planen spreds och gömdes. På Kamina gjorde man på samma sätt. Dessutom
kastades jordvallar upp runt planen som extra skydd.
M
h t de stora avstånden hade J 29:orna extra fälltankar vid nästan alla
uppdrag. Med fälltankar maximerades hastigheten till 800 km/h. Trots att man
eftersträvade hög fart vid anfallen visade sig denna hastighet räcka. På
grund av de höga startvikterna (vapenlast), de höga temperaturerna och det låga
lufttrycket blev startsträckorna längre än i Sverige. Vid start från
flygplasten i Luluabourg hade J 29:orna ofta bara 100 m rullbana kvar när
planet lättade. Banan var 1950 meter lång. På Kamina som hade längre
startbanor, kunde man lasta på mer vapenlast och där hade man startsträckor på
2300-2400 meter. För Kongoförhållanden var således starteffekten på J 29:an
i minsta laget.
Shamrock
företag, d v s jaktskydd för landande flygplan, genomfördes regelmässigt i
slutet av december 1961 över Elisabethville. Tanken att skydda de obeväpnade
transportplanen vid start och landning var bra. Det var bara det att
transportplanen sällan var i tid. M h t att J 29:an enbart kunde vara i luften
ca två timmar p g a bränsletillgången så var effekten av dessa företag begränsad.
P
g a personalbrist så hjälpte mekpersonal till vid bandningen av akan
ammunition. Ju längre tiden led, desto fler eldavbrott fick akan. Detta ledde
till att man fick en sämre eldavbrottsstatistik än hemma i Sverige. F 22 tillfördes
senare ytterligare fyra man vapenpersonal för att försöka komma till rätta
med problemen.
Hade
inte FN förstärks med spaningsflyg hade inte effekten av flyganfallen blivit
vad det blev. Nu visste ONUC exakt var och när man skulle slå till. Detta var
exakt som hemma i Sverige.
Träffverkan
för 7,5 cm raketerna var mycket bra, däremot lite sämre för 15 cm raketerna.
Verkan i målet av raketerna var överraskande kraftig och alla raketer som sköts
briserade.
Under
striderna 62/63 avfyrade F 22; 80 st 15 cm attackraketer 16 st 7,5 cm
jaktraketer Drygt 5000 skott till 20 mm automatkanon.
Sammanfattning
av slutsatser under avvecklingsskedet
PERSONAL:
Utsattes
för stor psykisk press under räddningsoperationerna. Hade man blivit
nedskjuten och överlevt kraschen hade man troligen slagits ihjäl. Ingen
personalbrist rådde.
ARBETSMILJÖ:
Flygplanen
och helikoptrarna flög vid flera tillfällen med rejäl överlast för att
kunna evakuera så många som möjligt.
TAKTIK:
Flygplanen
och helikoptrarna användes som "störtbombare" vid flera
evakueringar. Handgranater kastades ut frän fönster/dörrar.
Sammanfattning,
resultat och slutsatser
INLEDNING:
Den
svenska flygstyrkan i Kongo 1960-1964 möttes av en rad svårigheter på plats,
både på personal- och materielsidan. Generellt lyckades man dock bemästra
problemen. I sammanfattningen nedan kommer sånt som inte fått tillräckligt
utrymme i texten tidigare och sånt som var generellt under hela missionen att
belysas ytterligare.
PERSONAL:
Support
squadron
Bild
Detta
var de vanligaste platserna. Sedan förekom ett antal mina platser för kortare
tid. Baseringsbaserna varierade en del över tiden.
Movement
Control.
Högkvarteret.
Övrig
baspersonal.
Psykiska
stridsreaktioner.
Specialläkarna
gjorde ingen studie av flygarnas psykiska status i Kongo. Markpersonalen
behandlades efter hemkomsten vid behov, av läkaren på respektive flottilj.
Resultatet av detta har inte kontrollerats p g a arbetets omfång. Ingen form av
enkät eller någon form av debriefing ägde rum efter hemkomsten till Sverige.
Ur de delar av bataljon 12. och 14. som deltog i september och decemberstriderna
1961 så sökte 35 man läkarvärd för PTCD symtom. Av dessa var 25 meniga och
10 var korpraler-sergeanter.
I
december 1961 fick hemvändande svenskar fylla i en enkät hur de upplevt tjänsten
i Kongo. Detta för att kontrollera behovet av medicinsk hjälp efter
hemkomsten. Det var första gången detta genomfördes. Teknikerkontingenten
genomförde inte denna enkät.
Av
de som intervjuats har flera angivit att personal skickades hem under deras tid
i Kongo för psykiska stridsreaktioner. I vilken omfattning eller för vilka
problem, har uppsatsen inte kunnat utröna. Men min bedömning är ändå att
det förekom i flera fall.
Dessa
togs antagligen inte om hand av svensk sjukvård sedan de kom hem. Den förklaring
jag har fått till detta var att man visste inte bättre.
Personalvård.
Ekonomi.
Svensk
rasism. ARBETSMILJÖ:
Den
16/8
1960 sändes en rapport från en läkare i Kongo till Sverige. Där framgick det
att syfilis och gonorré var mycket vanligt. Vidare rekommenderade läkaren att
svensk personal som skulle sändas till Kongo skulle vaccineras mot tio olika
sjukdomar; bl a pest, tyfus och gula febern. Detta ledde till att den svenska
personalen erhöll ett flertal sprutor innan nerfärd till Kongo. I läkarens
rapport bedömdes risken att bli smittad i städer eller samhällen som mindre
än på landsbygden p g a bättre
vattenhygien och insektsbekämpning. De flesta fallen av könssjukdomar inträffade
i städerna. Magsjuka, ("yxmage") var ytterst vanlig. Nästan alla
svenskar drabbades någon gång under sin tid i Kongo. Det verkar inte ha varit
några större brister i sjukvården. Har endast hittat ett fall där en man
fick flygas frän Kamina till Leopoldville för tandproblem.
Arbetstiderna
var skiftande. Generellt sett kan man säga att HQ och de stora baserna hade det
lite lugnare än de mindre baserna och detachementen ute i landet. Självklart
var detta också kopplat till eventuell stridsaktiviteter.
I
inledningen av operationen var många enheter underbemannade. Detta rättades
till under operationens gång.
Den
största faran folk upplevde, förutom att bli nedskjutna, var:
I
bägge fallen skyddade man sig med att vara beväpnad.
Efter
hand blev förbindelserna med Sverige och familjen bättre.
Psykisk
press, tristess och billig sprit var några av de orsaker varför vissa la sig
till med en begynnande alkoholism under tiden Kongo. Har inga siffror på detta
men bedömer att det var flera 10-tal.
MATERIEL:
Den
materiel som togs från Sverige var bra. Det man fick av FN var av högst
skiftande kvalitet. Allt ifrån nytt till skrotfärdigt.
UNDERHÅLL:
Anskaffningen
av förnödenheter skedde med ett internationellt anbudsförfarande som tog lång
tid. Distributionen ut till de olika enheterna försvårades av bristande
infrastruktur och otillräckliga flygresurser. I vissa fall kunde det vara upp
till sex månaders leveranstid på vissa förnödenheter 69.
TAKTIK:
F
22 organiserades som hemma i Sverige. Organisationen fungerade bra. De svenska
principerna för klargöring och underhåll fungerade väl. De svenska
jaktplanen, radarstationer samt foto- och övrig underrättelsemateriel
fungerade bra, trots de speciella förhållande som rådde i Kongo. I vissa fall
tyckte jaktpiloterna att de övade svårare flygning hemma i Sverige, än i
Kongo. F 22:s största anpassning var att man fick ta större hänsyn till väderleken
(sand, regn, turbulens mm).
Övriga
piloter fick snabbt taktikanpassa sig till de primitiva förhållanden och
landningsplatser som fanns. I många fall var landningsbanan exempelvis en dålig
grusväg.
Inga
flygförband flög i mörker.
I
viss litteratur finns antydningar att svenska piloter medvetet lämnade felaktig
färdplan m h t katangesisk signalspaning. Detta har jag inte hittat några belägg
för. Tvärtom var man mycket noga med att följa färdplanen för att en eventuell
räddningsaktion skulle veta var de skulle leta.
ÖVRIGT:
För
att få lite perspektiv till den kritik som riktades mot enheten "Movement
Control" så bör man beakta att den var underbemannad och saknade lämplig
utrustning ex gaffeltruckar. Någon väl utvecklad transportledningsorganisation
(för i huvudsak flygtransporter) av den dignitet som krävdes under
Kongooperationen fanns inte utanför stormakterna. Av politiska skäl var det
inte möjligt att ta hjälp av dessa för verksamhet inom ONUC. Vad de
skandinaviska länderna då gjorde var att ta personal med erfarenhet från
trafik/speditionsverksamhet till denna enhet. Med hjälp av improvisationer så
försökte man att lösa de problem som uppstod. Det är ofrånkomligt att
"friktioner" uppstod i en organisation som skulle verka under de förhållanden
som rådde i Kongo.
Under
operationen så utökade Sverige sin information till de svenskar som skulle åka
ner. Vidare tillsattes en flygpsykolog vid MPI 1 juli 1962. Denne skulle användas
som konsult flygfrågor.
Av
de jag tillfrågat var nästan hälften skeptiska till FN:s insatser, i den form
de bedrevs. De flesta tyckte att de gjorde en humanitär insats direkt på fältet.
Flera svenskar stannade kvar i Kongo som flygare efter att FN lämnat landet i
juni 1964. Enligt deras samstämmiga uppfattning fick kongoleserna sämre
levnadsstandard efter det att belgierna och FN lämnat Kongo.
När
FN-styrkorna drogs bort i juni 1964 hade de i huvudsak löst sina uppgifter. Det
kalla kriget hade inte spritt sig till Centralafrika. Kongo var åter en enad
stat. Regeringen hade nu rimliga möjligheter att upprätthålla lag och
ordning. Armén, ANC var fortfarande ett stort problem. Den var på 29000 man
och stod under enhetligt befäl, men var fortfarande dåligt utbildad och med dålig
disciplin.
Sven
Erik Everstål, som vid denna tid var en av de svenska flygofficerare som var bäst
insatt i flygoperationer i Afrika sa att vissa saker måste vara utklarade innan
man åker iväg på ett FN uppdrag. De viktigaste saker var enligt hans bedömning:
En
utvärdering av förhållandena i Mellanöstern och Kongo låg till grund för
den beredskapsstyrka som organiserades genom ett riksdagsbeslut 1964. Detta
behandlas utförligt i "I fredens tjänst" av Nils Sköld.
I
"Med FN i Kongo" av Nils Sköld så lämnar han, på sidorna 234-235, förslag på
hur utbildning m m skall förbättras ytterligare.
Bättre
utbildning startades upp hemma i Sverige innan avfärd till FN uppdraget.
Mer
information om bakgrundsfaktorer till konflikterna gavs till de blivande FN
soldaterna.
Efter
omfattande studier på amerikanska soldater i Vietnam, förbättrades omhändertagandet
av eventuella soldater med psykiska
stridsreaktioner.
En
nordisk FN-kurs för transportledningspersonal organiseras sedan slutet av
1960-talet.
När
jag inledde mitt forskningsarbete kring uppsatsen trodde jag att det skulle bli
svårt att få tag på Kongoveteraner som var villiga att dela med sig av sina
erfarenheter och eventuellt källmaterial.
Det
visade sig snart att det nästan var tvärs om. Folk som jag tog kontakt med var
oerhört hjälpsamma och tacksamma för att jag skulle behandla detta ämne. Tyvärr
så har flyginsatserna hamnat lite i skymundan när man tidigare har behandlat
Kongooperationen.
Jag
vill särskilt nämna Sven Erik Everstål, som hjälpt mig oerhört mycket med
att färdigställa detta arbete.
Trots
att jag har lagt ner mycket arbete på att färdigställa uppsatsen har jag märkt
att jag enbart har skrapat på ytan. Det finns flera områden inom flygsidan som
fortfarande inte har behandlats särskilt mycket, ex fördjupade studier av
flygpersonalens psykiska hälsa, evakueringsoperationerna år 1964,
effektiviteten i HQ m m, m m.
Jag
hoppas att vi inom snar framtid får se fler arbeten inom detta mycket spännande
område.
PETER
BERGLUND |