F22 flygplanpark består fn av 4 st J29 B.
(F22 hade förlorat en J29 genom general Peyrons haveri på Kaminabasen i mars 1962
i samband med landning i dåligt väder. General Peyron undkom relativt oskadd tack vare
flyghjälmen).
3/9
Li, Ase, Ci, Nod inflygning Kaminaområdet.
7/9
Li, Eks ögonspaning Kolwezi. Troligen en Vampire stående i ett av fplvärnen. Lägsta
höjd för oss över Katanga är 1000 m, vilket innebär svårigheter vid identifiering av
mål på marken.
12/9
Li, Ase, Ci, Nod navigering Elisabethville. Överflygningen av staden utlöste ett
skjutintermezzo mellan gendarmer och ett indiskt FN-förband. Två gendarmer dödades.
17/9
Kl 0830. F22 deltar tillsammans med svenska bataljonen i firandet
av minnet av Dag
Hammarskjöld.
Kl 1015. Operational training. Tor, Bar, Ase samövar med basens ATC-team.
Kl 1430. Övning i Search and Rescue med nya besättningen på CFF. DIANA-sändaren
utplacerad med hkp utanför basområdet. Resultatet godtagbart.
18/9
Kl 1000. Ci, Nod kontaktövning mot CFF i samband med Search and
Rescue. Två hkp
placerade ut en DIANA-sändare i Upemba Nationalpark c:a 70 km Ö Kamina Base. Bra
resultat.
Missionorder 133. Ci, Nod ögonspaning efter militär verksamhet
längs väg och
järnväg i området kring Kabongo. Inget av vikt upptäcktes.
19/9
Kl 0930. Operational training. Ci, Ase navigering Kabongo-Kongolo. Li med tre ff till
Elisabethville med hkp för rekognosering. Arrangerat i samråd med indiske ATC-chefen i
E-ville.
20/9
Fm. Operational training med två rotar. Tor, Eks-Bar, Nod instrumentflygning,
slinglandning och förbandsflygning.
Kl 1525. C-47, UN 202 SAKNAS I SAMBAND MED RECOGNOCERINGSFLYGNING I N KATANGA.
MISSTANKAR OM NEDSKJUTNING I NÄRHETEN AV KAMUNZA GOIE c:a 45 km NO KABONGO GENOM
UPPSNAPPAT RADIOMEDDELANDE.
Kl 1608. Li, Bar startar för efterspaning och hittar kl 1625 UN 202 kraschad 7 km SSV
Kamunza Goie. Inga tecken till liv runt vraket. Omedelbart rapport på SSB till HQ i
Leopoldville (Leo).
Flo har tidigare på dagen flugit till Leo.
21/9
Kl 0000. HQ i Leo meddelar att ingen räddningsaktion får påbörjas förrän på
order från Leo.
Flo återvänder med en Canberra från Leo och landar före gryningen för att leda
räddningsaktionen.
Kl 0925 gav Leo på SSB startorder vilket dock inte uppfattades av SSB-operatören pga
oläsbar radioförbindelse (i vissa vädersituationer är läsbarheten lika med noll
under långa stunder).
Kl 1130. Räddningsaktionen igångsättes med två hkp samt jakt ur 22 och 5 sqd (från
Etiopien med F-86, Sabre) som skydd samt med SE-CFF som transiteringsfpl.
Ytterligare två hkp från Luluaborg anländer på fm och insättes
på em.
Kl 1315. De första rapporterna om överlevande transiteras genom CFF till tornet
Kamina. Kl 1700 stod det klart att av 10 personer ombord var en död, en svårt skadad, en
lätt skadad samt sju oskadda.
Före midnatt kom rapporter via Albertville att den svårt skadade hade avlidit. De
två döda är fplmästarna Colmgren och Solvestad ur F22.
F22 har under dagen opererat med fem rotar. Två hkp blir kvar på haveriplatsen över
natten.
22/9
Kl 0830. Tor, Bar samt rote ur Etiopien 5 sqd skyddar de två kvarvarande hkp
hemflygning.
Em. Hkp startar på nytt till haveriplatsen. Jaktskydd utfördes rotevis av Bar,
Eks-Li, Nod samt en Canberra ur indiska flygvapnet.
24/9
Alarmerande rapporter från MIL INFO i Leo att Katanga tillföres fpl av typen
Harvard med basering Kolwezi. Uppgiften bekräftas genom fotospaning av en Canberra. 10
Harvards kan identifieras. Harvards kan utrustas med raketer och två 8 mm kulsprutor.
25/9
Samtliga fpl på basen utsprides före gryningen. Under dagen påbörjas förbättring
av samtliga fplvärn. Nya skyddade uppställningsplatser för 29-orna rekognoseras
i
anslutning till landsvägen mellan bas 1 och bas 2. Vägen kan användas för både start
och landning med J 29.
26/9
Ci, Ase skyddar hkp som med haverikommissionen landar på haveriplatsen vid Kamunza
Goie.
27/9
Tre hkp till haveriplatsen med haverikommissionen. Två rotar ur F22 Li, Ci-Tor, Nod
samt två rotar ur 5 sqd ligger kontinuerligt över haveriplatsen som skydd.
(Li,Ci skall avlösas av en rote ur 5 sqd som kommer starkt försenad, vi räknar
liter och startar återflygning på absoluta bränsleminima. När vi påbörjar
återflygningen till Kamina möter vi etioperna. Vi stiger till 4000 meter. Framför oss
tornar höga cumulunimbus upp sig. Bränslevarningslampan lyser klart rött. Vi kan inte
flyga runt. Li beordrar Ci att ansluta, flyger in i det motbjudande "molnberget"
och hoppas att våra bränsleberäkningar stämmer. Det är rejäl turbulens men Ci finns
där hela tiden i backspegeln. Plötsligt badar vi i solsken rakt över Kaminabasen. Gott
Sei Dank).
28/9
Från HQ i Leo kommer order att varje dag en rote ur 5sqd och F22 växelvis skall
utföra ögonspaning mot Kolwezi och flygfälten i SV Katanga.
29/9
Kl 0930. Mo 136. Li, Ase ögonspaning Kolwezi.10 fpl upptäcktes varav 4 st
camouflagemålade Harvards. Övriga äro lätta civila flygplan.
1/10
Kl 0915. Ci, Nod ögonspaning Kisenge. NTR (Nothing To Report)
Kl 1130. Tor, Eks ögonspaning Kolwezi. Läget i stort oförändrat från 29/9. Vårt
fplläge något försämrat pga en längre periods koncentrerad flygning. Tills vidare
flygning med en rote varannan dag och med ett max flygtidsuttag av 5 tim per flygdag.
2/10
Li med fem förare i CFF till Albertville och Manono för rekognosering
av flygfältet
och våra möjligheter att operera därifrån. På hemväg kontroll av SARA-mottagaren med
dåligt resultat. Undersökning visar fel på DIANA-sändaren. På order från HQ i Leo
skall radarstationen med omedelbar verkan spana dygnet runt.
3/10
Kl 0630. Li, Bar operational training.
Kl1130. Tor, Bar ögonspaning Kolwezi. Inget speciellt att rapportera.
Ci med tre förare till Elisabethville för att sammanträffa med indiska ATC och för
rekognosering i hkp över området.
4/10
Li med hela flygstyrkan i CFF familarysation flight i N Katanga. Landning och
övernattning i Stanleyville.
5/10
Resan fortsätter via Goma och Albertville med landning igen i Kamina kl 1800 lokal
tid. Etioperna har under tiden upprätthållit beredskapen. På kvällen stort party hos
etioperna med anledning av deras flygvapenchefs besök på Kamina. Flo, Li, Ci
närvarande.
6/10
Kl 1130. Ci, Ase ögonspaning Kolwezi. Inget av vikt att rapportera.
Kl 1400. Ci, Nod eskorterar Deputy Force Commander, general af Klintberg när denne
anländer Kamina med transportflygplan.
7/10
Tor, Eks ögonspaning Kolwezi. Inget av vikt att rapportera.
Övning i Search and Rescue med nya besättningen på CFF.
8/10
Ase kontrollflygning efter G-tillsyn. Fpl ua. Fplläget fortfarande ansträngt.
9/10
Nod, Ase ögonspaning Kolwezi. Inget av vikt att rapportera.
Ordern om daglig spaning mot Kolwezi upphävs. I stället träder Mo 145 (mission
order) i kraft och innebär kontinuerlig spaning mot olika flygfält i Katanga.
Sg Per Ekström åter till Sverige efter avslutad sexmånadersperiod.
10/10
Mo 145. Nod, Ase ögonspaning Dilolo området. Ett nytt flygfält under byggnad 5 km SO
Dilolo upptäckes.
11/10
Mo 145. Li, Bar ögonspaning mot flygfälten längs vägen
Bukama-Jadotville-Elisabethville. Inget av vikt att rapportera.
13/10
Mo 145. Tor, Ase ögonspaning i Kongoloområdet. NTR.
Em. Tor, Ase ögonspaning Kolwezi sedan en Canberra rapporterat misstänkt pilvingat
fpl där. Inget kunde dock upptäckas.
Nye Air Commander, den indiske generalen Warma besöker Kaminabasen. Indiskt party på
kvällen med anledning av generalens besök. Flo, Li och Ci närvarande.
14/10
Kl 1100. En av etiopernas F86 or saknas i samband med utförande av Mo 145 mot
Elisabethville i rote. Rotetvåan landar och berättar att man tappat varandra i ett
cumulunimbusmoln. Rotechefen har förmodligen tappat kontrollen över flygplanet. Vädret
var mycket dåligt på Kaminabasen med kraftigt regn.
Kl 1330. Stort pådrag. 7 fpl i luften inom kort. En rote ur F22 med Li, Ase deltager.
Spaningarna pågår till mörkrets inbrott utan resultat.
Air Commander general Warma återvänder Leo.
15/10
Efterspaningarna fortsätter med största möjliga antal flygplan. Tre rotar ur F22.
Ci, Ase avbryter pga Ase kollision med fågel. Inget allvarligt. Ci, Ase och Li, Tor
finkammar området omkring Bukama utan resultat. Terrängen i området är mycket
svårtillgänglig med kraftig tät regnskog.
Bränslesituationen otillfredsställande. Fn c:a 100 kbm under den minimigräns för
flygbränsle som HQ fastställt. Stationspersonalen vid F22 hårt ansträngd. Beslutas att
personalen skall få två dagars ledighet.
16/10
Spaningarna efter F-86an fortsätter med DC-3, C-46 och Otter utan resultat.
Fanj John Erik Jönsson (Jös) ur F4 anländer Kamina och F22 som serg Per Ekströms
efterträdare.
På em anländer ett svenskt filmteam bestående av major Hultén och fotograf Edlund
till basen. Deras avsikt är att göra en film om de svenska förbanden i Kongo.
17/10
Efterspaningarna fortsätter. Landning i byarna med Hkp och utfrågning av
lokalbefolkningen ger inget resultat.
Mo 145. Li, Nod ögonspaning Kolwezi. Inget av vikt iakttas.
18/10
Mo 145. Ci, Bar till området kring Kongolo där tre st Harvards
upptäcktes på
Kongolo flygfält.
På em meddelande från HQ att tre st Harvards enl ANC bombat ANC ställningar den 17
och 18/10. Uppgiften föranledde skärpt beredskap bland flyg- och lvförbanden på
Kaminabasen.
19/10
Från gryningen högsta beredskap på tre 29or ur F22 och två F-86 ur 1 sqd.
En J29 på tillsyn, kontrollflyges senare på dagen av Ci och är ua.
Kl 0615. En Canberra start för spaning mot flygfälten i Kongolo området.
Harvards fortfarande kvar på Kongolo flygfält.
Radarstationen går ur pga fel i kragg men kan repareras och är åter i funktion efter
några timmar.
I spaning efter den försvunna F-86an sättes 5 propfpl in. Förare ur F22 och 1.sqd
medföljer som spanare dock utan resultat.
20/10
Tor, Ase utför ögonspaning mot Kongolo. De tre Harvards är borta.
Den första av de två S-29orna som Sverige ställt till FN:s förfogande anländer med
MATS (Military Air Transport Service) till Leopoldville. Fpl skall där monteras och
därefter flygas till Kamina Base. Personal ur F22 samt speciell personal från Sverige
svarar för hopmonteringen.
Svenska filmteamet använder större delen av dagen till att filma F22 medverkan i en
film om "Svensk vakt i Kongo".
21/10
Mo 145. Tor, Jös ögonspaning Kolwezi varvid de konstaterar att de tre
Harvards från
Kongolo på nytt landat (det framkom efter kriget att det var bl a polska legopiloter
som flög dessa Harvards).
Bränslesituationen fn den sämsta på flera månader. Totalt har basen av JP-1 och
JP-4 647 000 liter vilket är c:a 150 000liter under det min på 800 000 liter som HQ
fastställt. Dock skall den stående mo 145 dagligen verkställas av F22 och 1 sqd. CFF
går ensam på "bränsleflight" till Luluaborg men skall få hjälp av två DC-4
or.
22-23/10
Ingen J29 flygning beroende på dåligt väder. Två dagar med i stort sett ihållande
regn (väldiga skyfall från cumulunimbus, som sträckte sig upp till c:a 18000m höjd).
Vädersituationen är inte så vanlig för årstiden.
Övning i Search and Rescue med den nya CFF-besättningen. CFF byter besättning i
princip en gång per månad. Besättningarna utgöres av svenskar och norrmän och det
innebär inga svårigheter att sätta dom in i SARA-mottagarens funktion.
24/10
Mo 145. Bar, Jös ögonspaning mot Kolwezi och Kaminaville. På Kolwezi Kengere 7 st
Harvards, 1 st DC-3, ett antal lätta propfpl samt i ett av fplvärnen troligen en
camouflerad Vampire (en viktig iakttagelse som i viss mån höjde vår beredskap).
Flyghöjden 1000 meter medger inte noggrann insyn.
25/10
Kl 0700. Etioperna flyger hem med sina fyra F-86or till Etiopien. Flygningen var
hemligstämplad och kom som en fullständig överraskning såväl för HQ i Leo som för
Fighter Operations på Kamina.
(Vi väcktes av motorljudet, Li slängde sig på telefonen, ringde TL-tornet, som
kort konstaterade "It´s the Etiopiens, they seem to be going home." Det var
uppenbarligen förlusten av sin förare, som var den utlösande faktorn, samtidigt som det
antyddes att etioperna kände sig diskriminerade av för oss okänd anledning).
Mo 145. Nod ögonspaning Kolwezi. Läget där i stort som den 24/10.
Indierna förbereder hemflygning av sina Canberras efter de stridigheter som utbrutit i
Indien i konflikten med Kina.
F22 med fyra J-29or representerar ensam fr o m denna dag och tills vidare FN jaktflyg i
Kongo.
26/10
Mo 145. Bar, Jös kontroll av flygfälten längs vägen Bukama-Jadotville. Inget att
rapportera.
Nod kontrollflygning/motorfunktion efter översyn. Fpl u a.
27/10
Li, Ci ögonspaning Kolwezi. Några Harvards synliga. Ingen Vampire kunde upptäckas,
förmodligen indragen i värn eller hangar.
De två S-29orna är efterlängtade och beräknas vara färdiga för kontroll flygning
om någon vecka.
28/10
Mo 145. Ci, Jös ögonspaning mot flygfälten i E-villeområdet. På Kiposhi North en
DC-3 med civila beteckningar.
29/10
Mo 145. Nod, Jös kontroll av flygfälten vid Dilolo och Kitenge. NTR.
30/10
Mo 145. Li, Ci kontroll av flygfälten i Kongoloområdet. Låg molnbas och dålig sikt
försvårar spaningen . Inget av vikt att rapportera.
31/10
Mo 145. Li, Ase ögonspaning Kolwezi. I ett av värnen den tidigare rapporterade
Vampiren till hälften synlig. Tveksamhet uppstår om det kan vara en attrapp. Det
förefaller dock inte troligt (flygplanvärnet är nergrävt i marken, långt sluttande
med skylande tak och vinkelrätt mot rullbanan ungefär mitt på).
Från HQ i Leo anländer på em SASO (Swedish Air Force Senior Officer) överste
Carlsson, för att inspektera F22.
1/11
Ingen flygning vilket betyder en välbehövlig vilodag för speciellt markstyrkan. Med
överste Carlsson diskuteras organisationsfrågor och frågor med anledning av nybygge av
värn, som påbörjats sedan en vecka tillbaka.
2/11
Mo 145. Nod, Ase kontroll av flygfälten Bukama-Jadotville. Efter start och i samband
med utflygning samövning med en av svenska bataljonens KP-bilar. Under överflygning av
kp-bilen på c:a 20 m höjd kolliderade Nod med ett dött avlövat träd sedan han gjort
en tryckning för att undvika en flock fåglar i färdriktningen. Nod tvingades fälla
fälltankarna. Fpl i övrigt endast lindrigt skadat.
Kontrollen av flygfälten genomfördes av Nod, Bar på em. Inget av vikt att rapportera.
För att kunna genomföra övningsskjutning mot markmål har F22
rekognoserat platsen
för ett skjutmål i anslutning till bansystemet väl innanför basgränsen för att inte
framstå som en provokation (målet består av ett antal bilvraken riskzon och utanför den, observationsplats utrustad med flygradio. Målets
stationssignal är " BLUE TARGET " ). Målbeskrivningen föredras
för SASO som tillstyrker och skrivelsen går vidare till Air Commander i HQ som
godkänner.
Ci, Ase till Leo för att kontrollflyga S-29orna och sedan flyga dem till Kamina.
3/11
Mo 145. Bar, Jös ögonspaning Kolwezi-Kaminaville. På Kolwezi läget i stort
oförändrat sedan sist. På Kaminaville flygplats en DC-3.
4/11
Mo 145. Bar, Jös kontroll av flygfälten i Dilolo-området. Inget av vikt att
rapportera.
5/11
Mo 145. Tor, Nod kontroll av flygfälten i E-ville området. På Kipushi North en DC-3.
De katangesiska tyngre transportflygplanen utgöres i dagens läge av tillsynes en DC-3
samt två DH Dove, samtliga med civila beteckningar.
Öv Carlsson tillbaka till Leopoldville via Elisabethville.
6/11
Pga osäkert väder utföres inget mission.
Li, Tor, Nod övar förbandsflygning i grupp som förberedelse för uppvisning i
samband med HM Konungens, Gustav VI Adolf, födelsedag den 11/11. Konungen fyller då 80
år.
7/11
CFF blir kvar i Luluaborg pga höjdroderfel. Inget mission utföres. Li med tre-gruppen
övar i anslutning till basen (ansluten tregrupp, loopingar, rollar, flank
höger, vänster, kolonn, linje, avslutat med split down).
Bar, Jös operational training omkring basen.
Ci, Ase kontrollflygning av S 29-orna i Leo.
8/11
Flo till E-ville för att vara till hjälp när uppställningsplats för den nyanlända
radarstationen PS-41 skall rekognoseras.
Tregruppen träning.
Bar, Jös kontroll av flygfältet i Kabongo sedan radarstationen på morgonen fångat
tre okända ekon öster om Kaminabasen på väg åt NO. På Kabongofältet upptäcktes
två Harvards. Tre mil O Kamina Base får roten kontakt med en DC-3 på väg söderut. I
cockpit en vit och en färgad förare. Fpl bar civil beteckning MOINEAUR FLYER.
Ett ryckte säger att ANC natten mot den 8/11 skall ha intagit Kongolo som tidigare
tillhört Katangagendarmerna.
9/11
Bar, Jös ögonspaning Kabongo där fortfarande de två Harvards
finns kvar.
10/11
Kl 0100 anländer missionorder:
Rote start i gryningen för ögonspaning i Kongoloområdet. Upptäckes katangesiska fpl
i luften i området utföra fientliga handlingar mot trupp på marken skall dom skjutas
ner.
Kl 0615 Tor, Bar start. Företaget avbrytes 70 km S Kongolo pga dåligt väder. Under
återflygningen till Kamina konstateras att de två Harvards står kvar på
Kabongofältet.
De två S-29orna i Leo är klara för flygning till Kaminabasen . Pga att S29 inte är
utrustad med långvågspejl får den inte uppträda ensam under flygning i Kongo.
Kl 0830. Ci, Ase i S29 eskorterad av en Canberra (tillfälligt kvar i Leo) startar
från Leo för att flyga direkt till Kamina med Luluaborg som reservalternativ. Tor, Jös
startar från Kamina för att bli sluteskort.
Kl 0930. De efterlängtade S-29orna landar på Kamina. Högtidligt. Fotolaboratoriet
är inhyst i en villa i F22 villaområde. Allt är klart och vi är klara för
fotouppdrag.
11/11
Missionorder anländer på natten. Det gäller fotouppdrag i Kongolo området. I varje
fotospaningsföretag skall en S29 och en J29 uppträda tillsammans.
Kl 0800. Li, Ci fotografering av flygfälten i Kongoloområdet. Två
Harvards på
Kabongo flygfält.
Kl 0830. Tor, Nod fotografering av Kongolo stad samt broar och vägar i anslutning till
staden. Fotoresultatet blir mycket bra.
Major Brycker F11 anländer Kamina som fotoexpert och har med sig planer för vår
fotospaning under en längre period framåt.
Kl 1430. Högtidligt firande av HM Konungens födelsedag i Svenska bataljonens regi.
Li, Tor, Nod gör en uppskattad avancerad flyguppvisning i tregrupp. Bland de inbjudna
gästerna var bl a general Prem Chand, UN Force Commander Katanga Area.
På kvällen stort garden party i svenska bat officersmäss. Hela F22 var inbjudna, men
många tackade dock nej p g a en längre tids ansträngande tjänst och föredrog att
vila.
12/11
Välbehövlig helg utan flygning.
13/11
Ci, Jös fotospaning i Kongoloområdet. En DC-3 och en Dove identifieras i luften
öster om Kongolo.
Ase, Nod fotospaning mot Kolwezi. Fotografierna gav klara besked om bl a två Vampire
Trainers stående i skylande värn.
Öv Carlsson meddelar på SSB att vi skall förbereda ombasering av en rote till
Albertville. Vid undersökning visar det sig att Albertville endast har bränsle av typ
JP-1. Vi flyger fn på JP-4. I samråd med SASO på SSB bestämmes att ett mindre lager
JP-4 skall flygas in till Albertville.
På em anländer order från HQ som generellt bestämmer att Katangesiska fpl som
utför fientliga handlingar inom ett visst område öster om Kongolo skall skjutas ner.
Orden ej direkt smakfull då vi är medvetna om att dessa fpl är civila av typ DC-3 och
De Havilland Dove och en eventuell nedskjutning skulle ställa Sverige, svenska flygvapnet
och F22 i en mindre smickrande dager hos världsopinionen.
14/11
Ci, Ase fotospaning i Kongoloområdet. Inget att rapportera.
Tor, Nod fotospaning i Boudouinville-området. En lätt havererad (groundloop?)
Harvard på Kamopini flygfält.
15/11
Li, Ase fotografering av flygfälten mellan Jadotville-Elisabethville och Kipushi. På
Kipushi North finns en DH Heron och två lätta fpl.
För att lättare kunna dölja 29orna vid utspridning har camouflagefärg rekvirerats
från Sverige. Färgen anländer på mycket kort tid och målning av samtliga 29-or
igångsättes omedelbart.
16/11
Tor, Nod till Dilolo området för fotospaning mot flygfält. Inget att rapp.
Ci, Ase fotospaning mot flygfälten i Badouinville området. Företaget tvingas
avbryta p g a dåligt väder.
Lyckat prov med den första camouflagemålade J 29 an. Fpl ställdes ut i bushen i
anslutning till banan och kunde inte upptäckas från luften sedan det övertäckts med
buskar. Målning av de övriga fpl fortsätter.
17/11
Li, Ase ögonspaning i Kongoloområdet med avsikt att landa i Albertville efter
företaget. Vädret något osäkert med ett flertal cumulunimbusar i området. På anrop
svarade inte Albertville, varför roten tvingades återvända till Kamina.
En S29 förbereds med låghöjdsalternativ för fotoföretag mot Kolwezi Kengere. Vi
är spända på vad värnen i anslutning till banan kan innehålla. Ci förbereder sig
för företaget.
Fotospaningen har hittills gett mycket goda resultat. Vissa bilder har gått till
FN-högkvarteret i New York.
18/11
Söndag. Ingen flygning vilket tacksamt emotsetts av den ansträngda markstyrkan.
19/11
Li, Ci utför lågfotospaning mot Kolwezi. Ci i S29 som inte är utrustad med
fälltankar för att kunna utföra lågflygningen med högsta möjliga fart. Li i J 29 B
stannar kvar på höjd för att dra blickarna till sig. Ingen synbar motverkan.
Fotoresultatet mycket bra, visar god insyn i fplvärnen och avslöjar att inget av värde
fanns i dem för dagen (lågfotot genomfördes längs banan på c:a 7 m höjd, fart 900
km/tim, sidokamerorna vinkelställda för höjden samt rörelsekompenserade för farten).
På fältet: En DH Dove, en DC-3, två lätta fpl och fem Harvards
varav en tillsynes
havererad med tillbucklad vinge, samt en Vampire Trainer. Ett 20 mm lv misstänkt men ej
bekräftat.
20/11
Deputy Force Commander, general af Klintberg, inspekterar F22 under sitt besök på
Kamina basen.
Bar, Nod ögonspaning Kabolo för att lokalisera ett enligt ANC nedskjutet katangesiskt
flygplan. Roten återvände utan att ha sett någonting. Uppgiften visade sig senare vara
felaktig.
21/11
Tor, Ase, Jös fotografering (kartläggning) av vägen Jadotville-Elisabethville.
22/11
Balubahövdingen i Kaminaville, Kasongo Niembo, meddelar per telefon till basen att
gendarmerna skjutit ner en C-46 vid Kikonja ca 20 mil NO Kamina. Ci, Jös start för att
lokalisera, men återvände utan resultat. Inget FN fpl saknas. Uppgiften visar sig senare
vara falsk.
23/11
Li, Bar ögonspaning längs vägen Lengwe-Nyunzu och därefter landning Albertville.
Klar och entydig order från HQ att alla katangesiska fpl i luften skall skjutas ner. Inga
kat fpl synliga under vägspaningen. Inget att rapportera. Landningen i Albertville utan
anmärkning.
Vid tankningen strejkade pumpaggregatet varför handpump fick användas för fyllning i
fälltankar och kroppstank. Pga den korta banan, 1750 m, 800 m öh är startvikten
begränsad. Starten med fullt i akan och 2100 lit medgav inga problem.
Jös, Ase fotospaning Kolwezi och Mitwaba flygfält. Inget anmärkningsvärt.
Nod kontrollflygning ua.
(HQ order om att alla kat flygplan i luften skall skjutas ner
bedömer vi som
alltför kontroversiell. Ofta träffar vi på en DC-3 och två DH Dove med civila
beteckningar. Li med Ci som tvåa anslöt en dag på DC-3 an och kunde genom
kabinfönstren konstatera att den innehöll många civila människor bl a kvinnor och
barn. F 22 beslöt att vägra ordern vilket skapade ett väldigt hallå i FN-högkvarteret
i New York. Svenska regeringen stod på F 22 sida. Det hela slutade med att ordern togs
tillbaka).
24/11
Mo 158. Li, Nod ögonspaning i Lengweområdet. Avsedd landning i Albertville uteblir
pga dåligt väder i Albertville.
26/11
Bar, Nod fotospaning mot flygfälten i Kongoloområdet. Inget att rapp.
Jös, Ase, operational training. Instrumentflygning, slinglandningar.
Missionorder om en rote ombasering till Albertville den 27/11.
27/11
Ci, Bar ombasering till Albertville. Två starter från A-ville för spaning längs
vägarna i Kongoloområdet.
Briefing och debriefing i samråd med FN HQ Sector A, Albertville, med även deltagande
av den kongolesiske bataljonschefen i A-ville, överste Masiala.
28/11
Roten i Albertville ett spaningsföretag längs vägarna omkring Kongolo. NTR (Nothing
To Report).
Mo 160. Tor, Ase fotospaning mot flygfältet i Lengwe.
Mo 161. Li, Ase, Nod fotografering av området kring Elisabethville flygplats. Man
misstänker katangesiskt lv i inflygningssektorerna.
Bägge företagen har inget av vikt att rapportera.
29/11
Roten i Albertville åter hem till Kamina. I samband med hemflygning spaning längs
vägarna i Kongoloområdet. NTR.
1/12
Mo 165. Li, Bar ögonspaning längs vägen Kongolo-Nyunzu. Konstateras att bron över
Lualaba vid Kongolo är sprängd.
Mo 164. Tor, Ase fotospaning av lv i E-ville och Kaminaville. Inga tecken på lv.
2/12
Li till Leo för att klara ut framtida fotouppgifter samt nytt rapporteringssystem med
Chief Intelligence Fighter Ops HQ, major L Carlsson ("Rödkalle").
3/12
UN DC-3, 218, rapporteras försvunnen under flygning Leo-Kamina. Ci, Bar startar i
gryningen för efterspaning, därefter Tor, Ase. Båda rotarna återvänder utan resultat.
Rapport kommer senare om att 218 landat i Rhodesia. Ingen är skadad och fpl är
oskadat.
4/12
Mo 168. Tor, Ase fotospaning efter lv i E-ville och Kaminaområdet. NTR.
Mo 166. Bar, Nod ögonspaning mot flygfälten i Dilolo området. NTR.
5/12
Li åter från Leo. Svensk underhållningsgrupp med Staffan Broms och Britt Damberg i
spetsen anländer Kamina. F22 anordnar i chefsvillan ett mycket uppskattat party.
6/12
I följe med underhållningsgruppen är också Sveriges Radios Lars Ramsten som på F22
gör vissa intervjuer.
7/12
Mo 172. Tor, Ase fotospaning mot flygfälten Dilolo, Kolwezi och Kisenge.
Mo 171. Li, Nod spaning mot flygfälten i Kongoloområdet. Avbrutet pga dåligt väder.
9/12
Mo 175. Bar, Nod spaning mot flygfälten i Boudouinvilleområdet. Inget att rapportera.
10/12
Mo 174. Tor, Ase anfallsfoto av Kongolo stad samt lodfoto av broarna Masengo Goi och
Kamungu. Vid hemflygningen rrledd kontakt med en katangesisk DH Dove. Ingen åtgärd.
Mo 174. Ci, Nod spaning Kolwezi och Dilolo. Avbrytes pga dåligt väder.
Kl 1620. Lt Lars Thorell omkommer vid fall från helikopter. Helikopterflygningen
ingick i en övning Search and Rescue för CFH, och där lt Thorell med hkp skulle placera
ut DIANA-sändaren. Olyckan inträffade ca 10 km N Kamina Base.
(Lt Thorell skulle medfölja i den FN-hkp som var baserad på Kaminabasen för att i
Upemba Nationalpark placera ut en Diana-sändare. Lt Hovden, Norge, var förare på
helikoptern. Han satte av Thorell och lyfte därefter för att "titta på "
från luften. Han upptäckte då Thorell liggande livlös på marken.)
HQ Leo tillsatte en utredning som kom fram till att den enda troliga förklaring
till olyckan var att Thorell trott att hkp lyft för att flyga därifrån och kastat sig
ombord men inte lyckats hålla sig kvar utan tappat taget och brutit nacken.
11/12
Mo 176. Jös, Nod utspaning av katangesisk försvarslinje vid Simba Hill SV
Elisabethville.
Stoftet av lt Lars Thorell lämnade kl 1410 Kamina och flygs till Leo. Mj Lindström
medföljer som hedersvakt.
12/12
Mo 178. Jös, Nod fotospaning flygfälten Dilolo, Kisenga, Kolwezi. NTR.
13/12
Mo 180. Jös, Nod fotospaning i Kongoloområdet. Inget av vikt.
14/12
Mo 181. Ase, Ci spaning mot fälten i Kongoloområdet. 2 st FN-hkp landar på Kongolo
flygfält som nu är i ANC händer.
Li avreser från Leo med charterflyg på longleave till Sverige. Bar har från samma
tid longleave i Leopoldville.
(En leaveresa hade organiserats för svenska bataljonen och F22. En DC-4 chartrades
i Sverige, anhöriga fick flyga till Kongo och Kongopersonal fick flyga till Stockholm. Li
utnyttjar möjligheten och flyger hem till familjen för att fira Jul på Frösön.)
Den första av de fyra J29 B som av FN begärts från Sverige anländer med MATS
till Leo. Samtliga fyra beräknas vara levererade inom sex dagar. Monteringslag från
Sverige medföljer.
15/12
Mo 182. Ci, Ase fotospaning flygfälten Kolwezi, Kisenge, Dilolo. Inget att rapportera.
Mo 182. Nod, Jös spaning Kongoloområdet. De första FN-förbanden anländer till
Kongolo.
17/12
Mo 185. Jös, Ase fotospaning mot flygfälten Kolwezi, Kipushi. NTR.
19/12
Mo 184. Ci, Nod fotospaning låg höjd Simba Hill. Inget att rapportera.
Från Sverige anländer tre nya flygförare. Det är fanj Jan Norlund (Nol) F11, fanj
Tönnies Finke (Fik) F4 och fanj Bjarne Gustafsson (Gus) F16.
21/12
Mo 184, 185. Ci, Nol, Nod, Gus ögonspaning mot Simba Hill och Kolwezi. Företagen
avbryter pga dåligt väder. Alt övning blir inflygning på terrängen runt Kamina
avslutat med slinglandningar.
Jös, Nod avreser till Leo för att kontollflyga de två första J 29-orna.
Mo 189. Ci, Nol, Ase spaning Kongolo området. UN 217 blir beskjuten ca 50 km N Masengo
Goi.
Nod, Jös kontrollflygning i Leo.
23/12
Mo 192. Ci, Nol spaning i Kongoloområdet och försök, utan resultat, att få kontakt
med ATC för armésamverkan. Dimma och låga stratus omöjliggör spaningen.
Jös, Nod ombasering Leo-Kamina med de två nya tillskotten J 29B.
Under dagen en rote i 15 min beredskap för att gå till Kongolo där gendarmerna från
östra flodstranden beskjutit FN med granatkastare. Rote med Nod, Ase start på em men
kunde inte lokalisera granatkastaren.
24/12
KL 1635 (Julafton) Ci, Ase start mot Elisabethville där en FN-hkp rapporteras
nedskjuten. Order att återvända efter 20 min då läget i E-ville blivit lugnare.
Julen tillbringades därefter i lugn och ro under värdiga former.
(Li hemma på Frösön fick först genom riksradions nyhetssändningar de första
indikationerna på att läget för FN i Katanga började te sig kritiskt. Kontakt hålls
med flygstaben och annandag jul avbryter Li ledigheten för att fortast möjligt vara
tillbaka på Kaminabasen).
27/12
Oroligheter i E-ville med skottlossning.
Li anländer till Leo efter leave i Sverige. Samtidigt anländer personalförstärkning
till F22. På förarsidan kn Stig Abrahamsson (Aba) F3.
28/12
Mo 197. Nod, Nol fotospaning mot Kipushi North och South, flygfälten omkring
Jadotville samt Kolwezi Kengere och Kolwezi Town. Anfallsfoto över Kipushi och Kolwezi.
Li anländer kl 1430 från Leo. I Elisabethville har striderna på allvar börjat
mellan gendarmer och FN-trupper.
En grupp ur F22 har 30 min beredskap laddade med akan och 8 st srak (sprängraketer)
per flygplan.
29/12
Kl 0030 L.SASO, överste Dick Stenberg anländer från Leo med anfallsorder. F22 skall
sättas in i striderna. Målet är Kolwezi Kengere. Ordern lyder:
BLIXT
FRÅN HQ LEO
TILL C 22 DIV
- FÖRETAGSORDER 202.
- 6 ST J 29,29 DEC KL O630 L
- ANFALL KOLWEZI KENGERE. FÖRSTÖR ALLA FPL OCH MIL ANLÄGGNINGAR. KAT FPL I LUFTEN SKALL
SKJUTAS NED.
- RAKETER OCH AKAN.
- UPPREPA ANFALLEN TILL FULLSTÄNDIG FÖRSTÖRING.
- RESULTATFOTOGRAFERA.
Kl 0430. Samling på div för ordergivning och målstudier.
Kl 0600. Start. Sex J 29 B med Li, Jös, Bar, Nod, Ci och Ase. Vädret ej det bästa
med låg molnbas och duggregn. Vädret över Kolwezi mycket dåligt med låga stratus. Div
har problem att komma fram och väljer en annan inflygningsriktning. Under andra
inflygningsförsöket rapporterar fpl 4, "Harvard kl 3". Fpl 5 hinner komma till
skott i ett snett framifrånanfall. Fpl blir träffat (akan är laddat med vart femte
skott spårljus, varför det var möjligt att konstatera träff).
Roten förlorar i samband med anfallet kontakten med gruppen. Nytt inflygningsförsök
måste göras och därefter kan först roten och sedan gruppen gå till anfall. Pga den
låga molnhöjden ca 100 m, kan inte anfall med raketer göras.
Upprepade akan anfall göres. Några min efter sista anfallet resultatfotograferar Nol
från lägsta höjd med hög fart. Resultatfotot visar följande från detta första
anfall:
Två Harvards och en DH Dove förstörda, en Vampire Trainer i en hangar skadad. Ett
bränsleförråd satt i brand. Åtskilliga träffar i TL-torn, hangarer och
stationsbyggnad.
Egna skador: Fyra fpl träffade av skott från handeldvapen. Li två skott genom huven.
Ase fpl skott genom motorn. Två fpl "groundade". Ett för byte av utloppsdel
som tar en och en halv timme.
Vädret blir stadigt bättre. Anfallen för hela div fortsätter under dagen, nu även
med raketer. Under dagen i övrigt genomförs väpnad spaning mot andra flygfält i
Jadotvilleområdet.
Det totala resultatet enl fotorapporten blev under första dagen: