Brasilien GP 1976 Sydafrika GP 1976 USA West GP 1976 Spanien GP 1976 Belgien GP 1976 Monaco GP 1976 Sverige GP 1976 Frankrike GP 1976 England GP 1976 Tyskland GP 1976 Österrike GP 1976 Holland GP 1976 Italien GP 1976 Kanada GP 1976 USA East GP 1976 Japan GP 1976
| |
Ronnie Peterson hade inför 1976 års säsong
vissa förhoppningar att äntligen få den vinnarbil han sedan länge blivit
lovad av Colin Chapman.
Mycket riktigt så kunde Lotusstallet visa upp en ny konstruktion inför
premiärloppet i Brasilien och modellen fick benämningen Lotus-Ford 77. Såväl
Ronnie som den nya stallkamraten Mario Andretti hade dock stora problem att
komma till rätta med den nya bilen och säsongen kom att inledes med dåliga
startpositioner. Båda förarna tvingades dessutom bryta det första loppet
tidigt.
Ronnie vantrivdes i stallet. Ideliga schismer, gräl och konfrontationer med
sin chef hade satt sina spår. Känslan av att stallchefen ville bli av med sin
stjärnförare hade insmugit sig och obekräftade rykten ville göra gällande
att Chapman önskade byta ut Ronnie mot en mindre dyrbar förare som inte hunnit
uppnå svenskens höga gager...
Det bråkades bl a om pengar, Ronnies gage. Av de 110 000 punden såg han
först inte skymten, sen skulle pengarna betalas ut i omgångar. De
konkurrerande stallen visste naturligtvis hur det stod till. Folk i branschen
tvivlade inte på 31-åringens kapacitet - trots uteblivna framgångar under de
senaste åren - och telefonerna gick varma hemma hos Ronnie i Maidenhead.
Chapman hade misslyckats, eller kanske t o m underlåtit sig, att utveckla
Lotusbilarna. Detta gick ut över Ronnie och sprickan dem emellan kom att vidga
sig i takt med de skrala resultaten. Trots att Colin gjorde uttalanden som kunde
anses nedvärderande om Ronnie, behöll svensken masken - åtminstone utåt.
Brytningen kom definitivt efter VM-premiären i Brasiliens GP. Ronnie stod
inte ut längre och lämnade Lotus i ett dramatiskt avhopp. Efter endast en GP-tävling
i Lotus nya 77:a blev Ronnie privatförare
i en March Ford. In genom samma Lotus-dörr som Ronnie försvunnit kom
helsingborgaren Gunnar Nilsson - direkt från Marchstallet - och
"bytet" var ett faktum.
Ronnie kunde börja om och köpa sig en March-bil tack vare
pengar från den italienske greven Guiseppe Zanon och svenska Polar. Ronnies
sportagent Staffan Svenby berättar:
"Vi tog ett steg tillbaka för att
kunna ta ett framåt. Ronnie kände tryggheten hos March och det var vad vi
kunde göra".
Totalt tog Ronnie denna säsong endast tio VM-poäng och blev med det elva i
tabellen - omedelbart efter landsmannen Nilsson som hos Lotus lyckades ta elva
poäng efter bl a två tredjeplaceringar. Vad som definitivt måste tillskrivas Ronnies fantastiska
körförmåga är den enastående segern med Marchen i Italiens GP på
Monza.
F1-säsongen 1976 kommer framförallt att ihågkommas för Niki Laudas
otroliga kamp att komma tillbaka till banan för att försvara sin
mästerskapstitel. Lauda kraschade svårt på Nürburgring, men kunde efter en
mycket kort konvalescenstid fem veckor senare göra "come-back" trots
de allvarliga brännskadorna.
James Hunt vann dock den klassiska duellen med Niki Lauda - men endast en poäng
skiljde i sammandraget! Jody Scheckter slutade som trea.
Här kan Du klicka Dig fram till det lopp Du vill läsa
mer om:
Tävlingarna i ett sammandrag:
- 25 januari 1976 F1 Interlagos, Brasilien:
- Ronnie bröt efter en avåkning. Niki
Lauda vann.
- 6 mars 1976 F1 Kyalami, Sydafrika:
- Ronnie bröt efter en avåkning. Niki Lauda
vann.
- 28 mars 1976 F1 Long Beach, USA:
- Ronnie tia. Clay Regazzoni vann.
- 2 maj 1976 F1 Jarama, Spanien:
- Ronnie bröt loppet efter problem med
transmissionen. James Hunt vann. Premiär för Tyrrells berömda sexhjuling
med Patrick Depailler som förare.
- 16 maj 1976 F1 Zolder, Belgien:
- Ronnie bröt efter en avåkning. Niki Lauda
vann.
- 30 maj 1976 F1 Monte Carlo, Monaco:
- Ronnie bröt efter en avåkning. Niki Lauda
vann.
- 13 juni 1976 F1 Anderstorp, Sverige:
- Ronnie sjua. Jody Scheckter vann.
- 4 juli 1976 F1 Le Castellet, Frankrike:
- Ronnie 19:e efter problem med bränslesystemet.
James Hunt vann.
- 18 juli 1976 F1 Brands Hatch, England:
- Ronnie bröt efter motorproblem. Niki
Lauda vann.
- 1 augusti 1976 F1 Nürburgring, Tyskland:
- Ronnie bröt efter en avåkning. Niki
Lauda brännskadades svårt efter en otäck olycka.
- 15 augusti 1976 F1 Österreichring, Österrike:
- Ronnie sexa efter att ha varit i
ledning i sju varv. John Watson vann sitt första F1-lopp.
- 29 augusti 1976 F1 Zandvoort, Holland:
- Ronnie var snabbast på träningen. Bröt
efter motorproblem och efter att ha varit i ledning i elva varv. James Hunt
vann.
- 12 september 1976 F1 Monza, Italien:
- Ronnie snabbast varv i tävlingen och etta i
loppet före Clay Regazzoni och Jacques Laffite.
- 3 oktober 1976 F1 Mosport, Kanada:
- Ronnie nia i efter att ha varit i ledningen i åtta
varv. James Hunt vann.
- 10 oktober 1976 F1 Watkins Glen, USA:
- Ronnie bröt efter problem med stötdämparna.
James Hunt vann.
- 24 oktober 1976 F1 Mont Fuji, Japan:
- Ronnie bröt efter motorproblem. Mario Andretti
vann loppet.
1976
Sammanställning (Ronnie Peterson)
|
Tävlingar
|
16
|
Vinster
|
1
|
"Poles"
|
1
|
Poäng
|
10
|
Varv
|
587
|
|
|
|
Pos
|
Förare
|
Konstruktör
|
Poäng
|
1
|
James Hunt
|
McLaren
|
69
|
2
|
Niki Lauda
|
Ferrari
|
68
|
3
|
Jody Scheckter
|
Tyrrell
|
49
|
4
|
Patrick Depailler
|
Tyrrell
|
39
|
5
|
Clay Regazzoni
|
Ferrari
|
31
|
6
|
Mario
Andretti
|
JPS Lotus,
Parnelli
|
22
|
7
|
John Watson
|
Penske
|
20
|
8
|
Jacques Laffite
|
Ligier
|
20
|
9
|
Jochen
Mass
|
McLaren
|
19
|
10
|
Gunnar
Nilsson
|
JPS Lotus
|
11
|
11
|
Ronnie Peterson
|
JPS Lotus,
March
|
10
|
12
|
Tom Pryce
|
Shadow
|
10
|
13
|
Hans-Joachim Stuck
|
March
|
8
|
14
|
Carlos Pace
|
Brabham
|
7
|
15
|
Alan Jones
|
Surtees
|
7
|
16
|
Carlos
Reutemann
|
Ferrari,
Brabham
|
3
|
17
|
Emerson
Fittipaldi
|
Copersucar
|
3
|
18
|
Chris Amon
|
Williams,
Ensign
|
2
|
19
|
Vittorio Brambilla
|
March
|
1
|
"
|
Rolf Stommelen
|
Brabham,
Hesketh
|
1
|
|
Conny Andersson
|
Surtees
|
0
|
|
Ian Ashley
|
Stanley BRM
|
0
|
|
Hans Binder
|
Williams,
Ensign
|
0
|
|
Warwick Brown
|
Williams
|
0
|
|
Guy Edwards
|
Hesketh
|
0
|
|
Harald Ertl
|
Hesketh
|
0
|
|
Bob Evans
|
Brabham,
JPS Lotus
|
0
|
|
Divina Galica
|
Surtees
|
0
|
|
Masahiro Hasemi
|
Kojima
|
0
|
|
Boy
Hayje
|
Penske
|
0
|
|
Ingo
Hoffman
|
Brabham,
Copersucar
|
0
|
|
Kazuyoshi
Hoshino
|
Tyrrell
|
0
|
|
Jacky Ickx
|
Williams,
Ensign
|
0
|
|
Jean-Pierre Jarier
|
Shadow
|
0
|
|
Loris Kessel
|
Brabham
|
0
|
|
Masami Kuwashima
|
Williams
|
0
|
|
Michel Leclere
|
Williams
|
0
|
|
Lella
Lombardi
|
Brabham,
March
|
0
|
|
Brett Lunger
|
Surtees
|
0
|
|
Damien Magee
|
Brabham
|
0
|
|
Arturo Merzario
|
Williams,
March
|
0
|
|
Jac Nelleman
|
Brabham
|
0
|
|
Patrick Neve
|
Brabham,
Ensign
|
0
|
|
Larry Perkins
|
Brabham,
Ensign
|
0
|
|
Henri Pescarolo
|
Surtees
|
0
|
|
Sandro Pesenti-Rossi
|
Tyrrell
|
0
|
|
Alex-Dias Ribeiro
|
Hesketh
|
0
|
|
Otto Stuppacher
|
Tyrrell
|
0
|
|
Noritake Takahara
|
Surtees
|
0
|
|
Tony Trimmer
|
Maki
|
0
|
|
Mike Wilds
|
Shadow
|
0
|
|
Emilio Zapico
|
Williams
|
0
|
|
Renzo
Zorzi
|
Williams
|
0
|
|
Emilio
de Villota
|
Brabham
|
0
|
Poängfördelning:
- Etta: 9
- Tvåa: 6
- Trea: 4
- Fyra: 3
- Femma: 2
- Sexa: 1
Dom sex högsta poängen
från de åtta första tävlingarna och de sju högsta poängen från
de resterande åtta tävlingarna räknas in i slutresultatet.
|
|
|
NC=Not Classified |
NT=No time set in qualifying |
R=Retired |
EX=Excluded from meeting |
W=Withdrawn |
DQ=Disqualified |
NS=Did not start |
NQ=Did not qualify |
NPQ=Did not pre-qualify |
|
|