Grand Prix de Belgique 16 Maj 1976, ZolderRonnie Peterson har inte haft någon vidare nystart hos March denna säsong. I de fyra körda deltävlingarna har Ronnie hittills kommit i mål endast i en (tia), men tvingats bryta de övriga tre. Inför den 81:a F1-starten ser det inte mycket ljusare ut, men Ronnie presterar ändock tionde bästa träningstid. Det är Ferrari som dominerar tidskvalet och således återfinns Niki Lauda i första startled tillsammans med teamkompisen Clay Regazzoni. Den jagande James Hunt står som trea i andra startled tillsammans med sensationen Jody Scheckter i Tyrrells 6-hjuling. Sin vana trogen tar Lauda starten, men Hunt lyckas pressa sig förbi Regazzoni upp på en andraplats. Det står dock tidigt klart att Ferraribilarna är snabbare denna dag och duon är redan på det sjätte varvet återsamlad för att i det närmaste defilera hem en dubbelseger efter 70 körda varv. Niki Lauda är i storslag och leder loppet från start till mål samt får också snabbaste varvtid med 1.25,98. Bakom dessa bilar gör Jacques Laffite (Ligier) ett bra lopp, men är ändock som trea hela 35 sekunder efter segraren. Scheckter i Tyrrells P34:a håller undan och kan i det närmaste ohotad gå i mål som fyra, ytterligare en knapp minut senare. Ronnie trots allt leende... För tredje gången denna säsong åker Ronnie av banan och detta sker redan på det 16:e varvet. Summary in english Two weeks after the controversial race in
Spain (which had been won by James Hunt
before being given to Niki Lauda
when Hunt's McLaren was found to be too wide)
the F1 team gathered at Zolder. The field included two six-wheeler Tyrrells (Jody Scheckter having used an older car
in Spain). Hesketh had expanded to two cars with the return of Guy Edwards, who had found
sponsorship from Penthouse and Rizla, while RAM Racing had replaced Emilio de
Villota with local driver Patrick Neve.
He would end up as the only Belgian in the race as Jacky Ickx failed to qualify the
Williams-run Hesketh.
Aktuell ställning
|