Grand Prix de Monaco 30 Maj 1976Ronnie Peterson har normalt gott handlag med banan i Monte Carlo. Alltsedan F1 debuten 1970 och en sjundeplats, har Ronnie presterat toppresultat (2:a, 11:a, 3:a, 1:a och 4:a). Inför det 82:a framträdandet i GP-cirkusen har tidskvalet gått över förväntan. Eller kanske inte ändå. Stadsloppet i Monaco ställer större krav på förarna än bilarna och således kunde Ronnie med undermåliga bilar åstadkomma underverk tack vare sin stora körskicklighet. Det finns inget att göra åt Ferraribilarna och återigen står Lauda i främsta startledet tillsammans med Regazzoni. Men det är Ronnie som grejar tredjeplatsen och han delar andra startled tillsammans med den spektakulära skapelsen från Tyrrell - och då menar vi 6-hjulingen (inte Patrick Depailler)... Inför detta lopp har Ronnie fått en helt ny monocoque och bilen uppför sig nu betydligt bättre än tidigare under säsongen. Vid chassiebytet upptäcktes en spricka i ramen som funnits under lång tid - det var anledningen till att såväl Ronnie som Lella klagat på hur bilen uppförde sig i vissa situationer. Niki Lauda tar som vanligt starten, men Ronnie lurar Regazzoni på dubbelt Ferrari och smiter upp på en andraplats. Hunt har ingen lyckad veckända och spinner så småningom av banan. När han sedan försöker ta sig tillbaka in i loppet lämnar han ett oljespår efter sig - något som kommer att få ödesdigra konsekvenser för ett flertal förare. Regazzoni tvingas t ex ut på en nödväg och måste släppa de båda 6-hjulingarna förbi sig. Ett varv senare är det Ronnie som spinner i oljan och som därefter kör in i avbärarräckena - helgen förstörd! Regazzoni jobbar sig tillbaka och tar sig med snabbaste varvtid (1.30,28) åter upp på en tredjeplats. På det 74:e varvet kör han emellertid ett misstag, varför Depailler återfår sin position. Lauda leder från start till mål och tar sin fjärde seger för säsongen. P34:orna fortsätter att plocka poäng då Scheckter och Depailler slutar tvåa respektive trea. Summary in english The
entry was slightly smaller than in previous races as RAM decided not to
enter as only 20 cars would be allowed to start and the Automobile Club of
Monaco had limited the entry to 25. Mario Andretti was away racing at
Indianapolis and Lotus ran only one car
and Brett Lunger's Surtees had been sold to Henri Pescarolo's Team Norev and the American was
waiting for the team to finish a new car for him. Also missing was the second
Fittipaldi which had been run for Ingo Hoffmann.
Aktuell ställning
|